Kinderen en fretten

Ligt je fret lekker te soezen en wil je dat aan de hele wereld kwijt? Op dit forum kan je mail niet gek genoeg zijn. Stuur je frettenkuren de wijde wereld in en laat iedereen meegenieten van een gezonde dosis frettengekte ...
Vanessa
Berichten: 139
Lid geworden op: di jul 15, 2003 10:09 am

Berichtdoor Vanessa » za jan 07, 2006 9:24 pm

Las net op Kapaza een advertentie van een moeder die een fretje zoekt voor haar dochtertje.
Het konijntje van het kind is zopas overleden en nu zoeken ze een fretje voor het dochtertje omdat kindlief dat graag wil om te knuffelen. :( Totdat fretje het beu word en eens bijt.Fretje de deur uit..Of kindje word fretje beu..
Mensen,waar gaan we naartoe.Hebben ouders niet meer verstand?Kind wil iets hebben en krijgt het ook.Niet kijkende naar het dier zelf..
Word hier zo moedeloos van.

Gebruikersavatar
lotie
Berichten: 93
Lid geworden op: di nov 29, 2005 8:21 pm

Berichtdoor lotie » zo jan 08, 2006 9:48 am

tja dat is wel, dat die moeder eerst eens informatie opdoet vooraleer ze een fret aan haar dochter geeft ..

groetjes
xxxx

maxi

Berichtdoor maxi » zo jan 08, 2006 10:04 am

Een fretje is zowiezo géén kinderspeelgoed %)
Geen enkel dier trouwens .

[Gewijzigd door maxi op 2006-01-08 10:04:57]

karendeclercq2001
Berichten: 178
Lid geworden op: di okt 11, 2005 8:39 pm
Contacteer:

Berichtdoor karendeclercq2001 » zo jan 08, 2006 10:33 am

Misschien eens een mailtje schrijven met de deze site in? Dan kan ze eens informeren naar wat een fret wel allemaal nodig heeft en dan het diertje geen wegwerpspeelgoed is.

Annick
Berichten: 191
Lid geworden op: zo okt 24, 2004 2:17 pm

Berichtdoor Annick » zo jan 08, 2006 10:49 am

Ja, kan je niet reageren op haar advertentie? Ik vind fretten niet geschikt voor kleine kinderen, ik heb het vorig weekend ondervonden bij de neefjes van mijn vriend... Die pakten OScar op, en lieten hem terug uit hun armen vallen, enzo....niet zo een goed idee dus.... Tenzij de kinderen voorzichtig en consequent zijn, maar zo zijn er weinig, he.... Kinderen zijn kinderen, hebben geen verantwoordelijkheidsgevoel en zijn speels.... #)
Groetjes van Annick, likjes van Oscar en Marieke, ook van Charlotje vanop de Rainbowbridge.... Charlotje, we zullen je missen.... xxx

LadyWolf

Berichtdoor LadyWolf » zo jan 08, 2006 10:57 am

Ik heb er al op gereageerd.
Ik hoop dat ze inziet wat een fretje houden inhoud.

Gebruikersavatar
Kimmy
Berichten: 222
Lid geworden op: do dec 15, 2005 4:06 pm
Contacteer:

Berichtdoor Kimmy » zo jan 08, 2006 1:34 pm

Ik had ook al gereageerd. Onmiddelijk toen ik het las. Blijkbaar allemaal dezelfde ingeving. Ze hebben mij laten weten dat ze toch geen fretje in huis gaan nemen. :) Ik hoop dat ze het menen. en dat het niet is om mij af te schepen.
verdrietige mama van:
Gizmo, Pluche, Koda en Nõa
Poesy (EK)
Rocco (CV border collie)
Diezll we love you, you're in our hearts 4ever!!!

jojo
Berichten: 12
Lid geworden op: wo aug 03, 2005 7:48 pm

Berichtdoor jojo » ma jan 09, 2006 8:47 pm

Wie heeft hier als kind geen huisdier gehad?

Enya
Berichten: 317
Lid geworden op: di sep 11, 2007 12:31 pm

Berichtdoor Enya » ma jan 09, 2006 8:54 pm

@jojo: het is voor een kind inderdaad fantastisch om een diertje te hebben om voor te zorgen (lees: uiteindelijk komt veel van de verzorging toch bij de ouders terecht). Ik denk alleen dat een fretje niet geschikt is voor kinderen. Een konijntje, cavia, hamstertje, poes, hond vind ik veel geschikter.

Enya
Berichten: 317
Lid geworden op: di sep 11, 2007 12:31 pm

Berichtdoor Enya » ma jan 09, 2006 8:56 pm

een fret is immers zelf ook "een kindje" dat in het oog gehouden moet worden. En kinderen zien helaas niet altijd de gevaren waarin fretjes zich kunnen bevinden.

Cooky
Berichten: 181
Lid geworden op: do jul 08, 2004 11:29 pm

Berichtdoor Cooky » di jan 10, 2006 8:54 am

eigenlijk vind ik een konijn of hamster even min geschikt voor een klein kind als een fret. maar het ligt er vooral aan in hoeverre de ouders zich hierin betrekken.
ik ben ervan overtuigd dat mensen die van jongsafaan tussen de dieren zitten hier (in de meeste gevallen) ook beter mee kunnen omgaan op latere leeftijd.
Ik spreek alle talen!

(ook de dialecten)


TheSweetRachel

Berichtdoor TheSweetRachel » di jan 10, 2006 9:25 am

Ik ben van mening dat het goed is voor kinderen dat ze met dieren leren omgaan.
Wij hebben zelf 7 fretten (zit ook nog een pup tss) en 2 katten. Wij betrekken onze zoon
bij de verzorging van onze dieren, en hij krijgt daardoor ook een gevoel van verantwoordelijkheid.
Denk ook dat je op deze manier vermijd dat je kinderen later een "dierenbeul" gaat worden,
daar ie zo ook gaat leren om van dieren te houden en ze te verzorgen... Zie dit als een
onderdeel van opvoeding geven..

Zolang de ouders erover toezicht houden en ingrijpen wanneer nodig is, zie ik geen enkel probleem, of het nu over fretten gaat, of andere diertjes. Heb de advertentie ook gezien en heb wel het gedacht dat die mensen niet goed op de hoogte zijn over een goede verzorging van de fret, maar denk wel dat hier vele mensen al op gereageerd hebben om ze daar over in te lichten... De beslissing ligt uiteindelijk bij die mensen zelf, goede raad kunnen wij ze wel bieden...

karendeclercq2001
Berichten: 178
Lid geworden op: di okt 11, 2005 8:39 pm
Contacteer:

Berichtdoor karendeclercq2001 » di jan 10, 2006 10:17 am

Ik ga volledig akkoord met Rachel. Ik ben van kinds af aan ook veel in contact gekomen met dieren (honden, katten, cavia's, vogels, konijnen, vissen, paarden, gerbils, en nu ook fretjes:)) en ik moet toegeven dat dit de aanleiding moet geweest zijn naar mijn voorliefde voor dieren nu.
Ik vind het soms echt zielig dat een kind schrikt heeft voor een hondje dat over straat loopt enzo.. %)
Naar mijn mening vind ik het goed om al kind dus in contact te komen met dieren. Dit natuurlijk onder goede begeleiding van gemotiveerde ouders.
Als kind kreeg ik ook taken toegekend bij de verzorging van de dieren. Hierdoor leert een kind verantwoordelijkheid op zich nemen zoals Rachel al zei. Lijkt me een zeer positieve zaak.
In mijn ogen lijkt het me dan ook in orde dat een kind opgevoed kan worden met fretjes, zolang de ouders maar weten hoe ze er mee om moeten gaan.

Gebruikersavatar
Hoste
Berichten: 229
Lid geworden op: za sep 10, 2005 11:56 am
Contacteer:

Berichtdoor Hoste » di jan 10, 2006 11:40 am

daarom ook dat er frettenbabbels en zo zijn eh, 't probleem ligt hem niet direct bij de kinderen, maar bij de ouders, als die onbezonnen een dier in huis halen is ook't kind er de dupe van, want een kind moet leren verantwoordelijkheden te dragen, en een diertje is daar meestal het gebruikte middel voor, spijtig genoeg zien daar vele diertjes in af omdat de ouders er hun handen af houden met als excuus " 't is hun beest he" zo weet ik van coolega's in 't BO dat het daar zelfs af en toe nog slechter gesteld is ook, kinderen die met vlooien van de diertjes in hun haar naar school komen en zo... allemaal enorm triestig, maar je kan er niets aan doen, want help je één beestje , dan kopen ze der nog 2 bij...

een goede voorlichting op grote schaal zou moeten kunnen, zo ben ik hier op school aan't luisteren om een voorlichting te laten komen geven door hans en ga ik da in onze scholengroep ook doorgeven aan de verschillende MOS verantwoordelijken, want er zitten meer fretjes in de vlaamse huiskamers dan we vermoeden hoor, en er dient echt geen reclame voor de beestjes gemaakt te worden, maar een voorlichting is meer dan nodig bij de meesten... en welk medium kan jer er beter voor gebruiken dan de school (en de media af en toe)

mijn standpunt is dus dat elk dier kan gehouden worden, ook met kinderen, mits de ouders goed genoeg weten wat ze doen, en dat is waar't schoentje wringt...

hostekes
weer een warrig antwoord...

Gebruikersavatar
Kimmy
Berichten: 222
Lid geworden op: do dec 15, 2005 4:06 pm
Contacteer:

Berichtdoor Kimmy » di jan 10, 2006 1:06 pm

Ik vind het ook wel goed dat kinderen op jonge leeftijd met dieren leren omgaan. Ik weet alleen niet of een fret daarvoor het geschikte diertje is. Toch als de ouders zelf nog nooit een fretje gehad hebben. Nu moet ik wel toegevend at toen ik een fretje kocht mijn zus nog maar 4 jaar was. En zij heeft altijd heel correct omgegaan met onze beestjes. Maar wij waren er tot op zekere leeftijd natuurlijk altijd bij. En het was ook niet mijn zusje die voor de diertjes moest zorgen.
In de advertentie stoorde mij vooral de zin waarin ze zei dat het niet veel mocht kosten. Als de fret al niet veel mag kosten, dan vraag ik mij af wat ze gaan doen bij castratie, inenting, huisvesting, ...
Ik weet dat ik achteruitviel toen ik ontdekte wat ik allemaal nodig had voor mijn fretje. Want toen ik er eentje kocht had ik me ook niet echt geïnformeerd. Ik heb wel nooit spijt gehad van die beslissing, maar ik had toen wel het geluk dat mama mee sponserde :)
verdrietige mama van:
Gizmo, Pluche, Koda en Nõa
Poesy (EK)
Rocco (CV border collie)
Diezll we love you, you're in our hearts 4ever!!!

kenny V.
Berichten: 137
Lid geworden op: ma jun 07, 2004 2:12 pm
Contacteer:

Berichtdoor kenny V. » wo jan 11, 2006 10:49 pm

ik denk niet dat een fret geschikt is voor kleine kinderen. Zeker niet om mee te knuffelen. Ik denk dat als de ouders met fretten bezig waren dat het een heel ander verhaal zou zijn. Maar ja, je zult altijd van die mensen hebben die denken dat een fret gelijk een hamstertje houden is. :@
Groetjes,
Kenny & de fretjes Blanchke, Sandy, Betsy, Kaneeltje & Max

http://www.kennyv.be

TheSweetRachel

Berichtdoor TheSweetRachel » do jan 12, 2006 9:06 am

Als je erover gaat nadenken kom je tot besluit dat geen enkel diertje 100 % geschikt is voor een kind alleen, tenzij op een prentje.
Een hond kan bijten, een kat kan krabben, een hamster slaapt overdag.. hebben ze ook niet veel aan, een vis zit ook maar in het water, kunnen ze niet aaien, en zo is er altijd wel iets....
Vindt dat je gewoon wat realistisch moet zijn, ipv egoistisch, en dat kinderen de kans mogen krijgen om deze prachtige diertjes te ontdekken.
De verzorging en de verantwoordelijkheid en toezicht liggen bij de ouders, welk huisdier je ook neemt.
Mits goede inlichting kan het voor mij perfect.

caroline
Berichten: 32
Lid geworden op: do mei 13, 2004 1:36 am
Contacteer:

Berichtdoor caroline » ma jan 16, 2006 2:22 pm

Hoi,

Die mensen hebben ons gecontacteerd voor een opvangfretje ..

Ik heb uitgelegd dat fretjes iets minder kindvriendelijk zijn dan een cavia of konijn .. een cavia zal niet in je hand bijten en niet meer lossen ..

Ik heb ook gezegd dat fretjes niet geschikt zijn voor jonge kinderen als de ouders ook geen ervaring met fretten hebben .. laat dus duidelijk zijn dat het idd niet meteen aan fret zelf ligt of aan kind zelf ..
Je moet er gewoon meer op toezien dan bij een cavia en het loopt veel vaker mis ..

Uiteindelijk sta je als ouder in voor het houden van die fretjes, nog niet het kind .. die kan er mee leren omgaan en aan wennen .. maar je kan ze niet volledig aan hun over laten wat opvoeding, verzorging en voeding betreft ..

Ik ken veel gezinnen waar de ouders fretjes houden en de kinderen er ook mee spelen onder toezicht .; das geen enkel probleem .. maar ik reeg ook al wel eens fretjes in opvang die voor een kind waren gekocht zonder dat de ouders wisten waar ze aan begonnen, de moeder dierf niet eens de kooi open doen om eten te geven.
Resultaat, dat kind is immens gebeten , wist niet wat haar overkwam en de fret moest de deur uit ..

Dus ouder sdie fretten willen houden, oke .. en dat er dan jonge kinderne bij zijn, ook oke .. maar niet andersom ..

Jonge kinderen die een fretje willen, meestal lliefst een pup .. en dat in combi met ouders die er niks van kennen of willen kennen, die er schrik van hebben .. niet oke

Tis maar mijn mening he ..

groetjes

karendeclercq2001
Berichten: 178
Lid geworden op: di okt 11, 2005 8:39 pm
Contacteer:

Berichtdoor karendeclercq2001 » ma jan 16, 2006 4:38 pm

Hoe hebben die mensen er op gereageerd?

caroline
Berichten: 32
Lid geworden op: do mei 13, 2004 1:36 am
Contacteer:

Berichtdoor caroline » ma jan 16, 2006 9:30 pm

ik kreeg die week 3 reacties van mensen die 1 of 2 fretjes wilden voor kinderen .. van 1 persoon kreeg ik terug dat ze de uitleg enz gelezen hadden op de site en dat ze hun kindje hebben uitgelegd dat het beter is van niet, hoe hopeloos dat ook was want ze begreep het niet ..

Kweet niet meer zeker of dat van hun was ..

groetjes


Terug naar “Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ahrefs [Bot], Amazon [Bot] en 42 gasten