Suikerziekte,HELP!

Ligt je fret lekker te soezen en wil je dat aan de hele wereld kwijt? Op dit forum kan je mail niet gek genoeg zijn. Stuur je frettenkuren de wijde wereld in en laat iedereen meegenieten van een gezonde dosis frettengekte ...
Vanessa
Berichten: 139
Lid geworden op: di jul 15, 2003 10:09 am

Berichtdoor Vanessa » zo jul 20, 2008 3:34 pm

Bij mijn fret Stitch is onlangs suikerziekte vastgesteld.
Hij was net op het nippertje gered.Maar nu begint zijn suiker weer af te nemen en krijgt hij af en toe een kleine aanval.
Hij ligt momenteel onder een wamtelamp want hun temperatuur neemt dan ook af.
ik heb hem ook waltham papje gegeven met druivensuiker onder.Zou dit helpen?
Ik ga natuurlijk zo snel mogelijk terug naar de DA.

Zijn er nog andere dingen waar ik zijn suikergehalte terug mee op peil kan krijgen?

[Gewijzigd door Vanessa op 2008-07-20 15:34:20]


[Gewijzigd door Vanessa op 2008-07-20 15:35:17]

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Berichtdoor jeanine » zo jul 20, 2008 3:53 pm

Ik denk dat je nu niet meer kan doen dan hem nu in het oog houden. Normaal zou hij moeten opknappen na een 1/2 uurtje ongeveer.
Ik dacht maar ben het niet zo zeker dat cortisone ook helpt om de suiker beter op peil te houden.
Verder doen zoals je nu bezig bent en morgen weet je meer bij je vertrouwde da.
Afbeelding

Zara
Berichten: 103
Lid geworden op: zo feb 10, 2008 6:47 pm
Contacteer:

Berichtdoor Zara » zo jul 20, 2008 4:53 pm

Hallo vanessa, mijnen santos heeft ook suikerziekte, en krijgt van de DA : prednisolone, die je moet verdelenen om de 36u geven, en dan nog proglicem, en nu is zijn suiker weer goed, helpt echt wel bij Santos!!!
Moet je info nemen bij je DA, als die goed is moet die dat kennen....
Gr. V en haar zotte bende
XXX FERRETS ARE NOT MY WHOLE LIFE, BUT THEY MAKE MY LIFE WHOLE XXX

Slaapzacht mijn lieve Zara en Trixie, ik mis jullie zo xxx


Gebruikersavatar
Margiet
Moderator / Donateur
Moderator / Donateur
Berichten: 4093
Lid geworden op: wo jan 18, 2006 11:08 pm
Taak: Opvang- & eventverantwoordelijke

Berichtdoor Margiet » zo jul 20, 2008 11:57 pm

Ons Lizzy stond na haar operatie van insulinoma ook op die Prednisolone, om de 12u één achtste tabletje en zolang ze het op die manier kreeg ging het prima. Toen de bloedresultaten bij controle goed bleken is besloten om de Prednisolone te verlagen, om de 48u één vierde te geven, dat betekende de helft dus, maar in één dosering, maar daar heeft ons meisje het maar een kleine 2 weken meer op kunnen volhouden.

Als je éénmaal merkt dat de te geven medicatie aanslaat, verander dan maar niet te vlug. Het kan best zijn dat cortisone niet goed is, maar insulinoma keren toch onvermijdelijk terug, dus is het dan nog zo belangrijk om het risico te nemen van die cortisone te verminderen?? Als ik het ooit nog aan de hand heb met een fretje, blijf ik toch dezelfde dosis op dezelfde manier geven als blijkt dat die op punt staat, denk ik. Of ze moeten met een zeer goede uitleg afkomen :~ .

Ik zeg niet dat Lisje langer had geleefd als de medicatie gewoon was blijven lopen, maar ze was zo enorm goed sinds haar operatie, dat ik ergens het vermoeden heb dat die grote verandering niet welkom was in haar lijfje. Ach, weten zal ik het nooit natuurlijk ...

Véél succes met je pluizenbol, geef hem die Waltham maar op zeer regelmatige basis tot je van de Da een alternatief krijgt. Hou ons op de hoogte, hé!!
Afbeelding

Vanessa
Berichten: 139
Lid geworden op: di jul 15, 2003 10:09 am

Berichtdoor Vanessa » ma jul 21, 2008 11:43 am

Vandaag blijkt hij terug een beetje beter te gaan.
De druivensuiker heeft dus toch een beetje geholpen.
Zodra hij weer aanvallen zou krijgen moest ik terug naar de DA om te kijken voor medicatie.
Hij is zo ontzettend mager.Beter gezegt uitgemergeld.Terwijl hij één van mijn dikste en grootste fretjes is geweest die ik had.

Zara
Berichten: 103
Lid geworden op: zo feb 10, 2008 6:47 pm
Contacteer:

Berichtdoor Zara » ma jul 21, 2008 12:03 pm

hallo Vanessa, als hij zo ontzettend vermagerd is, zou ik toch eens een bloedanalyse laten doen hoor...fretsels kunnen hun ziekte goed wegsteken tot het ons opvalt....

Gr. V
XXX FERRETS ARE NOT MY WHOLE LIFE, BUT THEY MAKE MY LIFE WHOLE XXX

Slaapzacht mijn lieve Zara en Trixie, ik mis jullie zo xxx


Gebruikersavatar
Margiet
Moderator / Donateur
Moderator / Donateur
Berichten: 4093
Lid geworden op: wo jan 18, 2006 11:08 pm
Taak: Opvang- & eventverantwoordelijke

Berichtdoor Margiet » ma jul 21, 2008 2:08 pm

Vanessa, ga in elk geval naar je Da, wacht niet op een "aanval". Elke keer is het voor hem een strijd om die te overwinnen en vaak zal het mss gaan, maar op een gegeven moment sta je daar waar ik met Lisje stond en komt hij het niet meer te boven. Als je hem dat afzien, dat wegzakken kan besparen door nu naar je Da te gaan en eventueel medicatie te krijgen, moet je het zeker proberen. Het feit dat hij zo vermagerd is, is het bewijs dat hij zich slecht voelt. Help hem als het kan, druivensuiker en Waltham zijn tijdelijke lapmiddelen, geen echte hulp naar (tijdelijke) beterschap. Weg gaat suikerziekte niet meer, maar je kan hem mss wel nog een tijdje beter maken met de juiste medische hulp. Succes!!
Afbeelding

Vanessa
Berichten: 139
Lid geworden op: di jul 15, 2003 10:09 am

Berichtdoor Vanessa » ma jul 21, 2008 4:48 pm

Ik was zeker niet van plan om te wachten tot de volgende "aanval" hoor.
Morgen sta ik natuurlijk terug met hem bij de DA.Hoe vlugger hoe beter.

Gebruikersavatar
daikiri
Berichten: 803
Lid geworden op: wo aug 04, 2004 3:39 pm
Locatie: Evergem
Contacteer:

Berichtdoor daikiri » ma jul 21, 2008 8:44 pm

hoi
hoe oud is dat fretje?
je ken hem ook laten opereren, en zo kan hij enkele jaren nog mee gaan, de tumoren komen wel terug na een tijd maar tis het proberen waard als hij nog jong is

zeker om medicatie gaan en zorgen dat hij goed eet, en regelmatig eet (desnoods 3 keer per dag waltham)
druiven suiker is goed voor tijdens de aanval... niet geven om een aanval te voorkomen omdat dat eigenlijk een aanval kan uitlokken.
Geef degelijk voer vb tf (Zonder suiker!!) geef vlees(geen varkens) geef snoep ZONDER suiker!!)
Als zijn suiker te hoog of te laag komt krijgt hij stuipen...laat dan vlug een beetje duivesuiken in zijn mond vallen met een lepeltje.
niet met u vingers in de mond terwijl hij stuipen heeft, als hij bijt kan je dan niets meer doen, enkel wachten tot hij lost...!!!
Als je druivensuiker geeft gaat zijn suikergehalte razendsnel de hoogte in maar daalt ook gevaarlijk vlug.
daarmee geef je hem beter 2 keer per dag een biergistpil door zijn waltham , biergist stabiliseerd de suikerspiegel langer....

Heb al veel suikerfretjes gehad en zelden leven ze langer dan een jaar na de prognose....
geniet van elke dag, van elk goed moment
das mijn theorie
veel sterkte verder
dai
traantjes van menti-quila-digo-Isaura-shuriken-Ace-Masai -Aleksi Amon-Solita-Sierra Tia Mythos Amargith-muis*mijn dierbare jongens, tot ooit! Bie, zoet en ventie piet dai kit leil- wenni-ty-Tsum-vanna -maan-Fisto-Tiamo-Ilona-Rocco-Mada

Vanessa
Berichten: 139
Lid geworden op: di jul 15, 2003 10:09 am

Berichtdoor Vanessa » wo jul 23, 2008 7:06 pm

Hallo,

het probleem is dat ik zijn leeftijd niet weet.
Hij is bij mij terecht gekomen nadat ze hem in een afgesloten vuilnisbak hadden gevonden in een bos.
Ondertussen is hij nu toch al enkele jaren bij mij.
Opereren daar heb ik het niet meer zo voor.
Ik heb een jaar geleden mijn lieve Ashley verloren na een operatie.Ze heeft toen nog erg afgezien en dat wil ik niet meer meemaken.Mijn DA heeft het zelfs afgeraden om hem te laten opereren omdat zulke tumoren zeker altijd terug komen.

Waar kan ik die biergistpillen vinden?
Bedankt alvast voor de goede raad!!



[Gewijzigd door Vanessa op 2008-07-23 19:08:52]

Gebruikersavatar
Margiet
Moderator / Donateur
Moderator / Donateur
Berichten: 4093
Lid geworden op: wo jan 18, 2006 11:08 pm
Taak: Opvang- & eventverantwoordelijke

Berichtdoor Margiet » do jul 24, 2008 1:16 am

Als het al niet bij je Da te verkrijgen zou zijn, die heeft dat vaak ook in huis, kan je het alleszins in een natuurwinkeltje vinden. Hoe gaat het nu met Stitch?
Afbeelding

Vanessa
Berichten: 139
Lid geworden op: di jul 15, 2003 10:09 am

Berichtdoor Vanessa » do jul 24, 2008 1:03 pm

Momenteel gaat het goed met hem.Hij eet gretig zijn waltham pap op enkele keren per dag.
En momenteel niets te zien van zijn suikerziekte.Geukkig maar.

Gebruikersavatar
daikiri
Berichten: 803
Lid geworden op: wo aug 04, 2004 3:39 pm
Locatie: Evergem
Contacteer:

Berichtdoor daikiri » vr jul 25, 2008 5:05 pm

tja idd ze keren terug, maar ja
wilt hij niet opereren omdat het rizico te groot is of omdat hij het niet kan??
Gewoon op medic lukt ongeveer 1 jaar
langer heb ik ze nog nooit kunnen houden (Anubis-Wendigo- Ibanez-Gipsy)
gr dai
traantjes van menti-quila-digo-Isaura-shuriken-Ace-Masai -Aleksi Amon-Solita-Sierra Tia Mythos Amargith-muis*mijn dierbare jongens, tot ooit! Bie, zoet en ventie piet dai kit leil- wenni-ty-Tsum-vanna -maan-Fisto-Tiamo-Ilona-Rocco-Mada

Gebruikersavatar
Dorinda
Berichten: 1309
Lid geworden op: za apr 21, 2007 11:08 am

Berichtdoor Dorinda » za jul 26, 2008 4:48 pm

Inderdaad, wat Dai zegt klopt. Ik heb hier ook bij mijn DA over gepraat omdat we begin dit jaar twijfelde bij Tibo of hij suikerziek was maar blijkbaar was ik te snel ongerust geweest omdat hij hangerig was en veel sliep. Met Tibo mankeerde gelukkig niks maar toch is er toen het woord insulinomen gevallen en mijn DA zei dat ze liever er niet aan opereerde omdat het toch terug keerd en dit zegt ze alleen omdat ze mij de illusie van hij is dan voor altijd beter wou wegpakken. Ik weet ondertussen dat ze dan toch tot anderhalf tot ongeveer 2 jaar nog kunnen leven dankzij operatie en medicatie achteraf! Aan jou dus de keuze Vanessa. :)
Afbeelding
Tibo en zijn wawa's, angels in heaven!!!

Gebruikersavatar
Margiet
Moderator / Donateur
Moderator / Donateur
Berichten: 4093
Lid geworden op: wo jan 18, 2006 11:08 pm
Taak: Opvang- & eventverantwoordelijke

Berichtdoor Margiet » zo jul 27, 2008 4:37 am

De algemene, medische levensverwachting bij insulinoma zou 6 maanden zijn op aanslaande medicatie en 1 jaar na een operatie. Feit is wel dat er weinig Da's in ons landje zijn die eraan beginnen, niet zozeer omdat insulinoma toch terugkeren maar wel omdat een insulinoom iets klein is en moeilijk opereerbaar. Je moet al een mooi, afgerond gezwelletje vinden om weg te nemen, kleine, dunne gezwelletjes zijn niet "vast" te krijgen om te verwijderen en vaak zelfs zo klein dat de Da het in die kleine holte van die buik niet vinden kan. Als er enkele van die kleinere insulinomen blijven zitten is de kans op hervallen eens zo groot natuurlijk. Ine had bij ons Lizzy één groot, afgerond insulinoom gevonden, dat is dan ook verwijderd, maar het bleek idd niet voldoende om haar nog een jaar te geven.

Dat het toch terugkeert, ja, dat is vaak het geval met al die ernstige ziektes, hé. Ik heb hier gewoon geredeneerd zoals ik het zie, hé, Lizzy was dik 5 jaar, als ik nog een jaar met haar had mogen krijgen was ze gewoon 1/5 van haar leventje langer bij mij geweest. Als je dat in gemiddelde "mensenjaren" uitrekent, uitgaande van het feit dat een mens 75 worden kan ongeveer, wordt diezelfde persoon na zo 'n operatie met wat geluk 90 jaar. Is toch de moeite om te laten opereren zou ik zeggen als je zoveel jaren bij kan krijgen. Alleen klinkt dat ene eventuele jaartje bij een fret lang zo groot niet.

Lizzy was nu een Opvangfret en ik blijf Hans dankbaar dat ik het heb mogen laten doen bij ons meisje, al heeft ze "maar" 2 hele leuke maanden meer gehad. Moest het mijn eigen fretje betreffen, ik zou het ook laten doen moesten de dingen ervoor staan zoals bij Lisje. Ze hebben dan mss geen 4 jaar meer te leven, maar dat ene eventuele jaar op een frettenleven telt ook door. Als de Da het kan en je staat er zelf achter, zou ik een operatie toch overwegen. Wil je liever op medicatie voortgaan omdat hij daar goed op reageert, is dat een keuze die je zelf moet en moet mogen maken. Ieder maakt dat voor zich uit natuurlijk, hé?

Als je natuurlijk niet zeker bent van de leeftijd en je twijfelt of je schat erdoor komt, dan snap ik Vanessa's keuze ook volledig. In dat geval kan je best zolang mogelijk genieten van Stitch, zeker als hij goed zou reageren op de medicatie. Geef hem maar een extra knuffel van ons!!
Afbeelding


Terug naar “Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 43 gasten