Opvangfretjes? Ja, DOEN!!!

Ligt je fret lekker te soezen en wil je dat aan de hele wereld kwijt? Op dit forum kan je mail niet gek genoeg zijn. Stuur je frettenkuren de wijde wereld in en laat iedereen meegenieten van een gezonde dosis frettengekte ...
Gebruikersavatar
Margiet
Moderator / Donateur
Moderator / Donateur
Berichten: 4093
Lid geworden op: wo jan 18, 2006 11:08 pm
Taak: Opvang- & eventverantwoordelijke

Berichtdoor Margiet » zo aug 20, 2006 4:19 am

Ons Quiana verdient een plaatsje op het forum, vind ik. Vooral haar verhaal dan, het kan mss mensen steunen in hun overweging al dan niet een opvangfretje te nemen. Quiana kwam hier in februari aan, ik had lang over een derde fretje gedacht, alleen al maar omdat Mikado en Domino ouder werden en ik tot het besef kwam dat één van hen wel eens ziek zou kunnen worden en achteraf alleen zou kunnen komen te zitten. Dus, een heel tijdje rondgekeken op een site waar een fretje stond dat al enkele maanden in de opvang zat, maar nog niet weg mocht wegens zwakte. Na zo'n 2 maanden stond erbij dat ze eventueel wel naar iemand zou mogen die absoluut gewend was met fretsels, want dat ze nog heel zwak en behoorlijk agressief was naar mensen die ze niet kende. Haar voorlopig baasje in de opvang kreeg haar wel vast zonder hap, maar dat was het dan ook ongeveer.

Quiana woog "al" bijna 500gr, kwam van veel minder en was idd graatmager. Ze was door iemand ingezet voor de jacht, had gefaald zelfs na gedwongen honger lijden, het jagen zat er gewoon niet in. Dus ergens aan de kant geduwd in een stal, slechte ondergrond en vuile toestanden, weinig eten en nog minder liefde. Zou je dan niet agressief worden, constant in het donker zitten en nooit eens iemand die lief tegen je is? Zo kwam ze dan van bij die mens (?) terecht in de opvang, samen met haar broertje, waar ze constant mee vocht. Ze werden uit elkaar gehaald en ook apart voor adoptie gezet. (Het broertje zit nu bij Wendy-ke) Quiana kwam dan hier aan, achter in een hoekje gekropen van de kooi waarin ze haar brachten en bang, onmenselijk bang. We zijn met haar naar de DA geweest voor haar vaccinaties enzo, en vermits ze propvol oormijt zat mocht ze nog niet bij de 2 andere fretsels.

Mike is dan ziek geworden enzo, dat is een gekend verhaal, maar hij heeft Quiana dus eigenlijk niet leren kennen. Domino kon absoluut niet met haar opschieten toen we het na enkele weken probeerden, het zijn allebei zeer dominante dames, dat hebben we dan vorige maand ook echt definitief opgegeven, Quiana wil apart zitten en Domino is inmiddels gelukkig met Iago. Geen probleem meer dus, fretsels content, wij content.

Wat me nu dus het allermeeste plezier schenkt aan heel die historie, is onze Quiana zelf natuurlijk. Ze is van begin maart tot nu prima bijgekomen, van een kleine 500gr naar dikke 850gr, en ze is echt niet dik hoor, gewoon lekker mals!! :P Ze komt als je haar roept, of ze nu slaapt of niet, en zolang je rustig en kalm teken doet op de grond dat je graag zou hebben dat ze komt, komt ze ook tot voor je vingers. Wie schetst mijn grote verbazing toen ze vandaag kwam op haar naam, ik zat op de grond om haar te lokken en wat doet ze? Voor 't eerst sinds ze hier is kwam ze naar mijn handen toe en gaf een likje. :) Ze keek me aan om opgepakt te worden en terwijl ik - nog uiterst voorzichtig uit schrik haar te vrijpostig te lijken - haar zachtjes aaide en bij me op schoot nam, kreeg ik van die hele lieve, zachte en speelse hapjes terwijl ze zich ronddraaide van plezier. Eerst had ik even schrik dat ze zich omdraaide om weer weg te lopen, maar niks, ze is zeker 10 minuten blijven knuffelen, af en toe zo heel zachtjes happend en precies echt wel heel gelukkig. Ik ben dan, puur van blijdschap dat dit van ons muisje gekomen is, achter de pc gekropen om het jullie even te vertellen. Hans zal wel zeggen dat ik weer aan 't schrijven ben geslaan :P :P , maar sorry, dit doet gewoon zo ongelooflijk veel deugd!!

Bedankt lieve meid, voor het vertrouwen dat je in me stelt. Ik hou van je! :)

Afbeelding

Ons meisje toen ze hier aankwam ... (Mmmm, Waltham!!)

Afbeelding Afbeelding

Ons muis enkele maanden "thuis" ...
Afbeelding

Lies
Berichten: 109
Lid geworden op: zo mar 12, 2006 3:22 pm

Berichtdoor Lies » zo aug 20, 2006 9:59 am

amai, prachtig verhaal!! je hebt inderdaad haar vertrouwen gewonnen!! dikke proficiat, margit, want dit kan je alleen bereiken met een hypergroot hart voor dieren én tonnen geduld!! écht mooi dat het je gelukt is! en dat het quiana gelukt is :)

véél plezier samen!!

groetjes,
lies
-x-

ufo
Berichten: 0
Lid geworden op: za mei 15, 2004 10:35 pm
Locatie: Reet

Berichtdoor ufo » zo aug 20, 2006 11:12 am

een prachtig gevoel hè margit , ik begrijp heel goed dat je dit gevoel met ons wou delen want op zo'n moment wil zoiets dan ook van de daken schreewen
nog veel plezier he samen :)
Groetjes, ufo
fretjes : Maya ,Kai , Taico , Yellow , Zippo en Mieke
poezen :Lucky ,Tsumi ,Britney , Sasha , xena en macho
honden :Lizzy en Spike
kipjes :Rosse ,Witte , Babbel , Spikkel , Zwartje en Jumper , Goldy
Duifjes : Suske en Wiske

Gebruikersavatar
Chuckie
Berichten: 955
Lid geworden op: zo jul 13, 2003 1:32 pm
Contacteer:

Berichtdoor Chuckie » zo aug 20, 2006 12:10 pm

Hans zal wel zeggen dat ik weer aan 't schrijven ben geslaan , maar sorry, dit doet gewoon zo ongelooflijk veel deugd!!


Wat kan ik hier nu in godsnaam op zeggen? Niet meer of minder dan dat ik dat gevoel ken, en ik het je volledig gun. ;) Er bestaat geen grotere beloning, dan de vriendschap van een fret. (@)
Frettige froeten fan fr... Chuckie

Meer dan ooit overtuigd van de slaagkansen van deze club, en ook een beetje fier dat het soms zonder mij kan ...

Gebruikersavatar
Margiet
Moderator / Donateur
Moderator / Donateur
Berichten: 4093
Lid geworden op: wo jan 18, 2006 11:08 pm
Taak: Opvang- & eventverantwoordelijke

Berichtdoor Margiet » zo aug 20, 2006 12:38 pm

Dank je Hans, maar met al jouw ervaring twijfel ik er ook niet aan dat je idd weet wat ik wil zeggen. :) Het is echt een heerlijk gevoel!! :)
Afbeelding

Gebruikersavatar
daikiri
Berichten: 803
Lid geworden op: wo aug 04, 2004 3:39 pm
Locatie: Evergem
Contacteer:

Berichtdoor daikiri » zo aug 20, 2006 4:00 pm

hoi
Daarvoor doen we het !!
voor die kleine beetjes en zunnige zoentjes!!
dat was bij opvanger Roxanne juist het zelfde bij ons
eerst heel angstig en derna een droomfret

Quiana eindelijk een goede thuis gevonden meid, geniet er van !!!
d
traantjes van menti-quila-digo-Isaura-shuriken-Ace-Masai -Aleksi Amon-Solita-Sierra Tia Mythos Amargith-muis*mijn dierbare jongens, tot ooit! Bie, zoet en ventie piet dai kit leil- wenni-ty-Tsum-vanna -maan-Fisto-Tiamo-Ilona-Rocco-Mada

Gebruikersavatar
fie
Berichten: 41
Lid geworden op: wo aug 25, 2004 2:05 pm

Berichtdoor fie » zo aug 20, 2006 4:23 pm

keb traantjes in mijn ogen... echt... hihi zo zot
***We vergeten Oscaartje nooit...Maneki en Basiel geven een dikke kus... Wees welkom Fiona en Dodge, lieve kleine albinootjes met puppy-kuren*** Welkom lieve hondje: chevy!!!

Gebruikersavatar
Karlien
Berichten: 225
Lid geworden op: ma mar 06, 2006 11:31 am

Berichtdoor Karlien » ma aug 21, 2006 8:22 am

Dat is heel mooi ze margit. Echt een prachtig verhaal. Nog een geluk dat er toch nog veel dierenvrienden zijn op die opvangdiertjes op te vangen.

Gebruikersavatar
knorry
Berichten: 2243
Lid geworden op: za dec 31, 2005 3:38 pm

Berichtdoor knorry » ma aug 21, 2006 10:01 am

dit echt heel mooi,
er is niks mooier dan liefde van een fret
voor zijn baas en omgekeert.
geniet maar van haar.
[img]http://usera.imagecave.com/knorry/bannerann.gif[/img]

groetjes Knorry,Bull en Ianka.


Gebruikersavatar
Chuckie
Berichten: 955
Lid geworden op: zo jul 13, 2003 1:32 pm
Contacteer:

Berichtdoor Chuckie » ma aug 21, 2006 1:39 pm

Het mooiste frettengeschenk in m'n leven is Janneke geweest. Ik weet nog goed dat hij bij ons werd binnengebracht door een jonge kerel. De handen van die gast lagen volledig opengebeten en inderdaad, ook naar ons toe was het jonge fretje één brok agressie.

Ik weet nog dat zijn kooi bij ons op de kast stond, en ik dagelijks met hem een praatje maakte, beetje bij beetje zijn vertrouwen winnende. De opvoeding kwam, even doorbijten (figuurlijk dan) en na verloop van tijd werd deze agressieveling een schaapje.

Drie maanden later is Janneke geplaatst bij een koppel van rond de 70. Nooit heeft hij nog gebeten. Jaren later kregen we de boodschap dat hij was ingeslapen. Nooit heeft hij nog gebeten, nooit was hij nog agressief. Hij heeft een pracht van een verder leven gehad bij deze mensen, en zij hebben een pracht van een huisdiertje gehad.

En op die momenten weet je weer voor wat en wie je het doet (@)
Frettige froeten fan fr... Chuckie

Meer dan ooit overtuigd van de slaagkansen van deze club, en ook een beetje fier dat het soms zonder mij kan ...

gupke
Berichten: 9
Lid geworden op: do jun 01, 2006 12:22 pm

Berichtdoor gupke » di aug 22, 2006 1:10 am

GEWELDIG Margit !

Geniet van je kleine muis !
Groetjes van Gupke en mokjes van Bubbles, Pebbles, Squid, Ginger, Sidney en BamBam.

eefkezeefke
Berichten: 7
Lid geworden op: vr aug 08, 2003 12:30 pm

Berichtdoor eefkezeefke » di aug 22, 2006 11:51 am

wij hebben 4 opvangertjes: 3 uit de Frettenark: Kali, Ren & Stimpy en 1-tje ons Muis van bij mensen die lang naar het buitenland gingen.
en 1-tje zelf opgevoed als pup. Ze zijn allemaal tzelfde: zo zot als een achterdeur, lief, speels en kzou ze niemeer kunnen missen.
wij hebben enkele positieve ervaringen met de opvangfretjes.

Gebruikersavatar
Niwla
Berichten: 105
Lid geworden op: di jul 08, 2003 8:48 pm
Contacteer:

Berichtdoor Niwla » di aug 22, 2006 2:17 pm

En dat is nu net waar we het voor doen :D
om zo'n arm "schaap" terug het vertrouwen te geven in het leven zodat hij/zij terug kan genieten van het fret-zijn.
respect en vertrouwen moet er zijn, in alletwee de richtingen. Er is geen grotere beloning voor een verzorger als een dier naar je toekomt om te knuffelen of spelen na alles wat ze heeft meegemaakt met de "beesten". Daar kan geen goud tegenop.
Margit, en alle anderen, koester zo'n moment in je hart en denk er vaak aan terug, zeker op moeilijke momenten als je met een volgende "probleem-"fret aan het stoeien bent. Daarom ook aan alle opvanggezinnen: een dikke proficiat en een dank-je-wel !!

Gebruikersavatar
knorry
Berichten: 2243
Lid geworden op: za dec 31, 2005 3:38 pm

Berichtdoor knorry » di aug 22, 2006 5:15 pm

bij mij zijn mijn fretten mijn troeteldieren als ik het moeilijk heb.
overtlaatst heb ik mijn grootvader moeten afgeven !@#$
en dit was het moment da ik mijn fretsels hard nodig had omdat mijn grootvader
zot was van mijn fretsels ze geven je zoveel moed om voort te gaan je kan da ni geloven. ze zijn mijn alles en mijn toeverlaat.ik geniet van elk moment da ik bij hun ben. en nu over 7 maand geleden zijn er 7 bijgekomen door dat ik met bull zijn gan samen wonen en die aanbid ik ook met heel mijn hart het zijn onze kinderen.
[img]http://usera.imagecave.com/knorry/bannerann.gif[/img]

groetjes Knorry,Bull en Ianka.


Annick
Berichten: 191
Lid geworden op: zo okt 24, 2004 2:17 pm

Berichtdoor Annick » di aug 22, 2006 6:41 pm

Ik vind dit een heel mooi verhaal, dat Quiana nog vele jaartjes gelukkig bij jou mag zijn! :)
Groetjes van Annick, likjes van Oscar en Marieke, ook van Charlotje vanop de Rainbowbridge.... Charlotje, we zullen je missen.... xxx

jits
Berichten: 12
Lid geworden op: di aug 22, 2006 3:50 am

Berichtdoor jits » di aug 22, 2006 8:57 pm

:~ wauw, dat zou voor mij een droom verhaal zijn, prachtig. dat lijkt me dus t mooie, is t mooie. mijn lief wil geen uit de opvang ~_~ zegt dat negatief gedrag er nooit helemaal uitgaat en die dieren niet (nooit) meer voor 100% te vertrouwen zijn.

Peewee
Berichten: 680
Lid geworden op: di jun 22, 2004 5:34 pm

Berichtdoor Peewee » di aug 22, 2006 10:06 pm

het wil ni zeggen dat de fretjes uit de opvang negatief gedrag vertonen hoor, soms worden er fretjes afgestaan door een scheiding of de eigenaren overleden zijn of omdat ze door omstandigheden geen tijd meer hebben of geen plaats meer of noem maar op
niet alle fretjes in de opvang zijn probleemgevallen ;)
Never take life seriously. Nobody gets out alive anyway.

Gebruikersavatar
Chuckie
Berichten: 955
Lid geworden op: zo jul 13, 2003 1:32 pm
Contacteer:

Berichtdoor Chuckie » wo aug 23, 2006 9:36 am

Gedurende 4 jaar hebben we thuis de volledige opvang gedaan van De Fretten-Ark vzw, toen nog een feitelijke vereniging. Er zaten gemiddeld een 30 à 40 fretjes in onze opvang. Ik denk dus dat ik ruim uit ervaring mag spreken (@) :) . En geloof me, fretten worden meestal afgestaan omwille van het gebrek aan verantwoordelijkheid van het baasje, Niet omwille van de fret(ten!!! Vele fretten werden binnengebracht onder het mom van "ze bijten", maar als de fretjes dan éénmaal tot rust waren gekomen (na enkele dagen), bleken ze de liefde zelf te zijn, zo braaf.

Je moet ook rekening houden met het feit dat de opvangen van De Fretten-Ark vzw gerund worden door mensen met ervaring. Zij zijn het best geplaatst om de fretten te voorzien van een degelijke en consequente opvoeding.

Last but not least, hebben onze medewerkers de opdracht om ten allen tijde eerlijk te zijn over de opvangfretten. Indien er nog bijtgedrag aanwezig is, zal dat bij de betreffende fret ook duidelijk gemaakt worden aan de toekomstige adopteur. Zo gebeurt het idd dat er bij de fret wordt vermeld "voor ervaren frettenliefhebber".

Ik denk dat je meer vertrouwen kan stellen in een opvangfretje van De Fretten-Ark vzw, dan in de fretten uit de winkel of van bij sommige fokkers.
Frettige froeten fan fr... Chuckie

Meer dan ooit overtuigd van de slaagkansen van deze club, en ook een beetje fier dat het soms zonder mij kan ...

Peewee
Berichten: 680
Lid geworden op: di jun 22, 2004 5:34 pm

Berichtdoor Peewee » wo aug 23, 2006 10:39 am

Origineel gepost door Chuckie

En geloof me, fretten worden meestal afgestaan omwille van het gebrek aan verantwoordelijkheid van het baasje, Niet omwille van de fret(ten!!! Vele fretten werden binnengebracht onder het mom van "ze bijten"
dierf het zelf ni meteen zo te zeggen , maar zo is het
Never take life seriously. Nobody gets out alive anyway.

Gebruikersavatar
Margiet
Moderator / Donateur
Moderator / Donateur
Berichten: 4093
Lid geworden op: wo jan 18, 2006 11:08 pm
Taak: Opvang- & eventverantwoordelijke

Berichtdoor Margiet » wo aug 23, 2006 11:22 am

Ja, je kan idd zeggen dat veel mensen geen verantwoordelijkheidszin voelen tov hun huisdieren, van het moment dat het moeilijk is of wordt, wordt beestje-lief vaak afgestaan. Toch moet ik zeggen dat ik, ben idd mss wat dier-gestoord ( :P ) bij Quiana en de 3 andere opvangertjes hier, niet begonnen ben met het gedacht van "ik MOET" hier iets doen voor die fretjes, maar in de eerste plaats gewoon ben afgegaan op het gevoel dat ze me gaven op het moment dat ze me aankeken en ik ze even vast nam. Bij Quiana voelde je de schrik zo door haar lijfje gieren, die trilde niet van het wakker worden, maar echt uit angst. Ze beet ook langs alle mogelijke kanten tegelijk van zich af om los te geraken en ik heb haar de eerste 2 weken ook amper vastgenomen. Ze heeft die eerste dagen gewoon eten en drinken gekregen, ja natuurlijk wat extra omdat ze nog steeds ondervoed was, maar voor de rest heb ik er alleen langs gezeten om te babbelen en te zeveren, zoals Alwin zei met een hoger toontje, gewoon om haar te laten acclimatiseren.

Zo'n opvangfretje, met of zonder goede/slechte/heel slechte achtergrond heeft het sowieso altijd moeilijker dan een pupje. Het diertje is in de steek gelaten, is uit zijn vertrouwde omgeving weggehaald, kent niemand en is niet meer pup en/of ontvankelijk genoeg om zomaar alles te aanvaarden wat het ziet en voelt. Logisch toch, als wij zomaar ergens gedropt worden zijn we ook niet onmiddellijk lief en aanhankelijk tegen de eerste de beste die we tegenkomen. Ieder opvangertje moet de kans krijgen te gewennen, en ja, soms gaat dat snel, Diedle die was hier dezelfde dag de boel al aan 't slopen, maar Quiana heeft er nu een half jaartje over gedaan, wat ik eigenlijk nog snel vind na wat ze heeft mee gemaakt. Ik heb me zelfs afgevraagd op een gegeven moment of het snuitje nu eigenlijk wel gelukkig was hier, of dat ze door haar onnoemelijke angst toch nooit meer een gewoon, ontspannen fretje zou worden. En ik heb het nu bereikt bij haar, en ze voelt zich veel beter, dat zie je aan haar hele doen en laten de laatste weken, maar toch blijft ze op haar hoede bij bv Caroline. Dat is dan buiten mij de enige persoon hier in huis die naar haar toe durft gaan, je moet niet vragen hoe agressief ze soms geweest is. Ze komt wel uit de kooi als Caro opendoet, maar ze gaat niet naar haar toe, tenzij om ergens tussen pot en pint in haar hielen te gaan bijten. Hoe raar dat ook klinkt, dat is een goed teken, zo is ze bij mij ook begonnen. Dan geeft ze een (behoorlijk) kneepje in je hiel en ze loopt mokkend weg :P . Het is haar uitnodigiong om te komen spelen. Maar tijdens haar spel maakt ze Caro dan weer wel duidelijk dat ze niet aangeraakt wil worden, terwijl ze mij nu lief hapt af en toe. Ze heeft toch nog een weg af te leggen hoor, ze vertrouwt de wereld echt nog niet altijd en overal.

En voor Jits die blijkbaar graag met een opvangertje wil starten maar niet mag van haar vriend : je moet het echt wél doen. Je moet daarom niet starten met een fretje dat bijt en het moeilijk gehad heeft, er zijn er ook bij die gewoon zijn afgestaan omdat dat ferme baasje van hem of haar 2 uurtjes aandacht per dag teveel vond. Als je met die instelling rondloopt van "Zèèèg, 2 uren!!!!" moet je gewoon niet aan een fretje beginnen. Het wordt je duidelijk gezegd in alle boeken en op alle iets of wat fatsoenlijke sites, je moet met je fretje bezig zijn. Want geloof me vrij, een pup die graag bijt, en ik heb er hier zo ene zitten nu, en die zijn minstens 2 uur aandacht niet krijgt op een dag, gaat zeker zo hard bijten als een opvangertje dat in het begin mss schrik van je heeft, maar op de duur thuis geraakt bij jou en het bijten afleert. Ik zeg niet dat het bij alle fretten lukt, daar heb ik nog geen ervaring genoeg voor, maar volgens mij kan je met veel geduld en veel aandacht echt wel elke fret het bijten afleren. Zodra het dier je graag ziet en weet dat jij volkomen te vertrouwen bent, laat ie dat agressief bijten vanzelf achterwege. Ga toch maar eens informeren, Jits!! ;)
Afbeelding

Gebruikersavatar
Niwla
Berichten: 105
Lid geworden op: di jul 08, 2003 8:48 pm
Contacteer:

Berichtdoor Niwla » wo aug 23, 2006 12:04 pm

idd margit, fretten kun je het bijten afleren. Het diertje vertrouwen geven, is hierbij heel belangrijk.
En net zoals wij een fretje kiezen, hebben we ook al meegemaakt dat het fretje het baasje kiest.
Zo kregen we enige jaren terug een oproep dat er een fret onder een tuinhuisje zat. wij er naartoe om dat diertje te vangen. dat ging gelukkig heel snel, maar bijten in alles wat in haar bereik kwam. Onder de teken en vlooien, ze zat dus duidelijk al enige tijd "in het wild" en met een scheve neus. We vermoeden dat ze "voor dood" is achtergelaten door een beestenbeul (ben er nog steeds kwaad over, als ik die ooit tegenkom...) maar goed, het fretje heeft het overleefd en stelt het nu heel goed.

In de opvang heel veel met haar beziggeweest, maar ik kreeg haar niet over de drempel, ze bleef wantrouwig. bijten, bibberen, noem maar op. Totdat er een meisje in de opvang naar fretjes kwam kijken om te adopteren. ik waarschuwde haar dat Boxer, zo hadden we haar genoemd owv haar scheve neus, beet. dat vond ze niet erg. Terwijl ik mijn hart vasthield, opende zij het deurtje en Boxer sprong recht in haar armen, vleide zich neer en ging slapen. Geen gebijt, geen gebibber, maar vertrouwen, 100% vertrouwen.

De keuze was toen direct gemaakt, en Nina, zoals Boxer nu noemt, stelt het heel erg goed. Regelmatig zie ik haar terug op Hotel en het is een schat van een meid geworden.

syl
Berichten: 120
Lid geworden op: zo jul 16, 2006 2:16 pm
Contacteer:

Berichtdoor syl » wo aug 23, 2006 11:00 pm

dag magrit

Bangelijk verhaal meid.
Al goed dat er nog zo een mensen zijn zoals jij die die arme sukkelaartjes een bangelijk goed leven geven.
Quiana is met haar gat in de boter gevallen met een meid zoals jij :P
Ik snap de mensen soms niet he die hun beestjes zo kunnen achterlaten
Maar een zijn nog vele mensen zoals ons margit
En dan weten dat er nog heeeel veeeel sukkelaartjes zijn zoals haar dan breekt mijn hartje gewoon in duizend stuktjes. !@#$ !@#$
Maar weeral een fretje gered en ze kan de rest van haar leven in een goede omgeving met andere fretsels delen :D :D :D
Goed gedaan magrit

Groetjes inge, sylvester en natuurlijk ons Xandy


Terug naar “Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 46 gasten