Off topic - vraagje .

Ligt je fret lekker te soezen en wil je dat aan de hele wereld kwijt? Op dit forum kan je mail niet gek genoeg zijn. Stuur je frettenkuren de wijde wereld in en laat iedereen meegenieten van een gezonde dosis frettengekte ...
asocialleke
Berichten: 700
Lid geworden op: do jul 17, 2003 7:57 am

Berichtdoor asocialleke » di mar 17, 2009 10:26 pm

Beste vrienden , ik heb al meerdere malen topics gelezen ......................... , euh , ontcijferd die eigenlijk amper te lezen zijn !!! Ik krijg de stuipen en puberpuistjes van dingen als " kebbekik " of " kzaldasvragen " !!!
Toegegeven : ik ben al bijna 40 jaar van ' t school , mààr toch kan ik nog redelijk vlaams schrijven .
Of is er een nieuwe schrijfwijze waar ik niets van weet ?
In het begin kon ik er redelijk hard om lachen , maar na een poosje gaat de lol er af en is het gewoon om misselijk van te worden .
Ik ga niemand aanvallen in geval van dislexie , maar probeer toch eens om te schrijven dat iedereen het kan verstaan . Probeer ten minste om geen bezoekers angstig te maken door dingen te schrijven waar zelfs een dokter kop noch staart aan kan krijgen ! Ik ben gaan werken toen ik 16 jaar was maar dat zie je hopelijk niet al té hard aan de schrijffouten die ik maak .
Thx , Marc .

PS Ik zit hier met een wreed pijnlijke schouder , daarmee dat ik niet té vlug kan schrijven . Toch doe ik mijn best om fouten te zien voor ik dit schrijven post . Of moet ik een tolk huren om die postjes te ontcijferen ?
Fretjes zijn eerlijk . Mijn rekening is gemaakt .
[IMG]http://i150.photobucket.com/albums/s88/ ... 46-780.jpg[/IMG][IMG]http://i150.photobucket.com/albums/s88/ ... e/Loki.jpg[/IMG]

Gebruikersavatar
nielsvl
Donateur
Donateur
Berichten: 1113
Lid geworden op: do mar 13, 2008 8:02 pm
Locatie: Deurle

Berichtdoor nielsvl » di mar 17, 2009 10:52 pm

http://www.mijnwoordenboek.nl/regio/westvlaams
http://www.mijnwoordenboek.nl/regio/limburgs

alstublieft marc, speciaal voor u :P (rechts kan je nog meer vertalingen kiezen, ze zijn echt wel grappig vind ik :D)


[Gewijzigd door nielsvl op 2009-03-17 22:52:40]

asocialleke
Berichten: 700
Lid geworden op: do jul 17, 2003 7:57 am

Berichtdoor asocialleke » wo mar 18, 2009 6:21 am

Ben je zeker dat ik daar alle vertalingen ga vinden Niels ? Ingekorte woorden ? Aan elkaar gevlochte woorden ? Zelfs het koeterwaals dat hier soms word uitgebraakt ?
Eigenlijk stel ik me vragen rond het limburgs woordenboek , want laat ons eerlijk blijven : de limburgers zijn goed verstaanbaar én schrijven nog het normaalste van al .
Fretjes zijn eerlijk . Mijn rekening is gemaakt .
[IMG]http://i150.photobucket.com/albums/s88/ ... 46-780.jpg[/IMG][IMG]http://i150.photobucket.com/albums/s88/ ... e/Loki.jpg[/IMG]

alika
Donateur
Donateur
Berichten: 225
Lid geworden op: vr nov 03, 2006 12:29 pm
Locatie: Hasselt

Berichtdoor alika » wo mar 18, 2009 8:34 am

Merci Marc :D
Bandit, Boyke en Muts: my stars in heaven!! Forever in our hearts!!

Gebruikersavatar
loeke2440
Berichten: 112
Lid geworden op: zo nov 30, 2008 4:20 pm

Berichtdoor loeke2440 » wo mar 18, 2009 9:28 am

das eigelijk wel ne geweldige site
ben eens gaan zien naar het dialect van bij ons, geel en amaai wist niet da welle zo plat zijn :D

xxx

Gebruikersavatar
Ollike
Berichten: 1077
Lid geworden op: wo mei 23, 2007 7:54 pm

Berichtdoor Ollike » wo mar 18, 2009 10:48 am

volledig mee eens marc, ik heb een hekel aan dt fouten en om een paar voorbeelden te geven van wat je soms leest (daarom niet op een forum), zijn: want met een D (niet de muur ). Kwijt met een D.
Krijg er ook de kriebels van moet ik zeggen..

asocialleke
Berichten: 700
Lid geworden op: do jul 17, 2003 7:57 am

Berichtdoor asocialleke » wo mar 18, 2009 11:24 am

Oilivia , het gaat me niet om een gewone " DT foutje " meiske . Mijn klacht gaat dus echt over schrijven zoals men praat .
Het gaat over worden zoals " tegge " als men ( volgens mij ) " tegen " wil zeggen , " vo " als men " voor " wil zeggen . Ik kan hier dus vanalles opnoemen tot morgenvroeg .
Een poosje geleden heb ik gehoord dat de meeste dialekten verdwijnen : dat gaat over " gesproken dialekten " , niet over schrijven van koeterwaals .
Let op : ik ben niet perfekt hoor , ik maak ook mijn fouten en zeker als ik vlug wil zijn .
Natuurlijk is " kwijD " geen woord , " kwijT " is ook niet echt een woord mààr daar kan ik nog vrede mee nemen .
Ik kan me dus ook zo boos maken als de nederlanders zeggen dat wij geen nederlands schrijven ! Neem nu even het woordje " zeven " wat " 7 " wil zeggen terwijl een nederlander " zeuven " zegt . Een trAm neemt de nederlander ook niet , die nemen de " trEm " . Dan is er nog één woordje waar ik redelijk allergisch aan ben en dat is " vet " !!!!!!!!!! Voor mij is " vet " hetzelfde als " dik " , maar dit is geen nederlands fenomeen , in Vlaanderen gebruikt men dat ook !
Ik mok me kwot as de mensen lak nen ezel altad koppig dezelfde verkirde dinges schrijven .
Vertaling .
Ik maak me kwaad als de mensen als een ezel koppig dezelfde verkeerde dingen schrijven .
Let wel , de meeste dingen versta ik redelijk goed zenne , het gaat over het echte koeterwaals ( of broebeliaans zoals je zelf wil ) waar zelfs een geneesheer geen bal van snapt .
Fretjes zijn eerlijk . Mijn rekening is gemaakt .
[IMG]http://i150.photobucket.com/albums/s88/ ... 46-780.jpg[/IMG][IMG]http://i150.photobucket.com/albums/s88/ ... e/Loki.jpg[/IMG]

Gebruikersavatar
Ollike
Berichten: 1077
Lid geworden op: wo mei 23, 2007 7:54 pm

Berichtdoor Ollike » wo mar 18, 2009 11:49 am

ivm dat hollands marc: das amsterdams da ge bedoelt.
Hollanders van de regio rond Tilburg spreken echt nog zoals wij maar dan natuurlijk wel met dat ietsje hollands ertussen.

Gebruikersavatar
nielsvl
Donateur
Donateur
Berichten: 1113
Lid geworden op: do mar 13, 2008 8:02 pm
Locatie: Deurle

Berichtdoor nielsvl » wo mar 18, 2009 12:46 pm

mja marc daar kan je nu eenmaal niet veel aan veranderen hoor...

en @limburgs, hoeveel mensen schrijven niet zaken al "ich weet et niet hoor" :P

asocialleke
Berichten: 700
Lid geworden op: do jul 17, 2003 7:57 am

Berichtdoor asocialleke » wo mar 18, 2009 1:12 pm

Ich weet het . Maar dat ga ik ook niet afbreken !
Voor mij gaat het om onverstaanbare taal en niet over een klein slippertje !
Fretjes zijn eerlijk . Mijn rekening is gemaakt .
[IMG]http://i150.photobucket.com/albums/s88/ ... 46-780.jpg[/IMG][IMG]http://i150.photobucket.com/albums/s88/ ... e/Loki.jpg[/IMG]

Cooky
Berichten: 181
Lid geworden op: do jul 08, 2004 11:29 pm

Berichtdoor Cooky » wo mar 18, 2009 1:18 pm

Ik erger er me ook al een hele tijd aan. Normaal vind ik een dt-fout al vreselijk storend, maar daar val ik op dit forum al lang niet meer over. Soms lijkt het echt alsof er hier een geheimschrift wordt gehanteerd, waarin dat ik helemaal niet ben ingelijfd.
Vraag me af of die mensen ook zo solliciteren...
Nu niet dat het allemaal perfect moet zijn, maar om bij elke zin over de woorden te struikelen dat mag toch ook niet de bedoeling zijn.
Ook vind ik dat Broebeliaans het niveau van het forum echt omlaag halen, het spijt me zeer.
Ik spreek alle talen!

(ook de dialecten)


asocialleke
Berichten: 700
Lid geworden op: do jul 17, 2003 7:57 am

Berichtdoor asocialleke » wo mar 18, 2009 1:45 pm

Cooky , dat het broebeliaans het niveau van ons geliefd forum omlaag haalt is een feit .
Wat ook een feit is is dat het u niet mag spijten dat het niveau van ons geliefd forum daalt en daarover klaagt !
Ik vind dat deze klacht al veel vroeger en door veel inteligentere mensen op het forum moest worden aangeklaagd !!! Dat iemand als ik die bijna 40 jaar geleden de schoolbanken vaarwel heeft gezegd klaagt zegt veel .
Ik heb geen spijt dat ik het broebeliaans kom aanklagen , ik vind het wél spijtig dat het zover moest komen !
Dat het niveau van ons forum daardoor een flinke deuk krijgt getuigt van het feit dat er mensen zijn die ons forum en dààrdoor ook ONZE club niet als ernstig nemen !!!
Waarheid is : deze club en dit forum is er eerst en vooral voor onze fretjes !
Mààr : als niemand het nodig acht om een verstaanbare taal te gebruiken en/of niets doet om dit broebeliaans aan te kaarten vind ik ronduit laag bij de gronds !!!
Ik ben voor onze club , ik ben voor het niveau van onze club . Ik wil daarom voorstellen dat iedereen eens nadenkt over zijn/haar genegenheid voor onze club . Ik wens nergens te staan met rode kaken juist omdat er elementen zijn die overal het schijt aan hebben .
Respekt en zelfrespekt zijn een grote stap vooruit .


[Gewijzigd door asocialleke op 2009-03-18 13:47:16]
Fretjes zijn eerlijk . Mijn rekening is gemaakt .
[IMG]http://i150.photobucket.com/albums/s88/ ... 46-780.jpg[/IMG][IMG]http://i150.photobucket.com/albums/s88/ ... e/Loki.jpg[/IMG]

Gebruikersavatar
skiwi
Moderator / Donateur
Moderator / Donateur
Berichten: 652
Lid geworden op: ma feb 16, 2004 7:33 pm
Locatie: Boom
Contacteer:

Berichtdoor skiwi » wo mar 18, 2009 1:56 pm

Marc

ik geef je op dit punt zeker en vast gelijk.

Ik doe zelf nog geen moeite als de mensen hun zinnen beginnen te schrijven zoals je ze zou spreken...
dit leest al voor te beginnen helemaal niet vlot & ik vind het persoonlijk ook vrij "boertig" om dit zo te schrijven.

Er is een groot verschil tussen schrijf- en spreektaal.
Dit gaat em niet over wel of niet dialect. Er kan wel eens een woord in't dialect inzitten, daar niet van; maar iedereen weet ook wel dat sommige Antwerpenaren 'drei" zeggen ipv "drie" .. maar dat is iets dat je alleen maar zegt .. en dus niet schrijft.

dus daarom ook een oproep aan iedereen .. gelieve in leesbare taal te schrijven, dat maakt het voor iedereen aangenamer om te lezen.
(en ik heb het dus niet over DTfouten he ... dat is soms ook wel lastig, maar of dat uw werkwoord nu vervoegd is met T, D of DT staat, dat leest daarom niet slechter)
Mieke & Tom, sinds kort fretloos.

alika
Donateur
Donateur
Berichten: 225
Lid geworden op: vr nov 03, 2006 12:29 pm
Locatie: Hasselt

Berichtdoor alika » wo mar 18, 2009 2:04 pm

akkoord :)
ik zal er zelf ook wat meer op proberen te letten. Ik weet dat ik soms met snel zijn veel letters laat vallen en dat is op den duur ook niet meer duidelijk he.

Samen voor een leesbaar forum!!! :D
Bandit, Boyke en Muts: my stars in heaven!! Forever in our hearts!!

Gebruikersavatar
Ollike
Berichten: 1077
Lid geworden op: wo mei 23, 2007 7:54 pm

Berichtdoor Ollike » wo mar 18, 2009 2:36 pm

Origineel gepost door asocialleke

Respekt en zelfrespekt

[Gewijzigd door asocialleke op 2009-03-18 13:47:16]
respeCt marcske!
:D

Gebruikersavatar
Margiet
Moderator / Donateur
Moderator / Donateur
Berichten: 4093
Lid geworden op: wo jan 18, 2006 11:08 pm
Taak: Opvang- & eventverantwoordelijke

Berichtdoor Margiet » wo mar 18, 2009 3:42 pm

Ollike, of het er nu met een "c" of een "k" staat kan me nog niet zoveel schelen, je kan het tenminste nog verstaan dan, maar de werkwoordsfouten zijn hier idd vreselijk. Aan de andere kant vond ik laatst een schrijfwijze van "Afscheid" wel geweldig :P , maar iemand heeft het er vanaf gehaald!! :(

Ben blij dat ik niet de "klager" van dienst ben, al zeg ik al drie jaar dat de taalfouten me mateloos storen ;) .
Afbeelding

Gebruikersavatar
Dorinda
Berichten: 1309
Lid geworden op: za apr 21, 2007 11:08 am

Berichtdoor Dorinda » wo mar 18, 2009 3:50 pm

Ja inderdaad, ik hoop dat iedereen nu zijn best zal doen om op een verstaanbare manier te typen want ik ergerde mij er ook aan. Het was nu zelfs al zover gekomen dat als ik zag dat het postje zo onverstaanbaar was geschreven ik de moeite niet deed om nog verder te lezen. Hopelijk veranderd dit nu! :)


[Gewijzigd door Dorinda op 2009-03-18 15:50:33]
Afbeelding
Tibo en zijn wawa's, angels in heaven!!!

Gebruikersavatar
daikiri
Berichten: 803
Lid geworden op: wo aug 04, 2004 3:39 pm
Locatie: Evergem
Contacteer:

Berichtdoor daikiri » wo mar 18, 2009 5:23 pm

Jesuz toch...
Med wad gouden we onz nu weer besig
Med een les in nederlands...
heef toe, zommige voudjes zijn toch salig?
moed gier dan allez so zerieus worden?
noh efen en we moeden weer leren kleuren binen de leintjes en knipen op een stipeleintje...
lol
groeden van een dt fout schrijvertje
traantjes van menti-quila-digo-Isaura-shuriken-Ace-Masai -Aleksi Amon-Solita-Sierra Tia Mythos Amargith-muis*mijn dierbare jongens, tot ooit! Bie, zoet en ventie piet dai kit leil- wenni-ty-Tsum-vanna -maan-Fisto-Tiamo-Ilona-Rocco-Mada

ludwig1605
Berichten: 85
Lid geworden op: zo aug 27, 2006 12:35 pm

Berichtdoor ludwig1605 » wo mar 18, 2009 7:10 pm

Gelijk heb je Marc.
Ik vraag me soms af of deze mensen zelf wel hun geschrift kunnen lezen.
Hier waar ik woon krijgen wij alle twee weken zo'n bladje in de bus waar dan ook een rubriek in het plat Merchtems geschreven is en ik moet eerlijk bekennen ik als geboren en getogen Merchtemnaar heb het dikwijls moeilijk om dit geschrift te ontcijferen.
Ik weet ook wel dat ik veel fouten schrijf. Ben ook maar tot mijn 17 naar school geweest maar ik doe wel mijn best om zo duidelijk mogelijk iets neer te pennen.

Gebruikersavatar
Ollike
Berichten: 1077
Lid geworden op: wo mei 23, 2007 7:54 pm

Berichtdoor Ollike » wo mar 18, 2009 8:54 pm

Hoe je het nu draaien of keren wil, een verzorgde taal in het dagelijkse leven EN op een forum is belangrijk.
Niet dat we nu in ene keer kei- deftig gaan moeten praten en niet meer mogen typen met ge, of gij, of kheb of weet ik veel... gewoon leesbare schrijftaal.

[Gewijzigd door Ollike op 2009-03-18 20:54:56]

Gebruikersavatar
knorry
Berichten: 2243
Lid geworden op: za dec 31, 2005 3:38 pm

Berichtdoor knorry » do mar 19, 2009 10:56 am

ik stoorde er mij ni aan omdat ik al in 2 provincies heb gewoond.
eerst in het vilvoords :D en nu in aaaantwarpen.LOL
omdat ik die 2 accenten kan lezen heb ik er gen problemen mee maar ok er
zijn sommige die er wa kunnen aanwerken en ik zal er ook opletten
allee ik schrijf normaal tot mooi abn.
[img]http://usera.imagecave.com/knorry/bannerann.gif[/img]

groetjes Knorry,Bull en Ianka.


Gebruikersavatar
Margiet
Moderator / Donateur
Moderator / Donateur
Berichten: 4093
Lid geworden op: wo jan 18, 2006 11:08 pm
Taak: Opvang- & eventverantwoordelijke

Berichtdoor Margiet » do mar 19, 2009 12:50 pm

Ach Vanessa, ik snap je wel hoor, eigenlijk is het een luxe-probleem in vergelijking met de problemen die we met onze schatten kunnen hebben maar ik vind dat postje van jou hierboven best nog duidelijk, hoor!! :P Nu mag ik in Limburg én in Antwerpen gewoond hebben en nu kan ik het idd ontcijferd krijgen ook, ik vind het gewoon niet plezant als het er zo slecht op staat dat een nieuweling zich eerst moet afvragen of hij wel op een Nederlands Forum aangekomen is!!

Wij kennen mekaar en weten wie hoe praat, maar ik durf er toch wat om te verwedden dat sommige mensen zich afvragen of hier wel één en dezelfde taal gesproken wordt door iedereen :P !!

Dorinda'ke, gij moet uw DT-regeltjes toch ook eens nakijken, hoor!! :D :D Kom maar eens af, zal u wat bijscholen ;) !! ;)
Afbeelding

Gebruikersavatar
LcKe
Donateur
Donateur
Berichten: 275
Lid geworden op: za nov 26, 2005 6:35 pm

Berichtdoor LcKe » do mar 19, 2009 1:00 pm

Margit, je bent mij voor, ik ging ook net zeggen dat Dorinda haar dt regeltjes moet nalezen :)

We kunnen eens proberen om op het forum alles in het Frans neer te schrijven, dan is de dialecttaal er direct uit :) Vraag is dan wel hoeveel andere fouten we gaan tegenkomen...

Ach ja, alle gekheid op een stokje, als iedereen een beetje zijn best doen om gewoon al te beginnen met vlotte zinsconstructies te maken, dan vallen die schrijffoutjes nog mee. Maar een post waarin ik nog niet weet wat het onderwerp van de zin is, daar begin ik zelfs niet aan om die te lezen of te ontcijferen.

Gebruikersavatar
Maranweke
Berichten: 327
Lid geworden op: wo sep 27, 2006 10:02 am
Locatie: Zottegem
Contacteer:

Berichtdoor Maranweke » do mar 19, 2009 3:30 pm

Tutut geen frans zenne, daar kan ik dus helemaal niks van.

En euhm... dt fouten, tja die kun je bij mij ook tegenkomen hoor. Ik ben daar nooit goed in geweest :)
Afbeelding
Vele knuffels van Woody, Snuffel, Zwieber (2008-2011 RIP), Benji, Spikey en Curly !

ufo
Berichten: 0
Lid geworden op: za mei 15, 2004 10:35 pm
Locatie: Reet

Berichtdoor ufo » do mar 19, 2009 4:08 pm

Origineel gepost door Maranweke

Tutut geen frans zenne, daar kan ik dus helemaal niks van.

En euhm... dt fouten, tja die kun je bij mij ook tegenkomen hoor. Ik ben daar nooit goed in geweest :)
dat is geen schande , ik vermoed dat er veel mensen problemen met hebben
Groetjes, ufo
fretjes : Maya ,Kai , Taico , Yellow , Zippo en Mieke
poezen :Lucky ,Tsumi ,Britney , Sasha , xena en macho
honden :Lizzy en Spike
kipjes :Rosse ,Witte , Babbel , Spikkel , Zwartje en Jumper , Goldy
Duifjes : Suske en Wiske


Terug naar “Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ahrefs [Bot] en 40 gasten