Fretjes of ratjes?

Ligt je fret lekker te soezen en wil je dat aan de hele wereld kwijt? Op dit forum kan je mail niet gek genoeg zijn. Stuur je frettenkuren de wijde wereld in en laat iedereen meegenieten van een gezonde dosis frettengekte ...
bruinebabe
Berichten: 53
Lid geworden op: za mar 26, 2005 5:55 pm

Berichtdoor bruinebabe » wo aug 19, 2009 9:27 am

Die vraag lijkt wellicht voor (velen van) jullie overbodig, maar nu ik samenwoon met mijn vriend twijfelen we over deze twee.
Qua karaktertrekken gelijken ze toch vrij goed op elkaar, dus nu wou ik aan jullie vragen waarom jullie me zouden adviseren fretjes te nemen in plaats van ratjes...
De verschillen (en voor- en nadelen ev?!)

Ik zet dit topic ook op een rattenforum, dus doe jullie best :P

Groetjes

Gebruikersavatar
Ollike
Berichten: 1077
Lid geworden op: wo mei 23, 2007 7:54 pm

Berichtdoor Ollike » wo aug 19, 2009 10:02 am

Hoi,
het karakter van een fret is veel anders dan dat van een rat. Ten eerste zijn fretten GEEN knaagdieren ;) (misschien wist je dat al?), maar marterachtigen.
Een fretje is dus een uiterst carnivoortje. Ook hebben fretjes heel veel aandacht nodig, zeer actieve beesjes.
Maar mits een goede verzorging, veel liefde en aandacht, wordt jouw toekomstig fretje (teminste als je al dan niet voor dit diertje kiest) een vriendje voor het leven :) . Je zal ervan verschieten hoe snel je gehecht geraakt aan deze top- huisdiertjes! ;)
mijn mening? ga voor een fret! (als je er de tijd voor hebt en de ruimte natuurlijk)

Veerle
Berichten: 66
Lid geworden op: do jul 17, 2008 1:03 pm

Berichtdoor Veerle » wo aug 19, 2009 10:05 am

ik ga niemand overtuigen om fretjes te nemen dus ik adviseer niks :)

als je verliefd wordt op fretjes kunnen we u zeker heel veel goede raad geven. :) maar uw hart moet erin zitten, een overload aan geduld, en een goede dosis zelfrelativering. :D
ik 'heb' veel meer aan mijn fretten dan ik ooit aan mijn ratten had, maar dat is persoonlijk.
Don't try this at home! stunts performed by: Ximi, Roxas, Nixon en Jazzy

asocialleke
Berichten: 700
Lid geworden op: do jul 17, 2003 7:57 am

Berichtdoor asocialleke » wo aug 19, 2009 10:05 am

Hey Bruinebabe , ik heb ooit ook ratjes gehad en nu heb ik fretten .
Mààr vraag geen reden te geven waarom ratjes of fretjes in huis te halen .
Je moet het eigenlijk " aanvoelen " waarmee je je het beste voelt . Dat wil echter niet zeggen dat je ratjes moet afzweren hé ! Ik heb fretjes in huis en toch zie ik graag honden , katten , ratten en nog véél méér dieren .
( Het enige levend wezen dat ik redelijk dikwijls kan missen is de mens . Kijk maar eens in de kranten ! Wil ik depressief worden dan moet ik maar een krant lezen . )
De vriendschap , liefde en eerlijkheid die echt is is de vriendschap , liefde én eerlijkheid die je van een huisdier krijgt . Jij en alleen jij zelf kan de beslissing nemen waar jij je het beste bij voelt .
Welke beslissing die je ook neemt : ik hoop dat je ervan geniet zoals ik van mijn huisgenootjes geniet .
Fretjes zijn eerlijk . Mijn rekening is gemaakt .
[IMG]http://i150.photobucket.com/albums/s88/ ... 46-780.jpg[/IMG][IMG]http://i150.photobucket.com/albums/s88/ ... e/Loki.jpg[/IMG]

Etheltryth
Berichten: 130
Lid geworden op: wo mar 25, 2009 9:41 pm

Berichtdoor Etheltryth » wo aug 19, 2009 10:25 am

Hoi!!

ook ik heb 2 ratjes, ik had er 3! Maar nu zou ik er niet meer aan beginnen! Ik zie mijn ratjes doodgraag maar laatst is er 1tje gestorven aan een tumor en ze was maar een half jaar! ik vind het zeker een nadeel dat ze zo rap sterven, ik ben altijd heel aangedaan als er een diertje sterft.

en het 2de grote verschil is dat fretten in handdoeken slapen. die handdoeken steek je in de was en het is proper. maar de rattenkooi, daar vallen altijd rattenkorrels en ondergrond uit op de grond, en ik kuis die kooi elke week en toch geeft dat nog een enorme geur af.

ratten zijn enorm toffe diertjes als je niet veel tijd hebt ofzo, want een ratje kan zich met zijn vriendje/vriendinnetje enorm amuseren als je ze een grote kooi geeft. ze moeten niet elke dag gepakt worden. maar een fret, daar steek je toch wel 100x meer tijd in!

asocialleke
Berichten: 700
Lid geworden op: do jul 17, 2003 7:57 am

Berichtdoor asocialleke » wo aug 19, 2009 10:40 am

Hey meisjes , ik kan mischien Julie een " zetje in de juiste richting " geven .
Als de meisjes in/rond Gent ( eigenlijk eender waar , maar ja ) nu eens afspraken om samen te gaan wandelen op de Blaarmeersen .
( De jongens zijn natuurlijk ook welkom , mààr ik vrees dat de jongens in/rond Gent de fret niet cool genoeg vinden . Kijk maar eens naar hoeveel vrouwen in/rond Gent deel uitmaken van onze ark . )
Zo leer je elkaar beter kennen . Als dan nog eens mensen zonder fretjes onze schatjes zien en hoe we ermee omgaan , mischien over de streep getrokken worden : héél goed !
Vergeet niet dat we nooit genoeg vrienden/vriendinnen kunnen hebben .
Pluspunt is natuurlijk ook dat er meer mensen op onze ark komen kijken/lezen/schrijven .
Een familie sterft niet uit , een familie blijft altijd groeien !
Fretjes zijn eerlijk . Mijn rekening is gemaakt .
[IMG]http://i150.photobucket.com/albums/s88/ ... 46-780.jpg[/IMG][IMG]http://i150.photobucket.com/albums/s88/ ... e/Loki.jpg[/IMG]

Gebruikersavatar
Buda
Berichten: 314
Lid geworden op: zo jul 12, 2009 10:14 pm

Berichtdoor Buda » wo aug 19, 2009 11:57 am

goed idee :P enkel nie vandaag peops :P kwil ook mee en kan nie vandaag :D :D
het is moeilijk typen met een fret om je vinger!
V.vv...v..vVvv..VVV..VOETEEEEN!!!! *mok mok mok*

Sayko ҉ 2/7/'09 - 4/'12 †
Buda ҉ 4/05/'09 - 22/10/'15 †
Indy ҉ 05/'11/2010
Nouky ҉ 1/4/2012

Gebruikersavatar
loeke2440
Berichten: 112
Lid geworden op: zo nov 30, 2008 4:20 pm

Berichtdoor loeke2440 » wo aug 19, 2009 12:18 pm

ik ga u niet overtuigen maar je moet het zef aanvoelen, zou niet willen dat je een fretje in huis haalt en dan binnen de maand zegt van ,tis toch niet mijn diertje en dat het dan weg gaat doen. een fret is niet een dier dat je ondoordacht moet aankopen want het is een blijft een speciaal dier

Gebruikersavatar
Buda
Berichten: 314
Lid geworden op: zo jul 12, 2009 10:14 pm

Berichtdoor Buda » wo aug 19, 2009 12:27 pm

je zou eerst eens 'n dag mt fretjes moeten doorbrengn, lieve en stoute wel :P
en dan nekeer by iemand gaan die ratten heeft he. :D
kunde vast wel kiezen drna
het is moeilijk typen met een fret om je vinger!
V.vv...v..vVvv..VVV..VOETEEEEN!!!! *mok mok mok*

Sayko ҉ 2/7/'09 - 4/'12 †
Buda ҉ 4/05/'09 - 22/10/'15 †
Indy ҉ 05/'11/2010
Nouky ҉ 1/4/2012

Gebruikersavatar
stevenn
Donateur
Donateur
Berichten: 759
Lid geworden op: ma aug 04, 2008 9:22 am

Berichtdoor stevenn » wo aug 19, 2009 12:45 pm

of ne keer komen naar ne speelnamiddag e ;)

bruinebabe
Berichten: 53
Lid geworden op: za mar 26, 2005 5:55 pm

Berichtdoor bruinebabe » wo aug 19, 2009 12:50 pm

Ben enkele jaren terug, toen ik nog thuis woonde en geen fretjes mocht houden, eens bij Dai geweest en heb haar bij haar thuis (toen nog in Gent) beetje geholpen en zo ook gekeken hoe de verzorging van fretjes precies in zijn werk gaan.
Dus ik zou wel weten waar ik aan begin ;)
Maar eens gaan wandelen in de Blaarmeersen lijkt mij ook een goed plan :)

Gebruikersavatar
Buda
Berichten: 314
Lid geworden op: zo jul 12, 2009 10:14 pm

Berichtdoor Buda » wo aug 19, 2009 12:56 pm

ik ben altijd blij geweest dat ik ratjes had.
als ge daar nen t-shirt bij legt die naar u ruikt en ze wordn het gewoon, bijten ze praktisch niemeer :P
kan ook wel 'n beetje training geweest zijn natuurlijk. maar mijn ratten hebben mij nooit gebeten :P
m'n fretje daarintegen is moeilijker te temmen :D
de geur van m'n ratten viel ook wel beter mee. dan bedoel'k nie over ht kotje he, maar over de geur van ht beestje zelf.
als je buda z'n kooi passeerd, ruik je wel degelijk datr 'n beestj inzit :P
alsk mijn ratje z'n kooi passeerde, dan rook je praktisch niks.
en als ik 'n hele dag met buda gespeeld heb, ruik ik ook wel wat naar fret :P die geur azo :D
maar als het op spelen aankomt. als je 'n speelkameraadje zoekt, om je mee bezig te houden, (zeer actief) :P
ik ben soms doodop na spelen met buda. heen en weer lopen, smijten, springen.. :P
dan ben je bij 'n fret wel meer, die speelt met jouw.
mijn ratjes liepen gewoon rond en snuffelden wat :P
maar m'n fretje springt en mokt en klimt en weet ik veel wat meer :D
'n ratje is ook close hoor, maar zo close als 'n fret kan zijn, heb je geen ander huisdier :P

das zo'n beetje wat mij momenteel opvalt :P

[Gewijzigd door Buda op 2009-08-19 13:01:00]


[Gewijzigd door Buda op 2009-08-19 13:01:56]
het is moeilijk typen met een fret om je vinger!
V.vv...v..vVvv..VVV..VOETEEEEN!!!! *mok mok mok*

Sayko ҉ 2/7/'09 - 4/'12 †
Buda ҉ 4/05/'09 - 22/10/'15 †
Indy ҉ 05/'11/2010
Nouky ҉ 1/4/2012

Raven
Berichten: 114
Lid geworden op: di okt 04, 2005 11:53 am
Locatie: Antwerp what else?
Contacteer:

Berichtdoor Raven » wo aug 19, 2009 3:21 pm

Origineel gepost door bruinebabe

Die vraag lijkt wellicht voor (velen van) jullie overbodig, maar nu ik samenwoon met mijn vriend twijfelen we over deze twee.
Qua karaktertrekken gelijken ze toch vrij goed op elkaar, dus nu wou ik aan jullie vragen waarom jullie me zouden adviseren fretjes te nemen in plaats van ratjes...
De verschillen (en voor- en nadelen ev?!)

Ik zet dit topic ook op een rattenforum, dus doe jullie best :P

Groetjes
Ik zou eerder de vraag eens anders willen stellen.
Wat spreekt U aan? Wat zoekt U in een dier? Welke eigenschappen zijn prior? welk karaktertrek(ken) zoek je? enz....
En voor U zelf!
Hou je van de wereld op de kop soms?
Kun je tegen een stootje (zowel geestelijk als lichamelijk)?
Wil je jong en speels blijven (zowel geestelijk als lichamelijk)?
Niets is teveel en sta stevig in de schoenen?

Iedereen kan fretten houden... Maar niet iedereen word door de fretjes zelf gekozen!

Gebruikersavatar
nielsvl
Donateur
Donateur
Berichten: 1113
Lid geworden op: do mar 13, 2008 8:02 pm
Locatie: Deurle

Berichtdoor nielsvl » wo aug 19, 2009 3:45 pm

Ratten en fretten vallen echt wel niet met elkaar te vergelijken hoor.... behalve mss dat ze beide 4 poten een kop en een staart hebben...

een fret kan aanhankelijk zijn als een hond, speels als een jong katje, en minstens even lastig als een kind van 4...

de rest staat er al, als je bij dai al bent geweest zal je inderdaad wel weten waar het op aankomt, en anders kan je altijd eens langskomen op een speelnamiddag...

Gebruikersavatar
_K8_
Berichten: 810
Lid geworden op: di apr 21, 2009 1:10 am
Locatie: Brugge

Berichtdoor _K8_ » wo aug 19, 2009 3:45 pm

Pf zone vraag :P
Fretjes EN ratjes!

Ik heb er ook alle2 en eerlijkgezeit krijg ik veeel meer liefde van me fretjes, ze zijn knuffelbaar en aaibaar maar een rat wordt niet graag vastgepakt.
Het zijn allebei prachtige huisdieren en ik zou niet kunnen niezen tussen die 2!
en ratjes pakken niet zo veel plaats in en moeten niet elke dag uitgelaten te worden maar hier wordt het wel elke dag gedaan.
Een rat heeft ook veel minder verzorging nodig.
En ja zoals al gezeit geweest is de geur is ook een groot verschil, me rat ruikt helemaal niet.
Kvin't wel heel leuk dat ik alles dat ik zelf eet (behalve zoetigheden) ook met mijn ratje kan delen, een fret mag alleen bepaalde voeding eten en ik vind dat zo saai.

En ja jammergeneg leven ratjes maar maximum 3 jaar en fretjes vééél langer.

Koop ze allebei zouk zeggen mo hou ze wel niet in dezelfde ruimte.

Angelke
Berichten: 276
Lid geworden op: za mar 29, 2008 10:43 pm
Locatie: Hallum

Berichtdoor Angelke » wo aug 19, 2009 4:22 pm

Nja dertussen niezen zouk ook ni doen ze :P Maar eeuhm ik heb ze allebei tesamen gehad en ik moet zeggen kwa verzorging kom het wel ten enen uit ja alleen met je fret moet je meer actief bezig zijn. Aan fret kost doorgaans meer en vraagt veel meer tijd van je . Een fret is volgens mij meerdere huisdieren ineen . Je helpen met je keuze kunnen we niet doen gezien je zelf moet zien wat je het beste toebehoord wekan je op de site eens nagaan wat je allemaal l kijken want een fret is echter niet altijd alleen leuk hoor
Van achter de regenboogbrug; Angel,pogo,caesar,macho,kizzy & nero Terror,Hooligan,Eros,Rebel & Amor Kinky & Diva Geniet van het leven en van wat je hebt.Het kan zo allemaal voorbij zijn

Gebruikersavatar
_K8_
Berichten: 810
Lid geworden op: di apr 21, 2009 1:10 am
Locatie: Brugge

Berichtdoor _K8_ » wo aug 19, 2009 4:42 pm

Ne fret is wel maaaaaasas veel duurder of een rat.
Zie aankoop, kooi, verzorging, speeltjes, voeding, jaarlijkse spuitjes...

Gebruikersavatar
Buda
Berichten: 314
Lid geworden op: zo jul 12, 2009 10:14 pm

Berichtdoor Buda » wo aug 19, 2009 4:53 pm

'n rat is eigenlijk de versimpelde versie van ne fret en in 'n ander jasje gestoken :D :P
het is moeilijk typen met een fret om je vinger!
V.vv...v..vVvv..VVV..VOETEEEEN!!!! *mok mok mok*

Sayko ҉ 2/7/'09 - 4/'12 †
Buda ҉ 4/05/'09 - 22/10/'15 †
Indy ҉ 05/'11/2010
Nouky ҉ 1/4/2012

Gebruikersavatar
_K8_
Berichten: 810
Lid geworden op: di apr 21, 2009 1:10 am
Locatie: Brugge

Berichtdoor _K8_ » wo aug 19, 2009 4:54 pm

Oh neeeen , een rat is echt wel niks lk een fret!

Gebruikersavatar
stevenn
Donateur
Donateur
Berichten: 759
Lid geworden op: ma aug 04, 2008 9:22 am

Berichtdoor stevenn » wo aug 19, 2009 5:52 pm

nja zo duur is een fret ook niet he
een hond is duurder :)

Etheltryth
Berichten: 130
Lid geworden op: wo mar 25, 2009 9:41 pm

Berichtdoor Etheltryth » wo aug 19, 2009 5:58 pm

k vind een fret nu ook niet zo duur! oké, de voeding is mss iets duurder. maar wat betreft zagemeel en dergelijke heb je allemaal niet nodig. enkel de handdoeken wassen. en de kooi, mijn ratten zitten in een even grote kooi als mijn fretten, dus dat is ook hetzelfde, en als je op kapaza wat rondsnuffeld vind je wel goedkopere kooien dan in de winkel!

ook het speelgoed, mijn ratten hebben ook buizen en dergelijke, dus dat komt op hetzelfde neer!
misschien enkel de vaccinaties, maar als je dan ziet hoe rap een ratje sterft, die dokterkosten liepen bij mij ook hoog op voor de tumor, en het in slaap doen en dergelijke.

denk dat je niet naar het geld moet kijken want dan ga je een foute beslissing maken en niet nemen wat je echt wil!

Gebruikersavatar
stevenn
Donateur
Donateur
Berichten: 759
Lid geworden op: ma aug 04, 2008 9:22 am

Berichtdoor stevenn » wo aug 19, 2009 6:03 pm

nja voeding is ongeveer 50€ per jaar voor 2 fretten
en het is de duurdere voeding dat ze krijgen

Angelke
Berichten: 276
Lid geworden op: za mar 29, 2008 10:43 pm
Locatie: Hallum

Berichtdoor Angelke » wo aug 19, 2009 6:04 pm

£Ja maar als je niet genoeg geld hebt ga je ze wel slechter kunnen verzorgen wellicht ook... slechtere voeding enzo
Van achter de regenboogbrug; Angel,pogo,caesar,macho,kizzy & nero Terror,Hooligan,Eros,Rebel & Amor Kinky & Diva Geniet van het leven en van wat je hebt.Het kan zo allemaal voorbij zijn

Gebruikersavatar
stevenn
Donateur
Donateur
Berichten: 759
Lid geworden op: ma aug 04, 2008 9:22 am

Berichtdoor stevenn » wo aug 19, 2009 6:14 pm

nja da komt op 4€ per maand, is nu precies ook niet veel
plus nog kattebak vulling

het duurste is wel idd de aanschaf van kooi, materiaal,...
eenmaal dat je dat hebt ben je vertrokken
en zoals al vermeld door Etheltryth, op kapaza kan je soms koopjes doen

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Berichtdoor jeanine » wo aug 19, 2009 8:01 pm

Ratten had ik nog niet als huisdier.
Wat ik wel weet is dat een fret geen knaagdier is. Nog niets van schade aan de woonst of andere zaken gehad.
De levensduur van een gezonde fret ligt een stuk hoger dan van een rat. Daardoor stijgen ook de kosten voor de da op latere leeftijd. De fret is relatief goedkoop in aankoop maar vraagt de nodige da kosten. Denk aan castratie, ram goedkoper dan moertje. De jaarlijkse inentingen en de fret gaat vlug berg af als hij niet de nodige zorgen krijgt bij ziekte. Ook kan je beter twee fretten nemen, die peigeren elkaar wel af als het te veel voor het baasje wordt. Je fret eist dagelijks aandacht van je, krijgt hij die niet kan het wel eens fout lopen. Je moet er tijd en liefde insteken om iets terug te krijgen. Ook je woning kan beter wat aangepast worden voor de fret z’n veiligheid en om bij jou frustratie te voorkomen.
Toen mijn eerste fretten hier aankwamen dacht ik de miskoop van mijn leven gedaan te hebben. Wat een vreemde dieren waren dat, ik had en heb er nog zoveel over te leren.
Na de eerste beten had ik er wat schrik van gekregen en was er geen vertrouwen. Ze hadden verzorging nodig en dat ging met bibberende handen. Zo leerden we elkaar te vertrouwen en waarderen. Eenmaal ik ze beter kende werden het mijn vriendjes. Nu zijn het mijn kindjes waar ik alles voor zou doen. Wat krijg ik terug? Liefde, trouw, speelkameraatjes, engeltjes en zo veel meer. Als ze komen te sterven doet het meer pijn dan van om het even welk ander huisdier ik ooit gehad heb.
De enige raad die ik je kan geven is bezint voor je begint. Als je denkt dat je een fret kan geven wat hij nodig heeft krijg je er veel voor terug.
;)
Afbeelding


Terug naar “Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ahrefs [Bot] en 15 gasten