Hoe hou jij het fretveilig voor je fretten.

Ligt je fret lekker te soezen en wil je dat aan de hele wereld kwijt? Op dit forum kan je mail niet gek genoeg zijn. Stuur je frettenkuren de wijde wereld in en laat iedereen meegenieten van een gezonde dosis frettengekte ...
Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Hoe hou jij het fretveilig voor je fretten.

Berichtdoor jeanine » do aug 22, 2013 6:15 pm

Elk huis heeft eigen problemen die opgelost kunnen worden.
Ik zal maar vast beginnen.
Op de frettenkamer is er een open trap. Een stevige karton op de vierde tree verhindert het nog hoger klimmen. Onder de trap staat extra een wasmand met vogelzand en luchtkussentjes om een val alsnog te breken.
De keuken is taboe, behalve voor heel erg zieke fretten die ik in het oog wil en kan houden op dat moment.
Ramen zijn onbereikbaar voor de fretten.
Achterdeur het kinderhekje met platen is vervangen door een schot dat gemakkelijk te verwijderen is. De doorgang werd met het kinderhekje toch smaller als je met nog iets door moest.
Tussendeuren indien nodig om open te staan gaat er een karton tussen.
Badkamer taboe zonder toezicht of alles van de grond of goed en veilig opgeborgen. WC deksel en wasmachiene steeds dicht laten.
De kooi als klimrek één kant met horizontale tralies staat tegen de muur. Aan de andere kant Ferplast buizen vast gemaakt op een hoogte waar ze met de voorpootjes niet over kunnen. Gebruiken ze wel nog als speelbuis om door te lopen. De reservekooi XL zou ook zo aangepast kunnen worden, minder hoog en de fretten mogen niet los zonder toezicht. Het was niet mogelijk om beide kooien in het oog te houden daar ze uit elkaar staan in tegenover gestelde richting. Terwijl de ene er af geplukt werd zat de andere al boven op een andere kooi. :euh:
Afbeelding

sah
Berichten: 0
Lid geworden op: wo mar 26, 2008 4:55 pm
Locatie: Gent

Re: Hoe hou jij het fretveilig voor je fretten.

Berichtdoor sah » do aug 22, 2013 7:22 pm

Hoi,
Je hebt het bij mij al gezien he?
De fretjes wonen op de gelijkvloers, ik heb de trap naar boven uiteindelijk afgebakend met een kinderhekje met hout tegen gespannen (daar zijn heel veel probeersels aan vooraf gegaan) Dus ze kunnen niet op de trap en er niet afvallen en niet naar de badkamer en zo.
Tussen de living en de voordeur heb ik ook nog een hekje staan, voor het geval dat er onverwacht iemand aan de deur komt, mr als de fretten rondlopen zal ik die deur nooit lang openlaten.
Verder blijf ik als ze spelen altijd in de buurt, want er is altijd nog iets wat ze doen of kunnen uitspoken :-)

Gebruikersavatar
TessaCornelis
Donateur
Donateur
Berichten: 0
Lid geworden op: di mei 28, 2013 8:35 pm
Locatie: Boom
Contacteer:

Re: Hoe hou jij het fretveilig voor je fretten.

Berichtdoor TessaCornelis » vr aug 23, 2013 9:43 am

Ik vind het niet gemakkelijk alles ferretproof te maken. Zo kunnen mijn monstertjes zeer makkelijk in de zetel, het is zo'n zetel die je inbouwt naar een bed als je wilt en er is een opbergbak onder en daar gaan ze zich graag verstoppen. Ook zijn ze een grote fan van het venstertablet, waar ze aanraken via een sprongetje vanop onze zetel.
En Pixel is in de keuken een megafan van het plankje dat onderaan tegen de vaatwasser los zit, maar dat moet loqblijven zodat als er iets aan de vaatwasser is, ze het kunnen repareren. Gelukkig kan hij via die weg nergens heen (hebben hem eens goed int oog gehouden).
En ontsnappen als de deur naar de hal even openstaat doen ze ook, en altijd rechtstreeks naar de slaapkamer :P en daar kunnen ze niet zoveel misdoen, maar kan ik hen weer moeilijker int oog houden.

Zo blijf ik altijd bezig :p
Afbeelding

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Re: Hoe hou jij het fretveilig voor je fretten.

Berichtdoor jeanine » vr aug 23, 2013 6:38 pm

Het is inderdaad niet zo gemakkelijk, mogelijks kan dit topic tot ideeën leiden ook voor anderen.
In de keuken is er één kast die ik al fretveilig kon maken met gaas te plaatsen. Mijn dochter haar chinchilla is eens via dat gat verdwenen, ik heb de plint dan maar van rond de kast genomen om de chinchilla terug te vinden. Onder de afwasmachine is er ook een dergelijke opening die nog niet fretveilig gemaakt is. Idem met de gaskachel die daar nog gebruikt wordt. Vroeger stond de wasmachine op dragers met wieltjes tot Milo eens bovenop de wastrommel zat. Hij was via de bodem naar binnen geglipt en daar dan naar boven geklauterd. :hammer: Geen wieltjes meer onder de machine en zo geen fretten meer in de machine.
Zo blijf ik altijd bezig :p
Eigenlijk mist er nog iets aan de titel, hoe hou ik het leefbaar ook voor mezelf :rol:
Afbeelding

Gebruikersavatar
Margiet
Moderator / Donateur
Moderator / Donateur
Berichten: 4093
Lid geworden op: wo jan 18, 2006 11:08 pm
Taak: Opvang- & eventverantwoordelijke

Re: Hoe hou jij het fretveilig voor je fretten.

Berichtdoor Margiet » za aug 24, 2013 11:28 am

Denk idd dat ik hier ùùùùren kan blijven doorgaan ;) In vergelijking met 10 jaar geleden is er echt al héél wat "beveiligd" en veranderd in huis en komt er ook heel wat gewoon niet meer binnen (planten, tapijt, kleine bijzettafeltjes enz ... ) :rol:

Tessa, kijk nu naar Jef, naar Jeanine of naar mij (met al mijn spierproblemen lukt het zelfs meestal nog) : op onze leeftijd nog over planken "springen", hindernissenparcours afleggen en spontane duiken naar fretten maken enz ... dat houdt een mens jong! xp Blijf dus idd maar lekker bezig, dat is gewoon één van de vele (gratis) extra's als je een fret in huis haalt!! :rol:
Afbeelding

Gebruikersavatar
TessaCornelis
Donateur
Donateur
Berichten: 0
Lid geworden op: di mei 28, 2013 8:35 pm
Locatie: Boom
Contacteer:

Re: Hoe hou jij het fretveilig voor je fretten.

Berichtdoor TessaCornelis » za aug 24, 2013 12:27 pm

ik heb ook al wat reddingspogingen ondernomen hoor :rol: :hammer:
herinner u mijn struikel over u hondje en de fret hoog in de lucht vasthouden :D
Afbeelding

sd reptiles
Berichten: 0
Lid geworden op: wo aug 01, 2012 8:05 pm

Re: Hoe hou jij het fretveilig voor je fretten.

Berichtdoor sd reptiles » za aug 24, 2013 1:44 pm

Mijn fretten mogen alleen los in de veranda en daar kunnen ze niks mis doen , ofwel buiten aan een heel lange looplijn.
Veranda is voor de fretten , keuken is voor de honden en de woonkamer is voor de katten.
Hebben wij alleen de slaapkamer nog :D

Gebruikersavatar
Margiet
Moderator / Donateur
Moderator / Donateur
Berichten: 4093
Lid geworden op: wo jan 18, 2006 11:08 pm
Taak: Opvang- & eventverantwoordelijke

Re: Hoe hou jij het fretveilig voor je fretten.

Berichtdoor Margiet » za aug 24, 2013 2:19 pm

Hebben wij alleen de slaapkamer nog :D
:rol:
Afbeelding

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Re: Hoe hou jij het fretveilig voor je fretten.

Berichtdoor jeanine » za aug 24, 2013 6:10 pm

Margiet, ik hou nog het meest souplesse over van ons 2. Marc, 4 jaar jonger heeft meer problemen om over een schot te geraken. Hij zal wat meer moeten oefenen of vermageren :rol:
De slaapkamer is ook hier taboe. Al veeg ik er mijn voeten aan als ze dag en nacht verzorging nodig hebben. Een heel huis echt fretveilig maken vraagt toch het een en ander. Ik ben al blij dat de frettenkamer en de living ook door hen gebruikt kan worden.
Onlangs nog een extra beveiliging voor de schotten en hekjes gezien, een half rond afvoerbuisje over de bovenrand zo dat ze geen grip krijgen om er over te geraken. :idea:
Afbeelding

Gebruikersavatar
Margiet
Moderator / Donateur
Moderator / Donateur
Berichten: 4093
Lid geworden op: wo jan 18, 2006 11:08 pm
Taak: Opvang- & eventverantwoordelijke

Re: Hoe hou jij het fretveilig voor je fretten.

Berichtdoor Margiet » zo aug 25, 2013 10:38 am

Onlangs nog een extra beveiliging voor de schotten en hekjes gezien, een half rond afvoerbuisje over de bovenrand zo dat ze geen grip krijgen om er over te geraken. :idea:
Idem hier!! :D En gefrustreerd dat sommigen daardoor zijn ... :rol:
Afbeelding

Chris10tje
Berichten: 0
Lid geworden op: wo mar 06, 2013 9:25 pm

Re: Hoe hou jij het fretveilig voor je fretten.

Berichtdoor Chris10tje » di aug 27, 2013 11:18 am

Aha :idea: , dat is een goede oplossing voor ons Loesje die over de plank naar buiten is geraakt vorige week! Plank vandaagverhigen + zo'n afvoerbuisje dus :domhoog:

Ik geef het direct door aan Bram die mag beginnenknutselen! :p

Gebruikersavatar
Margiet
Moderator / Donateur
Moderator / Donateur
Berichten: 4093
Lid geworden op: wo jan 18, 2006 11:08 pm
Taak: Opvang- & eventverantwoordelijke

Re: Hoe hou jij het fretveilig voor je fretten.

Berichtdoor Margiet » di aug 27, 2013 12:45 pm

Tot nu toe houdt het zelfs de kids van Freggle tegen, straffe boel dus! :rol:
Afbeelding

Gebruikersavatar
TessaCornelis
Donateur
Donateur
Berichten: 0
Lid geworden op: di mei 28, 2013 8:35 pm
Locatie: Boom
Contacteer:

Re: Hoe hou jij het fretveilig voor je fretten.

Berichtdoor TessaCornelis » di aug 27, 2013 4:51 pm

Tot nu toe houdt het zelfs de kids van Freggle tegen, straffe boel dus! :rol:
Margietje, je had me wel op voorhand mogen vertellen dat de kids van Freggle zo'n monsterkes zijn :rol: ze zijn er blijkbaar voor gekend :hammer:
Afbeelding

Gebruikersavatar
Margiet
Moderator / Donateur
Moderator / Donateur
Berichten: 4093
Lid geworden op: wo jan 18, 2006 11:08 pm
Taak: Opvang- & eventverantwoordelijke

Re: Hoe hou jij het fretveilig voor je fretten.

Berichtdoor Margiet » wo aug 28, 2013 10:16 pm

Tessa, met mijn hand op mijn hart, ik heb je héél eerlijk gezegd dat de voordeur hier niet open gaat voor de veiligheid van onze Sparta!! :rol:

Maar nee, die kids zijn er zo niet om gekend, hoor, maar mama Freggle dus wel!! ;-) Die kan echt overal geraken waar ze wil ;)

Ik had eigenlijk gehoopt dat Bombardin toch ergens ook wat in de pap te brokken had gehad :rol: Ach ja, er zijn hoogstwaarschijnlijk (hopelijk :wub: ) nog van die monstertjes op komst, heerlijk toch!! :D
Afbeelding

Gebruikersavatar
TessaCornelis
Donateur
Donateur
Berichten: 0
Lid geworden op: di mei 28, 2013 8:35 pm
Locatie: Boom
Contacteer:

Re: Hoe hou jij het fretveilig voor je fretten.

Berichtdoor TessaCornelis » wo aug 28, 2013 10:47 pm

IK WIL ER NOOOOOOOOOOOOOG :wub:
zou groten baas mij buitengooien dan? :p
Afbeelding

Gebruikersavatar
Margiet
Moderator / Donateur
Moderator / Donateur
Berichten: 4093
Lid geworden op: wo jan 18, 2006 11:08 pm
Taak: Opvang- & eventverantwoordelijke

Re: Hoe hou jij het fretveilig voor je fretten.

Berichtdoor Margiet » do aug 29, 2013 10:10 am

Oei .... ze heeft het zitten!!! :bow:

Thomas, sorry jongen, tegen dat frettenvirus bestaan geen medicamentjes ... :(

:rol:
Afbeelding

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Re: Hoe hou jij het fretveilig voor je fretten.

Berichtdoor jeanine » do aug 29, 2013 6:17 pm

Oei .... ze heeft het zitten!!! :bow:
:rol:
Afbeelding

Gebruikersavatar
Buddy
Berichten: 41
Lid geworden op: vr mei 18, 2007 9:46 pm
Contacteer:

Re: Hoe hou jij het fretveilig voor je fretten.

Berichtdoor Buddy » za sep 14, 2013 9:56 am

Hier is gans mijnen dressoir toegeplakt met zware tape. Ook staat er niets meer op bovenaan. Baloe klom er via een open kast op en smeet alles naar beneden. Hoe hij zelf weer naar beneden geraakte daar wil ik zelfs niet aan denken :staar: Nu zijn kasten en ladenblok in het midden allemaal toegeplakt. Niet handig als je iets uit de kast moet hebben.
Verder ook geen planten, geen zetel dicht bij de vensterbank...Oh ja, ik had ook een heel mooie dure relaxzetel gekocht, staat al jaren in de gang. Baloe kruipt er vanbinnen in en haalt alle mousse er uit...
En Peanutje, die is ooit eens in de zijkant van mijn oven gekropen, in de isolatie. Sindsdien is de keuken verboden terrein :p

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Re: Hoe hou jij het fretveilig voor je fretten.

Berichtdoor jeanine » za sep 14, 2013 7:04 pm

Oei, nog zwaardere aanpassingen dan hier nodig is. Al kon onze Milo zonder problemen op de tv komen om daar poppenkast te spelen. Een paar keer is hij er in geslaagd om de radio in de kast aan te zetten. De tv kast en de andere kast hebben geen rug, destijds was dat zo nodig voor afkoeling. Een rug nu nog insteken is een hele klus, heel hard hout dat splijt. De cd's vlogen ook dikwijls in het ronde, de muziek er op stond hem vast niet aan. De schuiven van de bibkast nemen ze wel in gebruik, eentje is voor de fretten met kussen en dekentje in het andere bewaar ik wat papieren in een doos en mijn stofvodden. Buster ligt graag bij de stofvodden de laatste tijd :mrgreen: Wat de zetels betreft, dat is een metalen frame waar de kussens op liggen. Onder de kussens liggen zware matrasbeschermers waar ze al eens mogen aan krabben. Toch het krabben is maar in het beging na een tijdje niet meer de moeite waard.
Afbeelding

jonalies
Berichten: 0
Lid geworden op: wo jun 20, 2012 6:35 pm

Re: Hoe hou jij het fretveilig voor je fretten.

Berichtdoor jonalies » zo sep 15, 2013 5:59 am

Toch leuk van dat hier allemaal te lezen , en zoooo herkenbaar :rol:

FredjeSnow
Berichten: 0
Lid geworden op: di sep 10, 2013 8:11 pm

Re: Hoe hou jij het fretveilig voor je fretten.

Berichtdoor FredjeSnow » zo sep 15, 2013 11:47 am

Bij ons zitten ze op de slaapkamer omdat we niet alleen wonen. we hebben de zolderverdiep en daar zijn 2 kamers. De achterste is de slaapkamer en daarnaast gebruiken we soms als speelkamer en ook zolders worden nogal snel warm dus als de deur openstaat voor verluchting kunnen ze ook naar de kamer ernaast. Het probleem is daar dat er een trap staat naar beneden. Er is dus de kant voor naar beneden en dan langs de zijkanten een leuning op het verdiep zelf zodat je niet langs daar naar benedzn kan vallen, een soort van muurtje eigenlijk. De fretjes kunnen daar wel onder! Fredje is nog nooit zo ver gekropen dat ze kan vallen maar Snow vandaag wel. Hij is dus de trap soort van afgerold. Ik ben hem gaan halen, geheckt dat hij ok is en ik dacht dat hij het nu wel zou weten maar blijkbaar vind hij het nog steeds nuttig om te veel naar voor te leunen en bijna te vallen. Hij stapt ook naar plaatsen waar nog maar een boord van 1 cm fzo is. Heeft iemand een oplossing?

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Re: Hoe hou jij het fretveilig voor je fretten.

Berichtdoor jeanine » zo sep 15, 2013 7:17 pm

Een fret heeft geen dieptezicht, kan dus een hoogte niet inschatten. Net dat is gevaarlijk voor hen, ze springen ergens af zonder te weten hoe en waar ze terecht zullen komen. Er van leren doen ze uiterst zelden. Als je de korte pootjes bekijkt en de hoogte waar ze van af komen eens vergelijkt met mensen benen zit je vast al een verdieping hoger. Bij een val kan de milt scheuren met doodbloeden of spoedoperatie als gevolg. Meestal merk je op het eerste zicht niets aan de fret, het volgt pas later.
Ik weet niet in welke mate je trap de mogelijkheid heeft om te beveiligen. Of je iets mag verlijmen of vijzen op die plaats.? Als het kan een plaat voor de opening maken en dat goed vastmaken. Het materiaal moet niet zwaar zijn maar doeltreffend. Het schot aan de achterdeur is minder dik dan de gleuf van een gordijnenrail. Aan beide zijden van de deurpost kleeft dus een rail met u profil waar de plaat netjes inschuift. Licht in gebruik en de kleur van de muren gekregen om het wat mooier te laten ogen.
Je kan ook een kader proberen maken die zwaar genoeg is om door de fretten niet verschoven te worden. Als je deze dan voor het 'muurtje" op de grond kan plaatsen zou het moeten lukken. Wel de zijkanten niet vergeten dicht maken en hoog of laag genoeg zodat ze het niet als opstapje gebruiken. Je kan de leuning dan gebruiken om langs boven extra vast te maken met een colsonbandje of kabeltje zonder dat je iets moet schenden aan de infrastructuur. Vindt je geen oplossing komt de fret daar niet meer. ;) De trapzaal is hier taboe behalve als ze een tuigje aan hebben. Het is een houten trap met spijlen waar ze zo doorheen kunnen vallen.
Afbeelding

Peewee
Berichten: 680
Lid geworden op: di jun 22, 2004 5:34 pm

Re: Hoe hou jij het fretveilig voor je fretten.

Berichtdoor Peewee » di sep 17, 2013 7:56 am

Ik vind het niet gemakkelijk alles ferretproof te maken. Zo kunnen mijn monstertjes zeer makkelijk in de zetel, het is zo'n zetel die je inbouwt naar een bed als je wilt en er is een opbergbak onder en daar gaan ze zich graag verstoppen. Ook zijn ze een grote fan van het venstertablet, waar ze aanraken via een sprongetje vanop onze zetel.
En Pixel is in de keuken een megafan van het plankje dat onderaan tegen de vaatwasser los zit, maar dat moet loqblijven zodat als er iets aan de vaatwasser is, ze het kunnen repareren. Gelukkig kan hij via die weg nergens heen (hebben hem eens goed int oog gehouden).
En ontsnappen als de deur naar de hal even openstaat doen ze ook, en altijd rechtstreeks naar de slaapkamer :P en daar kunnen ze niet zoveel misdoen, maar kan ik hen weer moeilijker int oog houden.

Zo blijf ik altijd bezig :p
Voor het plankje onder de vaatwasser? :rol:
http://www.bol.com/nl/p/jippie-s-kastbe ... 001528716/
Aan elke kant 1, zo blijft het zitten en kan het indien nodig nog makkelijk verwijderd worden :idea:
Never take life seriously. Nobody gets out alive anyway.


Terug naar “Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten