voorstel

Ligt je fret lekker te soezen en wil je dat aan de hele wereld kwijt? Op dit forum kan je mail niet gek genoeg zijn. Stuur je frettenkuren de wijde wereld in en laat iedereen meegenieten van een gezonde dosis frettengekte ...
reynaert_kimberley
Berichten: 90
Lid geworden op: za jan 14, 2006 12:14 pm

Berichtdoor reynaert_kimberley » do aug 30, 2007 11:28 am

Hey, ik was zo gisteren nog eens door de site aan het neuzen, en stootte op het verhaal "hoe kon je"
De tranen stonden me echt in de ogen!
~_~

Nu, ik vraag me af, of jullie mensen van de frettenark er niet voor kunnen zorgen ( mss in samenwerking met andere verenigingen ) dat het verboden wordt om nog fretten in de gewone dierenzaken te verkopen( honden en katten mogen ze nu ook niet meer in niet-erkende zaken verkopen( dus waarom zou dat voor d efret ook niet lukken?)

Geef nu toe, in de meeste winkels kennen ze er zelf niets van, de fretten zitten op zaagsel, hebben geen kattenbak, enz...

Zou het niet helpen op een petitie op te starten en zo via mail, aan genoeg handtekeningen te komen ofzo? Die er dan mss voor kan zorgen om voortaan enkel fretten toe te laten in zaken die er echt verstand van hebben of bij kervaren kwekers...

Dit zal ook helpen om het feit tegen te gaan , dat fretten worden verkocht aan mensen die het zien zitten in de dierenwinkel, het meenemen omdat ze het koddig vinden, en dan naar het asiel brengen, omdat het meer zorg vraagt dan verwacht...

Dus ik zou voorstellen, om het verhaal van "hoe kon je" in een mooie flyer te zetten met een mooie foto ofzo, dit in een bijlage in een mail te versturen met daarbij een lijst waar mensen hun naam op kunnen zetten, dan vragen we aan de mensen vanaf ze de 100ste zijn die hun naam zet, de mail terug te sturen naar jullie ( de frettenark, als jullie dit zien zitten), en dan kijken wat ermee kunnen doen.

Ik zou graag mijn steentje bijdragen, en de flyer ontwerpen,(ik ben grafisch vormgever van job, dusja... ;) )
Ik zou het zodanig willen ontwerpen zodat het echt mensen pakt...

Daarna zet ik hem op het forum, an als iedereen hier begint met de flyer door te sturen, zullen we al heel wat bereiken denk ik.

Iemand anders nog iedeeën?

groetjes

Gebruikersavatar
Chuckie
Berichten: 955
Lid geworden op: zo jul 13, 2003 1:32 pm
Contacteer:

Berichtdoor Chuckie » do aug 30, 2007 11:44 am

Hey Kimberley,

Wat je schrijft is wat je voelt, alleen zijn emoties soms slechte raadgevers.

Je moet proberen om deze problematiek rationeel te bekijken. Je hebt overschot van gelijk als je zegt dat dierenwinkels het welzijn van hun "koopwaar" niet in acht nemen. Soms door kleine verwaarlozing, soms door flagrante dierenmishandeling. Ook de broodfok die hier achter schuilt is een dier onwaardig.

Maar stel je de vraag eens wat er zou gebeuren als de dierenzaken wordt verboden om nog fretjes te verkopen?

Je zou de handel in fretjes in een zwart circuit duwen waar overheid en bevoegde instanties geen enkele vat meer op hebben. Nu kan je in extreme situaties nog maatregelen treffen zoals DFA in het verleden reeds bewezen heeft. De broodfok zou toenemen want er zouden woekerwinsten gemaakt worden op de zwarte markt.

Beter is het om winkels te sensibiliseren om de verkoop te stoppen, of hen op z'n minst attent maken op fouten. Ik beweer niet dat het de gemakkelijkste weg is, maar wel de beste.

Het siert je dat je bewogen bent door het verhaal, mar ik hoop dat je ook begrip hebt voor onze rationele aanpak.
Feel free om de dialoog verder te zetten, het is voor mij een dankbaar onderwerp en wie weet kan je ons andere inzichten bezorgen.
Frettige froeten fan fr... Chuckie

Meer dan ooit overtuigd van de slaagkansen van deze club, en ook een beetje fier dat het soms zonder mij kan ...

Gebruikersavatar
Chuckie
Berichten: 955
Lid geworden op: zo jul 13, 2003 1:32 pm
Contacteer:

Berichtdoor Chuckie » do aug 30, 2007 11:45 am

Je mag alleszins (geen grapje) een flyer uitwerken om winkels te ontmoedigen om fretten te verkopen !!!
En je mag ook (grapje) bombrieven ontwerpen om bij de broodfokkers binnen te gooien. ;)
Frettige froeten fan fr... Chuckie

Meer dan ooit overtuigd van de slaagkansen van deze club, en ook een beetje fier dat het soms zonder mij kan ...

reynaert_kimberley
Berichten: 90
Lid geworden op: za jan 14, 2006 12:14 pm

Berichtdoor reynaert_kimberley » do aug 30, 2007 12:01 pm

Kunnen we dan echt niets doen? :(

kan er misschien iets gebeuren om de opvangfretjes eens in de spotlights zetten, zodat er meer fretjes een goede thuis krijgen...?

Een soort campgane ontwikkelen voor alle opvangfretjes van de frettenark..(en eventueel van andere asielen ), een apparte website enzo ontwikkelen ervoor, mailings....enz...

Met voldoende informatie over de fret enz... Deze zal mss de mensen stimuleren om eens bij aanschaf van een fretje eerder eerst eens naar een opvang te gaan zien.

Ik weet niet he...

Gebruikersavatar
Chuckie
Berichten: 955
Lid geworden op: zo jul 13, 2003 1:32 pm
Contacteer:

Berichtdoor Chuckie » do aug 30, 2007 12:07 pm

Als je daadwerkelijk iets wil doen aan de problematiek stel ik voor om van deze topic een denktank te maken. Samen brainstormen over wat de pro's en contra's zijn van verschillende aanpakken. Ik vind zo bv je idee om de opvangertjes in de spotlight te plaatsen al héél goed, maar hoe kan je dit praktisch aanpakken.

Een sensibilserende en pakkende folder zou al helpen om mensen te overhalen om fretjes te adopteren.
Frettige froeten fan fr... Chuckie

Meer dan ooit overtuigd van de slaagkansen van deze club, en ook een beetje fier dat het soms zonder mij kan ...

reynaert_kimberley
Berichten: 90
Lid geworden op: za jan 14, 2006 12:14 pm

Berichtdoor reynaert_kimberley » do aug 30, 2007 12:30 pm

Dat vind ik ook een goed idee...
iets waar je de mensen iets mee duidelijk kan maken...

Die pakkende folder vind ik echt wel kunnen, het probleem is dat zoiets bommen geld kost om te laten drukken en verspreiden...
Tenzij dit ergens gesponsord kan worden...

Wat misschien een optie is, is een folder te versturen naar mogelijke sponsors ( denk maar aan fabriekanten van frettenspullen, voedingsleveranciers, dierenartsen, enz...)
We sturen die mensen een digitale versie op van de folder ( een animated folder, waar je echt in kan bladeren, maar dan op de computer, en vragen of ze een handje toe willen steken bij het verspreiden ervan...we geven hun de nodige uitleg enzo

Eenmaal er een budget is voor druk en verspreiding, kunnen deze folders naar alle dierenwinkels gebracht worden, zo vang je 2 vliegen in 1 klap!

1) de mensen (mogelijke kopers) info geven over asielfretjes, en mss zo een fret een nieuwe thuis geven
2) de winkeleigenaar erop wijzen welke verzorging een fret nodig heeft!(ook in de winkel)

Het idee om van dit stuk een denktank te maken vind ik super!
Dus allee mensen, gooi er maar je ideeën op , alles is welkom!

liesbeth
Berichten: 7
Lid geworden op: ma aug 13, 2007 4:29 pm

Berichtdoor liesbeth » do aug 30, 2007 2:28 pm

als je nu eens een folder ontwerpt zodat de mensen geen fretjes meer in sommige dierenzaken gaan komen gaan deze vanzelf ook stoppen met de verkoop van dierenzaken en helpt dit ook al een beetje. Al moet ik wel zeggen ikzelf heb 2 fretjes die uit een 2 verschillende dierenzaken komen en deze zijn perfect in orde. En za hadden daar zelfs een kattebak en hangmatje enzo...

Als je geen sponsors vind kan je ook gewoon namen verzamelen van iedereen hier op het forum die wil helpen en dan spreken we af da iedereen bv. 50 folders zelf afdrukt thuis en deze verspreid in eigen gemeente en zo kom je toch ook al een heel eind verder
groetjes liesbeth
exit en pebbles

Stitch
Berichten: 102
Lid geworden op: za apr 15, 2006 9:07 pm

Berichtdoor Stitch » do aug 30, 2007 3:12 pm

Ik denk dat we het net anders moeten aanpakken ;) Ik ben van mening dat de kans dat dieren verboden worden in dierenzaken echt miniem is jammer genoeg. Of zoals Chuckie zegt, door net dieren te gaan verbieden, gaa nze ze in het zwart verkopen, en die kooitjes zijn vele malen erger ~_~ Ik zou eerst natuurlijk duidelijk maken aan dierenwinkels dat ze beter geen fretten verkopen, maar als ze ze nou echt willen verkopen, dan heeft schreeuwen en tieren geen enkel nut vindt ik. Ik zou net aan alle dierenwinkel een informatiebrochure geven over hoe fretjes het beste gehuisvest en gevoederd worden. Natuurlijk wil ook ik de fretjes uit de dierenwinkels, maar als ze er in zijn, wil ik wel het liefst zien dat ze goed gehuisvest en verzorgd worden. Maar het grootste probleem vind ik nog altijd niet de huisvesting of verzorging in dierenzaken...maar de plek waar de dieren vandaan komen :@ Er is hier een Aveve in Halle, en die verkoopt ook kleine diertjes (alleen knaagdieren en konijnen), en ik moet zeggen dat de huisvesting super is! De diertjes hebben overvloedig hooi,aangepast voedsel,speelgoed en schuilhokjes. En toch heb ik daar onlangs,net nadat de nieuwe diertjes 'geleverd' waren, 1 dode hamster en 1 dode cavia ontdekt ~_~ Dus het zou een immens verschil maken, kwamen de dieren niet van broodfokkers %) Maar ja...welke dierenliefhebber steekt zijn diertjes in een dierenwinkel?

reynaert_kimberley
Berichten: 90
Lid geworden op: za jan 14, 2006 12:14 pm

Berichtdoor reynaert_kimberley » do aug 30, 2007 4:41 pm

Ik denk inderdaad dat een folder of brochure zeker niet slecht is om voor te leggen aan de zaken waar ze fretten verkopen...
Zorgen voor een betere vestiging voor de fretten in de winkel (kooien en verzorging) enzo is mss hetgeen waar we moeten voor zorgen, zoals je zegt, de fretten zitten er zowizo....
dus laten we proberen het verblij zo goed mogelijk te maken voor de beestjes...
iemand voorstellen?

*We zouden idd een brochure kunnen opsturen naar de dierenwinkels...
*We zouden ook kunnen langs gaan en een gesprek voeren met de mensen , eventueel wat papieren meepakken voor nodige informatie?
*Mss kan iedereen op het forum zorgen voor de dierenzaken in de buurt..
*We kunnen de eigenaars van de winkels vragen om mee te werken aan een betere omgeving voor de fretten in de winkels, ( soms weten de eigenaars van de winkel gewoon niet wat een fret nodig heeft, en doen ze het niet opzettelijk ) eventueel een maand later de vorderingen gaan bekijken...

nog iemand? :)

Shayney
Berichten: 50
Lid geworden op: di mei 22, 2007 8:29 pm

Berichtdoor Shayney » do aug 30, 2007 6:16 pm

Héééééééé, hoor ik daar iets van bombrieven? :D

Niet dat ik agressief ben hoor.... :D

liesbeth
Berichten: 7
Lid geworden op: ma aug 13, 2007 4:29 pm

Berichtdoor liesbeth » vr aug 31, 2007 10:36 am

Je kan mss beginnen met hier op het forum een lijst te openen waar iedereen de dierenwinkels die hij kent dat fretten verkopen opsomt zodat je er zeker gene gaat vergeten. En dat van die brochure en achter een maand eens gaan bekijken lijkt me een uitstekend idee. Op mij kan je alvast rekenen om de regio rond brugge voor mijn rekening te nemen;)
groetjes liesbeth
exit en pebbles

Angelique
Berichten: 44
Lid geworden op: wo mei 16, 2007 10:49 pm

Berichtdoor Angelique » vr aug 31, 2007 1:12 pm

Hier in Sint-Niklaas zijn de fretjes niet echt bekend, er worden er ook geen verkocht...
Maar daarom kunnen we in die dierenwinkels niks doen hé.. een folder of een affiche kan altijd vind ik! ;)
Dan zijn ze op voorhand al op de hoogte, tevens de mensen die er komen...

Bij ons in de straat is er een brillenwinkel die als hij een sponsering geeft, er een serieuze geeft... ligt wel los van dieren, maar voor de turnkring doet hij het toch ook... ik wil daar gerust eens gaan horen voor DFA... Ook voor het verzamelen van namen voor petitie of zo doe ik graag mee!

Gebruikersavatar
Chuckie
Berichten: 955
Lid geworden op: zo jul 13, 2003 1:32 pm
Contacteer:

Berichtdoor Chuckie » vr aug 31, 2007 2:04 pm

Merk ik hier nu plots nieuw aanstormende medewerkers? :D :D :D
Frettige froeten fan fr... Chuckie

Meer dan ooit overtuigd van de slaagkansen van deze club, en ook een beetje fier dat het soms zonder mij kan ...

liesbeth
Berichten: 7
Lid geworden op: ma aug 13, 2007 4:29 pm

Berichtdoor liesbeth » vr aug 31, 2007 2:33 pm

Alles voor de lieverds he:) Ikzelf heb ze nog meer 1 maand en ben er al helemaal bezeten van (tot ergernis van sommege mensen %) ) ik wou zelfs al beginnen kijken voor een hokje om opvangertjes of voor een luxehotel ofzo maar die ideeen moeten nog verder vloeien dus nog geen zekerheid (@) :D
groetjes liesbeth
exit en pebbles

kenny V.
Berichten: 137
Lid geworden op: ma jun 07, 2004 2:12 pm
Contacteer:

Berichtdoor kenny V. » za sep 01, 2007 10:32 am

Het is eem mooi idee om folders rond te delen. Eventueel zelfs als er geen budget is om ze te printen, ze in een soort van html-mail gieten en die doorsturen onder elkaar en naar de dierenzaken. Praktisch elke dierenzaak heeft tegenwoordig een website of ten minste een emailadres.

Wat gaat er dan in de folder komen?

Hoe je ze moet huisvesten? Waarom niet aankopen bij broodfokkers? Wat eten ze? Reclame voor de opvangfretjes om eventueel de mensen door te verwijzen naar daar als ze een fretje willen ....

Ik wil alleszins graag helpen met het ontwerpen en het verdelen van zo'n folder/mail.
Groetjes,
Kenny & de fretjes Blanchke, Sandy, Betsy, Kaneeltje & Max

http://www.kennyv.be

kenny V.
Berichten: 137
Lid geworden op: ma jun 07, 2004 2:12 pm
Contacteer:

Berichtdoor kenny V. » za sep 01, 2007 10:50 am

Hier alvast enkele dierenspeciaalzaken, Ze hoeven daarom niet per se fretten hebben. Liever preventief dan te laat, niet? En iemand die in een dierenzaak komt winkelen is altijd wel geneigd om zo eens te loeren naar het prikbord.

Sonnie Wellen
Tom & Co Hasselt
Tom & Co Genk
Karibuni As
De Valk Hasselt
Kewa Genk
Reniers Sint-truiden
Martens Tuin en dier Kuringen
Zoomart Genk
Klein Amerika Achel
Anda Hasselt
Kameleon Hasselt
Groetjes,
Kenny & de fretjes Blanchke, Sandy, Betsy, Kaneeltje & Max

http://www.kennyv.be

Angelique
Berichten: 44
Lid geworden op: wo mei 16, 2007 10:49 pm

Berichtdoor Angelique » zo sep 02, 2007 5:16 pm

Heb vandaag eens in de Zoomart opgelet wat zij zoal doen om de mensen een beetje te helpen bij de aankoop van een diertje... en dat is zo'n eerste-hulp-kit... daar ziten dan de belangrijkse dingen in wat dat diertje nodig heeft om te starten... (qua eten, drinken, huisvesting, verzorging, opvoeding, ...)

Misschien dat je dit kort in de folder kunt vermelden... zodat de mensen goed op papier zien dat er heel wat meer bij komt kijken dan ze denken...

kenny V.
Berichten: 137
Lid geworden op: ma jun 07, 2004 2:12 pm
Contacteer:

Berichtdoor kenny V. » zo sep 02, 2007 10:35 pm

leuk idee ;)
Groetjes,
Kenny & de fretjes Blanchke, Sandy, Betsy, Kaneeltje & Max

http://www.kennyv.be

Gebruikersavatar
daikiri
Berichten: 803
Lid geworden op: wo aug 04, 2004 3:39 pm
Locatie: Evergem
Contacteer:

Berichtdoor daikiri » wo sep 05, 2007 7:12 pm

hopelijk meer toekomstige helpers !!!
d
traantjes van menti-quila-digo-Isaura-shuriken-Ace-Masai -Aleksi Amon-Solita-Sierra Tia Mythos Amargith-muis*mijn dierbare jongens, tot ooit! Bie, zoet en ventie piet dai kit leil- wenni-ty-Tsum-vanna -maan-Fisto-Tiamo-Ilona-Rocco-Mada

reynaert_kimberley
Berichten: 90
Lid geworden op: za jan 14, 2006 12:14 pm

Berichtdoor reynaert_kimberley » di okt 09, 2007 2:39 pm

Sorry dat ik dit topic weer boven haal...
Ik heb zo even zitten denken, En er is iets dat ik al wou doen, dat is namelijk een boek ontwerpen,
Nu, waarom zou dit boek jullie niet kunnen helpen?

Stel je voor: Ik ontwerp een boek over fretten, ik probeer hem zo dik mogelijk te maken, opzoekwerk enz wil ik gerust voor mijn rekening nemen,maar natuurlijk wie info heeft, kan gerust alles doormailen naar me! Dan zet ik alles in het boek, het doel zou een boek van minstens 150 blz zijn... met mooie foto's, ik heb fotografie gevolgd en mijn zus doet dit ook, dus ik kan gerust bij fretten langs gaan om foto's te nemen, of mensen kunnen mij mooie foto's doormailen van hun fretsels...Julllie kunnen ook teksten, verhalen, gedichten, noem maar op....doormailen...
enz...

Nu hier komt het, eenmaal dit boek op punt staat, zou ik het graag aan zoveel mogelijk mensen verkopen hier op het forum en op andere forums, ook kan het verkocht worden op dierenbeurzen enz...
Met de bedoeling natuurlijk dat de opbrengst naar de asielfretjes gaat!

Ik denk dat wanneer je vb 50 euro voor een boek van 150 blz vraagt, dit zeker niet duur is, en als er daar 100 van verkocht worden...heb je toch al 5000 euro e...
Daar kan al heel wat mee gedaan worden...

Het enige probleem is dan nog, eenmaal het boek ontworpen is, moet het wel geprint worden en ingebonden worden, nu, daar kan ik mss voor zorgen, ik werk op een reclame bureau en kan zeker aan een drukker gerakan die dit kan doen, het enige probleem is, dat dit moet bekostigd worden, voordat er winst is gemaakt op de boekjes...

iemand een suggestie hiervoor?

Gebruikersavatar
Chuckie
Berichten: 955
Lid geworden op: zo jul 13, 2003 1:32 pm
Contacteer:

Berichtdoor Chuckie » di okt 09, 2007 3:59 pm

Dat probleem kan ik wel uit de weg ruimen. Neem ff contact met me op via GSM 0495/28.63.28
Frettige froeten fan fr... Chuckie

Meer dan ooit overtuigd van de slaagkansen van deze club, en ook een beetje fier dat het soms zonder mij kan ...

reynaert_kimberley
Berichten: 90
Lid geworden op: za jan 14, 2006 12:14 pm

Berichtdoor reynaert_kimberley » di okt 09, 2007 4:33 pm

mijn gsm is kapot, alle ja,in de herstel...
mail me anders eens: reynaert_kimberley@gmail.com

Ik heb al 100 blz info gevonden, maar ik heb wel iem. nodig om te helpen met opstellen van de teksten voor in het boek...controleren op typfouten en kijken of de info wel klopt enz....

Foto's hoop ik in een weekend bijeen te krijgen, plus de foto's die jullie doorsturen, zeg nu zelf, wie wil er zijn fret niet in een boek....dus, stuur maar die foto's.....

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Berichtdoor jeanine » di okt 09, 2007 8:35 pm

Prachtig initiatief, misschien op bestelling gaan werken.
Wij hebben fotoboeken laten maken bij www.albumprinter.com, Je kan achteraf zoveel bijbestellen als nodig en het boek heeft een ISBMnr. dus is beschermd.
Het prijskaartje kan je op de website vinden. Mooi afgewerkt en geen klachten.
Ook maar een suggestie hoor, misschien niet goedkoper maar kan dan in een kleine oplage.


[Gewijzigd door jeanine op 2007-10-09 20:38:49]
Afbeelding

Gebruikersavatar
Margiet
Moderator / Donateur
Moderator / Donateur
Berichten: 4093
Lid geworden op: wo jan 18, 2006 11:08 pm
Taak: Opvang- & eventverantwoordelijke

Berichtdoor Margiet » wo okt 10, 2007 8:54 am

Wat die teksten nakijken betreft en helpen samenstellen, daar help ik graag aan mee, maar we zouden toch héél zeker moeten zijn dat er géén, maar dan ook géén medische fouten, al zijn het halve waarheden in gaan staan hé. Dus ergens moet je ook controle door één, liefst meerdere Da's voorzien vind ik. Een boek met en over frettenverhalen schrijven is allang iets wat ik graag wil doen, dus laat maar horen als je hulp nodig hebt. Momenteel zit ik dus wel wat vast met mijn ziek zijn, rond gaan rijden gaat dus nog niet lukken. Maar voor de rest vind je me wel, hé??
Afbeelding

reynaert_kimberley
Berichten: 90
Lid geworden op: za jan 14, 2006 12:14 pm

Berichtdoor reynaert_kimberley » wo okt 10, 2007 2:43 pm

ok, dat klinkt logisch, wie kent er een dierenarts die dit zou willen bekijken?
Ik zal proberen vanavond na het werk, te beginnen aan een eventuele lay out van het boekje, zodat ik kan bepalen hoeveel hoofdstukken erin komen en hoe we het kunnen onder verdelen.
Ik zou wel graag wat meer in het boeb vermelden dan alleen info over fretten, we kunnen er mss een kwis in steken, om je frettenkennis te testen...of een uitscheurbare poster of mss zelfs een kalender achteraan die kan uitgescheurd worden...

Alle, ik bedoel, ik dnek dat het toffer is dat we het boek wat interactief maken....ik heb eens de prijzen bekenen van alle boeken...50 euro zal mss wel duur zijn.boeken van 150 blz gaan iets van een 15 euro..

Maar aan de andere kant...we kunnen het boek ook 4 cm dik maken e...weet niet precies hoeveel blz dit zijn, maar allesinds genoeg...
Dan wordt het echt zo een hebbeding met wie weet zelfs foto's van je eigen fret erin....
wie wil dit nu niet?

Ik zou graag eens weten, wie hieraan wilt meewerken? zodat ik wat kan plannen....
Al wie wil meewerken, gelieve mij dit te laten weten via een mailtje: reynaertkimberley@gmail.com

Dan maken we een plan op van wie wat doet, en zodra ik alle foto's en info heb...gooi ik het in een boek...
ik zet de lay out (enkele pagina's) even online, dan ziet iedereen hoe het er ongeveer uit ziet
en dan kan iedereen bestellen...
Graag zou ik de volledige defenitieve versie aan iem. van de frettenark laten goedkeuren voor er bested kan worden...dus als jullie me kunnen laten weten aan wie....
Ik wil dit niet aan iedereen tonen, want anders heeft iedereen het boek al gezien in het geheel, en zullen er minder verkocht worden...We moeten aan de fretjes denken e


Terug naar “Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 28 gasten