Probleem met pipet

Ligt je fret lekker te soezen en wil je dat aan de hele wereld kwijt? Op dit forum kan je mail niet gek genoeg zijn. Stuur je frettenkuren de wijde wereld in en laat iedereen meegenieten van een gezonde dosis frettengekte ...
Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Probleem met pipet

Berichtdoor jeanine » za mar 09, 2013 4:33 pm

Donderdag heeft de da ons Freebee wat Frontline in de nek gedaan. Ze kreeg maar een half pipet volgens haar gewicht, dus zeker geen overdosis. De volgende dag zag het daar wat roder uit. Deze morgen leek het wel of ze had een brandwond 1e graad, zo rood ziet haar huidje. Ongeveer dubbel zo groot of daar waar de vloeistof kwam. Bij een vorige behandeling met Stronhold tegen de vlooien bleef die plaats ook wat roder, net alsof ze zich pas had gekrabt. Ik heb de da die wacht had op de praktijk opgebeld en mocht oorzalf Surolan op de vlek aanbrengen om het te verzachten. Met water spoelen vooraf heeft hij mij afgeraden.
Thirza kreeg de andere helft van het pipet en Buster een dubbele dosis zonder een probleem te hebben. Nog iemand ervaringen daar mee?
Afbeelding

Gebruikersavatar
kysimoza
Donateur
Donateur
Berichten: 0
Lid geworden op: ma apr 11, 2011 7:22 pm

Re: Probleem met pipet

Berichtdoor kysimoza » za mar 09, 2013 7:26 pm

Ik heb dit enkel voorgehad met een kat.
en die bleek later niet tegen ( was toen adventix) te kunnen gewoon veranderd en twas in orde

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Re: Probleem met pipet

Berichtdoor jeanine » zo mar 10, 2013 8:28 am

Bedankt, enig opzoekwerk leert mij dat het nog voorkomt bij honden en katten. Deze morgen is haar rode vlek zo goed als verdwenen.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Margiet
Moderator / Donateur
Moderator / Donateur
Berichten: 4093
Lid geworden op: wo jan 18, 2006 11:08 pm
Taak: Opvang- & eventverantwoordelijke

Re: Probleem met pipet

Berichtdoor Margiet » di mar 12, 2013 11:50 am

Idd, ook al de hand gehad met fretten ... :(
Afbeelding

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Re: Probleem met pipet

Berichtdoor jeanine » di mar 12, 2013 12:17 pm

Hoe los jij dit dan op? Ander pipet? Met de Advocate had ze dit dus niet tot hiertoe.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Margiet
Moderator / Donateur
Moderator / Donateur
Berichten: 4093
Lid geworden op: wo jan 18, 2006 11:08 pm
Taak: Opvang- & eventverantwoordelijke

Re: Probleem met pipet

Berichtdoor Margiet » di mar 12, 2013 12:59 pm

Ja, ik ben hier grotendeels overgeschakeld op Advocate, ze krijgen nog net de Stronghold uit tot die op is. Ik heb de grote pipetten voor de hond, dus daar kom je voor een fret wel even mee toe als je er 6 gelijk in huis haalde ... :s

Nu gebruik ik die op op de fretten waarbij geen allergische reactie verschijnt, de anderen en de pups krijgen sowieso Advocate ...

Het was me nl in het verleden al opgevallen dat heel wat fretten behoorlijk krabben de dagen na Stronghold en toen Davy me bijna 3 jaar geleden eens Advocate had meegebracht had ik daar nooit last van (waren ook 6 grote pipetten!). Dus ja, voor de zekerheid dan inlichtingen gaan vragen bij Ine, Advocate lijkt niet altijd even sterk in bescherming als Stronghold maar tegen oormijt komt het hier toch toe. Het kan ook niet zo 'n kwaad als je grote fretten eens een prutsje meergeeft, dat heb ik liever dan bang te moeten zijn voor elke drup die teveel zou kunnen zijn ... :(
Afbeelding

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Re: Probleem met pipet

Berichtdoor jeanine » di mar 12, 2013 3:36 pm

Er is wel een hond en kat versie Advocate, de hond is niet geschikt voor fretten. Er zit wel degelijk verschil in de samenstelling op. Ben het samen met de da nagegaan, ik had de hondenversie toch wel in huis. :hammer:
Afbeelding

Gebruikersavatar
a3ke
Donateur
Donateur
Berichten: 1075
Lid geworden op: zo jan 20, 2008 8:55 pm

Re: Probleem met pipet

Berichtdoor a3ke » di mar 12, 2013 8:20 pm

Jeanine ,

De samenstelling is net dezelfde hoor , hebben dat indertijd naast elkaar gelegd (nog voor de tijd zelfs dat er op dat van kat enkel kat stond , naderhand kwam er ook " fret& mee op te staan



De enigste reden dat ik (en ik had het van Alwin die truck) dan de hondenversie heb genomen omdat daar de pipetten in grotere formaten te krijgen zijn

Als je dan zelf herverdeeld 0.2 ml/kg fret voor de grootste pipetten advoczte hond 25-40 kg kwam je tot 400 % goedkoper uit dan met de kittenpippetjes

Edit : Bij nazicht blijkt zelfs dat die van hond meer wrkzame stof in zich heeft dan die van kat

Bij hond en kat is de werkzame stof Imidacloprid bij beide 100 mg op 1 ml
Bij hond is de werkzame stof Moxidectine 25 mg op 1 mj , bij kat (fret) echter maar 8 mg op 1 ml
Slaapwel Ginnemie (2011),Fierro en Safari (2012),Martini en Rob (2013)
Gordon,Booth,Grappa en Mol (Prisca) doen het goed hier beneden
We missen jullie

Gebruikersavatar
Margiet
Moderator / Donateur
Moderator / Donateur
Berichten: 4093
Lid geworden op: wo jan 18, 2006 11:08 pm
Taak: Opvang- & eventverantwoordelijke

Re: Probleem met pipet

Berichtdoor Margiet » di mar 12, 2013 8:50 pm

Dacht dat Advocate een lichte aanpassing had gedaan een tijd geleden.

Sindsdien is het in Hasselt ook te verkrijgen, tervoren niet ...

Eens navragen van de week ;)
Afbeelding

Gebruikersavatar
kysimoza
Donateur
Donateur
Berichten: 0
Lid geworden op: ma apr 11, 2011 7:22 pm

Re: Probleem met pipet

Berichtdoor kysimoza » di mar 12, 2013 8:58 pm

oei
ik koop meestal grote verpakking stronghold voor honden en trek daar drupjes uit met een spuit...
OMdat ik altijd alles doe dus
3honden,2 katten en de de 3fretsels

Geen goed plan?
mij was verteld dat dit geen probleem was?
En ik doe dit om de +- 4maand....

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Re: Probleem met pipet

Berichtdoor jeanine » di mar 12, 2013 9:49 pm

Bij hond is de werkzame stof Moxidectine 25 mg op 1 mj , bij kat (fret) echter maar 8 mg op 1 ml
Daar zit inderdaad het verschil, zie lijst om te vergelijken.
zie link van de firma en de reden waarom ik ongerust was, de da en ik het dan maar opgezocht hebben. Tot dan gaf ik steeds die voor de hond in aangepaste hoeveelheid per gewicht van de fret zonder er iets aan te merken.
http://www.companion.bayer.nl/nl/overzi ... ten11/flea
Hier een lijst met samenstelling van verschillende merken en dosis.
http://www.cbip-vet.be/nl/texts/NAPOOOL1CL2o.php
Bijwerkingen
Het gebruik van ML bij zoogdieren die in goede gezondheid verkeren, houdt geen grote risico's in. Bij belangrijke overdosissen kunnen ataxie, lethargie, mydriasis, hypothermie, tremor, coma en mortaliteit optreden. Het lokaal gebruik van deze stoffen sluit een systemisch effect en bijgevolg ook de opgesomde bijwerkingen en toxiciteit niet uit. Men dient ze dan ook strikt volgens hun gebruiksaanwijzing aan te wenden. Het gebruik van bepaalde van deze stoffen bij honden en voornamelijk bij de 'Engelse rassen' (onder andere bobtail en collie), kan reeds bij therapeutische of subtherapeutische dosissen aanleiding geven tot ernstige nevenwerkingen, zie ook Folia Veterinaria 2010 nr 2. Topicale formuleringen met selamectine, milbemycine oxim of moxidectine die geregistreerd werden voor de hond zijn veilig indien de dosis gerespecteerd wordt. Enkel selamectine, milbemycine oxim en moxidectine (zie Combinaties met ML voor systemisch gebruik tegen endoparasieten en zie Combinaties.) zijn geregistreerd voor hond en kat. Overgevoeligheidsreacties ten gevolge van het afsterven van een groot aantal parasieten kunnen optreden bij het paard of de hond wanneer deze dieren besmet zijn met respectievelijk Onchocerca spp of hartworm. Behandeling van runderen besmet met Hypoderma bovis kan leiden tot ernstige bijwerkingen wanneer de parasiet zich in vitale organen bevindt (bijvoorbeeld verlamming t.w.a. aanwezigheid van de parasiet in het wervelkanaal of tympanie bij lokalisatie ter hoogte van de slokdarm). Het behandelen van deze diersoort moet vermeden worden van begin december tot begin maart.

Dus bij jullie ook nog geen nare ervaringen met het honden pipet gezien. Ik was al van plan om het resterende pipet weg te geven voor de hond in de familie.
Margiet, laat je Ine haar gewaardeerde mening ook eens weten?


Bij mijn openingspost heb ik de namen verwisseld :hammer: Pipet= Stronghold . Tegen de vlooien Frontline spray
Afbeelding

Gebruikersavatar
Margiet
Moderator / Donateur
Moderator / Donateur
Berichten: 4093
Lid geworden op: wo jan 18, 2006 11:08 pm
Taak: Opvang- & eventverantwoordelijke

Re: Probleem met pipet

Berichtdoor Margiet » di mar 12, 2013 11:42 pm

oei
ik koop meestal grote verpakking stronghold voor honden en trek daar drupjes uit met een spuit...
OMdat ik altijd alles doe dus
3honden,2 katten en de de 3fretsels

Geen goed plan?
mij was verteld dat dit geen probleem was?
En ik doe dit om de +- 4maand....
Normaal geeft het ook geen problemen. Enkel hier en daar heb je een fret die een soort van allergische reactie of eerder zeer geïrriteerde huid krijgt op het spul ... Kan best dat er ook andere fretten weer wel op de Advocate gaan reageren maar dat heb ik zelf nog niet aan de hand gehad.

Jeanine, ik hou je op de hoogte! ;)
Afbeelding

Gladys
Berichten: 0
Lid geworden op: wo mar 20, 2013 7:14 pm

Re: Probleem met pipet

Berichtdoor Gladys » zo mar 24, 2013 6:15 pm

He, Jeanine, Gladys hier ooit heb ik eens een hondje gehad die dezelfde symptomen had zoals jij beschrijft ,maar mijn hondje kreeg geen pipet maar droeg een vlooienbandje waaruit later bleek dat hij allergisch wat voor de stoffen die in dat bandje zaten zou er misschien een verband kunnen zijn dat je lieveling allergisch is aan de stof die in de pipet zit .Groetjes Gladys

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Re: Probleem met pipet

Berichtdoor jeanine » zo mar 24, 2013 7:08 pm

Gladys, ik denk dat het inderdaad een allergische reactie is. Volgende week moeten ze opnieuw een pipet krijgen. Voor ik het toedien bel voor alle zekerheid mijn dierenarts nog op of ik het kan voorkomen met de Advocate. Vervelend dat probleem want ze hebben echt dat 2e pipet nog nodig om de oormijt te doden.
Afbeelding

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Re: Probleem met pipet

Berichtdoor jeanine » do mar 28, 2013 5:18 pm

Freebee heeft de Advocate gehad en nu maar afwachten of ze goed reageert. Buster en Thirza kregen de Stronghold opnieuw. Geen overbodige luxe na 21 dagen, de jeuk neemt weer toe. Nog steeds vuile oren te zien, oorsmeer met donkere tikkeltjes in. xp
Afbeelding

Gebruikersavatar
Margiet
Moderator / Donateur
Moderator / Donateur
Berichten: 4093
Lid geworden op: wo jan 18, 2006 11:08 pm
Taak: Opvang- & eventverantwoordelijke

Re: Probleem met pipet

Berichtdoor Margiet » do mar 28, 2013 5:46 pm

Volgens mij spelen die deugnieten van u stiekum met Tom & Jerry !! :ninja:

Anders moet je eens aan je Da vragen hoeveel Advocate of Stronghold die kleine mormels nodig hebben, Jeanine ??? :rol: :rol: :rol:
Afbeelding

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Re: Probleem met pipet

Berichtdoor jeanine » do mar 28, 2013 7:46 pm

:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: Geen Tom & Jerry meer te zien weer, na het "overlijden" van 1 op de frettenkamer en de 2 op de koer. Er plakt niets meer aan mijn vallen. Ik heb een jong geluk verstoord :mrgreen:
Niets vragen aan de da, overdosis geven als ik die te pakken krijg. :twisted:
Afbeelding

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Re: Probleem met pipet

Berichtdoor jeanine » za mar 30, 2013 7:34 am

Geen reactie op de Advocate bij ons Freebee :domhoog:
Afbeelding

Gebruikersavatar
Margiet
Moderator / Donateur
Moderator / Donateur
Berichten: 4093
Lid geworden op: wo jan 18, 2006 11:08 pm
Taak: Opvang- & eventverantwoordelijke

Re: Probleem met pipet

Berichtdoor Margiet » wo apr 03, 2013 3:02 pm

:domhoog: :domhoog: :domhoog:
Afbeelding


Terug naar “Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten