fretjes en de rui...

Ligt je fret lekker te soezen en wil je dat aan de hele wereld kwijt? Op dit forum kan je mail niet gek genoeg zijn. Stuur je frettenkuren de wijde wereld in en laat iedereen meegenieten van een gezonde dosis frettengekte ...
ferrets4fun
Berichten: 161
Lid geworden op: di mei 04, 2004 10:43 am
Contacteer:

Berichtdoor ferrets4fun » wo jun 16, 2004 1:56 pm

De Rui
Ik heb mensen die fretten hielden ontmoet, die de beestjes uitsluitend brokjes gaven van inferieure kwaliteit en op de allergoedkoopste toer bezig waren
De fretjes hadden in 3 jaar geen enkele keer geruit,waardoor ze een dikke vlitachtige vacht kregen
Dit werd door de eigenaren gezien en vertaald als een prachtige gezonde fret
Het tegendeel is echter waar
Een Fret Moet In de Rui gaan,anders is de fret NIET gezond en kont hij veel noodzakelijke voedingsstoffen te kort

Gr

Roger

dit berichtje heb ik van een andere site en ik ben benieuwd naar andere mensen hun mening..
onze fretten mogen gewoon ruien ( meestal zijn ze niet heel erg in de rui we hebben een zomer gehad vorig jaar geloof ik toen dacht ik echt dat ik het niet meer had ze waren echt heel erg in de rui de kooi moest echt elke dag uit gezogen worden ivm met stoffigheid en zo en we hebben ze 3 keer per dag geborsteld) en naar min mening vind ik dit ook gezond.
wat zijn jullie ervaringen en ruien jullie fretten erg?
Groetjes Annemieke en Pascal
De fretjes Beesie, Bino, Bandit en Baloe
De sneeuwpoes Bouli
De kittens Boef en Beer
Ferrets4Fun Site
Ferrets4Fun Forum

veerle

Berichtdoor veerle » do jun 17, 2004 3:28 pm

ik vind dat de rui goed weerspiegelt hoe gezond je fretten zijn.. niet zozeer de hoeveelheid haar dat ze ruien, eerder hoe snel dit gaat. een fretje dat bijvoorbeeld buiten gehuisvest is, zal eerder een dikkere wintervacht krijgen dan een fretje binnenshuis. En zal dus ook die dikkere jas uit moeten doen in de lente. (en meer ruien)
Naar mijn mening ruit een gezond fretje dus over een kortere periode dan een niet-zo-gezond.
Ik heb ook de indruk dat de rui ze verzwakt, omdat er zoveel energie en voedingsstoffen verbruikt worden in die tijd. En dus kan ik me best voorstellen dat fretjes die er gewoon de conditie niet voor hebben, ook niet of erg langzaam ruien.
zo heb ik bijvoorbeeld met mijn Gizm gemerkt die vlak voor de rui vorig jaar (oktober) ziek werd (leverproblemen). Pas toen hij opknapte-dat was in januari- ging hij naar z'n wintervacht ! maar ondertussen heeft hij ook z'n zomerjasje aan hoor, dus zijn wintervachtperiode was erg kort deze keer...
ook heeft 1 van onze 'sukkelfretjes' altijd wat bijvoeding nodig tijdens de rui: anders duurt die onnodig lang en verzwakt ze zienderogen ( ze is er ondertussen 5 en voor de rest red ze zich wel)!
groetjes, Veerle

Pleuntje

Berichtdoor Pleuntje » do jun 17, 2004 10:15 pm

Bij mij hebben de fretten er ongeveer een week of 3 over gedaan.
Het gekke is dat Pleun en Balou nu pas beginnen terwijl de rest al eeuwen klaar is.
Maar het lijkt me niet goed als een fret niet ruit.

Debbie
Berichten: 34
Lid geworden op: za jun 19, 2004 9:59 pm
Contacteer:

Berichtdoor Debbie » zo jun 20, 2004 12:55 pm

Hoi,

Volgens mij hebben lisa en caro nog donzig haar :P
kan dat?? :?
Ze zijn nog maar 9weken oud!!

lol :D
Vele groetjes van Debbie, lisa en caro, Bonny en Tracy
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx-jes

marijke
Berichten: 14
Lid geworden op: zo okt 17, 2004 3:41 pm
Contacteer:

Berichtdoor marijke » do apr 28, 2005 9:32 am

onze fretjes ruien ook erg hoor vooral socks
groetjes
marijke, ivo (alias tdk) en de fretjes kiara, gizmo, socks en quinta


Terug naar “Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amazon [Bot] en 57 gasten