Ik snap al dat gekweek niet goed.

Ligt je fret lekker te soezen en wil je dat aan de hele wereld kwijt? Op dit forum kan je mail niet gek genoeg zijn. Stuur je frettenkuren de wijde wereld in en laat iedereen meegenieten van een gezonde dosis frettengekte ...
Annick
Berichten: 191
Lid geworden op: zo okt 24, 2004 2:17 pm

Berichtdoor Annick » wo jan 26, 2005 10:08 pm

Hallo,

Ik zal hier waarschijnlijk wel veel commentaar op krijgen maar ik snap niet waarom sommigen onder jullie absoluut willen kweken? Is dat niet een beetje egoïstisch? Geef toe dat het voor jullie eigen plezier is, want voor de meeste pups moet uiteindelijk een nieuwe thuis gezocht worden en er zijn al zoveel sukkelaartjes die een thuis zoeken...... Als er een overpopulatie is, zouden we het dan niet beter wat rustig aan doen? Met die honden is dat ook hetzelfde: zoveel sukkelaars in het asiel en de winkels boordevol nieuwe pups..... Denken we nog wel aan het welzijn van de dieren? Niet kwaad zijn, hé..... (@) En liefst niet te heftig reageren, ik wil hier geen heftige discussie van maken, ik wil gewoon anderen hun menig hierover kennen.....
Groetjes van Annick, likjes van Oscar en Marieke, ook van Charlotje vanop de Rainbowbridge.... Charlotje, we zullen je missen.... xxx

Pleuntje

Berichtdoor Pleuntje » wo jan 26, 2005 10:50 pm

Ik zal daardoor zelf ook nooit met mijn fretten kweken. Ik begrijp je standpunt dus wel. Maar als iedereen er zo over zou denken als wij dan sterven ze uit. Ook niet de bedoeling.
Zorg er in ieder geval voor dat je niet lukraak gaat fokken. Maar met goede ouderdieren, dat je kennis van zaken hebt en dat je van tevoren al nieuwe eigenaren gaat zoeken. En genoeg, want er vallen altijd weer potentiële eigenaren af.

Vissertje
Berichten: 18
Lid geworden op: wo sep 08, 2004 8:24 pm

Berichtdoor Vissertje » do jan 27, 2005 2:42 am

Ik vind het lastig Annick.
Op zich heb ik er niets op tegen dat veel mensen graag zouden fokken met hun fretjes. Ik heb er net als Pleuntje veel meer problemen mee dat er juist lukraak gefokt wordt. Dat velen maar lukraak twee fretten bij elkaar gooien omdat ze er wel mooi uitzien toevallig. Naar enige medische achtergrond of iets dergelijks word dan nieteens even gekeken. Als iedereen die graag wil gaan fokken met zijn of haar fretje eerst eens op dat soort dingen zou letten en zou kijken of hij of zij wel voor lieve pups kan zorgen enzo, dan zou het 'overschot' in de opvangen in de komende jaren waarschijnlijk heel ver zakken. Eigenlijk ben ik het dus wel met jou en Pleuntje eens.

(Overigens staat het mij ook totaal niet aan dat er met aparte kleuren en angora's gefokt word maar voor de overzichtelijkheid lijkt het mij handig dat iedereen die daar wat over kwijt wil dat doet bij het topic 'waarom' in de medische vraagbaak. )

veerle

Berichtdoor veerle » do jan 27, 2005 11:58 am

hehe mijn mening zal ondertussen ook al wel gekend zijn...
het kan gewoon heel fijn zijn om ook eens een pup in huis te halen, en dan zie ik de mensen liever naar een goede hobbyfokker stappen met een hart voor dieren dan naar een dierenwinkel of een markt of een slechte fokker :)

Stel nu dat alle frettenliefhebbers zouden stoppen met fokken... dan komen na verloop van tijd dus alleen nog fretjes van broodfokkers of slechte fokkers op de wereld en dat kan nooit een goede zaak zijn eh ~0
Ik denk ook dat eerder de pups uit dierenwinkels enzoverder in het asiel terecht komen dan de pups van bij een goede hobbyfokker die fokt met z'n hart op de juiste plaats, en met z'n verstand.

groetjes, veerle

ufo
Berichten: 0
Lid geworden op: za mei 15, 2004 10:35 pm
Locatie: Reet

Berichtdoor ufo » do jan 27, 2005 3:44 pm

Origineel gepost door veerle

hehe mijn mening zal ondertussen ook al wel gekend zijn...
het kan gewoon heel fijn zijn om ook eens een pup in huis te halen, en dan zie ik de mensen liever naar een goede hobbyfokker stappen met een hart voor dieren dan naar een dierenwinkel of een markt of een slechte fokker :)

Stel nu dat alle frettenliefhebbers zouden stoppen met fokken... dan komen na verloop van tijd dus alleen nog fretjes van broodfokkers of slechte fokkers op de wereld en dat kan nooit een goede zaak zijn eh ~0
Ik denk ook dat eerder de pups uit dierenwinkels enzoverder in het asiel terecht komen dan de pups van bij een goede hobbyfokker die fokt met z'n hart op de juiste plaats, en met z'n verstand.

groetjes, veerle
ik ben het hier helemaal mee eens , en als je dan als fokker nog contact houd met de nieuwe eigenaars kan je jouw pups ook nog opvolgen en indien nodig zelfs terrug nemen , want tenslotte mag je nog denken dat deze mensen goed gaan zorgen voor de fretten(pup) je kan je altijd vergissen
Groetjes, ufo
fretjes : Maya ,Kai , Taico , Yellow , Zippo en Mieke
poezen :Lucky ,Tsumi ,Britney , Sasha , xena en macho
honden :Lizzy en Spike
kipjes :Rosse ,Witte , Babbel , Spikkel , Zwartje en Jumper , Goldy
Duifjes : Suske en Wiske

Citric
Berichten: 56
Lid geworden op: za mei 08, 2004 4:15 pm
Contacteer:

Berichtdoor Citric » do jan 27, 2005 7:21 pm

Hoi Veerle ben het ook helemaal eens met jou.
Trouwens de meeste hobby fokkers hebben niet zoveel nestjes en enkel als ze weten dat er vraag naar is.
En idd je kan dan perfect de nieuwe eigenaars volgen en bijstaan met raad.
Ik vind ook dat je als goede fokker bereid moet zijn om je fretjes terug te nemen als het echt niet zou lukken bij de nieuwe eigenaars,zo voorkom je ook dat ze in asielen terecht komen.
Zo zal het bij de meeste wel gaan.
Groetjes

Annick
Berichten: 191
Lid geworden op: zo okt 24, 2004 2:17 pm

Berichtdoor Annick » do jan 27, 2005 8:09 pm

Ok, dus eigenlijk zouden alle geïnteresseerden bij de goede fokkers moeten kopen en niet bij andere brodfokkers, maar hoe zie je het verschil?
Groetjes van Annick, likjes van Oscar en Marieke, ook van Charlotje vanop de Rainbowbridge.... Charlotje, we zullen je missen.... xxx

Citric
Berichten: 56
Lid geworden op: za mei 08, 2004 4:15 pm
Contacteer:

Berichtdoor Citric » do jan 27, 2005 8:23 pm

Als je een pup gaat kopen kan je zo wat strikvragen stellen,dan merk je meestal wel direct over welk soort fokker het gaat.
Bv een broodfokker vind het niet erg dat één van zijn pups alleen komt te zitten
of zal ook niet vaak een aangekocht dier terugnemen.
Ik zou mijn pups nooit aan iemand meegeven die van plan is om het fretje erges buiten te zetten een broodfokker dan weer wel.
Dus eerst de persoon wat uithoren voor je beslist.

Pleuntje

Berichtdoor Pleuntje » do jan 27, 2005 9:02 pm

Met een fret buiten hoeft niks mis te zijn hoor. Als ze maar genoeg aandacht krijgen.

Citric
Berichten: 56
Lid geworden op: za mei 08, 2004 4:15 pm
Contacteer:

Berichtdoor Citric » do jan 27, 2005 10:09 pm

Ja dat bedoel ik ook,heb ooit geweten dat ze een fret wouden voor in het tuinhuis tegen de ratten.
Wil alleen maar zeggen dat ik ze niet zomaar aan de eerste de beste zou meegeven en broodfokkers dus wel.

Gebruikersavatar
daikiri
Berichten: 803
Lid geworden op: wo aug 04, 2004 3:39 pm
Locatie: Evergem
Contacteer:

Berichtdoor daikiri » za jan 29, 2005 6:55 pm

hoi

je heb kwekers die voor het geld kweken en daardoor meestal "slechte" pups verkopen.bvb Blijvende bijters,zieke pups ...)
Maar de mensen die kweken om het plezier van een nestje en het intense contact met het moeder dier, daar heb ik niets tegen.
Ook ik kweek 1 of 2 nestjes maar ik zoek altijd eerst mensen die fretjes willen en er goed voor zorgen, zo niet begin ik er niet aan .
En als je het goed doet heb je meer kosten en tijd erin gestoken dan die paar 100€'s die je er voor krijgt.
En wat dan nog als er problemen zijn of de pup is dan toch niet wat ze wilden , neem ik hem onmiddelijk terug bij me .Ook hou ik contact met die mensen en kunnen ze met alle vragen dag en nacht terecht bij mij.
Wat dan de voordelen zijn voor de opvangers: de kopers van een eerste pup bij me nemen bijna altijd na verloop van tijd een opvangerke of 2 bij, Dus wat goed is voor mij is ook goed voor de opvanders he.
Begrijp me nu niet verkeerd, ik ben ook tegen ongecontroleerd kweken( bvb om dat de castratie van het moertje te veel kost voor bepaalde mensen) en broodfokkers die helpen onze fretten om zeep dat is zo.
Ik Zelf heb ook 4 opvangers zitten die van mezelf zijn en die zelfs een frettenliefhebber niet wilt.eentje met lymfoom,eentje die echt doorbijt, een die volledig misgroeit is en daardoor zich zelf bevuild (3 keer in de week in bad, kooi alledagen volledig kuisen)en dan nog een die ongewenst was .
En dan als je al die miserie van de opvangers ziet, is het leuk om eens gezonde nest te zien opgroeien en weten dat ze allemaal een goede thuis zullen hebben en zo een miserie nooit zullen kennen!Want als ik ook maar 1 minuut twijfel dat ze niet goed zitten ga ik gaan ontroleren en ik neem ze zelfs terug mee als de situatie me niet aanstaat!!!Wees dus allen gewaarschuwd .

De anders wel vriendelijke dai hoor
gr
traantjes van menti-quila-digo-Isaura-shuriken-Ace-Masai -Aleksi Amon-Solita-Sierra Tia Mythos Amargith-muis*mijn dierbare jongens, tot ooit! Bie, zoet en ventie piet dai kit leil- wenni-ty-Tsum-vanna -maan-Fisto-Tiamo-Ilona-Rocco-Mada

Pleuntje

Berichtdoor Pleuntje » za jan 29, 2005 8:36 pm

Weet je ook iets van de achtergrond van je fretten dan? Want waar komt jou fret waar je mee wilt kweken vandaan? Misschien is het wel verre familie van de vaderfret. Dat weet je niet. Ook een ogenschijnlijk gezonde fret kan toch een erfelijke kwaal hebben.
Ik heb op zich niks tegen het kweken van fretten, maar vind wel dat je de achtergrond van je ouderdieren moet weten.

Annick
Berichten: 191
Lid geworden op: zo okt 24, 2004 2:17 pm

Berichtdoor Annick » zo jan 30, 2005 1:01 pm

Zien die moertjes niet verschrikkelijk af tijdens de bevalling? En moet er dan een da aanwezig zijn voor als er iets fout loopt? Ik zou het toch niet durven, alleen voor de risico's al......
Groetjes van Annick, likjes van Oscar en Marieke, ook van Charlotje vanop de Rainbowbridge.... Charlotje, we zullen je missen.... xxx

veerle

Berichtdoor veerle » zo jan 30, 2005 1:32 pm

wij hebben vorig jaar een nestje mogen zien opgroeien en wij hadden idd een da op 'stand-by' staan hier in de buurt tegen de tijd dat de bevalling uitgeteld was ;) (er kan altijd iets fout lopen natuurlijk, hoe goed je ook je best doet ! )
Ook stond de fokster van ons moedertje ons bij met goede raad via msn. (blijf ik Liz eeuwig dankbaar voor hahaha want ik was stiknerveus!)
Er hangen ook grote risico's aan vast aan zo'n bevalling, daar kan bijna iedereen die al eens nestjes gehad of gevolgd heeft wel over meespreken. Daarom ook dat ik het toch belangrijk vind dat de mensen die willen fokken erg goed geïnformeerd zijn van tevoren, zodat ze toch al een idee hebben waarop ze moeten letten bij een zwangerschap of bevalling of de weken erna.

Ik denk eerder dat een bevalling erg uitputtend is voor een moertje dan pijnlijk. Je kan dat moeilijk vergelijken met mensen...
Pas op ik bedoel niet dat ze geen pijn zullen voelen op dat moment he ;) Maar moertjes die gaan bijten voor of tijdens of na hun bevalling doen dit eerder uit beschermingsdrang voor hun pupjes dan uit pijn als je snapt wat ik bedoel.
Daarom dat ik het toch belangrijk vind dat de moertjes worden bijgevoerd tijdens hun zwangerschap en de hele periode erna. Zodat ze sneller terug op hun stukken geraken en blijven.
Ik weet niet of je al eens een moertje hebt gezien dat niet werd bijgevoerd in die tijd... die beestjes zijn gewoon helemaal uitgemergeld na een paar weken zogen en zwak.
Maar ja dat bijvoeren met krachtvoer kost weer extra geld en zie ik dus niet gebeuren bij een fokker die uit is op geld.

Hoe goed je het moedertje ook verzorgt , bijvoert en verwent, het blijft een uitputtende ervaring voor haar. Daarom ook dat ik van mening ben dat 1 nestje per jaar per fretje al meer dan genoeg is (een slechte fokker zal dan weer proberen om zijn moertjes 2 nestjes of meer per jaar te laten krijgen).
ook word afgeraden om nog te fokken met moertjes die ouder zijn dan 3 jaar, wat ik ook alleen maar goed kan vinden.
Een goede hobbyfokker kent zijn/haar moertjes waar hij of zij mee wil fokken ook goed, en zal niet terugdeinzen om het moertje bijvoorbeeld de prikpil te laten geven of te castreren als hij of zij merkt dat ze geestelijk nog te jong is of haar conditie niet goed genoeg is om dit allemaal door te maken.

groetjes, veerle

Citric
Berichten: 56
Lid geworden op: za mei 08, 2004 4:15 pm
Contacteer:

Berichtdoor Citric » zo jan 30, 2005 3:22 pm

Hoi,
heb ooit is een moertje met pups geweten die geen bijvoeding kregen,wat een scharminkeltjes (vele pups zijn gestorven) op dat moment zaten ergens anders ook pups die iets jonger waren en die waren bijna dubbel zo groot!
Dan weet je direct wat die bijvoeding doet eh!

Ik heb hier nog geen ruzie gekregen deze keer (raar maar waar) over het nestje dat ik ga hebben.
Maar zal al maar zeggen dat ik de achtergrond van de ouders ken.

Groetjes

Gebruikersavatar
daikiri
Berichten: 803
Lid geworden op: wo aug 04, 2004 3:39 pm
Locatie: Evergem
Contacteer:

Berichtdoor daikiri » zo jan 30, 2005 8:03 pm

hoi
ja hoor ik ken de achtergrond van ons moerke kitanna en van de ram Wendigo en ze zijn zeker geen familie, ze is een hele goede moeder en heeft een lief karakter en is in top conditie ze zal in juni 3 jaar worden en dit is haar laatste nestje,.Ook het rammekes is gezond en lief.
Ik blijf altijd 2 dagen en nachten bij haar waken tot ze bevallen is ook mijn DA is paraat (voor de zekerheid)
Dieren kunnen veel beter tegen pijn dan mensen he ivm de bevalling, Natuurlijk doet dit pijn maar dat is bij ons ook he.
Ze krijgt bijvoeding van af de derde week dat ze zwanger is tot twee weken na de pups naar hun nieuwe thuis zijn , dus dat zit ook wel goed he
Ook is ze een koele fret die niet rap panikeert en weet goed wat ze moet doen hoor.en ik ben er ook altijd bij en dan is ze super op het gemakje .

Gr dai
traantjes van menti-quila-digo-Isaura-shuriken-Ace-Masai -Aleksi Amon-Solita-Sierra Tia Mythos Amargith-muis*mijn dierbare jongens, tot ooit! Bie, zoet en ventie piet dai kit leil- wenni-ty-Tsum-vanna -maan-Fisto-Tiamo-Ilona-Rocco-Mada


Terug naar “Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ahrefs [Bot] en 48 gasten