chinchilla

Ligt je fret lekker te soezen en wil je dat aan de hele wereld kwijt? Op dit forum kan je mail niet gek genoeg zijn. Stuur je frettenkuren de wijde wereld in en laat iedereen meegenieten van een gezonde dosis frettengekte ...
FredjeSnow
Berichten: 0
Lid geworden op: di sep 10, 2013 8:11 pm

chinchilla

Berichtdoor FredjeSnow » zo mar 02, 2014 9:29 pm

Ik heb chinchillas al lang geweldige beestjes gevonden , maar het zijn knaagdieren. Fredje is er natuurlijk ook nog en als een van de 2 zou stress krikgen door aanwezigheid van de ander ga ik geen chinchilla in huis nemen. Heeft iemand eevaring daarmee? We hebben ook een konijn en Fredje heeft hem nooit gebeten, zelfs als ze allebei los lopen. Ze zijn wel niet constant bij elkaar en het konijn houdt wel afstand en natuurlijk houden we in het oog wat de fret doet. Die chinhilla zou niet voor direct zijn maar de eerste zorg is of niemand eronder zal lijden en dan kan ik informatie zoeken erover en de vriend overuigen :rol:

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Re: chinchilla

Berichtdoor jeanine » zo mar 02, 2014 10:50 pm

Mijn dochter heeft Chinchilla's gehad. Ze zijn heel erg stress gevoelig en volgens mij niet geschikt om in eenzelfde plaats als je fret te houden. Ze knagen regelmatig de plankjes en dergelijke kapot in de kooi. Steeds ligt er vuil op de grond die ze uit de kooi gooien. Hebben een zandbad nodig om zich proper te houden. Als ze ziek worden zie je het nog moeilijker dan bij de fret, een longontsteking merk je amper op. Een goede da is aan te raden. Los laten lopen is ook al geen sinecure, ze verstoppen zich en probeer ze maar eens te vangen. Hier hebben ze nog in zo een grote bal rondgelopen in onze keuken.
Heb ik de plinten van onder de kast weg moeten halen om haar Chinchilla te vangen. Van de schrik laten ze plukken haar los als je het diertje moet opnemen. Mooi om te zien maar voor mij is daar alles mee gezegd. ;)
Afbeelding

FredjeSnow
Berichten: 0
Lid geworden op: di sep 10, 2013 8:11 pm

Re: chinchilla

Berichtdoor FredjeSnow » ma mar 03, 2014 12:17 am

Lijkt inderdaad heel stressgevoelig, ik denk dat ik er toch nog een paar jaartjes mee ga wachten of er gewoon geen in huis neem. Van wat je net zei lijkt het dat ze veel verzorging nodig hebben en er loopt hier nog een jaloerse hond ook :p

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Re: chinchilla

Berichtdoor jeanine » ma mar 03, 2014 8:07 pm

Denk inderdaad dat je het beter kan uitstellen tot je enkel voor een Chinchilla nog hoeft te zorgen.Een van mijn dochter haar chins is 6 jaar geworden, de andere 2 hebben niet zo heel lang geleefd. Lagen gewoon dood op een bepaald moment. De oudste is op 1 jarige leeftijd net aan de dood ontsnapt met een longonsteking en toch 6 geworden. Zelf een heel grote dierenliefhebber zou ze nooit meer chins in huis nemen.
Afbeelding

marijkem
Berichten: 0
Lid geworden op: ma mar 10, 2014 12:56 pm

Re: chinchilla

Berichtdoor marijkem » ma mar 10, 2014 1:12 pm

Ik heb zelf ook 2 chinchilla's en sinds donderdag een fretje erbij. Ik heb heel lang getwijfeld om er een fretje bij te nemen vanwege de chinchilla's en hamsters in huis. Uiteindelijk staan alle diertjes hier nu in dezelfde ruimte. Oorspronkelijk was het idee om de chinchilla's te verhuizen, maar heb de verhuis als plan B gehouden. Chinchilla's zijn inderdaad zeer stressgevoelig, maar voorlopig merk ik geen verandering van gedrag. Het enige wat ik veranderd heb is dat hun zandbadje nu steeds in de kooi staat en vroeger enkel voor een paar uurtjes in de kooi werd gezet. De kooi van de chinchilla's staat momenteel een meter hoog en Boke( het fretje) kan niet bij de voorkant van de kooi komen. Zijkanten en achterkant zijn volledig toe.
De chinchilla's lopen hier dagelijks minimum een uurtje vrij, maar in een aparte kamer, die redelijk chinchilla-proof is. Ze bijten echt op ALLES! De kabels, deurposten en meubels hebben er hier al mogen onder lijden. Wij hebben hier een stuk uit de grond mogen kappen om er één weer te vangen: ze waren door een verluchtingsgat in de kruipkelder geraakt :( Doordat het prooidieren zijn merk je amper wanneer ze ziek zijn, is beetje zoals bij konijnen. Ik wil er toch nog even bij zeggen dat chinchilla's groepsdieren zijn en dus niet alleen mogen gehouden worden. Ze gaan treuren en kunnen zelfs sterven van verdriet/eenzaamheid.
Prooidieren en roofdieren samen houden is niet evident, maar daarom niet onmogelijk.... Voorlopig gaat het hier prima. De hamsters en chinchilla's doen zoals steeds hun eigen ding en Boke heeft nog niet eens gemerkt dat er andere dieren in huis zijn...maar wat niet is kan nog komen...

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Re: chinchilla

Berichtdoor jeanine » ma mar 10, 2014 8:43 pm

Een fret is en blijft een roofdier. Het instinct zit er nog goed in. Zo heb ik eens onverwacht ons Freebee op een muis zien jagen. De muis is kunnen ontsnappen in een spleet waar ons Free niet in kon komen. Milo was niet weg te branden van een plaats waar een landschildpad zich verstopt had. Tootsie zou konijnen vangen, ik heb flink mogen meelopen aan zijn lijntje. Buster liet me zien waar er vossen woonden. Zelf zou ik een fret met geen knaagdier in contact laten komen. Dikwijls merk je niet eens dat er stress bij komt kijken, die kan er wel zijn.
Hou ze in elk geval maar goed in het oog, Marijkem. Een fret is vliegensvlug en vastberaden als het er op aankomt.
Afbeelding

FredjeSnow
Berichten: 0
Lid geworden op: di sep 10, 2013 8:11 pm

Re: chinchilla

Berichtdoor FredjeSnow » di mar 11, 2014 9:31 pm

Ik denk dat de chinhilla niet voor direct is. Als de chinchilla net in huis is heeft die al stress zelfs aonder dat er een fretje rondloopt

marijkem
Berichten: 0
Lid geworden op: ma mar 10, 2014 12:56 pm

Re: chinchilla

Berichtdoor marijkem » di mar 11, 2014 10:24 pm

Uiteraard ben ik zeer waakzaam...maar zelfs als ze aan de voorkant zou aankunnen...die een stuk over het platform helt waarop ze staat....kan ze absoluut niet bij de chinchilla's. Maar van zodra ik merk dat ze het in de gaten heeft en er achteraan gaat, dan gaan de chinchilla's uiteraard naar een andere plek. Voor allemaal, chins + hamsters is er een plan B.

marijkem
Berichten: 0
Lid geworden op: ma mar 10, 2014 12:56 pm

Re: chinchilla

Berichtdoor marijkem » di mar 11, 2014 10:44 pm

Ik denk dat de chinhilla niet voor direct is. Als de chinchilla net in huis is heeft die al stress zelfs aonder dat er een fretje rondloopt
Klopt, ze krijgen bij een verhuis vaak schimmel :s En schimmel is bij hen vaak te relateren aan stress ...helaas.

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Re: chinchilla

Berichtdoor jeanine » wo mar 12, 2014 9:55 am

Gevoelige vriendjes. ;) Plan B hebben is zeker geen overbodige luxe, zo ben je goed voorbereidt.
Afbeelding


Terug naar “Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 30 gasten