Veel zorgenfretjes ...

Ligt je fret lekker te soezen en wil je dat aan de hele wereld kwijt? Op dit forum kan je mail niet gek genoeg zijn. Stuur je frettenkuren de wijde wereld in en laat iedereen meegenieten van een gezonde dosis frettengekte ...
Gebruikersavatar
Margiet
Moderator / Donateur
Moderator / Donateur
Berichten: 4093
Lid geworden op: wo jan 18, 2006 11:08 pm
Taak: Opvang- & eventverantwoordelijke

Berichtdoor Margiet » vr aug 17, 2007 7:26 am

Lieve allemaal, de laatste weken, zelfs maanden, zit het ons in de opvang niet echt meer mee. We merken dat meer en meer fretjes de weg naar ons vinden, soms "geholpen" door diegene waar zij om gaven, soms gevonden of gevangen in bos of tuinhuis. Enerzijds is het natuurlijk een geweldige zaak dat wij die beestjes kunnen opvangen, anderzijds wordt de situatie droever, het is erg om te zien hoeveel mensen ondoordacht aan fretjes (of andere dieren) beginnen.

Hieraan kunnen wij jammer genoeg weinig of niks veranderen, wij kunnen alleen ons uiterste best doen om hen te verzorgen tot we die ene juiste baas vinden die hun graag wil adopteren. Dat lukt gelukkig vaak, maar toch zitten er nog héél veel diertjes in de opvang die geen baasjes meer gaan vinden. Ze zijn of te oud of, en dat is tegenwoordig het ergste, te ziek om nog geadopteerd te worden. Niet dat ze niet genezen kunnen voor een tijdje, maar het blijven zorgenkindjes, en wij vragen niet graag aan de mensen om die ondankbare taak op zich te nemen en het risio te lopen dat ze enkele maanden later met veel verdriet hun fretje toch moeten laten gaan. Deze groep zieke en/of oude fretjes vertegenwoordigt denk ik bijna één derde van onze opvangers. Ik moet maar in mijn eigen stukje opvang kijken om te zien dat ik 6 opvangertjes heb waarvan 2 ernstig zieke en 3 al te oude fretten. Twee ervan hebben in de afgelopen 2 jaar al 4 verschillende plaatsen moeten zien!! Nu verdienen ze gewoon hun rust, ergens moet er een stop gezet aan het leed voor die beestjes, hier hebben ze nu een thuis tot hun kaarsje dooft.

Wij doen dit graag, met hart en ziel, anders hielden we het niet vol ook niet. Als je ziet welk verdriet zowel Anneke als Vanessa in een tijdspanne van een jaar hebben moeten doormaken, dan bewonder ik hen nog meer. Ik weet niet of ik de moed dan niet even zou laten zakken. Want ook zo 'n opvangertje steelt je hart als hij of zij binnenkomt hoor, vooral als het dan nog afgestaan wordt wegens redenen waarvan we allemaal weten dat ze te verhelpen zijn met wat goede wil.

Eigenlijk schrijf ik deze topic ook met een achterliggende reden. Ieder van jullie hier op het forum houdt van zijn vereniging, koestert Dfa en haar gedachtengoed en wil er alles voor doen om het de fretjes zo aangenaam mogelijk te maken. Maar daarvoor zijn niet alleen onze liefde en onze zorgen nodig, maar ook de Da's natuurlijk, die goed werk leveren maar ook niet gratis werken. Wat zouden jullie ervan zeggen om donateur te worden van Dfa?? Ik wil jullie helemaal tot niets verplichten hoor, maar het zou het ons toch ietsje makkelijker maken en ruimte geven om nog meer fretjes te helpen. Het opvangen en plaatsen van fretjes is en blijft hét doel van de vereniging, dus alle steun van mede-fretten(-(dieren)liefhebbers is welkom. Bovendien ontvangen jullie dan om de drie maanden ons geweldig Frettengetetter-boekje waar de leukste foto's en verhalen instaan van de evenementen enzo, en een heel deel interessante up to date informatie. Op dit moment is het boekje wel ietsje te laat, maar indien dus zoiets gebeurt moet je je geen zorgen maken, je krijgt alleszins 4 boekjes op 1 donatie-periode. :) :)

Voor diegenen die steunen van de fretjes wel heel belangrijk vinden maar het liever kleiner zien, zullen we zondag ons spaarpotje zetten aan de shop. Alles is ten voordele van de opvang natuurlijk!! En "mijn" extra stunt in Limburg wordt deze keer een primeur in Mechelen : voor 50 cent knip ik de nageltjes van je fretje, die gift wordt in een apart spaarpotje gestoken en is bedoeld om, eens het doel behaald, een Ferret Nation kooi te kopen voor de opvang in Hasselt. Ik heb niet veel plaats hier en woon tussen de kooien in, dus zo n flatgebouwenkooi met 3 afscheidingen zou zéér fijn zijn!!

Overweeg het eens allemaal als jullie willen, zondag zijn we er live om uitleg te geven over donateur worden en voor vragen mag je me altijd contacteren op 0479/81.71.44 Alvast bedankt en hopelijk tot zondag!!! Afbeelding
Afbeelding

Shayney
Berichten: 50
Lid geworden op: di mei 22, 2007 8:29 pm

Berichtdoor Shayney » vr aug 17, 2007 10:25 am

Heeeeeeeeeeeeel subtiel Margit :D

Ik ga mezelf sowieso lid maken, maar dat zal voor binnen een paar weken zijn. Zal ik zondag een megafoon en wat dwangbuizen meenemen?

*gniffel*

G,

E.

Gebruikersavatar
Margiet
Moderator / Donateur
Moderator / Donateur
Berichten: 4093
Lid geworden op: wo jan 18, 2006 11:08 pm
Taak: Opvang- & eventverantwoordelijke

Berichtdoor Margiet » vr aug 17, 2007 12:35 pm

Nee Elke, ik heb het gewoon eerlijk aan jullie gevraagd om de vereniging een hartje onder de riem te steken. Voor zover ik het volgen kon moest practisch elke binnengekomen fret dit jaar gecastreerd en waren er echt veel zieke en verwaarloosde beestjes bij. Kijk maar naar Nibble, hij is door het oog van de naald gekropen en zie eens hoe blij je nu met hem bent nu we hem hebben kunnen helpen. Daarvoor zijn centen nodig, hoe je het ook draait of keert, maar daar staat niet iedereen bij stil als hij gewoon een fretje als huisdier heeft.

Hoe vaak ik hier moet vertellen wat wij doen, hoe wij dat doen en hoe wij dat volhouden ... en ik ben nog geen jaar met opvangen bezig!!! En dan moet je weten dat de meeste mensen dan ook nog veronderstellen dat wij daarvoor vergoed worden hé, terwijl we het met plezier vrijwillig doen. Dat is toch al geld dat niet besteed moet worden aan wat anders dan de fretjes zelf, hé :P :P !!

Maar vermits we eigenlijk toch ook zo 'n geweldige groep vrienden zijn samen, vind ik dat ik dat ook eerlijk kan vragen aan jullie ;) . Ieders hart hier klopt voor de fretjes, jullie begrijpen heus wel dat ook wij inzitten met onze opvangertjes en alleen de allerbeste zorgen willen kunnen geven. En nee :D :D :D die dwangbuizen ... hou die maar voor als dit niet lukt, Elke :P :P :P !!!
Afbeelding

Shayney
Berichten: 50
Lid geworden op: di mei 22, 2007 8:29 pm

Berichtdoor Shayney » vr aug 17, 2007 4:47 pm

Tuurlijk, waarom denk je dat ik op je postje reageer :D

Gebruikersavatar
fretsel
Berichten: 59
Lid geworden op: ma jan 23, 2006 8:42 pm

Berichtdoor fretsel » vr aug 17, 2007 9:00 pm

ik ga me dees jaar ook terug lid maken en men vriend waarschijnlijk ook
mss dat ik zondag om samen met hem maar ik kom zeker naar de beurzen
en deze keer met de 7 fretseltjes :P :D
Groetjes van Samantha, Dieuwert, Lily-Rose en Kevin

Slaapzacht mijn kleine schatten :
Chukie[21-02-2008]- Fretientje[13-01-2010]- Kiana[11-04-2010]- Ice[11-05-2010]- Baileys[21-05-2010]

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Berichtdoor jeanine » vr aug 17, 2007 10:08 pm

Margit,
je hebt overschot van gelijk. Ook in Gent probeert Dai om extra centjes in de pot te krijgen. Zo heeft ze ook al eens nageltjes geknipt, frettenspelletjes bedacht met een geschenkje voor de fret die de meeste balletjes uit een doos kreeg binnen de vastgestelde tijd.
Maar helaas zijn dit druppels op een hete plaat..
Ik herinner mij nog mijn frettenbabbel, wist niet eens dat daar de prijs van 5 euro voor voorzien was en vertrok zonder te betalen :@
Dit was toch wel een aangename en leerrijke namiddag, waar ik met meer overtuiging om fretjes te adopteren en een goed gevoel naar buiten kwam.
Ben dit pas bij de adoptie van Anais en Chanel te weten gekomen dat dit een kleine bron van inkomsten is voor de Frettenark.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Margiet
Moderator / Donateur
Moderator / Donateur
Berichten: 4093
Lid geworden op: wo jan 18, 2006 11:08 pm
Taak: Opvang- & eventverantwoordelijke

Berichtdoor Margiet » vr aug 17, 2007 11:25 pm

Hoi Jeanine, ik antwoord even op je berichtje omdat ik er niet goed aan uitkan. Onze Frettenbabbel volgen is een deel van de adoptievoorwaarden van Dfa, een gesprek ook waar je heel wat bijleert, zelfs als je al 4 jaar fretjes had zoals ik bij mijn eerste adoptie-fret.

Maar dat is niet het probleem, maar wel die 5€ die hiervoor gevraagd wordt. Er wordt een prijs van 105€ aangerekend voor de adoptie van het fretje, waarin een eerste vaccinatie en de castratie inbegrepen zijn. Als je dan de Frettenbabbel hebt gevolgd, wordt er na afloop eenmalig 5€ afgetrokken van je adoptie-som. Ik geef hierbij het voorbeeld van een adoptie van 2 fretjes, dat is dan 105€ x 2 = 210€ - 5€ voor de gevolgde frettenbabbel is nog 205€. Dat is dus géén "bron van inkomsten" hé?? :( Wij belonen liever die mensen die zich echt de moeite doen om een fretje op de juiste manier te adopteren en dus ook naar de nodige wijze raad en informatie komen luisteren :) :) .

Ach, ik weet ook dat het geen reusachtige inkomsten tot gevolg gaat hebben
!@#$ , maar toch zou ik graag de mensen ook meer betrekken bij het leven "achter de schermen" in de opvang. Dan zien jullie waarvoor we staan, zien jullie hoe sommige beestjes van héél ziek naar weer kerngezond evolueren en zien jullie ook af en toe eens hoe wij omgaan met het verdriet en de zorgen rond onze pluizenbollen. Want geloof me vrij, ik denk niet dat ik de enige "Opvanger" ben die opstaat met de fretjes en met hun verzorging om er héél veel uren later ook weer in te kruipen met de fretjes en alles wat daarbij komt kijken. Daarom blijf ik hopen op jullie steun en vind ik het heerlijk dat er blijkbaar al leden in aantocht zijn!!! Ik hoop dat het héél besmettelijk is :D :D :D !!!
Afbeelding

Shayney
Berichten: 50
Lid geworden op: di mei 22, 2007 8:29 pm

Berichtdoor Shayney » za aug 18, 2007 11:02 am

Het leven achter de schermen hé... Dan contacteren we toch gewoon VTM! "Het leven zoals het is - De Ark" :D

Maarreuh, even serieus, je hebt gelijk hoor. De inkomsten van de adopties alleen zullen niet voldoende zijn om alle kosten te dekken. De castraties en inentingen worden voor de geadopteerden misschien wel gedekt, maar de permanente opvangertjes staan dan nog in de kou hé, op financieel gebied.

Speelnamiddagen zijn dan ook een ideaal moment om daar als groep eens over te brainstormen. Wat kunnen we doen om toch ééns of enkele malen per jaar een serieuze financiële boost te bewerkstelligen die op z'n minst de vaste werkingskosten kunnen dekken.

En hoe meer breintjes aanwezig zijn op die namiddagen, hoe meer er gestormd kan worden hé :D

(ik moet niet veel zeggen, want ik zal zondag ook maar in en uit flitsen, maar daar heb ik m'n redenen voor... de volgende zal ik trachten wat langer op aanwezig te zijn, hehehe).

G,

E.

tientje
Berichten: 377
Lid geworden op: vr okt 22, 2004 1:43 am

Berichtdoor tientje » za aug 18, 2007 11:45 am

ik kwam onlangs de website www.wereldpootjes.nl tegen
dat zijn stickertjes van pootjes die je online kan bestellen in ruil voor een donatie voor hun goeie doel.
zoiets gelijk dit zou misschien een leuk initiatief zijn voor de frettenark? gadgets en stickertjes enzo die online kunnen besteld worden voor mensen die niet of zelden naar de speelnamiddagen gaan?
tis maar een gedacht en mss niet haalbaar ofzo, maar ik weet toch dat ik toen dacht van, jammer dat er geen frettenpootjes bij staan! :D

Gebruikersavatar
fretsel
Berichten: 59
Lid geworden op: ma jan 23, 2006 8:42 pm

Berichtdoor fretsel » za aug 18, 2007 12:07 pm

men kan ook de kalender en eventueele spulletjes ook op de site te koop zetten dat kan ook al een handje helpen denk ik
Groetjes van Samantha, Dieuwert, Lily-Rose en Kevin

Slaapzacht mijn kleine schatten :
Chukie[21-02-2008]- Fretientje[13-01-2010]- Kiana[11-04-2010]- Ice[11-05-2010]- Baileys[21-05-2010]

Shayney
Berichten: 50
Lid geworden op: di mei 22, 2007 8:29 pm

Berichtdoor Shayney » za aug 18, 2007 1:59 pm

Ahhhhhhh, goed zo mensen, mooie voorstellen, laat maar komen :D

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Berichtdoor jeanine » za aug 18, 2007 6:10 pm

Ik weet dat ik niet altijd heel duidelijk ben, dus hier het hele verhaal.
Ik wou fretjes maar niet zonder te weten wat een fret nu is.
Nam contact met Dai en een afspraak voor de frettenbabbel gemaakt.
Pas na meer dan een week zoniet wel langer beslist om toch voor de adoptiefretjes te gaan.
Dus bij het afhalen van Anais en Chanel werden de formulieren ingevuld, en werd er mij gevraagd of ik de frettenbabbel reeds betaald had? Indien dit reeds betaald zou geweest zijn ging dit van de adoptiekosten afgetrokken worden. Net zoals jij het hier aanbrengt, dus ging ik van de veronderstelling uit dat een frettenbabbel op zich 5 euro kost en bij eventuele adoptie dit van de prijs afgaat.
Voor meer dan 2 uren uitleg( zolang ben ik blijven plakken) zou dat toch maar een peuleschil zijn als vergoeding indien je geen adoptiefretje neemt. Dit is mijn persoonlijke mening daarover en vandaar mijn slecht verhaal.
Bij deze hoop ik dat alles rechtgezet is.


[Gewijzigd door jeanine op 2007-08-18 18:15:49]
Afbeelding

Gebruikersavatar
freeziatje
Berichten: 27
Lid geworden op: vr aug 10, 2007 1:34 pm

Berichtdoor freeziatje » wo aug 22, 2007 10:04 pm

ik vroeg me af of we niet op sites van dierenbeschermingsorganisaties een link kunnen zetten naar de frettenark, zodat we meer mensen zouden kunnen bereiken, en meer leden zouden krijgen... maar een ideetje ;)

Gebruikersavatar
Margiet
Moderator / Donateur
Moderator / Donateur
Berichten: 4093
Lid geworden op: wo jan 18, 2006 11:08 pm
Taak: Opvang- & eventverantwoordelijke

Berichtdoor Margiet » do aug 23, 2007 4:01 am

Ah fijn dat jullie zo mee-stormen allemaal :) :) !!

Ja hoor Jeanine, nu snap ik het helemaal!! :P :P En Tientje, dat van die frettenpootjes zullen we zeker nog eens nader onderzoeken. Ik heb bij moederkesdag van mijn kids 2 getattoueerde frettenpootjes gekregen op mijn arm, pootjes die die man heel nauwkeurig van een foto van Minney natekende, dus wie weet is dat voor frettenpootjes-stickertjes ook realiseerbaar, ik zal eens op die site gaan kijken. Mercikes

Afbeelding Dit zijn de pootjes van Minney, mss een idee om zo 'n stickertjes voor te stellen voor de frettenliefhebbers??

En Freeziatje, het lijkt me idd een goed idee als we onze naam zouden mogen verbinden aan andere, meer bekende sites, maar of dat mag en kan ... daar heb ik eigenlijk totaal geen idee van. Dat zouden we mss eens kunnen navragen ook, ja, bedankt voor de ideetjes!!

Verdere brainstormingen zijn welkom :D :D :D !!!
Afbeelding

Gebruikersavatar
fretsel
Berichten: 59
Lid geworden op: ma jan 23, 2006 8:42 pm

Berichtdoor fretsel » ma aug 27, 2007 11:22 pm

Mooi gedaan echt waar.
Ik had een voorstel zou een webwinkel en een eventuele meter en peter schap van fretjes ookeen goed idee zijn voor de fretten ark te steunen of gwn 5 euro steun geld per jaar ofzo
Groetjes van Samantha, Dieuwert, Lily-Rose en Kevin

Slaapzacht mijn kleine schatten :
Chukie[21-02-2008]- Fretientje[13-01-2010]- Kiana[11-04-2010]- Ice[11-05-2010]- Baileys[21-05-2010]

Gebruikersavatar
Margiet
Moderator / Donateur
Moderator / Donateur
Berichten: 4093
Lid geworden op: wo jan 18, 2006 11:08 pm
Taak: Opvang- & eventverantwoordelijke

Berichtdoor Margiet » di aug 28, 2007 1:20 am

Ja hoor, Samantha, aan dat idee wordt voor 't ogenblik ook gewerkt, wij vonden dat ook een mooie oplossing om de opvang te steunen en de mensen gelijk mee een pleziertje te doen met bv het fotootje van hun adoptie-fretje. We hebben er al heel wat ideëen rond uitgewerkt, dat hoor je binnenkort wel op het forum. :D :D

Fijn dat je zo meeleeft!! Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
fretsel
Berichten: 59
Lid geworden op: ma jan 23, 2006 8:42 pm

Berichtdoor fretsel » di aug 28, 2007 8:37 pm

ah ok :D
volgende week krijgen men fretjes hun booster en dan kunnen ze ook mee naar de beurzen leuk he met 7 fretsels erbij in de speeltuin :P
Groetjes van Samantha, Dieuwert, Lily-Rose en Kevin

Slaapzacht mijn kleine schatten :
Chukie[21-02-2008]- Fretientje[13-01-2010]- Kiana[11-04-2010]- Ice[11-05-2010]- Baileys[21-05-2010]


Terug naar “Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ahrefs [Bot], Amazon [Bot], Bing [Bot], Google [Bot] en 45 gasten