waarom niet: een fretje alleen?

Ligt je fret lekker te soezen en wil je dat aan de hele wereld kwijt? Op dit forum kan je mail niet gek genoeg zijn. Stuur je frettenkuren de wijde wereld in en laat iedereen meegenieten van een gezonde dosis frettengekte ...
Lies
Berichten: 109
Lid geworden op: zo mar 12, 2006 3:22 pm

Berichtdoor Lies » za sep 02, 2006 5:15 pm

Hoi allemaal!

Mijn vriend was onlangs met iemand aan het babbelen, en het onderwerp draaide blijkbaar op fretjes uit (ik was er niet bij) en die man had er ook nog gehad. Nu zei die man dat je een fretje alleen veel beter tam krijgt dan fretjes die met twee of meer tesamen zitten, omdat ze sneller aan je gehecht raken en als een hondje achter je aan lopen en zo. Nu vertelde m'n vriend dat aan mij, en ik zei daarop dat fretjes, als je ze per twee houdt, veel dingen van elkaar leren, ook ten opzichte van mensen, dat ze dus elkaar 'leren' dat mensen geen akelige dingen zijn en zo. En ik zei ook dat je fretje dan niet alleen zit als hij in z'n kooi zit, en dat een fret nog altijd anders is dan een mens als kompaan, en dat fretten groepsdieren zijn, en vereenzamen alleen. Maar hij dacht: dit fretje weet van niet beter, dus weet ook niet echt wat hij mist als hij alleen zit, dus ik denk niet dat het er veel van afziet als het alleen zit. Hij weet ook wel dat het beter is om er twee te houden, en ik zou er nooit eentje alleen houden, maar hij denkt dat het fretje er niet zoveel van zou afzien moest het alleen zitten. Wat denken jullie daarvan?

En toevallig was ik gisteren ook met een jongen aan het babbelen die ook maar één fretje had, en toen ik zei dat het beter was om er twee te houden, zei hij dat hij ook nog een kat en een hond had, en dat die samen een roedel vormden...

Ik maakte mij dan ook deze bedenking: een hond is eigenlijk ook een groepsdier, dat deel uitmaakt van een roedel hé, maar veel mensen hebben ook maar één hond. Zouden die dieren dan ook afzien omdat ze alleen zijn? Of zijn die al zoveel generaties lang bij de mens dat zij het roedelverband niet echt nodig meer hebben?

Daar zit ik dus al even mee in m'n hoofd, en ik dacht: ik post het even hier. Maar als de moderators denken dat dit berichtje/deze discussie mensen kan aanzetten om toch maar één fretje te houden, dan mag het gerust verwijderd worden hoor! Ik wil helemaal niet 'het slechte voorbeeld' rondzaaien!

Groetjes,

Lies

minoes

Berichtdoor minoes » za sep 02, 2006 6:05 pm

Lekker kortzichtig van die gozer.Lijkt me een persoon die alleen aan zijn eigenbelang denkt ipv aan het levensplezier van zijn fretsel. En als hij zoals gezegt wil dat iets als een hondje achter hem aan loopt dan snap ik niet waarom hij zich geen hond heeft aangeschaft
Zal wel zijn dat zo een beesie achter hem aanloopt, dat beesie schreeuwt naar een beetje aandacht of is die persoon alle 4 uur als ze normaal gesproken wakker zijn en willen spoken nadat ze gegeten hebben thuis?
Ikzelf heb in februari Mukki gedumpt gekregen van een collega van mijn man.Dit beesie hoorde ik later kwam via 3 verschillende opvangadressen uiteindelijk bij ons terecht.Het was een zogenaamd a-sociaal fretje dat alleen geplaatst was omdat het bang was voor andere fretsels.Maar werd mij verzekerd ze was heeeel erg tam.Het beestje was een echt zieleklootje omdat het zo ontzettend bang en schuw was.Het was echt hartstikke handtam maar dan van de angst voor alles wat nieuw was.Ze bleef alleen maar muisstil op je schoot zitten bibberen tot ze van vermoeidheid in slaap viel.Nu zit zit mijn schatje met 7 andere fretsels samen en is de liefste Fret die je je kunt voorstellen.Ze heeft Loes geholpen met haar pups te wassen en te verzorgen en op te passen als zij eens eventjes tijd voor zichzelf nodig had en ze is ondanks haar hoge leeftijd (wat volgens mij ook ouder is als dat ze mij verteld hebben) weer zo speels en vrolijk geworden als een jonge fretsel.
Ze is nu alleen nog aanhankelijker geworden en wil meteen kussen en knuffelen als ze uit de kooi is.
Ikzelf zou er nooit voor kiezen 1 fretsel alleen te nemen en de 3 pups wat weggegaan zijn zitten ook geen van allen alleen dat was de eerste voorwaarde van mij toen mensen naar de pups kwamen kijken.
Misschien ben ik dan wel egoistisch en is dat ook 1 van de redenen waarom er nog 5 pups lekker hier bij ons wonen maar het is hier wel beregezellig iedere dag.

groetjes, Minoes en haar duiveltjes.

ufo
Berichten: 0
Lid geworden op: za mei 15, 2004 10:35 pm
Locatie: Reet

Berichtdoor ufo » za sep 02, 2006 6:18 pm

tegenwoordig krijg ik het regelmatig te horen van mensen die toevallig ook 1 fretje hebben dat hun gezegd was dat als je maar 1 fretje houd dat ze dan veel aanhankelijker zijn ( schootzitters en knuffelaars ) , tot ze er dan uiteindelijk toch op mijn aanraden een tweede bij nemen en tot hier toe heeft iedere persoon dezelfde reactie
"als ik het had geweten dan had ik het al veel langer gedaan , ze is veel gelukkiger dat kan je gewoon niet ontkennen "
een ex collega had zich vorig jaar ook een fretje aangeschaft en ze was begin dit jaar een paar keer op bezoek geweest met haar fretje , ze had oorspronkelijk ook de mening ze weet niet beter want ze is altijd al alleen geweest maar sinds de bezoekjes hier is ze toch van mening veranderd
ze leerde haar figaroke op een heel andere manier kennen en toen heeft ze besloten om gezelschap te zoeken , en ook gevonden :D
Groetjes, ufo
fretjes : Maya ,Kai , Taico , Yellow , Zippo en Mieke
poezen :Lucky ,Tsumi ,Britney , Sasha , xena en macho
honden :Lizzy en Spike
kipjes :Rosse ,Witte , Babbel , Spikkel , Zwartje en Jumper , Goldy
Duifjes : Suske en Wiske

Lies
Berichten: 109
Lid geworden op: zo mar 12, 2006 3:22 pm

Berichtdoor Lies » za sep 02, 2006 8:12 pm

@ minoes: bedankt vr je reactie!! Ik voelde zelf aan dat het absoluut niet klopt om zo'n beestje alleen te steken, maar ik wist niet precies waarom ik dat aanvoelde. Het is altijd gezelliger met twee dan alleen, maar ik had geen idee dat de beestjes dan ook zo openbloeiden, ook als ze het niet gewoon waren van met anderen om te gaan!

@ ufo: ik denk dat ik het wel meteen zou doorhebben waarom niet één maar minstens twee moest ik zelf fretjes hebben! het is natuurlijk anders spelen met een soortgenoot dan met een 'mens' hé :)

maxi

Berichtdoor maxi » zo sep 03, 2006 8:22 am

Zelf ben ik het niet helemaal eens met de vorige reacties . En dat heb ik door veel medische problemen mogen
ondervinden. Een fret stamt af van de bunzing en de bunzing is een solitair levend dier . ( wat niet wil zeggen
dat een fret persé alleen moet gehouden worden , maar het kan wel !).
In het begin had ik mijn fretjes alle drie samen in één kooi zitten . Met als gevolg een hoop stress , twee
maagpatienten en een ongelukkige frettenbaas . Nu zitten ze alle drie apart in een kooi ( ze mogen wel samen los )
en de verandering is spectaculair . De beestjes hebben gezelschap , als zij dat zelf willen , maar ook een plek
die alleen van hun is .
Als ik dan soms lees van ; ze wennen wel aan elkaar , je moet dat tijd geven , de aanhouder wint . Daar word
ik soms niet goed van he . Als mens kun je toch ook niet met iedereen even goed opschieten. Stel je dan maar
eens voor dat ze je met zo iemand 24/24 in een kooi zouden opsluiten ?

Peewee
Berichten: 680
Lid geworden op: di jun 22, 2004 5:34 pm

Berichtdoor Peewee » zo sep 03, 2006 9:35 am

ja ik heb hier ook zo eentje die de rest niet kan gerust laten in de kooi, hij gaat erdan bovenop zitten en begint aan de oren te sleuren en het nekvel en noem maar op, netzolang ze piepen van de zeer en van laat mij gerust. ze zeiden toen ook tegen mij laat hem maar hij zal er wel mee stoppen maar om den duur was het zo erg dat men oudste fretje eronder begon te lijden en ziek geworden was. dat was voor mij ook de laatste druppel, we hebben dan maar een kastje bijgebouwd voor hem alleen om in te slapen voor de rest van de dag mag meneerke ook me de andere loslopen.
Never take life seriously. Nobody gets out alive anyway.

asocialleke
Berichten: 700
Lid geworden op: do jul 17, 2003 7:57 am

Berichtdoor asocialleke » ma sep 04, 2006 1:01 am

Ik weet dat ik een maagdje ben op het gebied van fretjes en dat ik nog veel moet leren . Toch heb ik ondervonden dat meerdere fretjes zich ook best alleen kunnen vermaken in het " roedel " of het " pack " of hoe je het ook wil noemen . Als ze hier gaan slapen dan doen ze het alleen op hun eigen plekje of kruipen samen , dat hangt van dingen af die ik niet zie of snap .
Ziggy is een solitairtje dat liefst van al zo dicht mogelijk bij mij kruipt om te slapen . Soms slaapt ze samen met Freddy en/of Missy wat voor geen problemen zorgt .
Freddy krijgt op zijn beurt dikwijls het gezelschap van Missy . Omdat ze veel samen spelen en soms ook ruw zijn tegen elkaar wil dat niet zeggen dat ze niet bij elkaar kunnen slapen .
Missy zoekt altijd het gezelschap van de anderen op om te slapen . Ze kan als ze niet aan spelen denkt ook héél lief zijn , zowel voor mij als voor de andere fretjes .
Belle 2 liet gisteren nog een angstkreet horen als Missy té dicht in haar buurt kwam . Vandaag zag ik dat Missy het gezelschap van Belle 2 opzoekt om te slapen en dat ze er ongeveer een centimeter of 20 vandaan ligt . Ook heb ik gezien dat Belle 2 vandaag in het nekvel van Missy heeft gehangen . Toen ze Missy moste liep ze naar de slaapkamer op de voet gevolgd door een wel héél boze Missy die al krijsende haar belaagster achtervolgde . Aan de reaktie van Missy zag ik dat ze Belle 2 telijf wilde gaan en niet om te spelen !!! Dat voelde ik maar al te goed toen ik Missy van de grond plukte : ze heeft haar tandjes in mijn vinger gezet en 3 diepe wondjes achtergelaten ! Natuurlijk heb ik haar daarvoor niet gestraft , een normale reaktie mag niet bestraft worden vind ik . Net voor ik ben beginnen schrijven heb ik gezien dat ze naast elkaar liepen . Natuurlijk keken ze niet echt verliefd naar elkaar maar de vijandigheden waren al veel minder dan voordien .
Missy en Belle 2 zijn volgens dat ik heb kunnen zien 2 dominate meisjes en dat zal natuurlijk nog wel voor vonken zorgen vrees ik . Maar vriendinnen zullen ze wel worden in zoverre dat hun karraktertjes dat zullen toelaten .
Dit gezegd zijnde laat ik het aan jullie over om me te verbeteren , gelijk te geven of eender wat . Maar als de band er komt dan zal alles wel vlug beter worden denk ik .
Nu wil ik nog 1 ding kwijt waar ik een klein probleempje mee heb .
Maxi , mij is altijd verteld geworden dat een fret een " marter - achtige " is . Ben je er zeker van dat het een afstammeling van een bunzing is ? Werd het mij mischien verkeerd uitgelegd ? Ik weet het niet , maar ik had graag zekerheid gehad op dat gebied . Er is één ding wat ik anders wel zeker weet : net zoals bij de mensen zijn er fretjes solitair zijn , anderen vinden het leuk als ze gezelschap hebben ( dat zie ik aan mijn bende die 24/7 loslopen ) . Er is geen sprake van oorlog tussen mijn fretjes alhoewel er soms wel eens een schermutseling kan zijn die dan weer vlug bijgelegd word . De ene fret is de andere natuurlijk niet , en dat is dan maar goed ook vind ik . Zeker als ik zag hoe Missy reageerde op Belle 2 toen ze in de nek werd gegrepen . Alleen weet ik niet wat ik van de woedende reaktie van Missy moet denken toen Belle 2 haar mosliet en haar belaagster dan woedend krijsend achtervolgde . Ik vond het wél lachwekkend toen ik dat zag , of het nog lachwekkend zou geweest zijn als Missy weerwraak zou genomen hebben op Belle is nog maar de vraag . De vraag is dus : solitair , niet solitair en bunzing - achtige of marter - achtige .

Groetjes , Marc en zijn 4 musketiers .

maxi

Berichtdoor maxi » ma sep 04, 2006 7:38 am

De bunzing behoort ook tot de marter-achtige . Evenals de nerts , de hermelijn e.d. . Wat dat betreft zit je dus
wel juist ;) Er zijn fretjes die idd perfect in ( kleine) groep gehouden kunnen worden. Maar er zijn er ook die
heel goed alleen gehouden kunnen lopen . Dat moet je van fret tot fret bekijken.
Van mijn drie musketiers is er eentje ( ons Molly ) dat perfect alleen zou kunnen zitten . In tegenstelling met de
andere twee zal ze nooit het gezelschap opzoeken van haar medefretsels . Niet voor te spelen en niet voor te slapen.
En wat heel merkwaardig is ; de andere twee respecteren dat ook nog .
Maar wat ik duidelijk wou maken is , dat fretten niet perce in groep MOETEN gehouden worden.

Gebruikersavatar
Karlien
Berichten: 225
Lid geworden op: ma mar 06, 2006 11:31 am

Berichtdoor Karlien » ma sep 04, 2006 8:24 am

Ik denk dat het ook allemaal een beetje afhangt van je fret zelf, zoals mensen zijn alles fretten verschillend. Ik heb hier bij de vorige posts al veel gelezen waaruit dit blijkt.
En bij mij thuis is het juist hetzelfde zoals maxi zegt Mieke en Stef zitten elk in een kooi, maar ze mogen samen loslopen. En dan amuseren ze zich te pletter.
Geluk is als een vlinder: wanneer je hem tracht te grijpen blijft hij altijd net buiten je bereik; maar wanneer je rustig blijft zitten komt hij misschien op je hand zitten...

Gebruikersavatar
knorry
Berichten: 2243
Lid geworden op: za dec 31, 2005 3:38 pm

Berichtdoor knorry » ma sep 04, 2006 11:29 am

ons nicka heb ik als eerste gekocht, hij heeft een jaar alleen bij mij gezeten, hij ging mee winkelen, zelfs als ik kleren moest gaan kopen ging hij mee in zijne zak,
hij ging zelfs mee met mij naar zee zonder in een kerrier te steken. hij was kei aanhankelijk. s'avonds in de zetel bij mij liggen s'nachts kwam hij bij mij in het bed gekropen en sliep hij op mijn nachttafeltje waar zijn kussentje lag.maar op ne keer moest ik toch onder vinden omdat ik van part time naar full time ging werken da hij zich echt s'avonds aan mij vast klamte. echt ni normaal. dus zeiden we we nemen er nog een fretselke bij, da was ons tripzy, en zij was er en hij zag ni meer naar mij om ik had afgedaan, maar was wel blij da het goed ging, langs de ene kant was ik triest da mijn fretje ni meer kwam knuffelen maar wel met zijn vriendinneke speelde maar was blij voor hem da hij ni meer alleen was.

wij zitten hier nu met 10 verschillende karakterkes,
2 maand geleden als onze fretten nog bij bull zijn ouders waren dan zaten die van mij en bull apart, ze liepen wel samen los maar da was constant da onze zorro met kira aant vechten was of onze bandit of juist omgekeert da kira achter de ander liep. nu sinds we hier in ons huisje wonen en ze samen zitten hebben we geen enkel probleem meer.ze spelen samen slapen samen en ze hebben nog gene kik gegeven. wat mij dan wel opvalt elke keer apart in da hok, terug elke dag bij elkaar voor het spelen ze leggen da verband ni da het de zelfde fretsels zijn.en nu ze samen zitten is er niks meer van ambras.
[img]http://usera.imagecave.com/knorry/bannerann.gif[/img]

groetjes Knorry,Bull en Ianka.


Lies
Berichten: 109
Lid geworden op: zo mar 12, 2006 3:22 pm

Berichtdoor Lies » ma sep 04, 2006 12:49 pm

Origineel gepost door maxi
Maar wat ik duidelijk wou maken is , dat fretten niet perce in groep MOETEN gehouden worden.
@ maxi: ah owkay, dat vroeg ik me eigenlijk af :) ik dacht dat een fretje alleen helemaal ging vereenzamen en zo... maar het hoeft dus niet persé, maar wel enkel als hij niet al een hele tijd van zijn leven wel met soortgenoten heeft doorgebracht, waarschijnlijk..

@knorry: denk je dat nicka dan toch meer aan een fret als vriendje had dan een mens? maar hij zal er toch ook niet van afgezien hebben toen zijn vriendinneke er nog ni was, aangezien hij overal mee naartoe mocht en zo?

sorry vr de vragen hoor: maar bijna iedereen van jullie heeft toch meer dan één fret hé? dus toch kiezen jullie ervoor om de fretjes niet alleen te laten zitten? zouden ze dan toch gelukkiger zijn met meerdere?

[Gewijzigd door Lies op 2006-09-04 12:51:16]

Gebruikersavatar
knorry
Berichten: 2243
Lid geworden op: za dec 31, 2005 3:38 pm

Berichtdoor knorry » ma sep 04, 2006 12:57 pm

ikke persoonlijk denk ik van wel ok ons nicka mocht overal mee hene,
maar ik denk da het is omdat als ze wakker worden zijn ze ni alleen,
als wij gaan werken daarvoor heb ik het gedaan.
de tijd da ik thuis was heb ik ons nicka te veel verwent en daardoor was hij ook zo aanhankelijk.het was als een kind. allee nu zijn ze da nog allemaal maar ik heb nen hele speciale band met ons nicka, hij luisterend naar zijne naam en hij weet aan mijn stem als hij iets verkeert doe, ik zeg ni da ons nicka helemaal vervreemd is van mij want das nu aant terug komen. maar ik vind het beter fretjes met soortgenoten te zetten.
[img]http://usera.imagecave.com/knorry/bannerann.gif[/img]

groetjes Knorry,Bull en Ianka.



Terug naar “Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ahrefs [Bot] en 25 gasten