Een paar vraagjes

Ligt je fret lekker te soezen en wil je dat aan de hele wereld kwijt? Op dit forum kan je mail niet gek genoeg zijn. Stuur je frettenkuren de wijde wereld in en laat iedereen meegenieten van een gezonde dosis frettengekte ...
Jeroen V.
Berichten: 0
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 5:39 pm

Berichtdoor Jeroen V. » wo apr 07, 2004 6:33 pm

Dag collega-frettenliefhebbers,

Binnen enkele weken heb ik m'n eerte fretje. Na een tweetal maand secuur voorbereidingswerk zit ik nog met 2 probleempjes. 1. Hoe kies ik de beste pup uit een nest en 2. een manetje of een vrouwtje. Ik zou opteren voor een mannetje omdat castreren minder ingrijpend is bij een mannetje dan bij een vrouwtje. Zijn er echter nog andere dingen waarmee ik rekening moet houden? Alvast bedankt voor de hulp.

Vriendelijke groeten,
Jeroen

bertbibber

Berichtdoor bertbibber » do apr 08, 2004 1:04 am

Jeroen,

Als het je eerste fretje is dat je in huis haalt is het het beste dat je er eentje neemt dat reeds deftig is opgevoed. Het is namelijk niet zo simpel een pupje het bijten af te leren, op de frettenbak te leren gaan...
Daarom raden wij de mensen die pas starten met fretten altijd aan om er eentje te adopteren. De fretjes die bij ons in de herplaatsingsdienst zitten hebben reeds een deftige opvoeding gekregen, Zijn medisch volledig in orde. Met andere woorden een perfecte start voor een nieuwe frettenliefhebber.

Het verschil tussen een rammetje en een moertje is over het algemeen alleen de grootte. de rammetjes zijn ietsje speelser maar dat is vrij subjectief beoordeeld denk ik.

groetjes

Ascadian
Berichten: 4
Lid geworden op: ma apr 05, 2004 2:14 pm

Berichtdoor Ascadian » do apr 08, 2004 10:32 am

Toen ik om mijn fretje ging (alweer bijna 3 jaar geleden) heeft het fretje "mij" gekozen en niet omgekeerd :D
Het sprong rechtstreeks uit de kooi op m'n schouder, wat een sprong voor zo'n klein mormeltje :)

Ik heb het allesinds geweten. Hij is nu bijna 3 jaar oud en is nog steeds hyperactief! Maar wel verschrikkelijk lief.
Het was inderdaad wel niet altijd even gemakkelijk om het bijten af te leren. Maar met veel geduld bereik je veel.

Ik denk wel dat een adoptiefretje een goede keuze zou zijn maar met een beetje zelfkennis kan je als beginner ook met een pupje beginnen. Jouw keus.

Met een adoptiefretje help je het lieve diertje natuurlijk wel aan een nieuwe thuis ;)

Jeroen V.
Berichten: 0
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 5:39 pm

Berichtdoor Jeroen V. » do apr 08, 2004 1:20 pm

Hey,

Heel erg bedankt voor jullie antwoord. Je hebt inderdaad gelijk als je zegt dat het eenvoudiger is een opgevoed fretje in huis te halen Jürgen, maar het leukste aan huisdieren vind ik juist de opvoeding ervan. Vandaar mijn voorkeur voor een pup. En ik heb me degelijk voorbereid hoor, materiaal is er al, een dierenarts gevonden die heel wat ervaring met fretten heeft,...) Deze site is schitterend wat dat betreft. En het is ook niet zo dat het m'n eerste huisdier is. (m'n hond luistert perfect, de kat is een schatje, mijn varken is doodbraaf, en zo zijn er nog wel enkele :-) ) Daarom denk ik dat het leuker zou zijn een pup in huis te halen. Maar één keer die een goede vriend geworden is, kan er altijd nog wel een (opvang)vriendje bij.

Tata,
Jeroen

Pleuntje

Berichtdoor Pleuntje » vr apr 16, 2004 12:20 am

Ik kan me voorstellen dat je graag een diertje opvoed. Dat is bij je andere dieren blijkbaar goed gelukt.
Besef wel dat een fretje van een heel ander kaliber kan zijn. Een fret opvoeden is zeker heel anders dan van een hond of kat. Als je het perse wilt zorg dan dat je iig niet bang bent om gebeten te worden want dat zal zeker gebeuren en pups kunnen hard bijten.
Het verschil tusen mannetjes en vrouwtjes is ook voorkeur.
Alleen mijn ervaring is, heb al verschillende fretten gehad en heb deze nu nog dat mannen over het algemeen wat groter, rustiger en knuffelachtiger zijn. Vrouwtjes zijn vaak echte meiden, als je begrijpt wat ik bedoel. Meestal wat kleiner en friemels. Heb op het moment 3 mannen en 3 vrouwen en daar zie ik dit verschil heel erg in terug. Bij de mannen heb je ook echt iets in je handen, maar dat is heel persoonlijk.

mia

Berichtdoor mia » vr sep 09, 2005 9:06 am

hoi, ik ben ook bezig met voorbereidend onderzoek en info verzamelen over die diertjes! Ik denk er ernstig over na over de voor en nadelen, heb ik genoeg tijd enz! En ik moet rekening houden met huisgenoot die niet zo dier-gezind is! Ik ga eens een kijkje nemen in de frettenark

Annick
Berichten: 191
Lid geworden op: zo okt 24, 2004 2:17 pm

Berichtdoor Annick » vr sep 09, 2005 12:10 pm

Ik zou ineens twee fretten nemen, ik heb ook eerst OScar alleen genomen als pup en nu kan hij nog steeds niet met andere fretten overweg....c'est tout....
Groetjes van Annick, likjes van Oscar en Marieke, ook van Charlotje vanop de Rainbowbridge.... Charlotje, we zullen je missen.... xxx

ferrets4fun
Berichten: 161
Lid geworden op: di mei 04, 2004 10:43 am
Contacteer:

Berichtdoor ferrets4fun » vr sep 09, 2005 1:21 pm

mijn tip en antwoord op je vragen,

als beginner kan je makkerlijker een oudere fret nemen die al opgevoed is en vooral belangrijk bijt vrij,
nog veel belangrijker is neem er twee, een fret is namelijk een sociaal beestje en stelt een frettig maatje op prijs..

ram of moertje maakt geen verschil, rammetje zijn over het algemeen groter en iets rustiger
moertjes zijn over het algemeen kleiner en wat ondernemender...

heel belangrijk gaat eens kijken bij een frettenopvang, besteed daar eens een paar uurtjes, dan weet je bijna zeker dat je met een fret naar huis gaat waar het mee klikt.
Groetjes Annemieke en Pascal
De fretjes Beesie, Bino, Bandit en Baloe
De sneeuwpoes Bouli
De kittens Boef en Beer
Ferrets4Fun Site
Ferrets4Fun Forum


Terug naar “Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ahrefs [Bot] en 43 gasten