Bijten ...

Ligt je fret lekker te soezen en wil je dat aan de hele wereld kwijt? Op dit forum kan je mail niet gek genoeg zijn. Stuur je frettenkuren de wijde wereld in en laat iedereen meegenieten van een gezonde dosis frettengekte ...
antoin
Berichten: 0
Lid geworden op: do jan 03, 2013 3:09 pm

Bijten ...

Berichtdoor antoin » zo feb 17, 2013 9:27 am

Een mooi nieuw onderwerp : bijten !

Wanneer bijt de fret?
Wat doen we eraan?
Wat zijn de ervaringen met voedsel en bijten?

Gebruikersavatar
a3ke
Donateur
Donateur
Berichten: 1075
Lid geworden op: zo jan 20, 2008 8:55 pm

Re: bijten

Berichtdoor a3ke » zo feb 17, 2013 9:43 am

antoin ,

misschien kan je eens de zoekfunctie gebruiken

kwasi eenderd welk topic dat je aanmaakt is precies of er nog nooit over gepraat is , terwijl dit vaak wel al is (en soms zelfs meermaals ;) )
Slaapwel Ginnemie (2011),Fierro en Safari (2012),Martini en Rob (2013)
Gordon,Booth,Grappa en Mol (Prisca) doen het goed hier beneden
We missen jullie

antoin
Berichten: 0
Lid geworden op: do jan 03, 2013 3:09 pm

Re: bijten

Berichtdoor antoin » zo feb 17, 2013 9:45 am

oke

Fretlife
Berichten: 0
Lid geworden op: vr nov 30, 2012 6:00 pm
Locatie: Someren
Contacteer:

Re: bijten

Berichtdoor Fretlife » zo feb 17, 2013 10:24 am

Misschien dat we dit topic kunnen vullen met recente ervaringen? Ik weet niet hoe oud de andere topics zijn ?

Gebruikersavatar
weazel
Donateur
Donateur
Berichten: 443
Lid geworden op: di jan 17, 2006 4:59 pm

Re: bijten

Berichtdoor weazel » zo feb 17, 2013 10:46 am

Als we moeten zwijgen over elk onderwerp waar al over gepraat is zou het ontstellend stil zijn op de Ark :mrgreen:
Van over de regenboogbrug ,ver weg en toch zo dichtbij ; Mickey , Fleurtje , Picko, Saddaki , Lotje , Sissi , ons Fientje en een beetje van mezelf . . . .

Gebruikersavatar
Margiet
Moderator / Donateur
Moderator / Donateur
Berichten: 4093
Lid geworden op: wo jan 18, 2006 11:08 pm
Taak: Opvang- & eventverantwoordelijke

Re: bijten

Berichtdoor Margiet » zo feb 17, 2013 10:53 am

antoin ,

misschien kan je eens de zoekfunctie gebruiken

kwasi eenderd welk topic dat je aanmaakt is precies of er nog nooit over gepraat is , terwijl dit vaak wel al is (en soms zelfs meermaals ;) )
Na 15 jaar DFA is het vrij logisch dat alles al "bepraat" is of zelfs 100 x herhaald werd, daarvoor hebben we nu eenmaal een forum.

Wie niet lezen wil wat er voor de zoveelste keer in zijn/haar ogen staat, gaat gewoon best niet lezen ...


Een leuke zondag gewenst allemaal,

Margiet
Afbeelding

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Re: bijten

Berichtdoor jeanine » zo feb 17, 2013 11:20 am

A3ke, ik denk dat Antoin helemaal iets anders bedoelt dan in voorgaande posts. Wat versta je zelf onder bijten en straffen;)
Hier spreek ik van bijten al wat meer is dan tanden voelen. Ik laat bijten niet toe in normale omstandigheden.
Ik heb nog nooit een fret gehad die zich vastbijt. :bow: Wel kleine schrammen, 4 gaatjes of blauwe vlekken. Dat is voor mij dus bijten, ook als het om te hard speelbijten gaat.
Ik vraag me wel af waarom de fret bijt. Dan pas komt voor mij het ingrijpen op de gebeurtenis al naar gelang de oorzaak.Een fret die in een netelige situatie verkeerd zal ik niet straffen,idem met een zieke fret die verzorging nodig heeft. Die probeer ik gerust te stellen met zacht praten.
Een nieuwe fret laat ik eerst aan alles wennen en geef zo weinig als mogelijk de kans om te bijten. Het op de juiste manier en tijdstip opnemen en oplettend elke beweging van de fret volgend.Steeds een hand uitsteken om aan te ruiken terwijl ik met de andere hand pak. Afleiden met een speeltje indien deze aanstalten maakt om te bijten. Als de nieuwe fret alsnog bijt krijgt die een tik op zijn poep met een luide en boze stem. Een zware fret neem ik zelden in het nekvel op. Bij een lichte fret doe ik het soms wel. Is de fret heel erg hardleers neem ik het nekvel en sleep hem over de grond zoals de soortgenoten doen of hang ik die even in de lucht. Meestal is dit soort straffen heel kort tot niet nodig . Bij speelbijten reageer ik met een luide stem. Ze leren heel vlug het onderscheid kennen in je stemgebruik.
Waar ik vooral op let is het wederzijds vertrouwen zo groot mogelijk te houden en veel geduld om dit op te bouwen. Met veel straffen bereik je dit niet, maar wel een angstige fret die nog harder zal bijten als die de kans krijgt. Na een tijd heb ik goed handelbare fretten in huis. Daar ze geen kinderen gewoon zijn geef ik de fretten niet aan jonge kinderen om te kijken wat ze wel of niet zullen doen.
Buiten ons Chanel en Louisa kreeg ik van elke fret al eens een beet, dus meer dan tanden voelen. Meestal gaat het om te hard speelbijten of zieke fretjes dan.
Een vraag over het hoofd gezien.
Ons Freebee en ook de voorgaande vleesetende fretten kon ik heel gemakkelijk het voedsel laten lossen door luid los te zeggen. Onze jongste heb ik dat nu nog niet bijgebracht maar dat komt nog wel ;)
Afbeelding

antoin
Berichten: 0
Lid geworden op: do jan 03, 2013 3:09 pm

Re: bijten

Berichtdoor antoin » zo feb 17, 2013 11:58 am

ik bedoelde dus fretten die echt door bijten en niet lossen zoals een bunzing. wij hebben al meerdere fretten van mensen gekregen die echt beten. pups durven uiteraard wel eens je vinger aan te zien voor voedsel of iets om te spelen. maar dat noem ik niet echt bijten. dat bijten mogen ze niet bij ons de pups. maar echte bijters dat is net anders. we hebben nu ook 2 fretten thuis die echt beten, dit doen ze na enkele weeken niet meer mij valt op dat ze na rust en goed eten ze bijna allemaal 100% bij draaien. en dan kunnen bij ons de jongste kinderen ze gewoon vast pakken. 1 van de opvangers kwam terug na enkele dagen omdat ze weer beet toen ze terug kwam konden we er gelijk weer alles mee . de mensen die ze terug brachten konden hun ogen niet geloven de fret draaide volledig bij. ik ben benieuwd of er meer ervaring is met bijten en voeding.

Gebruikersavatar
kysimoza
Donateur
Donateur
Berichten: 0
Lid geworden op: ma apr 11, 2011 7:22 pm

Re: bijten

Berichtdoor kysimoza » zo feb 17, 2013 6:55 pm

Denk dat het "bijten " ook serieus afhangt van de situatie...
Je hebt speelbijten en je hebt bijten uit angst/boos zijn.

heb het maar 3x meegemaakt dat het echt bijten was om te bijten. Melo ( vorige frettenram) die loste mijn vinger niet meer bloed liep eruit die heb ik dus onder de kraan moeten houden voor hij loste en dat was dus achteraf bekeken door stress.

Siska die doof was en ik dat nog niet wist, die dus zo hard verschoten was dat ze in mijn arm hing ( ook der door) maar ze loste vrijwel snel. Toen ook laten testen of ze doof was en inderdaad potdoof!

en Mokka heeft Zita mijn dochter ook in haar arm door en door gebeten ( wat mijn schuld was ik had ze een seconde of 10 niet in het vizier )
Ik vermoed dus dat Zita Mokka op 1 of ander manier heeft pijn gedaan. Dit was ook serieus erdoor en we zijn toen ook naar de dokter moeten gaan.

Voor de rest is het vooral speelbijten en dit straf ik niet af. Ben van principe dat net zoals hond/kat een fret zijn tandjes mag gebruiken om te spelen :).
En als ze overdrijven worden ze op de gepaste manier erop gewezen dat ze verkeerd bezig zijn :)
maar eerlijk gezegd moet ik dit eigenlijk nooit doen :)

antoin
Berichten: 0
Lid geworden op: do jan 03, 2013 3:09 pm

Re: bijten

Berichtdoor antoin » zo feb 17, 2013 7:21 pm

En hoe straffen we dan de fretjes naar mijn mening helpt alleen nee zeggen de rest niet. Een moeder fret pakt ze ook niet in hun nekvel om ze te straffen. Bv

Gebruikersavatar
daikiri
Berichten: 803
Lid geworden op: wo aug 04, 2004 3:39 pm
Locatie: Evergem
Contacteer:

Re: bijten

Berichtdoor daikiri » zo feb 17, 2013 7:59 pm

Bij ons kan er wel eens gehapt worden,
ja met bloed, meestal overmoedige pups of idd pubers(5-8 maand) die bronstig zijn of worden.
te zien welke fret en welke situatie volgt verbale straf(ze kennen het verschil heel goed!) of fysieke straf Tikje tegen de neus, nekvel nemen met tik, bij dominante mannen of vrouwen nekvel nemen en slepen, hardnekkige bijters die jong genoeg zijn (soms zit het er in gebakken en ben je te laat)vliegen in eenzame opsluiting met eten en drinken en krijgen enkele weken geen aandacht, wel uitloop natuurlijk en worden even volledig "verbannen" meestal werkt dit goed en draaien ze na die periode...wat ik ooit ook eens gedaan heb was een jonge ram die ferm beet op een speelmiddag deels afgericht zo dat zn baasjes heb niet in de opvang achterlieten zoals ze hadden geplant, alle twee blij op die manier.. twas wel een harde fysieke uitputtingsslag voor fret en voor mij maar wat is 1 dag hard labeur als je voor de rest van u frettenleven op een rozen slaapt?
een time out werkt alleen als de fret u echt al goed kent.

sommige hebben genoeg aan een luide ela andere een opgestoken wijsvinger...

alle fretten zijn anders en je kan daar geen lijn in trekken denk ik?

dai
traantjes van menti-quila-digo-Isaura-shuriken-Ace-Masai -Aleksi Amon-Solita-Sierra Tia Mythos Amargith-muis*mijn dierbare jongens, tot ooit! Bie, zoet en ventie piet dai kit leil- wenni-ty-Tsum-vanna -maan-Fisto-Tiamo-Ilona-Rocco-Mada

sah
Berichten: 0
Lid geworden op: wo mar 26, 2008 4:55 pm
Locatie: Gent

Re: bijten

Berichtdoor sah » zo feb 17, 2013 8:56 pm

Het hangt volgens mij van veel factoren af...
Mn eerste 2 fretjes waren brave opvangers, die beten naar niemand, zogezegd, maar het waren mijn eerste fretten en ik heb de eerste maand echt afgezien en getwijfeld,... daarbij moet je denken, het waren inderdaad brave fretten, maar ik kende enkel hond en kat en zoals ik het zie heb ik een maand fretten-taal moeten leren begrijpen. En dat waren dan heel brave fretten, inderdaad.
Anderzijds kwam Nymeria hier aan en was ik gewaarschuwd dat zij was weggegeven aan de frettenopvang (samen met Zomer, mr die heeft volgens mij nooit iemand gebeten) omdat het een bijtfret was. Dat diertje heeft 3 dagen gehapt en sindsdien is het mijn lieve knuffel geworden. Ze heeft wel veel knuffels en aandacht nodig, kwam ze zoiets tekort en vroeg ze daardoor op een foute manier om aandacht? Ze blijft wel wantrouwig naar andere mensen en ik vertrouw haar er ook niet mee, er komen hier ook niet genoeg mensen over de vloer om haar echt vertrouwd te maken en het is zo zonde als je bezoek gebeten wordt... Pantoef en Bamse zijn voor mij grote pups, Pantoef doet geen vlieg meer kwaad, die heeft net nog op de speeldag een hele tijd in iemand armen gezeten (en diens hart gestolen volgens mij (t blijven dieven he :-) ) Bamse doet het steeds beter, die was ook wat ouder (5 maand ofzo) toen ze hier in de groep was en moest zich ook wat verweren (ze is ook nogal bazig en wil een leiderspositie) en ik snap ook dat als je moet strijden om je plek in de groep, je niet op hetzelfde moment je baasje kan knuffelen, dus dat probeer ik ook niet, als ze beginnen met spelen kan ik haar goed knuffelen en vertrouwen, ik hou haar ook tegen mijn gezicht,...mr zoals ik al zei, ik heb een beetje frettentaal moeten leren...
Wat je volgens mij met een bijtende fret moet doen is vooral volhouden en consequent zijn, het helpt zeker niet om 1 maal een tik te geven en de fret de volgende keer in de kooi te zetten en de derde keer onder de kraan te houden omdat ze niet wil lossen. Op 1 duidelijke manier voor jou en de fret laten zien dat het echt niet kan (dit kan ook gewoon boos toespreken zijn) en volhouden.
Maar over wat er eerder werd geopperd, ik denk dus wel dat er fretten zijn die bijten en die niet (meer) te veranderen zijn, je kan proberen wat je wil, soms komt het niet goed denk ik.

antoin
Berichten: 0
Lid geworden op: do jan 03, 2013 3:09 pm

Re: bijten

Berichtdoor antoin » zo feb 17, 2013 9:18 pm

Een lijn trekken ben ik het mee eens ik denk dat er veel te halen valt met vertrouwen en voeding slaan ed of een tikje snappen ze niet . Stemming en uitstraling daar hebben ze meer aan .de meesre bijters gaan na een goede voeding en een paar lieve vriendjes snel overstag hier . Ik zeg niet dat er een manier is maar na jaren weet ik wel wat een makkelijke manier is. Wij werken veel met negeren de eerste dagen laten we ze vooral met rust. Dan zet ik de joker in mijn dochter een echte dieren magneet. Die heeft de meeste fretten na een week een stuk liever tot ze er vrolijk met zit te knuffelen zoiets duurt nooit langer dan een week of wat.

Gebruikersavatar
kysimoza
Donateur
Donateur
Berichten: 0
Lid geworden op: ma apr 11, 2011 7:22 pm

Re: bijten

Berichtdoor kysimoza » zo feb 17, 2013 10:58 pm

ne luide nee en ze krijgen gewoon een time out.
Zoals ik al eerder zei siska en nee zeggen :) ne dove kwakkel lol kunde nee blijven tegen zeggen dan nam ik ze vast bij nekvel en wees met mijn vinger.
eerlijk ik mag mij geluk prijzen met mijn fretsels heb er al veel ergere gezien :)

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Re: bijten

Berichtdoor jeanine » ma feb 18, 2013 9:21 am

Volgens mij is er één zaak die bij alle fretten aanleiding tot bijten zal geven. Dat is honger en dorst. Als de fret goed gegeten heeft zal hij minder geneigd zijn om te bijten en liever een dutje doen.
Een kind dat niet bang is, respect heeft en van aanpakken weet kan met een dier veel aanvangen. Het is net of de dieren die liefde voor hen heel goed aanvoelen. Ook staat een kind open voor het dier.
Mijn ervaring is dat een tik samen met stemgebruik wel iets oplevert. De fret assosieert de tik aan het andere stemgebruik en leert heel erg snel het verschil. Hoe sneller hij het stemgebruik kent hoe sneller het andere soort straffen niet meer nodig is. Een tik is voor mij dan ook geen mokkerslag uitdelen noch een aai geven. ;)
Wat Dai hier schrijft van op die speelnamiddag heb ik zelf meegemaakt. Een heel andere fret die naar buiten ging en dit op vrij korte tijd dus.
Afbeelding

Fretlife
Berichten: 0
Lid geworden op: vr nov 30, 2012 6:00 pm
Locatie: Someren
Contacteer:

Re: bijten

Berichtdoor Fretlife » ma feb 18, 2013 10:42 am

Worden ze niet erg gefrustreerd van een time out of verbanning? Ik had vroeger een ram (die was wel uberlief had echt nog nooit gebeten!) Maar ik kon het echt niet maken om hem apart te zetten omdat hij altijd het gezelschap van andere fretten zocht. HIj brak zelfs hele kamers ervoor af om bij fretten te komen. Bij hem had ik dat niet moeten doen want dan had ik meer kapot gemaakt dan goed.

Onze Rhea bijt gewoon als ze er geen zin in heeft, maakt helemaal niet uit of ze net heeft gegeten of niet. Ze heeft gewoon een kattig karaktertje en als ze geen zin heeft om opgepakt te worden dan laat ze dat echt enorm duidelijk merken :). Wij accepteren dit niet en na een tik of paar tikken is ze wel erg lief. Dus de theorie over honger en dorst gaat niet helemaal op

antoin
Berichten: 0
Lid geworden op: do jan 03, 2013 3:09 pm

Re: bijten

Berichtdoor antoin » ma feb 18, 2013 3:06 pm

Bijten watwij weten over voeding en bijten is geen theorie verhaal maar is door ondervinding allemaal in de praktijk getest. Ik denk nl dat jonge fretten mits goed opgevoed niet zullen bijten ook niet als ze een half jaar oudzijn .en ja eea heeft de een meer in zijn of haar vingers dan de ander een volle buik doet wonderen meestal. Een tik doen we niet aan mede door ervaring met andere roofdieren lichaams houding en uitstraling doet meer denk ik.

snoesje53
Donateur
Donateur
Berichten: 0
Lid geworden op: vr feb 17, 2012 12:11 pm
Locatie: aalst

Re: bijten

Berichtdoor snoesje53 » ma feb 18, 2013 7:03 pm

is het niet zo dat ze wel vanzelf kalmeren als ze ouder worden? loekie heeft hier vanalles uitgespookt wat je maar bedenken kan
en nu is het een echte vod he ..... ook bijten doet hij helemaal niet meer . alleen nu en dan,een sporadische keer dat kim haar neus wat te dicht houd... hoe zou je zelf zijn lol zulke kans kun je toch niet laten voorbij gaan he :mrgreen:
toen mickey hier terug kwam beet hij hard in je voeten,tenen ,achillespees,enz... met telkens opnieuw de "nee,mag niet" zijn we al stukken veiliger
wat niet wegneemt dat hij het nog steeds doet,maar het is meer schrikken dan dat het pijn doet.hier is het ook zo dat ze na het eten doodop zijn en liever gaan liggen dan gaan bijten
maar dat fretten nu eenmaal graag in voetjes bijten ,tot daar aan toe
een fret die te pas en te onpas bijt.... daar heb ik ook mijn twijfels over
ik denk dat dit idd met honger,dorst en/of opvoeding te maken heeft
nekvel,tik op de neus,afzondering,enz halen hier niets uit. de enoige reactie die ik krijg is een diepe zucht lol :lol: :lol:
ik hou het op steeds opnieuw herhalen dat het niet mag,en de situatie niet veranderen
als loekie in mijn neus wilt bijten zeg ik nee,mag niet en hou hem dan terug op dezelfde plaats
ik ga zo door tot hij opgeeft.... iedere fret heeft wel zijn eigen karaktertje of eigenaardigheden denk ik
maar het zijn toch zo uppsyprutsieprutsemiekduiveltjes :bow: :bow: en we zien ze zo graag ,das het enige wat telt he

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Re: bijten

Berichtdoor jeanine » ma feb 18, 2013 8:57 pm

Een time out gebruik ik ook niet al kan het bij sommige fretten misschien wel resultaat geven. De reden waarom ik dit niet doe is omdat de carrier niet als straf mag overkomen. Idem met plaats om af te zonderen. Ik gebruik beiden te vaak om ze als strafplaats te gebruiken.
lichaams houding en uitstraling doet meer denk ik.
Daar heb je gelijk in. Ik respecteer het dier en het dier respecteert mij, dat moet je verdienen en niet afdwingen van beide kanten.
Een eerste stap is elkaars lichaamstaal leren kennen.
Als ik zie hoe moeilijk soms de fretjes het tikkertje spelen met hen herkennen. Eenmaal ze het door hebben wat je nu eigenlijk doet zijn ze zo mee en komen je zelfs uitdagen.
Idem als baasje die voor een eerste keer een wardancende fret ziet kan dat als een bedreiging overkomen.
Toen ik in 2005 mijn eerste oudere fretjes had heb ik hier vaak om raad gevraagd en ook gekregen. Het omgaan met bijten is anders geworden dan toen. Nekvel en tik tegen de zijkant van de neus geven was de meest toegepaste straf. De fret laten hangen tot die zich overgaf.
Tot ik met Milo ontdekte dat die juist maar bozer werd zo.
Afbeelding

antoin
Berichten: 0
Lid geworden op: do jan 03, 2013 3:09 pm

Re: bijten

Berichtdoor antoin » ma feb 18, 2013 10:49 pm

Ik zou graag eea willen laten zien in de praktijk als bv iemand een fretje heeft met een pittig karakterbzou ik zeggen gewoon brengen en na een paar weeken is dit over

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Re: bijten

Berichtdoor jeanine » di feb 19, 2013 8:21 am

Niet zo eenvoudig Antoin. Fretten mogen de grens niet over zonder de juiste papieren. Jij wel ;)
Ik heb hier alvast geen moeilijke fretten, wel schatjes. :)
Afbeelding

antoin
Berichten: 0
Lid geworden op: do jan 03, 2013 3:09 pm

Re: Bijten ...

Berichtdoor antoin » di feb 19, 2013 11:00 am

Grens en papieren leg uit we hebben toch open grenzen? Of tellen er in belgie andere regels?.

Saantje
Berichten: 0
Lid geworden op: vr jun 17, 2011 3:20 pm
Locatie: Oost-Vlaanderen

Re: Bijten ...

Berichtdoor Saantje » di feb 19, 2013 3:48 pm

Er is uiteraard een verschil tussen bijten/bijten en speel/bijten.
Maar op zich probeer ik het speelbijten zo snel mogelijk af te leren, ik wil eigenlijk niet gebeten worden en ook niet dat anderen gehapt worden (al dan niet spel).
Hier werkte dat enorm goed, Sirius was tot zolang hij bij Thomas woonde best bijterig wel spelend maar dat werd altijd uitgelokt door zijn vader.
Eens hier veranderde hij in een voddepop waarmee ja zou ruig kan zijn als je wilt, zonder dat hij zijn speelsheid verliest.
Quibus speelt bijna continu met de mond open maar hapt niet. Héro heeft nog nooit gebeten, ja wel Samoeraï toen hij terug kwam van de castratie, wss op de geur die op hem hing ofzo daarna was alles ook weer ok. Spoek beet zacht als pup, verder niet meer en ondanks hij doof is zal hij echt niet bijten ook niet als hij toch enorm schrikt.
Silly was en is een zotte doos, die knabbelde wel in de vingers maar beet nooit door want het was compleet speels. Nu speelt ze vaak nog mee een open mond maar voel geen tanden. Samoeraï was als pup best een harde bijter, niet alleen voor te spelen ook eten nam hij enorm hard aan en hij was gebrand om 'bloot vlees' van ons op te zoeken en daar een 'neep' in te geven. Moet wel zeggen dat we daar wel op gewerkt hebben, vooral stem en soms wel eens een tik op de snuit (niet de neus) en hij was dat weer snel afgeleerd ook. Nu is hij enorm zacht in zijn handelingen!
Afbeelding

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Re: Bijten ...

Berichtdoor jeanine » di feb 19, 2013 4:18 pm

Antoin binnen de Europese grenzen zijn er nog steeds de landgrenzen. Er is een Europese richtlijn voorzien om met "huis"dieren te reizen binnen Europa. Elk land kan nog zijn eigen regelgeving ter zake hebben. Portugal is alvast een uitzondering waar geen fretten welkom zijn. In België bv.is er een verschil in inenting boven of onder Samber en Maas. In Vlaanderen is geen enting tegen rabies nodig, ga je naar de Ardennen moet er wel ingeent worden.
Een fret, kat, hond moet een registratie chip hebben en een inenting tegen rabies om een landgrens te overschrijden. Bij niet naleving kan het dier in beslag worden genomen.
http://europa.eu/travel/pets/index_nl.htm
Afbeelding

antoin
Berichten: 0
Lid geworden op: do jan 03, 2013 3:09 pm

Re: Bijten ...

Berichtdoor antoin » di feb 19, 2013 8:01 pm

oke dus een paspoort met chip en een enting tegen honds dolheid . volstaat meestal in de eu das niet het grootste probleem toch.


Terug naar “Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ahrefs [Bot] en 1 gast