Olijfje gaat op reis (naar Oostenrijk) en zij neemt mee...

Ligt je fret lekker te soezen en wil je dat aan de hele wereld kwijt? Op dit forum kan je mail niet gek genoeg zijn. Stuur je frettenkuren de wijde wereld in en laat iedereen meegenieten van een gezonde dosis frettengekte ...
Gebruikersavatar
Betje
Berichten: 186
Lid geworden op: di jul 22, 2008 11:58 am
Locatie: Lichtervelde

Berichtdoor Betje » ma jan 19, 2009 2:33 pm

Dag luitjes,

De krokus komt dicherbij en mijn ski's staan al (enkele weken) klaar om de sneeuw te kussen.
Vorig jaar, toen ikzelf en vriendlief in de Oostenrijkse bergen zaten, verbleef Olijf bij mijn grootouders. En we misten haar enorm...
Toen wij twee deze zomer een week naar Normandië gingen, en Olijf terug bij m'n groothouders, misten we haar zo mogelijk nog meer...
Daarom wilden we haar niet weer een week afstaan tijdens onze komende skireis en hebben we besloten van haar mee te nemen op ons hotel in de schnee (en ja: dat is goedgekeurd door de patrones van 't hotel ;))

Mijn vraag: hebben jullie tips i.v.m. voor/tijdens/na de verplaatsing? :)

Als behuizing voor overdag, zal m'n vader een houten ren maken die een grote oppervlakte (die ik niet meer vanbuiten weet, maar de oppervlakte zal groter zijn dan die van haar kooi nu) kan vormen. De ondergrond zal ook van hout zijn, op de maat van de oppervlakte die de ren kan omhulzen (We willen immers niet dat er iets gebeurt op de vloer van de kamer é... Je weet nooit dat er een accidentje gebeurt...). Aan de ren zal uiteindelijk ook haar drinkfles kunnen hangen, zullen er bevestigingsplaatsen voor een hangmatje zijn, kan haar gewoonlijke kakbak staan, is er genoeg plaats om met haar opvulbaar snackbolletje te rollebollen en vriendlief zal zelfs nog een buizenstelsel voor haar maken. De hoogte van de ren wordt zo'n 60 cm.

's Morgens en 's avonds, als wij op onze kamer zijn, kan ze natuurlijk al die tijd vrij rondlopen (en onnozel doen, en in de mate van het mogelijke het liefst van al het een en het ander afbreken..)

Het meest van al zit ik in met mogelijke ziekte en/of lichamelijke mankementen. Een vloeistofke tegen de diarree heb 'k nog staan (van die keer dat ze diarree had van de speelnamiddag ;) ), dus dat gaat zeker mee. Welke dingen kan ik nog in m'n EHBO kist steken?

Smijt maar met enkele tips ! :D

Gebruikersavatar
Dorinda
Berichten: 1309
Lid geworden op: za apr 21, 2007 11:08 am

Berichtdoor Dorinda » ma jan 19, 2009 4:42 pm

Hey Betje, tips i.v.m voor/tijdens/na de plaatsing kan ik je niet zo direct geven omdat ik zelf nog nooit op vakantie ben geweest met mijn fretjes dus hopelijk kan iemand anders je daarmee helpen. Voor je EHBO kist kan ik je wel raad geven. Ik zou die zeker voorzien van iso-betadine voor moest het zijn dat ze zich per ongeluk ergens aan kwets, dan kan je dat toch ontsmetten daarmee. Voor de rest weet ik zo direct niet wat je nog zou moeten/kunnen meepakken maar als er me nog wat te binnen schiet laat ik je dat zeker weten. Ik wens je enorm veel plezier op je skiereis! ;)
Afbeelding
Tibo en zijn wawa's, angels in heaven!!!

Angelke
Berichten: 276
Lid geworden op: za mar 29, 2008 10:43 pm
Locatie: Hallum

Berichtdoor Angelke » ma jan 19, 2009 5:20 pm

iki zou allereerst dan naar de da gaan vragen wat hje moet meenemen en of ze extra spuitje nodig heeft
Van achter de regenboogbrug; Angel,pogo,caesar,macho,kizzy & nero Terror,Hooligan,Eros,Rebel & Amor Kinky & Diva Geniet van het leven en van wat je hebt.Het kan zo allemaal voorbij zijn

Gebruikersavatar
nielsvl
Donateur
Donateur
Berichten: 1113
Lid geworden op: do mar 13, 2008 8:02 pm
Locatie: Deurle

Berichtdoor nielsvl » ma jan 19, 2009 7:08 pm

je fretje moet toch geen speciaal pasport hebben voor naar een ander land te gaan? (ik weet het niet maar vraag het maar... heb nog verhalen gehoord van mensen die hun dier mochten afstaan aan de grens)

dat van die houten ren begrijp ik niet zo goed... die houten onderplaat ga je ook meezeulen enzo??? en heeft die ren een bovenkant of is die open langs boven? zoals je weet klimmen fretten overal op en daar geraken ze wel snel uit dan...

zorg dat uw fretje wat op zijn gemak zit tijdens de verplaatsing, en laat hem ook even bekomen net nadat je bent aangekomen...

voor de rest moet je u niet zoveel zorgen maken hoor...in de ehbo mss wat ontsmettingsgerief enzo...

Gebruikersavatar
Hoste
Berichten: 229
Lid geworden op: za sep 10, 2005 11:56 am
Contacteer:

Berichtdoor Hoste » ma jan 19, 2009 7:30 pm

voor alle veiligheid: vaseline voor de pootjes
als't hard vriest en je wil ermee gaan wandelen dat de kussentjes niet scheuren
je beestje is die koude ni gewend dus voorkomen is beter dan genezen he

groeten
Hostekes

Angelke
Berichten: 276
Lid geworden op: za mar 29, 2008 10:43 pm
Locatie: Hallum

Berichtdoor Angelke » ma jan 19, 2009 8:40 pm

trouwens voor zover ik gehoord heb moet een dier dat de grens overgaat ook een paspoort hebben maar ben niet 100% zeker dus zou zeggen eens naar de da bellen duie kan je het best helpen
Van achter de regenboogbrug; Angel,pogo,caesar,macho,kizzy & nero Terror,Hooligan,Eros,Rebel & Amor Kinky & Diva Geniet van het leven en van wat je hebt.Het kan zo allemaal voorbij zijn

Gebruikersavatar
Betje
Berichten: 186
Lid geworden op: di jul 22, 2008 11:58 am
Locatie: Lichtervelde

Berichtdoor Betje » ma jan 19, 2009 8:50 pm

Alvast al bedankt voor de tips en hints en reacties !

Ondertussen heb 'k al een lijstje aangelegd ivm de EHBO-koffer:
diarreesiroopje,
isobethadine,
vaseline.

In december (toen Olijf heringeënt moest worden) had ik er mijn DA over aangesproken of ze nog specifieke inspuitingen of dergelijke moest hebben om over de grens te geraken. Volgens hem was ze in orde zoals ze was. Maar 'k kan misschien wel eens bellen ivm een spuit om haar mss niet reisziek te laten worden? Bij mijn weten is ze weliswaar nog nooit reisziek geweest, maar 't is wel nog een redelijke trip voor zo'n beestje, denk ik...

Over een paspoort weet ik quasi niks... 'k Denk wel niet dat ze moet gechipt zijn, maar paspoort, dat weet 'k dus niet... Het enige boekje dat ze heeft, is haar inentingboekje...

De houten ren: zoals op de speelnamiddag (=> de speeltuin met plastieken omheining), maar dan in hout (en een beetje kleiner ;))... En ons Olijf heeft nog niet langs hout kunnen klimmen ;)
Olijf is ook geen hoogspringster (eerder een verspringster) en daarom hadden we gedacht de omheining een hoogte van ca. 60 cm te geven...

Dus wat heb ik nog te doen voor morgen: bellen naar de DA.
En wat hebben jullie nog te doen? Nóg tips geven :D

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Berichtdoor jeanine » ma jan 19, 2009 8:50 pm

Betje zeker openen http://www.huisdierinfopunt.be/Paspoort.htm

De gevolgen zijn niet min als je de regels overtreedt.
Wat ik zeker zou meenemen is een nagelschaar, schaar met stompe punt, middeltje tegen diarree, zakjes Waltham.

http://www.austria.info/xxl/_site/nl/_a ... index.html

[Gewijzigd door jeanine op 2009-01-19 21:03:41]
Afbeelding

Gebruikersavatar
nielsvl
Donateur
Donateur
Berichten: 1113
Lid geworden op: do mar 13, 2008 8:02 pm
Locatie: Deurle

Berichtdoor nielsvl » ma jan 19, 2009 10:07 pm

jeanine, ik denk dat dat is wat ik bedoelde...

denk dat het daarover ging, mensen hadden dat niet en mochten hun diertje aan de grens afstaan ofwel terugkeren... dus beeld je maar in wat gebeurt moest je daar zijn en je krijgt controle...

Angelke
Berichten: 276
Lid geworden op: za mar 29, 2008 10:43 pm
Locatie: Hallum

Berichtdoor Angelke » ma jan 19, 2009 10:52 pm

dat blauwe paspoort zou niet geldig meer zijn zonder chip...
Van achter de regenboogbrug; Angel,pogo,caesar,macho,kizzy & nero Terror,Hooligan,Eros,Rebel & Amor Kinky & Diva Geniet van het leven en van wat je hebt.Het kan zo allemaal voorbij zijn

Gebruikersavatar
Ollike
Berichten: 1077
Lid geworden op: wo mei 23, 2007 7:54 pm

Berichtdoor Ollike » ma jan 19, 2009 10:53 pm

betje, je hebt nog tijd om dat allemaal in orde te brengen he :)
wel tof dat olijfje meekomt! (en ik blijf het raar vinden om da zo te typpe :P )

Gebruikersavatar
Margiet
Moderator / Donateur
Moderator / Donateur
Berichten: 4093
Lid geworden op: wo jan 18, 2006 11:08 pm
Taak: Opvang- & eventverantwoordelijke

Berichtdoor Margiet » ma jan 19, 2009 11:05 pm

Als je je diertje laat chippen krijg je atomatisch zo 'n "blauw", Europees paspoort. Dat is volgens wat ik heb gehoord dus ook verplicht, dat chippen als je fretje naar het buitenland gaat.

Heel veel plezier ginder en hou Olijfje maar goed in de gaten bij de après-ski!!! :P
Afbeelding

asocialleke
Berichten: 700
Lid geworden op: do jul 17, 2003 7:57 am

Berichtdoor asocialleke » di jan 20, 2009 9:15 am

Ik wil nu niet stoeffen maar Diego heeft " een paspoort voor gezelschapsdieren van de Europese unie " met een nummer erop .
Van het moment dat Goliath zijn inentingen hernieuwd moeten worden dan vraag ik ook voor hem dat soort paspoort aan ! De paar eurootjes dat dat zal kosten zullen de zaak niet maken vind ik .
Mààr dan hebben ze beiden een geldig paspoort voor Europa ( denk ik toch ) als het nodig blijkt . Alhoewel , het boekje van mijn kleine Goliath shijnt ook een europees boekje te zijn .
Don Diego heeft zoals Margit zegt een blauw boekje . Goliath daarentegen heeft " maar " een wit boekje dat ook europees blijkt te zijn .
Ik ben helemaal geen expert terzake én ik heb het leven van de reiziger vaarwel gezegd . Als ik het mis heb dan zal ik het wel te horen krijgen .
Fretjes zijn eerlijk . Mijn rekening is gemaakt .
[IMG]http://i150.photobucket.com/albums/s88/ ... 46-780.jpg[/IMG][IMG]http://i150.photobucket.com/albums/s88/ ... e/Loki.jpg[/IMG]

Ward
Berichten: 25
Lid geworden op: ma jan 05, 2009 10:26 am

Berichtdoor Ward » di jan 20, 2009 9:48 am

Op vakantie met je hond naar Oostenrijk: invoerregels & douane bepalingen

De wetten voor vervoer van honden zijn voor de EU landen met ingang van 3 juli 2004 gelijkgesteld. Daarom heeft iedere hond die de grens over gaat vanaf die datum een Europees paspoort nodig en is identificatie door middel van een chip of tatoeage verplicht. Daarnaast moet je hond tegen rabiës zijn ingeënt.


Als dat voor een hond zo is zou dat dan ook niet voor een fretje gelden? Zou ik toch eens navragen bij de DA.

Greetz

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Berichtdoor jeanine » di jan 20, 2009 12:43 pm

Hond , kat en fret zijn verplicht om een geldig Europees paspoort te hebben, moeten een geregistreerde chip of tatoe hebben en minstens een maand voordien een geldige vacinatie tegen Rabies gekregen hebben. Zoniet zijn ze niet welkom en kunnen in beslag genomen worden door de douane.
Na het plaatsen van een chip duurt het nog enkele dagen voor het wettelijke nr. van registratie toegezonden wordt. Dus als je de grens over wilt met je fret dienen alle zaken vroeg genoeg in orde gebracht te worden. Voor sommige landen volstaat dit zelfs niet en er zijn landen waar de fret niet binnenmag. Als je op reis gaat even nazien of je huisdier mee kan naar daar ;)
http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/Lex ... 624:NL:PDF
Afbeelding

Gebruikersavatar
Betje
Berichten: 186
Lid geworden op: di jul 22, 2008 11:58 am
Locatie: Lichtervelde

Berichtdoor Betje » di jan 20, 2009 9:10 pm

Ondertussen is er gebeld naar de dierenarts.
Ik zei nog maar de term "Europees pasport" en hij was direct mee met de woorden "chippen, hondsdolheid en rabïes" (Olijf houdt wel niet zo van spuitjes :().

'k Denk dat als we nu vrijdag met haar naar de DA gaan, dat dat nog justekes op tijd zal zijn voor die maand rabïes (dat minimumstatement).

Jeanine : ik stel je hulp ten zeerste op prijs ! Je geraakt aan net-info waar ikzelf dus nooit zou bijgeraken :? In het document dat je laatste link voorstelt, staat het land Oostenrijk echter niet vermeld... Maar ik meende ergens anders gelezen te hebben dat in Oostenrijk een fret wel binnenmocht... Alleen weet ik niet meer wààr ik dat zou gelezen hebben :?

En het zou uiteindelijk wel moeten passen dat we dit jaar controle zouden hebben, als we de voorbije 10 jaar nog nooit geen controle gehad hebben :D
Maar toch ben 'k het liefst van al in orde :) En al dat gechip en gespuit, maakt haar leven nog veiliger - denk ik zo...


[Gewijzigd door Betje op 2009-01-20 21:42:10]

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Berichtdoor jeanine » di jan 20, 2009 9:33 pm

Betje van 1995 lid van de Europese Unie ;) Dus dat zit wel goed :P
Afbeelding

Gebruikersavatar
Betje
Berichten: 186
Lid geworden op: di jul 22, 2008 11:58 am
Locatie: Lichtervelde

Berichtdoor Betje » zo jan 25, 2009 11:08 pm

Vrijdag is ondertussen gepasseerd...
En wij passeerden even braaf bij onze DA met Olijfjebeest. Het arme ding wist niet wat haar te wachten stond - maar er is wel gebleken dat ze énorm geconditioneerd is (m.n. "wanneer drie paar mensenhanden mij vasthouden, is het tijd om héél wild te kronkelen, te happen en te krabben, of ik krijg een spuit!")!

Ze is gechipt (dit ging naar de maniertjes van Olijf redelijk vlot) en tegen rabiës gevaccineerd (dàt was een ander paar mouwen ! We mochten haar tot vier à vijf keer toe herpakken). De hondenziekteprik had ze al.
Het blauwe boekje is binnen; ik moet nu enkel nog wat papieren posten en enkele andere papieren terug ontvangen.

Daarna attackeerde ik nog de DA met vragen over diarreetjes, koortssiroopjes en reisziekte - en hij heeft me weer vanalles voorgeschreven...

Het zit dus wel snor :)

Gebruikersavatar
loeke2440
Berichten: 112
Lid geworden op: zo nov 30, 2008 4:20 pm

Berichtdoor loeke2440 » ma jan 26, 2009 6:56 pm

allee dan zedde gerust
das goed nieuws

amuseer je dan maar he

xxx

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Berichtdoor jeanine » ma jan 26, 2009 7:38 pm

Voila, ze mag aftellen :P
Afbeelding

Angelke
Berichten: 276
Lid geworden op: za mar 29, 2008 10:43 pm
Locatie: Hallum

Berichtdoor Angelke » ma jan 26, 2009 10:35 pm

Van achter de regenboogbrug; Angel,pogo,caesar,macho,kizzy & nero Terror,Hooligan,Eros,Rebel & Amor Kinky & Diva Geniet van het leven en van wat je hebt.Het kan zo allemaal voorbij zijn


Terug naar “Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ahrefs [Bot] en 35 gasten