Schotse frunzings. Hoe naar hier halen, voordelen, nadelen.....

Ligt je fret lekker te soezen en wil je dat aan de hele wereld kwijt? Op dit forum kan je mail niet gek genoeg zijn. Stuur je frettenkuren de wijde wereld in en laat iedereen meegenieten van een gezonde dosis frettengekte ...
Tyr
Berichten: 19
Lid geworden op: ma jun 07, 2004 11:57 am

Berichtdoor Tyr » do aug 03, 2006 4:16 am

Hallo, even enkele vraagjes...

Wij zijn frettenliefhebbers en kunnen ons al een drietal jaar frettenbaasjes noemen. Jammergenoeg hebben wij niet veel geluk gehad met onze frettenlieverds. In heb begin waren wij onwetend en hadden drie speelse fretsels gekocht in een dierenwinkel. Twee van de drie fretten zijn op heel jonge leeftijd door een agressieve kanker gestorven.
Onze Thor bleef Moederziel alleen. Daarom hadden we na enkele weken beslist om een fretje te adopteren via de frettenopvang. Wannes werd onze nieuwe nieuwe lieverd en speelkameraad.
Na twee jaar gelukkig in ons gezin geleeft te hebben, heeft Wannes ons jammergenoeg, heel onverwacht en heel snel verlaten om bij zijn vriendjes achter de rainbowbridge te spelen.
Thor is nu terug alleen en heeft reeds drie vriendjes moeten afstaan.
We doen al het mogelijke om zoveel mogelijk met haar bezig te zijn, maar vinden dat zij terug aandacht van (een)frettenvriendje(s) verdiend. Langs de andere kant zijn wij bang, door het grote verdriet bij verlies, om een nieuwe vriend in ons huis te halen.

Na deze korte situatieschets komen nu de vragen.
Tijdens onze vakantie in schotland, zijn wij toevallig in contact gekomen met een fretten en frunzing eigenaar. Wij hebben een hele tijd met deze vriendelijke man gepraat en vroegen hem wat volgens hem de grootste verschillen waren tussen fretten en frunzings. Volgens deze man zouden de frunzings veel sterker en gezonder zijn???
Gezien wij reeds enkele vriendjes op jonge leeftijd hebben moeten afstaan, willen wij dit niet zo vlug meer meemaken en willen wij dit Thor ook niet aandoen.
Gezien die man twee nestjes met volgens ons, gezonde en speeldende frunzings had, graag volgende vragen:

- Zijn frunzings inderdaad sterker en worden ze minder vlug ziek dan fretten?
- Zijn er voor of nadelen?
- Kunnen deze dieren zomaar uit het buitenland naar België gebracht worden, of moeten daar formaliteiten voor gebeuren? (duane, pasport,...)
- Zijn er gevaren aan verbonden, verspreiding van ziektes, ....
- Hebben jullie raadgevingen...

Met vriendelijke groeten,
Tyr

Enya
Berichten: 317
Lid geworden op: di sep 11, 2007 12:31 pm

Berichtdoor Enya » do aug 03, 2006 8:35 am

ik denk dat je best even contact opneemt met veerle, want een (echte) fruns houden vraagt wel wat aanpassingen.

Gebruikersavatar
knorry
Berichten: 2243
Lid geworden op: za dec 31, 2005 3:38 pm

Berichtdoor knorry » do aug 03, 2006 10:15 am

Ik vind het heel erg dat jullie dit hebben moeten meemaken.
Lievelingen afgeven is nooit plezant ik zou ook schrik hebben
om nog ééntje te nemen.
Ik zou zeggen elke fruns is anders.
En die transport vandaar naar hier zou ook voor stress zorgen en das ni goe voor
onze lievelingen.
en ik geloof dat er papieren voor die transport moeten voor zien worden geloof ik
en ook vaccinatie en chip is ook tegenwoordig ook nodig.
dit is wa ik er van iemand gehoort heb van de luchthaven.
[img]http://usera.imagecave.com/knorry/bannerann.gif[/img]

groetjes Knorry,Bull en Ianka.


Gebruikersavatar
daikiri
Berichten: 803
Lid geworden op: wo aug 04, 2004 3:39 pm
Locatie: Evergem
Contacteer:

Berichtdoor daikiri » do aug 03, 2006 12:51 pm

hoi
als eigenaar van een frunsje kan ik u ook een beetje helpen denk ik
Ons maantje(imaani) is een fruns.
alles wat een fret is , is een fruns 3 maal.
zijn ze wild ,dan zijn ze ook echt wild- bijten ze ,dan bijten ze echt hard, vertouwen ze u dan zijn ze de liefste jongens ter wereld.
zoals elke fruns hebben ze wel rare kantjes vb brokken eerst in water weken eer ze op te eten, sluipen , graag savonds spelen(donker)
ze zijn super slim en willen echt u volledige aandacht elke dag anders kunnen ze gaan
bijten.
een jonge fruns neem je overal mee (inenten!!)laat je iedereen vastnemen en ben je super correct mee!
heel voorzichtig zijn ze niet echt ,bij het spelen loop je wel eens een schram op, maar straf ze voor zoiets niet .

als je wil mag je gerust eens komen kijken hoor!!!0477/95.19.72
ons maan weegt 1800 tja ze zijn ook veel groter en sterker!!!!
dai
traantjes van menti-quila-digo-Isaura-shuriken-Ace-Masai -Aleksi Amon-Solita-Sierra Tia Mythos Amargith-muis*mijn dierbare jongens, tot ooit! Bie, zoet en ventie piet dai kit leil- wenni-ty-Tsum-vanna -maan-Fisto-Tiamo-Ilona-Rocco-Mada

LadyWolf

Berichtdoor LadyWolf » do aug 03, 2006 4:34 pm

Ik zou er goed over nadenken.
En gezonder...
Ik denk het niet, maar ik kan verkeerd zijn.
Als je nu bij een fokkker gaat, die een lange goede bloedlijn heeft, heb
je volgens mij meer kans dat je fretje langer leeft.

Gebruikersavatar
knorry
Berichten: 2243
Lid geworden op: za dec 31, 2005 3:38 pm

Berichtdoor knorry » do aug 03, 2006 7:58 pm

Als je nu bij een fokkker gaat


waarom kijk is ni rond in de opvang bij de fretten ark.
of wacht je tot er terug een nestje is van fretjes of fruns.
fokker is bijna nooit ni goe want er zijn sommige fokkers
die het hele jaar kweken met hun beesten en das ook ni goe voor de pups die van voort komen.

ni slecht bedoeld he ladywolf ;) :P
[img]http://usera.imagecave.com/knorry/bannerann.gif[/img]

groetjes Knorry,Bull en Ianka.


veerle

Berichtdoor veerle » vr aug 04, 2006 12:15 pm

hmm ik denk dat de ene fruns de andere niet is.... en dat je evenveel 'chance' moet hebben dat een fruns oud word dan dat een fretje oud word.
Zoals al geschreven zit een fruns toch vaak (de uitzonderingen daar gelaten) 'anders' in elkaar dan een fret. En hoeveel bunzenbloed er in het beestje zit dat zie je niet aan het uiterlijk.
Als zijn karakter dichter bij een bunzing aanzit dan zou ik durven zeggen dat je een probleem hebt.
Waarom?
Bunzingen zijn solitaire dieren (dus vergeet t dan maar dat t een vriendje word van je huidige fretje). het kan best dat t prima gaat als ze nog pup zijn, maar dat het solitaire naar boven komt als ze iets ouder worden.
Verder kunnen ze veel stressgevoeliger zijn. De arme beestjes zijn gewoon niet het 1ne of het andere: niet wild en niet gedomesticeerd. Als je je beestje goed leert kennen dan merk je wel op welke gebieden hij/zij eerder naar het frettige neigt en op welke naar buns. Maar dan aanpassingen doen om het diertje een waardig leven te geven is niet altijd even makkelijk.
wat bijvoorbeeld als het dus blijkt dat hij geen ander diertje in de buurt aanvaard? wat als hij de (volkomen natuurlijke: voor een buns) ontwikkeling doormaakt naar volwassenheid en jullie niet meer aanvaard? Wat als hij niet opgenomen wil worden, vreselijke angstaanvallen krijgt van naar een dierenarts te moeten gaan, uitbreekt omdat hij zelf wil bepalen wanneer hij wakker is of niet (en geloof me: als ze iets in dat kopke hebben ~0 ... nog veel erger dan bij n fret, en ze hebben meer kracht dus ze maken wel een uitweg), je niet meer op vakantie kan omdat hij een paniekaanval krijgt als hij nog maar 1 stap verwijderd is van zijn territorium enzoverder?

Hiermee wil ik niet zeggen dat alle frunzen al deze dingen zowiezo zullen doen hé, maar de kans zit er gewoon in. Zou ik dus zeggen dat n fruns sterker is dan n fret? Qua spieren en lichaamsbouw en gevoeligheid voor bepaalde tumoren misschien wel, maar qua stressgerelateerde problemen: heel zeker niet !
en ik durf me zelfs af te vragen of jullie fretje dat dat er al is er wel zo blij mee zou zijn met zo'n half-wilde kooigenoot :(
Als je alleen op dit forum al kijkt naar de verhalen over helicobacter ...

Ik snap wel dat jullie deze keer echt eens een keer een frettenverhaal willen dat langer duurt, en bang zijn voor het risico van weer een fretje in huis te halen waarvan je niets weet over zijn achtergrond. de enige goede raad die ik jullie dan kan geven is : ga eens kijken bij een fokker die zich ook bezig houd met het innerlijke van zijn pups, vraag eens rond over fretjes die 8 jaar en ouder geworden zijn, ga eens na of die fretjes geen nakomelingen hebben waar nog mee word gekweekt.
En als je dan die goede afstamming hebt gevonden, kijk dan ook eens naar de omstandigheden waarin de fretjes dag in dag uit gehouden worden. de doorsnee fret is niet meer zo sterk als pakweg 15 jaar geleden, maar ik denk niet dat dat uitsluitend te maken heeft met genetica.
neem bijvoorbeeld eens terug die man uit Schotland: had hij zijn frunzen langs de televisie staan, in de woonkamer, onder de woonkamerlamp, op (die naam-niet-waardige-) frettenbrokken? En als hij 1 fruns of fret had die onder deze omstandigheden 8 jaar werd, hoeveel frunzen of fretten zijn er bij hem dan op jongere leeftijd gestorven?

ik denk dat wij af en toe vergeten dat een fret een paar duizend jaar lang is gefokt als werkdier (jacht) en relatief gezien nog maar zo kort als gezelschapsdier. Ik wil hier niemand mee tegen de schenen stampen, maar onszelf (en mijzelf) eens in vraag stellen kan toch geen kwaad he (@) :D

groetjes, veerle

PS: ik versta het woord 'fokker' hetzelfde als 'kweker'. het is mij opgevallen dat velen 'fokker' een negatieve bijklank vinden hebben, maar ik weet niet goed waarom. Fokken kan je op evenveel manieren doen als er fokkers zijn denk ik.


[Gewijzigd door veerle op 2006-08-04 12:15:49]

Tyr
Berichten: 19
Lid geworden op: ma jun 07, 2004 11:57 am

Berichtdoor Tyr » za aug 05, 2006 1:03 am

Bedankt voor jullie informatie.
De frunzings van de man in schotland, waren frunzen die hij overdag buiten hield en 's avond in huis. De man in kwestie was valkenier en hield de frunzen en fretten zowel als huisdier als voor de jacht. Hij had nog nooit medische problemen gehad met zijn dieren. (zal misschien ook door de gezonde lucht daarginds komen hé)
Nu we de verschillende verhalen gehoord hebben, denk ik toch uit te kijken naar een nieuwe, hopelijk gezonde speelkameraad voor onze Thor. Het zal toch een wildebras moeten zijn om het te kunnen opnemen met onze Thor, wij vrezen dat het een beetje een ADHD-fretje is.
En Dai, we nemen uw voorstel graag aan om eens langs te komen. Zullen u dan eens opbellen, of je mag natuurlijk ook eens langskomen en enkele speelmakers voor onze Thor meenemen zulle.

Mochten er mensen zijn die geschikte adoptiefretjes hebben....

Groetjes,

T.

Gebruikersavatar
daikiri
Berichten: 803
Lid geworden op: wo aug 04, 2004 3:39 pm
Locatie: Evergem
Contacteer:

Berichtdoor daikiri » za aug 05, 2006 2:10 pm

tyr
kom gerust lang hoor!!
zelf ga ik niet verhuizen met mijn zoo hihi

ik heb 2 opvangers maar daar is nog veel werk aan zowel geestelijk als lichamelijk

ben vandaag en morgen de hele dag thuis...
bel gerust es
dai
ps mijn fruns zit ook alleen in zn kooi, met andere wil hij geen kooi delen....

gr
traantjes van menti-quila-digo-Isaura-shuriken-Ace-Masai -Aleksi Amon-Solita-Sierra Tia Mythos Amargith-muis*mijn dierbare jongens, tot ooit! Bie, zoet en ventie piet dai kit leil- wenni-ty-Tsum-vanna -maan-Fisto-Tiamo-Ilona-Rocco-Mada


Terug naar “Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ahrefs [Bot] en 43 gasten