eerste plonsbeurt

Ligt je fret lekker te soezen en wil je dat aan de hele wereld kwijt? Op dit forum kan je mail niet gek genoeg zijn. Stuur je frettenkuren de wijde wereld in en laat iedereen meegenieten van een gezonde dosis frettengekte ...
bandit & senna
Berichten: 43
Lid geworden op: di jun 20, 2006 7:13 am

Berichtdoor bandit & senna » wo jul 05, 2006 8:31 pm

vandaag hebben senna en bandit hun eerste plonsje gedaan :)
senna vond het heel leuk was met haar bekje in het water en liep zo voort was echt grappig
en toen begon ze in het water te bijten :P
bandit daarentegen vond het echt niet leuk
wou er direct uit en begon te wenen
heb hem dan maar direct er uit gehaald
dan heb ik ze samen ik een handoek gelegt
vond bandit ook ni leuk die wou direct terug rondlopen
maar senna genoot daar ook van
was haar in de handoek een het rollen en haar aan het droogwrijven

dus voor senna is het voor herhaling vatbaar maar voor bandit niet denk ik

daarna hebben ze nog wat rondgelopen
en heb ze ook een gekookte spagetti pier gegeven
dat eten ze graag
maar bandit word dan agressief :(
ik kwam te dicht en hij beet en wou niet los laten
heb hem uiteindelijk los gekregen en hem dan maar in zijn kooi gezet
wat kan ik daar aan doen ?
senna doet niks als ze aan het eten is ik mag er gerust naast gaan zitten
maar bandit valt me aan
mag ik niks meer geven uit de hand of kan ik hem dat afleren ?

mokjes van bandit en senna

veerle

Berichtdoor veerle » wo jul 05, 2006 9:03 pm

hier heeft Milo toen hij pup was mij ook eens gehapt ipv in zijn snoepje te happen... (en NIET loslaten en blazen en trekken dat m deed %) ) dat besef dat hij mijn handpalm vasthad en niet dat snoepje kwam echt heel langzaam, allé het leek toch heel langzaam. (@)
Kruimel heeft het ook al eens gepresteerd om mijn hand vast te hebben ipv zijn favoriete knuffel.
Ik denk niet dat je moet stoppen met snoepjes uit de hand te geven als het bij 1 voorvalletje blijft. fretjes kunnen zich ook al eens vergissen...zeker als je hand nog naar snoep ruikt want ze doen veel meer op reuk dan op zicht.
Ik zou mij er nu niet teveel van aantrekken, en pas denken aan oplossingen als hij het vaker doet. Waarschijnlijk was het een ongelukje, en zit de kans er dik in dat hij volgende keer beter uitkijkt.
Waarom geef jij je fretjes eigenlijk pasta? :? Er zijn zoveel dingen die ze lekker vinden en die niet schadelijk zijn voor hun gezondheid...

groetjes, veerle


[Gewijzigd door veerle op 2006-07-05 21:05:07]

bandit & senna
Berichten: 43
Lid geworden op: di jun 20, 2006 7:13 am

Berichtdoor bandit & senna » wo jul 05, 2006 9:15 pm

ik had gehoord dat dat geen kwaad kon dat ze dat af en toe wel mogen hebben
is dus niet zo
wat kan ik ze zoal geven buiten frettesnoepjes?

LadyWolf

Berichtdoor LadyWolf » wo jul 05, 2006 10:34 pm

Een stukje gekookte kip lusten ze hier...
Sommige kattensnoepjes...
Wel steeds goed naar de bestandsdelen kijken.

veerle

Berichtdoor veerle » wo jul 05, 2006 10:42 pm

ik meende ook niet te zeggen dat ze van 1 keer pasta eten dood zullen neervallen of vast en zeker insulinomen zullen krijgen hoor...
ik vind dat gewoon zo raar dat mensen denken dat fretjes meer deugd zouden hebben van n 'slecht' snoepje als van n gezond snoepje... :?
fretjes zijn geen mensen en verteren geen plantaardige vezels...en een snoepje waar hun lijfje deugd van heeft is toch even makkelijk gegeven als n snoepje dat ongezond is? Ze zijn er even blij mee in ieder geval :)

Eigenlijk hou ik qua snoep dezelfde regel aan als op gebied van hun voer: hoe meer vlees erin zit hoe beter, hoe minder hoe slechter. Simpeler kan niet toch? ;)
Wel oppassen dat ze samen met het vlees geen extra zout binnenkrijgen (ik denk dan bijvoorbeeld aan ham). en nooit varkensvlees of verhitte botjes geven... dus van gekookte of rauwe kip tot een muis (als je dat over je hart krijgt) : er zijn zoveel mogelijkheden :)

groetjes, veerle


[Gewijzigd door veerle op 2006-07-05 22:51:07]

bandit & senna
Berichten: 43
Lid geworden op: di jun 20, 2006 7:13 am

Berichtdoor bandit & senna » wo jul 05, 2006 11:19 pm

ik heb altijd gehoord dat je fretjes geen vlees moogt geven omdat ze dan zouden kunnen bijten
want ze gaan het verschil niet kennen tussen vlees en je hand
dus daarom heb ik ze nooit vlees gegeven en in onze omgeving is er ook niemand dat ze vlees geeft

daarom vroeg ik ook wat ze wel en wat niet mogen eten
heb wat op de site gevonden van gekookte lever
en sommige zeggen dat ze ook eidooier mogen hebben
en soms wa plattekaas maar da heb ik dan weer gelezen op de site da da ni zo gezond is
ik vind dat er weinig info is over wat ze wel als tussendoortje mogen eten of wat niet (kan zijn dat ik ook op de verkeerde site's ga kijken he :) )
gisteren heb ik met iemand gepraat die ook fretjes had en die gaf als tussendoortje ham
maar dat is dus ook niet zo goed door het zout

ik zie mijn beestjes heel graag maar tis toch ingewikkelder dan ik dacht
maar door hier op het forum te zitten leer ik wel veel bij

en morgen eten wij kip
dan kunnen ze een stukje mee eten :D
maar ga het wel koken ipv te bakken he

bandit & senna
Berichten: 43
Lid geworden op: di jun 20, 2006 7:13 am

Berichtdoor bandit & senna » wo jul 05, 2006 11:21 pm

ik heb altijd gehoord dat je fretjes geen vlees moogt geven omdat ze dan zouden kunnen bijten
want ze gaan het verschil niet kennen tussen vlees en je hand
dus daarom heb ik ze nooit vlees gegeven en in onze omgeving is er ook niemand dat ze vlees geeft

daarom vroeg ik ook wat ze wel en wat niet mogen eten
heb wat op de site gevonden van gekookte lever
en sommige zeggen dat ze ook eidooier mogen hebben
en soms wa plattekaas maar da heb ik dan weer gelezen op de site da da ni zo gezond is
ik vind dat er weinig info is over wat ze wel als tussendoortje mogen eten of wat niet (kan zijn dat ik ook op de verkeerde site's ga kijken he :) )
gisteren heb ik met iemand gepraat die ook fretjes had en die gaf als tussendoortje ham
maar dat is dus ook niet zo goed door het zout

ik zie mijn beestjes heel graag maar tis toch ingewikkelder dan ik dacht
maar door hier op het forum te zitten leer ik wel veel bij

en morgen eten wij kip
dan kunnen ze een stukje mee eten :D
maar ga het wel koken ipv te bakken he

veerle

Berichtdoor veerle » wo jul 05, 2006 11:56 pm

ja ik snap heel goed dat je soms zo moeilijk weet welke raad je nu best kan volgen...er zijn ook zoveel verschillende meningen hierover :) Toen ik pas fretjes had, had ik het daar ook moeilijk mee.
Maar door ervaring en veel lezen en luisteren vorm je je eigen mening denk ik. En leert iedereen ook bij, want de kennis over de fret staat niet stil hoor! Ik denk niet dat er een absolute waarheid over fretjes bestaat, maar we komen wel steeds tot nieuwe inzichten.
Iets waar iedereen het echter over eens is, is dat fretjes carnivoren zijn. Dat zegt eigenlijk al genoeg toch?
Hierbij wil ik toch nog eens heel duidelijk zeggen dat ik ook alleen maar mijn mening hier op het forum zet...en die wil ik best onderbouwen, *zaag zaag*:P
Een website waar je meer kan lezen over vlees voeren is: http://users.pandora.be/muvadi/

Dat fretjes het verschil niet zouden kennen tussen vlees en je hand vind ik echt onzin (niet tegen u persoonlijk bedoeld hé: jij dacht een goede raad te volgen).
Niet alle fretjes zijn van de intelligentste maar met die stelling word de fret als soort toch zwaar onderschat :D
Bijten is een gevolg van trauma's of slechte (of ontoereikende) opvoeding.
Wat wel kan gebeuren is dat ze bijten als je hand naar vlees ruikt, maar dat kan even goed gebeuren als je fret het gewend is om pasta te eten en je hand naar pasta ruikt. heeft dus niet met het vlees te maken hoor, wel met de gretigheid om wat lekkers te pakken. Een fret reageert veel sterker dan wij ons kunnen voorstellen op geur.

groetjes, veerle

bandit & senna
Berichten: 43
Lid geworden op: di jun 20, 2006 7:13 am

Berichtdoor bandit & senna » do jul 06, 2006 8:19 am

bedankt veerle
ben direct op de site gaan kijken en nu snap ik het
maar het vlees dat je geeft is dat altijd gekookt of niet?

en wat is het verschil tussen fretten en buizingen? (@)

Enya
Berichten: 317
Lid geworden op: di sep 11, 2007 12:31 pm

Berichtdoor Enya » do jul 06, 2006 8:41 am

Origineel gepost door veerle

Wat wel kan gebeuren is dat ze bijten als je hand naar vlees ruikt, maar dat kan even goed gebeuren als je fret het gewend is om pasta te eten en je hand naar pasta ruikt. heeft dus niet met het vlees te maken hoor, wel met de gretigheid om wat lekkers te pakken. Een fret reageert veel sterker dan wij ons kunnen voorstellen op geur.
Idd, als we ze hier een stukje gekookte kip geven dan zijn ze zo gulzig dat er weleens een stukje vinger tussenzit en dan willen ze niet meer lossen. Niet dat ze dan doorbijten, maar ze houden het net stevig genoeg vast zodat "hun prooi" niet meer wegkan. Dan kan je dus een paar minuten zitten wachten tot hij het door heeft dat hij pas weg geraakt wanneer hij eerst mijn vinger lost.

Dat van die vleesgeur aan je handen heeft één van onze gasten aleens mogen ondervinden. We hadden fondue gedaan en dat meisje had een stukje vlees met haar vingers op het stokje geprikt (zonder dat ik het wist). Toen ze nadien de fretjes wou strelen zaten ze constant haar te bijten in haar handen (ook weer niet doorbijten, maar zo constant pietsen). Totdat mijn euro viel dat ze misschien vlees had vastgehad. Handjes gewassen en nadien mocht ze er alles mee doen.

Tsja, fretten kunnen echt wel hevig reageren op geurtjes (zo ook met zeep, zie topic dove-attack door friemel van een jaar terug ~0 ;) :D )

Gebruikersavatar
Margiet
Moderator / Donateur
Moderator / Donateur
Berichten: 4093
Lid geworden op: wo jan 18, 2006 11:08 pm
Taak: Opvang- & eventverantwoordelijke

Berichtdoor Margiet » za jul 08, 2006 5:37 pm

Zucht, zucht!! Heb gisteren na heel lang aarzelen mijn fretjes kippennekjes gegeven. Vers van de kip zeg maar! Ja, iedereen geïnteresseerd, alle 8, die van Theis dus ook (had wel eerst toestemming gevraagd aan Theis hoor!!), maar na 2 minuten lieten ze allemaal dat vies stuk vlees los en bolden het af. Geen enkele fret heeft meer dan ene hap gegeten. Eerst dacht ik dat dat kwam omdat die stukjes te koud waren, kwamen recht uit de diepvries, via ontdooien in frigo naar de fret, maar een uurtje later, toen ze op kamertemperatuur waren, vonden ze er nog steeds niks aan!!
En gene honger was ook de reden niet, want even later terug in hun kooi hebben ze uitgebreid brokjes gegeten. Scheelt er iets aan mijn fretsels (en aan die van Theis)? Het kan toch bijna niet mogelijk zijn dat ze geen van allen kip lusten hé? Tenslotte zit in onze Totally Ferret ook extra kip!! :?
Afbeelding

bandit & senna
Berichten: 43
Lid geworden op: di jun 20, 2006 7:13 am

Berichtdoor bandit & senna » za jul 08, 2006 6:35 pm

ik heb de onze deze week hun eerste stukje gekookte kip gegeven
en moet zegen het heeft hun gesmaakt hoor
dacht wel dat ze er op zouden vliegen maar dat was het geval niet
ze gingen rustig naar hun eetbakje en aten rustig de kip op
vind het nog steeds een raar idee om kip aan een fretje te geven
maar das wa wennen denk ik :)

Gebruikersavatar
Margiet
Moderator / Donateur
Moderator / Donateur
Berichten: 4093
Lid geworden op: wo jan 18, 2006 11:08 pm
Taak: Opvang- & eventverantwoordelijke

Berichtdoor Margiet » zo jul 09, 2006 1:58 am

Onze eerste 2 fretjes, Mikado en Domino, hebben de eerste 2 jaar van hun leven op kip gelééfd!! Die kregen niks anders, want elke brok die ik kocht bleef liggen. Tot dat ik dan een goede 2 jar geleden van TF hoorde en ze dat ben beginnen geven, stilaan de kip afbouwend, want dat was te eenzijdig naar wat ik hoorde. Mike heeft bij zijn ziek zijn nog wat kip als extra lekkere hap gekregen en at dat nog met smaak, maar Domino vindt daar dus echt niks meer aan, hé?? Ze beziet het niet eens meer, rauw of afgekookt, het interesseert haar gewoon niet meer.

En al die anderen dus, onze Balou, Diedle, Iago, Quiana en Minney mouse vinden het net als Pebbles en Dino van Theis niks lekker precies. Of moeten ze dat ook léren eten?
Afbeelding

maxi

Berichtdoor maxi » zo jul 09, 2006 7:43 am

Margit , je moet eens proberen om je fretsels rauwe kipfilet te geven . Hier ben ik
ook begonnen , na veel wikken en wegen , met kippenekjes te geven . Maar enkel
ons Molly wist wat ze er mee aan moest :) Ze scheurde de stukjes er vanaf alsof
haar leven er vanaf hing. Maar na enkele stukjes had ze er blijkbaar genoeg van .
De kipfilet daarentegen........Wel zorgen dat het vlees supervers en van goede kwaliteit is he ;)

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Berichtdoor jeanine » zo jul 09, 2006 12:14 pm

Hier eten de meisjes dagelijks vlees en Tootsie lust al een stukje kip ,nog niets anders.De meisjes eten kwartels,duif,kip,kalkoen,kalfsvlees, biefstuk en liefst van alles konijn.Opgelet met botjes of splinters ervan!!!. Met rauw vlees heb ik een nare ervaring gehad, ze lusten het letterlijk rauw, maar ons Chanel heeft zich er in verslikt doordat het moeilijker te kouwen is.Het arme schaap had enkele minuten nodig om aan voldoende adem te geraken en van de schrik te bekomen. Sindsdien ben ik terug alles gaan koken. Ook met het kookvocht(is nogal vettig) een slechte ervaring gehad , ons Anais had er teveel van binnen en kreeg ontzettend veel jeuk en buikkrampen wat mij een slapeloze nacht opgeleverd heeft. Om toch voldoende voedingsstoffen naar binnen te krijgen eten zij ook nog brokjes T.F. & H.F. & Eukanuba kitten. Ons Chanel en Anais zijn al wat aangekomen sinds zij vlees krijgen. En wat het bijten betreft zou ik zeggen geen verschil met voordien.

veerle

Berichtdoor veerle » zo jul 09, 2006 2:52 pm

ieder fretje is anders qua voorkeuren van vlees denk ik.. het is misschien even zoeken naar wat jullie fretjes het lekkerst vinden, maar dat wijst zichzelf wel uit.
Vlees koken/invriezen zorgt voor een groot verlies aan voedingsstoffen, maar als er nog aanvullend voer word gegeven is dat dus niet zo erg (en je dus het vlees geeft als snoepje).
Als ze een groot deel van hun dagelijkse maaltijden in vleesvorm krijgen, zou ik toch proberen om zoveel mogelijk rauw+vers te voeren.

Onze fretjes hebben zo'n 4-5 jaar alleen op brokken gestaan en ik vreesde er dus voor dat m'n oudere fretjes het moeilijk zouden hebben om vlees te accepteren, maar in ons geval viel dat echt heel goed mee! :)
ik ben hier gestart met carnibest (rauw diepvriesvoer waar zo'n beetje alle onderdelen inzitten van spier- over orgaanvlees tot bot, maar wel in kleine stukjes), en dit krijgen ze 1 maal daags (en regelmatig een dag niet) 's avonds. Als ik het ze een tijdje op een vast tijdstip durf te geven, gaan m'n 'oudjes' hier zelfs op wachten en eten ze 'snamiddags geen brokken meer ~0
Wij moeten de eetbakjes maar eens tegen elkaar tikken (*klingeldeklingel* :D ) en iedereen komt al vol verwachting kijken ! :)
het heeft niet lang geduurd voor ze dat vlees verkozen boven hun brokken, hoewel ze in die eerste dagen/weken nog een snuifje waltham erdoor nodig hadden om het echt met smaak te eten. ik denk dat als ze 1maal de smaak te pakken hebben, je hen geen groter plezier kan doen als met vlees.
Maar hoewel ze de smaak wel meteen lekker kunnen vinden, kunnen fretjes die brokken gewend zijn wel even moeite hebben met de textuur. het is in ieder geval even wennen voor de meeste fretjes denk ik.

groetjes, veerle

PS:
en wat is het verschil tussen fretten en buizingen?


Het verschil tussen fretten en bunzingen kan je vergelijken met het verschil tussen een hond en een wolf.
Bunzingen zijn de voorouders van onze fretjes, en hoewel je ze nog onderling kan kruisen (wat frunzen oplevert), en ze nog veel met elkaar gemeen hebben, zijn er ook grote verschillen tussen hen.
Mentaal gezien zit een fret ongeveer op het niveau van een bunzenpup (nieuwsgierig, redelijk sociaal naar soortgenoten in groepjes die qua grootte vergeleken kunnen worden met een gemiddeld nest, zindelijk, en zeker niet te vergeten hun jachtinstinct, enz..).
Qua uiterlijk zou je kunnen zeggen dat de gemiddelde fret en de gemiddelde bunzing vooral verschillen in grootte, spiermassa, geur en kleur. De frettenkleur die je wel overeenkomt met de bunzingkleur is wildkleur, alle andere kleurtjes zijn vroeger of later door de mens geselecteerd.


Terug naar “Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 23 gasten