De eerste aankopen...

Ligt je fret lekker te soezen en wil je dat aan de hele wereld kwijt? Op dit forum kan je mail niet gek genoeg zijn. Stuur je frettenkuren de wijde wereld in en laat iedereen meegenieten van een gezonde dosis frettengekte ...
lorien
Berichten: 0
Lid geworden op: ma jul 30, 2012 4:06 pm

De eerste aankopen...

Berichtdoor lorien » do aug 09, 2012 9:41 pm

Hallo,

Allereerst, ik hoop dat deze post op de juiste plaatst staat...

En verder, zoals jullie misschien al gelezen hadden, verwelkomen wij hopelijk binnenkort 2 fretten. Ze zijn ong 2 jaar oud, mannen, blijkbaar ook groot van formaat (1,5kg).
Ik maakte alvast een lijstje van dingen die we nog dienen te kopen...
Willen jullie eens nalezen, misschien ben ik wel iets belangrijks vergeten. Hier en daar ook enkele vraagjes, misschien kunnen jullie helpen? Tips omtrent grootte, merk, type, model en dergelijke zijn welkom !

Grtjes !

De 'nog te kopen' lijst:
- de fretjes :rol:
- ferret nation 142
- cover verdiepingen en trappen nodig? waar kopen?
- transportbox (vb http://www.zooplus.nl/shop/honden/bench ... ere/100960 maat 3)
- Marshall speeltunnel
- andere buizen (minimale diameter?)
- Oorreiniger?
- Nagelschaar? type?
- Borstel?
- Vitaminepasta?
- Tuigje. Type? Maat ? http://www.zooplus.nl/shop/knaagdieren_ ... ijn/190425 ?
- Hangmatten, speelgoed, ... (leuke sites?)
- Drinkflessen
- Eetbakjes
- Voeding (hoeveel kg per maand ongeveer nodig?)
- Poepbak. Rechthoekig beter dan driehoek, maar welke grootte?
- Poepbakbedekking, yesterdays news (hoeveel nodig per maand?)
- ...?

Alvast dank !

RayBjorn
Berichten: 0
Lid geworden op: ma jul 16, 2012 11:21 am
Locatie: Antwerpen ( centrum )

Re: De eerste aankopen...

Berichtdoor RayBjorn » vr aug 10, 2012 5:59 am

- andere buizen (minimale diameter?) - er zijn pvc buizen van voldoende diameter als je het goedkoper wil wel helaas niet doorzichtig , ... wat ik een minpunt vind om ze te kunnen controleeren, een rol waar een tapijt op hangt kan ook werken ... en is meestal gratis op te halen in winkel ... diamter varieerd beetje wat voor de ene fret ok is kan voor de andere "dikkere" probleem zijn .. ergens 11 - 15 cm ?

- Oorreiniger : water ... veel producten beschadigen hun oortjes , doe het gewoon met water werkt perfect ... maak ze da wel al zo jong mogelijk gewoon en ze doen ni moeilijk om hun 2 weekelijkse onderhoudsbeurd :p ben persoonlijk geen voorstander van olie, dat kan tot in de gehoordgang komen en blokages bezorgen ...( maak dat het een soort rituel word me zelfde handeling achtereen help hun stress verminderen )

- Nagelschaar? type? je kan meeste modelen gebruiken , maar je bent best met een schaartje dat in een punt afknipt en niet plat ( zoals onze mensenknippers ) - vind je in iedere dierenwinkel ... bij de katten afdeling.

- Vitaminepasta? ferretvite is makkelijk verkrijgbaar in de meeste zaken in belgie ... maar gebruik het spaarzaam bevat suikers en zoals we allemaal weten , zijn zetmeelen , kholydraten -> suikers en suikers zijn niet good voor fretten. hier krijgen ze het uitsluitend om de 2 weken bij het nagel knippen / oorreinigen ritueel

- Hangmatten, speelgoed, : google is your friend , wij hebben al hoop besteld maar das alemaal van op die site dat op deze site dit ... gewoon googlen op leuke frettedingen en bestellen op de sites :) er is niet echt 1 site waar je alles vind tenzij je besteld bij marshall zelf in amerika ... maar dat kan oplopen met handle kosten als douane dit tegenhouden en sommige dingen mogen ons land niet binnen ( voornammelijk eten , voeding supplement ect )

- Voeding (hoeveel kg per maand ongeveer nodig?) - goede degelijke voeding ... let erop als je voeding koopt dat het hoog in dierlijke proteine , vetten . en liefst geen tot zo min mogelijk bevat aan zetmeel / plantaardige vezels ( kolhydraten ) want dat word allemaal omgezet naar suikers ... en suikers = niet goed. op deze site vidn je veel voorbeelden , denk dat de populairste orijen kitten en totally ferret of ist ferret total zijn. meng u brokken, koop 2-3 merken en meng deze samen en geef ze de mengeling. moest er een uit de winkel gaan kan je langzaam overbouwen op andere.

kleine opmerking over vlees ipv brokken, op het forum kan je ellelange discusies lezen ik ga me niet uitspreken over wat beter is ik heb mijn menig , andere hun. maar mss wil je ook vlees overwegen als hoofdvoeding met brokken als "extra" in dit geval raad ik je aan het forum is goed te lezen naar samenstellingen ect.

anderzijds is prooidier geven een leuke en gezonde Recreatie voor je fretten ( piepkuikens, haas, konijn, kwartel, muis ect ) klink mss allemaal wat gruwelijk maar de beestje gaan zich amuseeren , en het is gezond voor hun ! bv onderhoud hun tanden, verbeterd hun darm flora ect...

hoeveelheid is 10% van hun lichaamsgewicht / fret / dag voor de dagelijkse hoeveelheid +- nu nooit je fretten zonder eten zetten , maar dat help +- bij het berekenen. zorg dat ze altidj eten bij de hand ( mond) hebben

- Poepbakbedekking, yesterdays news (hoeveel nodig per maand?) die koen in zakken van ( kilo normaal kom je daar wel even mee toe , hang beetje af van hoe "vuil" je beestjes zijn :)

khoop dat dat wat helpt?

Gebruikersavatar
nielsvl
Donateur
Donateur
Berichten: 1113
Lid geworden op: do mar 13, 2008 8:02 pm
Locatie: Deurle

Re: De eerste aankopen...

Berichtdoor nielsvl » vr aug 10, 2012 9:03 am

Olie (bvb slaolie) kan helemaal geen kwaad in de oortjes hoor ;) Integendeel, het weekt ook oorsmeer los (en kan zelf mijten verdrinken).

Kimster
Berichten: 0
Lid geworden op: zo apr 29, 2012 2:52 pm
Locatie: Gent

Re: De eerste aankopen...

Berichtdoor Kimster » vr aug 10, 2012 10:22 am

Ipv vitaminepasta kan je ook dierlijke boter gebruiken om de nagels van je fret te knippen, daar zijn ze ook gek op en het is in elke supermarkt verkrijgbaar.

Qua hangmatten en dergelijke is het leukste om ze zelf te maken als je handig bent of als je iemand kent met een naaimachine die dit voor je wil doen... Persoonlijk vind ik de hangmatten die online staan ook nogal duur en vaak niet uit de stevigste stof ontworpen of aan de kleine kant. De fretsels kunnen nogal aardig krabben aan de hangmatten.

Als poepbakvulling kan je ook bietenpulp overwegen, dat is te verkrijgen in de aveve bij de paardenvoeders. Ik heb hier eerst een paar weken houtkorrels gebruikt van de tom & co maar dat stonk onmenselijk veel en het was te stoffig. Die bietenpulp is ongeveer 8 euro voor een zak van 25 kg en ik ben er best tevreden over. Het is niet stoffig en de geur is 100x beter dan met de houtskorrels. Yesterdays News was mijn plan b voor mocht ik niet tevreden geweest zijn over de bietenpulp, de Yesterdays News is best duur en enkel online verkrijgbaar.

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Re: De eerste aankopen...

Berichtdoor jeanine » vr aug 10, 2012 11:04 am

kan je ook dierlijke boter gebruiken
Hoeve of melkerijboter zonder zout ;)
Als poepbakvulling kan je ook bietenpulp overwegen
Al gelezen dat sommige fretten er van eten, dus wel in het oog houden en veranderen als ze dit doen.
Een menselijke oorprop wordt soms met zoete amandelolie opgelost. ;)
Afbeelding

lorien
Berichten: 0
Lid geworden op: ma jul 30, 2012 4:06 pm

Re: De eerste aankopen...

Berichtdoor lorien » za aug 11, 2012 5:15 pm

Hey,

hartelijk dank voor jullie reacties !
De fretjes zijn Hope farms en Totally Ferret gewoon. Ik ga dat waarschijnlijk geleidelijk veranderen naar Totally Ferret met Orijen.

Iemand die nog advies kan geven ivm tuigjes. Best een 'open' tuigje, of eerder een 'gesloten' (zie links in vorige post)? Bepaalde minimum of maximum maat?

Ivm transportbox, de link die ik eerder toonde lijkt die goed van formaat voor 2 fretten? (ermee rekening houdend dat ze er soms wel een langere rit in zouden moeten zitten) Ik zoek dus iets dat groot genoeg is voor 2 grote fretten, evt zodat er nog een poepbak in kan...

Zijn covers voor de nation plateaus en trappen noodzakelijk?

Groetjes !

ufo
Berichten: 0
Lid geworden op: za mei 15, 2004 10:35 pm
Locatie: Reet

Re: De eerste aankopen...

Berichtdoor ufo » zo aug 12, 2012 8:11 am

De maten van de transportbox zijn zeker goed maar ik geef voorkeur aan de transportmanden van ferplast die ook bovenaan open gaan , ze zijn wel duurder maar wel handiger
Groetjes, ufo
fretjes : Maya ,Kai , Taico , Yellow , Zippo en Mieke
poezen :Lucky ,Tsumi ,Britney , Sasha , xena en macho
honden :Lizzy en Spike
kipjes :Rosse ,Witte , Babbel , Spikkel , Zwartje en Jumper , Goldy
Duifjes : Suske en Wiske

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Re: De eerste aankopen...

Berichtdoor jeanine » zo aug 12, 2012 11:29 am

tuigje
Mijn voorkeur gaat uit naar een lederen tuigje. Ik heb er eentje op de kop kunnen tikken voor katten, mits aanpassing van de gaatjes.
De meest gebruikten hier ook mits aanpassing naar dames of heren model.Die van Karlie hebben een goede looplijn en zijn versteld naar kleine dametjes maat mits enkele naaisteken.
http://www.uwdierenwinkel.nl/tuigje-voo ... 68106.html
http://www.fretten.nl/index.php?main_pa ... cts_id=401
Met die harnasjes heb ik zelf minder goede ervaringen. Het kwam telkens los.
http://www.fretten.nl/index.php?main_pa ... cts_id=404
Het voornaamste is dat het past ;)
Afbeelding

lorien
Berichten: 0
Lid geworden op: ma jul 30, 2012 4:06 pm

Re: De eerste aankopen...

Berichtdoor lorien » do aug 23, 2012 6:46 pm

De eerste webaankopen gedaan... Zo'n 600 euro uitgegeven :oops:
De meeste bestelling zijn onderweg, ben benieuwd :D

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Re: De eerste aankopen...

Berichtdoor jeanine » do aug 23, 2012 9:10 pm

De eerste webaankopen gedaan... Zo'n 600 euro uitgegeven
Er komt zeker een speciale bestelwagen langs? :rol: Daar moet je al heel veel voor aangekocht hebben. :shock: Laat eens weten met wat je die gastjes daar verwent. ;)
Afbeelding

lorien
Berichten: 0
Lid geworden op: ma jul 30, 2012 4:06 pm

Re: De eerste aankopen...

Berichtdoor lorien » do aug 23, 2012 9:31 pm

't komt in drie delen :-)

Grootste kost was de ferret nation 142...
ook de ferplast atlas 30, 2 zakken voeding, yesterdays news, enkele drinkflessen, enkele poepbakken, nagelschaar, borstel, marshal speeltunnel, konijnen speeltunnel, stoffen bed, eetbakjes, kussen, kattenhengel, totally ferret bits, ferret t supervit, 2 tuigjes, hoes plateau nation en hoes trap nation, applaws kipsnoepjes, enkele reserve-onderdelen van de ferplast xl, vervoerskosten, ...

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Re: De eerste aankopen...

Berichtdoor jeanine » vr aug 24, 2012 10:18 am

De hele uitzet dus besteld. :D
Je kan alvast enige tijd verder nu ;)
Afbeelding

ufo
Berichten: 0
Lid geworden op: za mei 15, 2004 10:35 pm
Locatie: Reet

Re: De eerste aankopen...

Berichtdoor ufo » vr aug 24, 2012 11:24 am

Een hele bestelling maar de fretjes zullen er blij mee zijn :p
Groetjes, ufo
fretjes : Maya ,Kai , Taico , Yellow , Zippo en Mieke
poezen :Lucky ,Tsumi ,Britney , Sasha , xena en macho
honden :Lizzy en Spike
kipjes :Rosse ,Witte , Babbel , Spikkel , Zwartje en Jumper , Goldy
Duifjes : Suske en Wiske

lorien
Berichten: 0
Lid geworden op: ma jul 30, 2012 4:06 pm

Re: De eerste aankopen...

Berichtdoor lorien » zo sep 02, 2012 4:07 pm

En alles werd tijdig en correct geleverd (snelle service van zooplus en fretten.nl moet ik zeggen!)

En gisteren hebben we de belangrijkste aankoop gedaan... 2 fretten !! :rol:

ufo
Berichten: 0
Lid geworden op: za mei 15, 2004 10:35 pm
Locatie: Reet

Re: De eerste aankopen...

Berichtdoor ufo » zo sep 02, 2012 4:50 pm

En alles werd tijdig en correct geleverd (snelle service van zooplus en fretten.nl moet ik zeggen!)

En gisteren hebben we de belangrijkste aankoop gedaan... 2 fretten !! :rol:
En nu foto's :p
Groetjes, ufo
fretjes : Maya ,Kai , Taico , Yellow , Zippo en Mieke
poezen :Lucky ,Tsumi ,Britney , Sasha , xena en macho
honden :Lizzy en Spike
kipjes :Rosse ,Witte , Babbel , Spikkel , Zwartje en Jumper , Goldy
Duifjes : Suske en Wiske

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Re: De eerste aankopen...

Berichtdoor jeanine » zo sep 02, 2012 7:55 pm

:ttiwwp:
Laten zien :D
Afbeelding

lorien
Berichten: 0
Lid geworden op: ma jul 30, 2012 4:06 pm

Re: De eerste aankopen...

Berichtdoor lorien » wo sep 05, 2012 11:58 am


Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Re: De eerste aankopen...

Berichtdoor jeanine » wo sep 05, 2012 2:37 pm

Zien er 2 sloebertjes uit in een mooi huisje :domhoog:
Afbeelding

ufo
Berichten: 0
Lid geworden op: za mei 15, 2004 10:35 pm
Locatie: Reet

Re: De eerste aankopen...

Berichtdoor ufo » wo sep 05, 2012 4:13 pm

Mooie fretjes , nu nog wat hangmatjes in de kooi en ze zullen tevreden zijn ;)
Groetjes, ufo
fretjes : Maya ,Kai , Taico , Yellow , Zippo en Mieke
poezen :Lucky ,Tsumi ,Britney , Sasha , xena en macho
honden :Lizzy en Spike
kipjes :Rosse ,Witte , Babbel , Spikkel , Zwartje en Jumper , Goldy
Duifjes : Suske en Wiske

lorien
Berichten: 0
Lid geworden op: ma jul 30, 2012 4:06 pm

Re: De eerste aankopen...

Berichtdoor lorien » wo sep 05, 2012 8:07 pm

Die zijn in de maak :D
Er hangt er onderaan al een in, maar die gebruiken ze tot nu toe niet. Bovenaan hing een grote, maar daar keken ze ook niet naar om, ze slapen voornamelijk in de kattenmand en de ligzak beneden.
Ze houden er ook van om in onze armen te soezen :rol:

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Re: De eerste aankopen...

Berichtdoor jeanine » wo sep 05, 2012 8:12 pm

Ze houden er ook van om in onze armen te soezen
Dan heb je geluk, hier duurt dat een tijdje voor ze daar aan toe zijn. :D
Afbeelding


Terug naar “Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 26 gasten