Met tegenzin in de kooi

Ligt je fret lekker te soezen en wil je dat aan de hele wereld kwijt? Op dit forum kan je mail niet gek genoeg zijn. Stuur je frettenkuren de wijde wereld in en laat iedereen meegenieten van een gezonde dosis frettengekte ...
Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Met tegenzin in de kooi

Berichtdoor jeanine » do jul 12, 2012 12:42 pm

xp Gisteren is de nieuwe kooi voor ons meisjes aangekomen.
Deze dushttp://www.zooplus.nl/shop/knaagdieren_ ... oog/100543
Met de 2x Xl aan elkaar verbonden was er ruimte zat, maar ik ben niet meer zo lening om hangmatjes en buizen terug in die kooi te hangen. De poepbakken was niet het probleem. :( Dus tijd om iets anders te proberen.
Bij aankomst van de kooi was er al één schap een stukje afgebroken. Dus zou ik zoveel mogelijk van de Ferplast hoekverdiepingen er in willen gebruiken en enkel daar waar nodig die schappen in gebruik nemen. Zo houd ik er wat in reserve indien de kooi moet verdeeld worden. Na een ferme poos van uitdokteren en verplaatsen leek de kooi mij in orde. Test voor ons kleine miekes.
Thirza als een haas tot in de nok. Ons Freebee volgt heel schoorvoetend en komt maar niet naar boven.Het onderste trapje is voor haar te glad en te steil, dan maar zelf haar boven geplaatst. Ik zie ze één voor één halsbrekende toeren zonder erg uithalen om beneden te geraken, ze zijn overal horizontale tralies gewend en weten die nog niet te vinden. Vlug nog enkele aanpassingen in de hoogte aangebracht zo dat de Ferplast trapjes de verbindingen maken en het gemakkelijker wordt. De buizen mochten er ook niet in ontbreken, kleiner dan de vorige samenstelling.
De eerste nacht zit er op en niet tot tevredenheid van ons dames. Eentje heeft me dit heel duidelijk gemaakt met door de tralies heen te gaan ipv de poepbak te gebruiken :p Na dat Free haar medicamentjes op had kregen ze loslooptijd. Nu kennen ze het blijkbaar wel waar er horizontale tralies zijn en proberen zo op de kooi te geraken. Ons Freeke heeft last van stress en haar stoelgang kleurt weer geel en ze heeft ook een beetje overgegeven. :( Na de speeltijd terug in de kooi en beiden rammelen en bijten aan de deur.
Duidelijk mistevreden met de omschakkeling van kooi. :shock:
Afbeelding

Gebruikersavatar
daikiri
Berichten: 803
Lid geworden op: wo aug 04, 2004 3:39 pm
Locatie: Evergem
Contacteer:

Re: Met tegenzin in de kooi

Berichtdoor daikiri » do jul 12, 2012 1:04 pm

oei dat zit tegen...
maar dat is bijna altijd zo..eenmaal als ze iets gewend zojn..
de onze hier zijn het gewoon om eens een xl en dan een ander exemplaar te hebben..
daar zal een beetje tijd moeten over gaan..
gr
traantjes van menti-quila-digo-Isaura-shuriken-Ace-Masai -Aleksi Amon-Solita-Sierra Tia Mythos Amargith-muis*mijn dierbare jongens, tot ooit! Bie, zoet en ventie piet dai kit leil- wenni-ty-Tsum-vanna -maan-Fisto-Tiamo-Ilona-Rocco-Mada

Gebruikersavatar
Jamjam
Berichten: 0
Lid geworden op: di jan 10, 2012 11:13 am
Locatie: Mariakerke (Gent)

Re: Met tegenzin in de kooi

Berichtdoor Jamjam » do jul 12, 2012 2:24 pm

Ik heb ook niet dat kot zitten kijken als eventuele 'noodkooi'. :) Heb besloten om het dan maar niet et doen, omdat de mijne hier al van hun tak maken als ik bij het kuisen hun kooi eens een beetje anders zet :p Ik vrees dat ik dus vast zit aan de kooien die ik nu heb :p
Hopelijk kunnen de meisjes de kooi beter appreciëren na een tijdje :) Ik duim alvast, want het ziet er nog een praktische kooi uit, die een stuk makkelijker is dan 2 aan elkaar vastgebonden kooien :) :domhoog: :domhoog: :domhoog:
Groetjes van ons allemaal

Flobbe (fretseltje)
Casper,Devil, Diablo, Figaro & Goulash (poezen)
Ravioli & Spirelli (konijntjes)
Scruffy (Cavia)

Gebruikersavatar
Margiet
Moderator / Donateur
Moderator / Donateur
Berichten: 4093
Lid geworden op: wo jan 18, 2006 11:08 pm
Taak: Opvang- & eventverantwoordelijke

Re: Met tegenzin in de kooi

Berichtdoor Margiet » do jul 12, 2012 3:34 pm

Nu wil ik je niet ontmoedigen, Jeanine, maar jaren geleden had ik die kooi ook staan, leek mij ook veel handiger dan de XL maar euh ... ik heb het van ellende moeten opgeven, er zat niemand echt graag in. Op, af, onrustig, alleen eens ff in de hangmat, weer op/af en idd, bijten en trekken aan de tralies ... :(

Hopelijk willen jouw fretsels zich wel aanpassen! :bow:
Afbeelding

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Re: Met tegenzin in de kooi

Berichtdoor jeanine » do jul 12, 2012 8:03 pm

leek mij ook veel handiger dan de XL maar euh ... ik heb het van ellende moeten opgeven
Deze namiddag op de frettenkamer doorgebracht. De XL uit elkaar gehaald en grondig afgewassen. Heel de kamer verhuist om die 2 kooien nog te kunnen stapelen. Voorlopig hou ik ze nog even bij voor het geval ze zich niet aanpassen. Al die tijd is geen van beide fretten komen kijken wat ik daar uitspookte. Ons Thirza heeft het er al minder moeilijk mee, ze vindt de weg naar boven en beneden zonder een tuimeling te maken. Ons Free is andere koek, tuimelt van de ene plateau naar de andere, ze vindt de juiste draai nog niet om de trapjes te gebruiken. Gelukkig zijn er geen grote hoogtes te overbruggen, maar ik zie het niet graag . Als ik de deur open zou ze zo naar beneden springen. Geen getrek meer aan de tralies nu. En ik die dacht dat de verandering plezier zou zijn. :s
die een stuk makkelijker is dan 2 aan elkaar vastgebonden kooien
Ik had mij al suf gepiekerd hoe ik die XL gemakkelijker kon maken. Het zijn de vangmatten en buizen die diep in de kooi moeten geraken en de armen zijn te kort. :mrgreen:
Ik denk dat het bij Dai allemaal veel eenvoudiger ligt. Haar fretten maken nergens een probleem van, groot of kleiner, alleen of samen het is ze om het even ze zijn het zo gewoon gemaakt.
Afbeelding

sah
Berichten: 0
Lid geworden op: wo mar 26, 2008 4:55 pm
Locatie: Gent

Re: Met tegenzin in de kooi

Berichtdoor sah » do jul 12, 2012 9:17 pm

Hoi, ik ben laatst ook van de XL naar de ferret nation overgestapt, dat is een soortgelijk issue, geen horizontale tralies!!!
Behalve aruba die soms wat valt (zich anders moet bewegen gezien zijn rug) hebben we hier geen problemen meer. Ik geloof wel dat het wat minder uitdaging is voor de fret in de kooi, maar verder heeft de rest zich aangepast, even volhouden, t is niet hun gebruikelijke huisje!

Peewee
Berichten: 680
Lid geworden op: di jun 22, 2004 5:34 pm

Re: Met tegenzin in de kooi

Berichtdoor Peewee » do jul 12, 2012 9:36 pm

Ons Free is andere koek, tuimelt van de ene plateau naar de andere, ze vindt de juiste draai nog niet om de trapjes te gebruiken.
Stoffen overtrekjes maken voor de trapjes??

Het is dezelfde kooi die Vicky ook heeft staan en Loeki had ook problemen zei ze met die trapjes de eerste dagen maar nu niet meer.

De gaten in de plankjes zijn die niet dezelfde diameter dan de buizen van de ferplast?
Mss kan je ze, als die dezelfde diameter hebben, gebruiken om de plateautjes te verbinden door er zo een stuk van een kromme buis (mss 2 als er plaats genoeg is) door het gat te stoppen en de ring er langs de andere kant van het plateu er boven op te klikken? Zijn maar ideetjes he :idea: ;)
Never take life seriously. Nobody gets out alive anyway.

sah
Berichten: 0
Lid geworden op: wo mar 26, 2008 4:55 pm
Locatie: Gent

Re: Met tegenzin in de kooi

Berichtdoor sah » do jul 12, 2012 9:40 pm

Hoi, we wonen dicht bij elkaar, ik kan je ook af en toe eens komen helpen hoor, zeg maar!

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Re: Met tegenzin in de kooi

Berichtdoor jeanine » do jul 12, 2012 10:29 pm

Hoi, we wonen dicht bij elkaar, ik kan je ook af en toe eens komen helpen hoor, zeg maar!
Ik hoop dat het niet nodig zal zijn, maar ook zo welkom :)
De gaten in de plankjes zijn die niet dezelfde diameter dan de buizen van de ferplast?

Past perfect 3 kromme en 2 rechte buizen er is een verbinding gemaakt tussen de bovenste verdieping en twee verdiepingen lager tot in een hangmat. Ons Thirza gebruikt die in beide richtingen zonder probleem, net als het trapje van de nieuwe kooi. Er is voor ons Freebee aan extra trapjes voorzien van de Ferplast die ze vroeger wel gebruikte. Ik heb toch de indruk dat ze wat minder ziet en meer op haar geur afgaat. Ik denk door alles met Dettol afgewassen te hebben en de nieuwe geur dat ze het geurspoor wat verloren is nu.Dit zou over enkele dagen moeten overgaan en zij zo de weg weer kan vinden. Ik bekijk het eerst nog even. Het is zoals Sah terecht opmerkt een andere manier van klimmen die ze niet gewoon zijn. Mocht de Ferplast iets minder diep zijn zou ik ze er zeker in gelaten hebben, was toch wel tevreden met die ruimte.
Afbeelding

snoesje53
Donateur
Donateur
Berichten: 0
Lid geworden op: vr feb 17, 2012 12:11 pm
Locatie: aalst

Re: Met tegenzin in de kooi

Berichtdoor snoesje53 » vr jul 13, 2012 5:08 pm

ik heb idd diezelfde kooi en loekie en roxy zijn er dol op (ik heb nog 1 bijgekocht voor in brugge )
in het begin waren die trapjes wat moeilijk voor loekie maar hij was dan ook maar pas 8 weken oud :)
en als hij verder doet zoals hij nu bezig is gaan de gaatjes te klein worden :rol: :rol: :rol:
ik heb meneer op de weegschaal gezet deze morgen ...hij is 4 maand en 1 week en weegt nu 1570 gr :lol: :lol:
eerlijkheids halve moet ik wel zeggen dat ze uit een kleinere kooi kwamen he,dus die grotere kooi was voor hen een echte luxe
van mijn 2 de kooi was er aan de onderkant van een plankje een klein brokje af ...maar ik heb die er zo tussen gestoken dat ze hen zeker niet kunnen kwetsen maar het is ook echt niet veel hoor ...een heeeeeeeel klein stukje af .mijn eerste kooi was perfekt afgeleverd

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Re: Met tegenzin in de kooi

Berichtdoor jeanine » vr jul 13, 2012 7:48 pm

als hij verder doet zoals hij nu bezig is gaan de gaatjes te klein worden
Dat is maar het eerste jaar :rol: Hier is het gat wat groot voor ons miekes, ze slieren er zo door. Zo is het altijd iets als je fret geen kilo weegt ;)
Ik heb in elk geval gemeld dat er een schapje stuk was, en de vraag om een foto op te sturen teruggekregen. Het is bruikbaar als ik het langs een zijkant steek, de haakjes en het bovenblad zijn intact gebleven. Ik ben benieuwd naar het vervolg, die schapjes zijn niet los te verkrijgen en toch wel breekbaar vind ik. Van een kleine kooi naar groter zullen ze vast leuker vinden. Hier denkt er eentje dat die schapjes de toiletten zijn :hammer: Geen trekken meer aan de tralies en het kuist vlot op door de 3 deurtjes en het minder diep zijn. Ons Freebee lijkt ook haar draai te vinden zonder een tuimeling te maken :domhoog: Ik denk dat het goed zal komen.
Afbeelding

snoesje53
Donateur
Donateur
Berichten: 0
Lid geworden op: vr feb 17, 2012 12:11 pm
Locatie: aalst

Re: Met tegenzin in de kooi

Berichtdoor snoesje53 » za jul 14, 2012 7:32 am

ik was bang om die kooi te bestellen als ik die reacties van de mensen daar leesde.
iedere keer opnieuw stond er wel iemand tussen waarvan er een stukje af was gebroken...
alléé,ik toch maar het risico genomen en alles bleek in orde te zijn.
bij de 2 de kooi had ik ook prijs
het is niet zo erg ,maar hij is toch beschadigd he
maar als je eens goed alles bekijkt en leest.... zou dat niet steeds opnieuw dat zelfde hoekje zijn?
ergens eens met een volledige pallet van die schappen ergens tegengereden of zo in het fabriek????
als je de prijs van die kooi nu ziet.....het kan bijna niet ook he :shock:

Gebruikersavatar
daikiri
Berichten: 803
Lid geworden op: wo aug 04, 2004 3:39 pm
Locatie: Evergem
Contacteer:

Re: Met tegenzin in de kooi

Berichtdoor daikiri » za jul 14, 2012 8:11 am

heb er vorig jaar in totaal 3 gekocht en ze leven stuk voor stuk,
zullen waarschijnlijk niet zo super sterk zijn maar voor die prijs heb je wel een kooi waar je iets mee bent zonder dat je u echt pijn moet doen..
buiten de fragiele plateau's hebben hier de wieltjes te lijden , de glans gaat er af maar ze blijven wel goed rijden...
en geloof me vrij mijn testteam heeft alle testen afgewerkt die ze konden bedenken.. :D
gr
traantjes van menti-quila-digo-Isaura-shuriken-Ace-Masai -Aleksi Amon-Solita-Sierra Tia Mythos Amargith-muis*mijn dierbare jongens, tot ooit! Bie, zoet en ventie piet dai kit leil- wenni-ty-Tsum-vanna -maan-Fisto-Tiamo-Ilona-Rocco-Mada

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Re: Met tegenzin in de kooi

Berichtdoor jeanine » za jul 14, 2012 12:08 pm

als je de prijs van die kooi nu ziet.....het kan bijna niet ook he
zullen waarschijnlijk niet zo super sterk zijn maar voor die prijs heb je wel een kooi waar je iets mee bent zonder dat je u echt pijn moet doen..
Ik heb de kooi besteld toen die een paar dagen amper €69 stond. Een echt koopje dus, kwaliteitsverschil heeft zijn prijs nu eenmaal ;) Je vraagt je zelfs af hoe ze het voor een dergelijke prijs kunnen doen. Het nadeel dat ik zie zijn inderdaad die schapjes die niet afzonderlijk verkocht worden zodat ze vervangen kunnen worden. Ook de grote hoekkattenbak kan niet meer door het deurtje wel een gewoon bakje. Ik denk toch nog mogelijke aanpassingen te zien met de Ferplast plateau's, trapjes en hangmatten op de juiste plaatsen in deze kooi. Dus niet echt een probleem om de kooi verder te kunnen gebruiken indien er geen schapjes meer over zouden zijn als de fretten één groep zijn. Als je de kooi wil verdelen in twee heb je nog drie schapjes nodig of zal je moeten knutselen met een zelfgemaakte plank.
Niet enkel de fretten moeten het gewoon worden ook het baasje, je moet de best mogelijke inrichting voor ze zien te vinden zoals in elke kooi. Zo ligt er over de onderste tralies een stuk vinyl dat vlot toelaat om ongelukjes op te kuisen en een betere ondergrond voor de pootjes biedt.
Geen vuile miekes deze nacht, netjes in de bakjes geweest. Ze wennen er aan :domhoog:
Ik ben dan ook niet mistevreden over die kooi hoor, integendeel. ;)
Afbeelding

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Re: Met tegenzin in de kooi

Berichtdoor jeanine » ma jul 16, 2012 5:59 pm

Zopas een bericht van zooplus gekregen. Er zou een nieuwe kooi geleverd worden en de beschadigde teruggenomen. :domhoog: Toch voor alle zekerheid al een mailtje terug gestuurd dat de kooi in gebruik genomen is en ik dik tevreden zou zijn met het schapje op zich. Wordt vervolgd.
Afbeelding

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Re: Met tegenzin in de kooi

Berichtdoor jeanine » do jul 19, 2012 9:25 am

Nieuwe kooi aangekomen, schapje er in vervangen en de kooi zal men ophalen. Toch wel tevreden over de service van zooplus en de kooi :domhoog:
Afbeelding


Terug naar “Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 31 gasten