NIEUWE FRETTENVOEDING IN TESTFASE

Ligt je fret lekker te soezen en wil je dat aan de hele wereld kwijt? Op dit forum kan je mail niet gek genoeg zijn. Stuur je frettenkuren de wijde wereld in en laat iedereen meegenieten van een gezonde dosis frettengekte ...
Gebruikersavatar
Chuckie
Berichten: 955
Lid geworden op: zo jul 13, 2003 1:32 pm
Contacteer:

Berichtdoor Chuckie » wo jul 12, 2006 7:52 pm

De Fretten-Ark heeft het laatste jaar actief meegewerkt met een fabrikant om een nieuwe frettenvoeding op de markt te brengen. Deze voeding is momenteel in een laatste fase en zal na onze goedkeuring op de markt komen.

Op onze speelnamiddag van 16/07/06 zal elke frettenliefhebber die wil meewerken aan dit onderzoek en die lid is van De Fretten-Ark vzw en 5 of meer fretjes heeft, een zak voeding van 15kg meekrijgen. Er zal tevens een invulformulier en weegtabel bijgegeven worden om de voeding tussentijds en algemeen te evalueren. Bedoeling is om na 2 maanden de documenten terug te verzamelen en een algemene evaluatie op te stellen. Daarna zal een advies gegeven worden aAn de fabrikant en zal de voeding wel of niet op de markt komen.

:D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D
:D :D KOM DUS ZEKER AF OP ZONDAG 16 JULI NAAR DE SPEELNAMIDDAG :D :D
Frettige froeten fan fr... Chuckie

Meer dan ooit overtuigd van de slaagkansen van deze club, en ook een beetje fier dat het soms zonder mij kan ...

Wendy-ke

Berichtdoor Wendy-ke » wo jul 12, 2006 9:15 pm

Ja das 1 manier om mensen te ronselen voor de speelnamiddag he ;) :P :D :D :D

TheSweetRachel

Berichtdoor TheSweetRachel » wo jul 12, 2006 10:09 pm

Wat gaan ze in Limburg doen ???
Gent primeur kalender, Ellewijt zak van 15 kg voer per 5 fretten...??????

Wendy-ke

Berichtdoor Wendy-ke » wo jul 12, 2006 10:20 pm

Per 5 fretten mss een gratis ferret nation :P

TheSweetRachel

Berichtdoor TheSweetRachel » wo jul 12, 2006 10:26 pm

Dat is pas een idee !!!

Gebruikersavatar
Chuckie
Berichten: 955
Lid geworden op: zo jul 13, 2003 1:32 pm
Contacteer:

Berichtdoor Chuckie » wo jul 12, 2006 11:20 pm

Dat weten we nog niet, maar tegen augustus zullen we wel nog iets vinden ;)
Frettige froeten fan fr... Chuckie

Meer dan ooit overtuigd van de slaagkansen van deze club, en ook een beetje fier dat het soms zonder mij kan ...

Gebruikersavatar
Hoste
Berichten: 229
Lid geworden op: za sep 10, 2005 11:56 am
Contacteer:

Berichtdoor Hoste » wo jul 12, 2006 11:40 pm

ons mag je een zak houden, aangezien het van het bestuur uitkomt gaan we ervan uit dat de ingridiënten te vertrouwen zijn he, juist een bedenking, wat als ze het niet mogen? dan sta je daar met 15kg voer...

groeten
Hostekes

Hope

Berichtdoor Hope » do jul 13, 2006 7:56 am

Een andere bedenking; het gaat weer langzaam overstappen worden dan.
Gaan mengen met hun oorspronkelijke voer en tegen dat de zak op is, gaat de voeding dan al op de markt zijn?

Gebruikersavatar
Chuckie
Berichten: 955
Lid geworden op: zo jul 13, 2003 1:32 pm
Contacteer:

Berichtdoor Chuckie » do jul 13, 2006 12:01 pm

De ingredienten zijn in orde, de voeding werd samengesteld in samenwerking met de diergeneeskundige faculteit te Merelbeke (Gent) en mensen van bij De Fretten-Ark vzw (Nancy Anthone en Hans Van Gool nvdr). Het is evenwel buiten de verantwoordelijkheid om van De Fretten-Ark vzw dat iedereen deelneemt.

De overschakeling is idd nodig aangezien we een beeld willen krijgen van deze nieuwe voeding. Ook van de daarmee gepaard gaande overgangsproblemen. Richtlijnen zullen gegeven worden op welke wijze best kan overgeschakeld worden.

a ratio van 1 kg voeding / maand / fret zou de nieuwe voeding idd verkrijgbaar moeten zijn tegen dat de zakken leeg zijn. Het is wel mogelijk dat bij het in produktie nemen v/d voeding deze nog kan gewijzigd worden van inhoud, vorm, enz.
Frettige froeten fan fr... Chuckie

Meer dan ooit overtuigd van de slaagkansen van deze club, en ook een beetje fier dat het soms zonder mij kan ...

Enya
Berichten: 317
Lid geworden op: di sep 11, 2007 12:31 pm

Berichtdoor Enya » do jul 13, 2006 6:18 pm

Sorry, maar mijn fretjes zijn geen proefkonijnen. Friemel heeft al problemen genoeg met zijn darmpjes dus ik ga er niet aan beginnen.

Kan er misschien al iets gepost worden over de samenstelling van de voeding en de ingredientenlijst? Misschien dat er anderen wel geïnteresseerd zijn.

Hope

Berichtdoor Hope » do jul 13, 2006 6:43 pm

En wat als de testfase mislukt?
Terug overschakelen op de oude voeding zonder te mengen?

Ik sluit me aan bij Enya.
Er zijn andere manieren om voedsel te testen.

Misschien moet je zelf weer eens fretten nemen om het allemaal te testen. ;)

LadyWolf

Berichtdoor LadyWolf » do jul 13, 2006 6:53 pm

Ik heb net voeding besteld.
Véééél voeding (@)
Misschien moet er een andere manier te vinden zijn.
Die veilig zijn voor Friemel zn darmpjes :D
Ik begrijp dat je uw fretjes niet als proefkonijnen bekijkt.
Volgens mij vinden ze dat zelf ook niet fijn om als konijn bestempeld te worden.
:P

veerle

Berichtdoor veerle » do jul 13, 2006 7:41 pm

Origineel gepost door Enya

Sorry, maar mijn fretjes zijn geen proefkonijnen. Friemel heeft al problemen genoeg met zijn darmpjes dus ik ga er niet aan beginnen.

Kan er misschien al iets gepost worden over de samenstelling van de voeding en de ingredientenlijst? Misschien dat er anderen wel geïnteresseerd zijn.
idem hier, ik kreeg het alleen niet zo mooi neergezet als Enya :D (en ja: ik heb 2 pogingen gedaan om het neer te zetten :~ )

Gebruikersavatar
Chuckie
Berichten: 955
Lid geworden op: zo jul 13, 2003 1:32 pm
Contacteer:

Berichtdoor Chuckie » do jul 13, 2006 7:47 pm

Misschien moeten we inderdaad maar weer eens zelf fretjes nemen om het allemaal te testen, misschien ook weer niet.
Ge zult de reden wel kennen waarom niet zeker ?

Sandra
Frettige froeten fan fr... Chuckie

Meer dan ooit overtuigd van de slaagkansen van deze club, en ook een beetje fier dat het soms zonder mij kan ...

Gebruikersavatar
Margiet
Moderator / Donateur
Moderator / Donateur
Berichten: 4093
Lid geworden op: wo jan 18, 2006 11:08 pm
Taak: Opvang- & eventverantwoordelijke

Berichtdoor Margiet » do jul 13, 2006 8:50 pm

Hai, zeg, dat vind ik nu toch cru gesteld hoor. Sorry dat ik het zeg! Mijn fretjes zijn ook absoluut geen proefkonijn, maar waarom moet het dadelijk weer zo negatief voorgesteld??

Toen onze Da 2.5 jaar geleden tegen me zei dat Totally Ferret momenteel het beste voer op de markt was, heb ik dat toch ook dadelijk geprobeerd?? Ik heb rustig mijn tijd genomen om mijn fretjes de vorige voeding af te leren en aan de nieuwe te wennen, en ze ook niet als "konijn" bestempeld. En als ik nu had moeten merken dat ze het echt niet verdroegen of zelfs gewoon niet wilden eten, had ik er ook wel mee gestopt hoor. Ik veronderstel niet dat er van ons verwacht wordt dat we het aan hen in blijven rammen als we zien dat ze het niet verdragen hé??? Anderzijds denk ik dan toch ook niet dat Hans het gaat riskeren dat al onze fretjes ziek gaan worden, hé? En welke voeding van diegene die jullie nu geven hebben jullie vooraf (gratis dan nog) kunnen uittesten??

Mijn gedacht hierover is dus dat ik het eigenlijk best een mooi aanbod vind, dat ik het graag aanneem en probeer en als ik na een tijdje moet vaststellen dat mijn fretjes, of enkele van hen, er niet goed op reageren, ze gewoon weer hun Totally Ferret krijgen. Tegen de tijd dat je die 15 kg hebt gegeven, weet je toch al iets van stoelgang en goede vertering veronderstel ik. En of de voeding goed gaat zijn op lange termijn ... wie kan dat al zeggen van TF ? Daar zijn anders ook discussies over als ik me niet vergis!!
Afbeelding

Gebruikersavatar
Papaver
Berichten: 79
Lid geworden op: ma aug 09, 2004 1:25 pm

Berichtdoor Papaver » do jul 13, 2006 9:44 pm

Margit, ik wou eventjes inpikken op je vraag of Totally Ferret op termijn goed is.
Ik vond hierover het volgende op de website van Tuatha de Danann (Fretten- en Marteropvang Amersfoort):

Een juiste beoordeling van de diverse voeders op basis van wat op de verpakking vermeld staat is meestal onvoldoende mogelijk. Gelukkig is er in Amerika nader onderzoek verricht.

Judith Bell publiceerde in 1999 een wetenschappelijk artikel waarbij zij diverse voeders onder de loep nam. Hieruit bleek dat de kittenbrokjes van Hill's Science Diet en Eukanuba van een voldoende kwaliteit waren om in alle levensstadia van de fret te voorzien aan de behoeftes.

Verschillende topmerken van frettenvoeders werden eveneens onderzocht. Van deze merken is alleen Totally Ferret op dit moment in Nederland verkrijgbaar.

Totally Ferret werd in 1994 op de markt gebracht in Amerika en was een van de eerste commerciële diëten die getest werden op fretten. Het heeft inmiddels bewezen een volledig en uitgebalanceerd voer te zijn.


Wendy-ke

Berichtdoor Wendy-ke » do jul 13, 2006 10:03 pm

Ik kan er alleen maar op zeggen dat iedereen zijn eigen mening heeft margit.
Ik zou het ook niet willen geven aan mijn fretjes puur en alleen omdat ze dan weeral op andere voeding moeten geschakeld worden en dat is ook niet goed voor het maag en darmkanaal. En dat heeft niets te maken of het al dan niet goede voeding is of niet. En het heeft ook niks te maken met geen vertrouwen te hebben in Hans of andere personen. De mijne zitten op hun vaste voeding en dat wil ik zo ook houden.
Veel veranderen is gewoon niet goed.
Ik respecteer jouw keuze ook, als jij het wilt proberen, geen problemen mee maar dat is iedereen zijn gedacht ;)
No hard feelings he ;) het komt mss wat cruer over dan het bedoeld is ;)

Gebruikersavatar
Chuckie
Berichten: 955
Lid geworden op: zo jul 13, 2003 1:32 pm
Contacteer:

Berichtdoor Chuckie » do jul 13, 2006 10:07 pm

De voeding is de gevarenzone reeds lang voorbij. En ja, de voeding moet getest worden op een aantal fretten om na te gaan of ze de voeding lusten, de korrel groot genoeg is, enz.

Zelfs de diergeneeskundige faculteit van Gent werkte hier volledig aan mee en de voeding werd ontwikkeld door ervaren nutritionisten. NIET DOOR EEN OF ANDERE WACKO !!! (Nota bene weer een mooi staaltje van selectief lezen want dit stond reeds in de vorige mail) Wat betreft de samenstelling en ingrediënten, deze zijn gekend door De Fretten-Ark en zullen vanzelfsprekend aangeduid zijn op de verpakking.

Er is dus geen enkele reden om de voeding te wantrouwen. Het is vanzelfsprekend dat dieren met nier- of andere problemen niet mogen deelnemen aan deze test.
Frettige froeten fan fr... Chuckie

Meer dan ooit overtuigd van de slaagkansen van deze club, en ook een beetje fier dat het soms zonder mij kan ...

Gebruikersavatar
bull
Berichten: 517
Lid geworden op: za jul 24, 2004 11:08 am

Berichtdoor bull » do jul 13, 2006 11:35 pm

sorry, kan je jammer genoeg ook niet helpen hans want wij hebben er ook een paar met gevoelige darmpjes en wil het risico toch ook liever niet nemen, komt er bij ons ook nog bij dat ze volgende week al naar hier verhuizen dus de stress zal al weer ten top zijn.
[img]http://usera.imagecave.com/bull/gratisbanners.gif[/img]

life sucks!!!..............maar er zijn ook goede dagen!!!

Gebruikersavatar
Margiet
Moderator / Donateur
Moderator / Donateur
Berichten: 4093
Lid geworden op: wo jan 18, 2006 11:08 pm
Taak: Opvang- & eventverantwoordelijke

Berichtdoor Margiet » vr jul 14, 2006 2:05 am

Wendy, en alle anderen die hier niet aan willen deelnemen, het ging mij niet erom of jullie wilden meedoen of niet, daar is iedereen vrij in me dunkt, en idd, no hard feelings als iemand verkiest op zijn voeding te blijven staan, het ging me er gewoon weer eens om op welke manier dit voorstel, net als vele andere hier, weer dadelijk gelijk gesteld werd met negatieve gevoelens zoals "mijn fret is geen proefkonijn". Jullie mogen eigenlijk toch wel content zijn dat er indertijd wel mensen geweest zijn met proefkonijnen voor Totally Ferret ed., hoe hadden jullie het anders nu zo zeker kunnen geven?

Mijn fretten zijn ook heel content op hun brokken, veranderen vind ik dus zelf ook niet nodig, maar wie was hier allemaal bezig over het feit dat je toch absoluut verschillende voedingen moest gewend maken aan je fretten, want weet je, het was nogal gebeurd dat Totally Ferret niet meer op de markt te verkrijgen was en dan sta je daar toch maar!!! Kom hé, waar blijft de consequentie??

Iedereen doet er dus mee wat hij/zij wil, gans akkoord, ik ben ook niet "kwaad" op om het even wie met om het even welke mening, het gaat gewoon maar weer eens over de manier waarop. Mijn fretten mogen vanaf volgende week eens proeven van de brokjes, en ik zal wel zien of hun darmen enzo alles goed verwerken. Ik ben echt niet van plan zomaar iets uit te testen, maar geloof toch gelezen te hebben dat het voldoende oké is.

@ Papaver : ja Els, ik betwist ook niet dat TF idd een heel goede voeding zal zijn, onze DA bevestigde dat ook, maar ze zei er zelf ook wel bij dat we hier in België eigenlijk nog niet echt kunnen zeggen of de fretten er idd ook een hoge leeftijd mee kunnen behalen, omdat de beestjes die van pup af aan op TF staan nog niet oud genoeg zijn om dat met zekerheid te weten. En van andere fretteneigenaars hoor je tegenwoordig vaak dat de fretten die uitsluitend op TF staan vroeger zouden beginnen suggelen met vanalles. Of het waar is, ik heb er geen idee van, maar ik vind dat enige twijfel altijd op zijn plaats blijft tot het echte tegendeel bewezen is. Ondanks dat het voldoende bewezen is volledig genoeg te zijn, lees ik net weer op die site die Veerle doorgaf in een andere topic, dat alle brokjes veel te weinig van al het noodzakelijke bevatten en dat vers vlees de enige garantie is om alles voldoende toe te dienen. Het is en blijft precies een haast onmogelijke zaak om je fretje alles te geven wat het nodig heeft.


[Gewijzigd door margit op 2006-07-14 02:06:16]
Afbeelding

bandit & senna
Berichten: 43
Lid geworden op: di jun 20, 2006 7:13 am

Berichtdoor bandit & senna » vr jul 14, 2006 6:50 am

ik zou wel willen mee werken
maar heb wel maar twee fretjes

[Gewijzigd door bandit & senna op 2006-07-14 07:58:08]

Enya
Berichten: 317
Lid geworden op: di sep 11, 2007 12:31 pm

Berichtdoor Enya » vr jul 14, 2006 9:03 am

blijkbaar worden woorden heel negatief opgevat als je er geen smileys bij zet.
Ik zal niet beweren dat die voeding per definitie slecht is, of ontworpen door één of andere prutser. Ik ben zelfs benieuwd naar de samenstelling en de ingredientenlijst.

dus let me rephrase my post:

"Ik zie het niet zitten om mijn fretjes in de testfase te laten meedoen aan dit onderzoek door (chronische) darmproblemen van één van de twee."

Het woord "proefkonijn" klinkt misschien zwaar maar daar komt het uiteindelijk wel op neer. Het onderzoek zit al in een vergevorderde fase, maar net zoals bij elke studie kan er nog altijd iets fout gaan.
EDIT: denk maar bijvoorbeeld in het zwaar verslikken omdat het korreltje een andere vorm, afmeting heeft, ....

Wie weet is dit wel de voeding waar friemel op zit te wachten, wie zal het zeggen, maar voorlopig kijk ik de kat uit de boom want als het niet aanslaat dan kan ik weer maanden gaan sukkelen.

En ja, ik ben blij dat er destijds andere "proeffretten" zijn geweest, maar een risico-fretje moet hier niet aan meedoen.
EDIT: Hans, het is idd logisch dat probleemfretten niet aan een testfase mogen deelnemen. En dat heeft niets met selectief lezen te maken want je had het nog niet vermeld. Voor mij is dat vanzelfsprekend, maar niet iedereen staat hier bij stil.



[Gewijzigd door Enya op 2006-07-14 09:18:13]

Enya
Berichten: 317
Lid geworden op: di sep 11, 2007 12:31 pm

Berichtdoor Enya » vr jul 14, 2006 9:04 am

Ps: als er iets getest moet worden, wat niet met voeding te maken heeft, dan stelt speelvogeltje friemel zich onmiddellijk kandidaat ;) :D :D

Gebruikersavatar
Margiet
Moderator / Donateur
Moderator / Donateur
Berichten: 4093
Lid geworden op: wo jan 18, 2006 11:08 pm
Taak: Opvang- & eventverantwoordelijke

Berichtdoor Margiet » vr jul 14, 2006 10:58 am

Sorry Enya, als het overgekomen is alsof Friemel er aan mee zou moeten "testen", het is idd logisch als je al een sukkelfretje hebt, dat je dat laat verder gaan op datgene waar het zich goed mee voelt en waar het diertje het goed op doet. Maar ik denk toch te weten dat je snapt dat het me daarover niet ging. Het ging 'em gewoon op de algemene aanval op een simpel, goedbedoeld, voorstel. Er zullen altijd mensen bijzijn die echt gegronde redenen hebben om het niet te gaan proberen. Maar het is anderzijds ook zoals je zegt, en jij laat die mogelijkheid tenminste open, wie weet hoe goed die voeding achteraf blijkt te zijn. Het tegendeel kan natuurlijk ook, en idd, dan trek ik me tegen dan de haren waarschijnlijk uit het hoofd en vergeef ik het mezelf nooit, maar ik ben zelf iemand die heel veel medische problemen heeft en ben blij dat er hier en daar toch wel mensen zijn die bepaalde medicijnen de markt hebben opgeholpen. Ik zou anders heel wat minder kunnen doen dan nu. En als ik daar ooit andere mensen mee kan helpen om iets uit te proberen dat goed zou moeten helpen, zal ik dat ook niet weigeren, hoe kan die hele rimram zich anders verder ontwikkelen? (Wat blijkbaar toch echt nog noodzakelijk is)

Het is dus echt niet persoonlijk bedoeld, ook niet naar anderen toe, ik hoop dat dat nu duidelijk is. ;) (zal hem er maar bijzetten zeker, :P ??)
Afbeelding

ufo
Berichten: 0
Lid geworden op: za mei 15, 2004 10:35 pm
Locatie: Reet

Berichtdoor ufo » vr jul 14, 2006 12:03 pm

ik wil er ook aan mee werken , ik heb dit enkele jaren terrug ook gedaan voor de fretten voeding fernando zoals ook enkele leden toen van de club , zij zullen het zich wel herinneren
het is inderdaad zo dat als de samenstelling perfect kan zijn maar vorm en smaak van een brokje is ook heel belangrijk en als je dit kan testen op zo veel mogelijk fretten heb je een duidelijker beeld dat als je het met een beperkte groep fretten doet
dus hans ik wil meewerken
Groetjes, ufo
fretjes : Maya ,Kai , Taico , Yellow , Zippo en Mieke
poezen :Lucky ,Tsumi ,Britney , Sasha , xena en macho
honden :Lizzy en Spike
kipjes :Rosse ,Witte , Babbel , Spikkel , Zwartje en Jumper , Goldy
Duifjes : Suske en Wiske


Terug naar “Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 40 gasten