Effe een vraag...

Ligt je fret lekker te soezen en wil je dat aan de hele wereld kwijt? Op dit forum kan je mail niet gek genoeg zijn. Stuur je frettenkuren de wijde wereld in en laat iedereen meegenieten van een gezonde dosis frettengekte ...
Gebruikersavatar
Bientje
Donateur
Donateur
Berichten: 84
Lid geworden op: ma sep 07, 2009 12:00 pm

Berichtdoor Bientje » wo sep 16, 2009 10:50 pm

Weet er iemand of een bunzing ook zo klimt en speelt gelijk een fret??

Gebruikersavatar
Margiet
Moderator / Donateur
Moderator / Donateur
Berichten: 4093
Lid geworden op: wo jan 18, 2006 11:08 pm
Taak: Opvang- & eventverantwoordelijke

Berichtdoor Margiet » wo sep 16, 2009 11:52 pm

Dat klimmen moet hij in de natuur ook kunnen, ja, en dat spelen ... hangt er vanaf wat je daarmee bedoelt denk ik. Onderling spelen die pups waarschijnlijk wel net zoals alle dieren samen, het is immers hun voorbereiding op het "grote" leven. Op die manier leren ze hoe ver ze kunnen gaan, hoe hard ze mogen bijten en van die dingen. En met speelgoed spelen zal niet het geval zijn om de simpele reden dat dat niet ter hunner beschikking ligt in de natuur.

Als hij echter met "de mens" speelt, begin ik me al grotere vragen te stellen, dat is allesbehalve bunzing-achtig. Dat is wel typisch fret, toch met iemands voeten spelen (rammelen) dan!! :P :P Maar moest Petrolleke nu met jou spelen, dan zou ik die Opvang-gedachte toch stilaan uit mijn hoofd zetten, dan lijkt hij me tam genoeg te worden om zich in onze wereld aan te passen.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Bientje
Donateur
Donateur
Berichten: 84
Lid geworden op: ma sep 07, 2009 12:00 pm

Berichtdoor Bientje » do sep 17, 2009 9:01 am

Awel, sinds maandag heb ik hem in een groot frettenkot gezet. eerst wist hij niet wat er hem overkwam, ineens zoveel ruimte. En nu krijgt hij ook lekkere vleesjes. En in het begin vloog hij erop alsof zijn leven er vanaf hing, maar nu pakt hij die heel rustig aan, en als hij genoeg heeft steekt mijnheerke ze weg.
Het liefste dat hij doen is in zijn laken liggen rommelen en daar helemaal in draaien zodat nog juist zijn snoetke eruit komt dat hij mij in het oog kan houden wat ik aan het doen ben. En als ikd an dicht aan zijn kooi kom, kruipt hij eruit en komt hij kijken of ik niks lekken bijheb. En als ik dan zowat begin te spelen (langs de buitenkant weliswaar van zijn kooi) dan hopst hij mee. Als ik hem pak bijt hij totaal niet meer, integendeel, als ik zijn kooi opendoe komt hij zelf er uit gekropen om op mijn hand te gaan zitten...
Die mijnheer van de opvang gaat mij morgen bellen om af te spreken wanneer ik hem kan brengen dit weekend, maar het zou mijn hart breken als ik hem weg doe en dat hij ondertussen te tam is om te overleven in het wild !@#$ !
Wat moet ik nu doen????? :? :? :?

Gebruikersavatar
stevenn
Donateur
Donateur
Berichten: 759
Lid geworden op: ma aug 04, 2008 9:22 am

Berichtdoor stevenn » do sep 17, 2009 9:37 am

klint mischien cru maar ik denkt dat je best hem zo snel mogelijk naar die opvang doet.
Voordat hij idd te tam is om nog in het wild te leven

Gebruikersavatar
Bientje
Donateur
Donateur
Berichten: 84
Lid geworden op: ma sep 07, 2009 12:00 pm

Berichtdoor Bientje » do sep 17, 2009 9:47 am

Jaha, maar als die mensen niet kunnen voor het weekend, dan kan ik toch niet anders dan dat beestje bij houden? Ik kan hem zo nie uitzetten, hij moet echt nog aansterken...

Gebruikersavatar
stevenn
Donateur
Donateur
Berichten: 759
Lid geworden op: ma aug 04, 2008 9:22 am

Berichtdoor stevenn » do sep 17, 2009 9:52 am

ja idd dat wel
maar mischien best zo weinig mogelijk contact ermee gaan zoeken (is mischien hard, ik zou er ook niet van kunnen wegblijven ;) )

Gebruikersavatar
Bientje
Donateur
Donateur
Berichten: 84
Lid geworden op: ma sep 07, 2009 12:00 pm

Berichtdoor Bientje » do sep 17, 2009 10:00 am

Ah voila, ge zegt het zelf dat ge er niet van weg zou kunnen blijven, ik vind dat ook moeilijk, maar ik kom er eigenlijk alleen maar in de buurt om hem eten te geven en zijn kot proper te maken, en voor de rest probeer ik hem zoveel mogelijk gerust te laten... ik zeg wel probeer he :P

Gebruikersavatar
loeke2440
Berichten: 112
Lid geworden op: zo nov 30, 2008 4:20 pm

Berichtdoor loeke2440 » do sep 17, 2009 11:16 am

als je dat hoort begin je echt te twijfelen aan het feit of hij een bunzing is he!!!
zou het er ook moeilijk met hebben :(

Gebruikersavatar
Bientje
Donateur
Donateur
Berichten: 84
Lid geworden op: ma sep 07, 2009 12:00 pm

Berichtdoor Bientje » do sep 17, 2009 11:22 am

Ja loeke inderdaad! ik weet me compleet geen raad meer wat ik meot doen om het juiste te doen voor petrolleke...

Gebruikersavatar
Ollike
Berichten: 1077
Lid geworden op: wo mei 23, 2007 7:54 pm

Berichtdoor Ollike » do sep 17, 2009 11:25 am

mijn mening?
dat beestje gaat veel te tam zijn om terug in het wild te overleven!!
en vermits hij nu toch al veel rustiger/liever is :)
en bekijk het zo : hij is nu al meer gewend aan jou, aan jouw omgeving, ik denk dat we het alleen maar erger zullen maken als Petrolleke terug van omgeving veranderd.
groetjes,!



[Gewijzigd door Ollike op 2009-09-17 11:28:41]

Gebruikersavatar
Margiet
Moderator / Donateur
Moderator / Donateur
Berichten: 4093
Lid geworden op: wo jan 18, 2006 11:08 pm
Taak: Opvang- & eventverantwoordelijke

Berichtdoor Margiet » do sep 17, 2009 11:46 am

Als hij op een dikke week tijd al niet meer schuw is, terwijl je niet eens bezig was aan "temmen" of hetzelfde wat, zelfs niet meer bijt, als hij wil spelen met je en zijn eten rustig aannneemt ... ik zou eerlijk gezegd de Opvang laten voor wat hij is. Ze zullen hem daar wel weer mensenvreemd krijgen, hoor, om het even welk dier dat je in een kot steekt en waar je verder totaal geen mensen bij laat, wordt wel wat mensenschuw, maar dat verandert zijn "snelle" aanpassing bij de mens niet en ik denk ook niet dat dat bepaald het "bunzing"-zijn in hem naar boven gaat halen. Volgens mij is het ventje idd al te rustig en te "tam" om terug de natuur in te moeten of in ieder geval tam genoeg om zich bij de mens aan te gaan passen.

Hem weer veranderen van omgeving, er weer anders mee gaan omgaan, hem het menselijk contact waarvan hij toch blijkt te genieten ontnemen om hem kost wat kost in 't wild te laten leven en dan nòg niet zeker zijn dat hij er nog echt voor "gemaakt" is, nee, dat deed ik niet. Of ze daar nu thuishoren of niet, dat zou ik echt niet over mijn hart krijgen.

Moest hij nu, eenmaal aangesterkt en helemaal genezen, toch echte "wilde" streken ;) krijgen, kan hij nog naar een Opvang denk ik, of maakt hij wel dat hij ontsnapt op één of andere manier. Als het er echt in zit, krijg je dat er toch niet uit. Maar nu, hoe hij zich nu gedraagt ... nee, ik zag het nog even aan.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Bientje
Donateur
Donateur
Berichten: 84
Lid geworden op: ma sep 07, 2009 12:00 pm

Berichtdoor Bientje » do sep 17, 2009 12:21 pm

Ok dan... dan zal ik het nog wel even aanzien, maar hoe zit dat dan met inentingen en zo? moet die dan hetzelfde krijgen als fretten?

Gebruikersavatar
_K8_
Berichten: 810
Lid geworden op: di apr 21, 2009 1:10 am
Locatie: Brugge

Berichtdoor _K8_ » do sep 17, 2009 12:37 pm

Ik zou hem ook houden, is idd al veel te laat en denk dat hij veel meer gaat afzien als hij nu terug in de natuur moet, is nu ook al kouder aan't worden en hij is al uw warm huisje gewend denk ik.
En ja ik zou hem met hetzelfde inenten als de fretjes

Gebruikersavatar
Lauralieke
Berichten: 96
Lid geworden op: do aug 20, 2009 9:32 pm

Berichtdoor Lauralieke » do sep 17, 2009 12:51 pm

Moeilijke beslissing, amai zeg!
Vind ergens ook wel dat hem houden ook niet helemaal klopt...

Gebruikersavatar
_K8_
Berichten: 810
Lid geworden op: di apr 21, 2009 1:10 am
Locatie: Brugge

Berichtdoor _K8_ » do sep 17, 2009 12:54 pm

Wat ik mij afvraag is, hij is redelijk jong hé en krijgt al een tijdje eten van u, zou hij dan moest hij terug in de natuur zitten nog aan eten geraken?


[Gewijzigd door _K8_ op 2009-09-17 12:54:18]

Gebruikersavatar
Bientje
Donateur
Donateur
Berichten: 84
Lid geworden op: ma sep 07, 2009 12:00 pm

Berichtdoor Bientje » do sep 17, 2009 1:19 pm

Ja awel, dat vraag ik mij ook af... en als ge hem in een opvang gaat zetten, daar geven ze hem ook eten, dus daar weten we nog niks mee!

Gebruikersavatar
nielsvl
Donateur
Donateur
Berichten: 1113
Lid geworden op: do mar 13, 2008 8:02 pm
Locatie: Deurle

Berichtdoor nielsvl » do sep 17, 2009 1:38 pm

dat instinct komt terug boven in zn afzondering in de opvang...

zoals ik zei, ik weet niet of je (puur wettelijk gezien) een bunzing mag houden, ik dacht van niet...

Gebruikersavatar
_K8_
Berichten: 810
Lid geworden op: di apr 21, 2009 1:10 am
Locatie: Brugge

Berichtdoor _K8_ » do sep 17, 2009 1:46 pm

Njah, tkan niet altijd volgens t boekje zijn hé

If you ask me, als hij overeenkomt met uwe fretten denk ik dat hij veel gelukkiger zou zijn bij u thuis met 3 vriendjes waarmee hij kan spelen, plaats, eten en liefde in overvloed , dan alleen in de koude.
Zie dat hij deze keer minder geluk heeft en onder een auto geraakt ofzo.

alika
Donateur
Donateur
Berichten: 225
Lid geworden op: vr nov 03, 2006 12:29 pm
Locatie: Hasselt

Berichtdoor alika » do sep 17, 2009 1:47 pm

Moeilijke beslissing die je daar moet nemen.

Mijn mening: aangezien hij zo jong is, heeft hij waarschijnlijk een groot deel levensbelangrijke lessen gemist in het wild. Ook lijkt hij (voor het moment) al goed aan zijn nieuwe situatie gewend te zijn en vertrouwd hij je ook. Ik zou zeggen hou hem bij voor nu. Als hij dan toch nog wilde kuren zou krijgen, kan je hem nog steeds naar de opvang brengen (alhoewel ik denk dat elke dag de overstap moeilijker gaat worden)
Is er geen manier om er 100% zeker van te zijn of hij een bunzing is? (of is het al zeker want heb da topic ni echt gevolgd :) )
Bandit, Boyke en Muts: my stars in heaven!! Forever in our hearts!!

Gebruikersavatar
Bientje
Donateur
Donateur
Berichten: 84
Lid geworden op: ma sep 07, 2009 12:00 pm

Berichtdoor Bientje » do sep 17, 2009 2:09 pm

Ik weet dat ik een bunzing eigenlijk niet mag houden! Dat maakt de beslissing zo moeilijk! Anders was het veel gemakkelijker geweest, dan ging hij gewoon niet meer weg! :P

Geen flauw idee of er een manier bestaat om 100% zeker te zijn...

Gebruikersavatar
_K8_
Berichten: 810
Lid geworden op: di apr 21, 2009 1:10 am
Locatie: Brugge

Berichtdoor _K8_ » do sep 17, 2009 2:11 pm

Does it REALLY matter? %)
If it looks like a ferret and acts like a ferret, it MUST be a ferret ;)

Gebruikersavatar
Bientje
Donateur
Donateur
Berichten: 84
Lid geworden op: ma sep 07, 2009 12:00 pm

Berichtdoor Bientje » do sep 17, 2009 2:41 pm

hahaha! then it is a ferret!!! :D

Gebruikersavatar
Margiet
Moderator / Donateur
Moderator / Donateur
Berichten: 4093
Lid geworden op: wo jan 18, 2006 11:08 pm
Taak: Opvang- & eventverantwoordelijke

Berichtdoor Margiet » do sep 17, 2009 2:58 pm

Kate, you hitt the neigel on de kop, hé!!! :P :P

Wat die inentingen betreft, ik denk ook dat die best hetzelfde krijgt als een fret, maar laat die anders zetten door Bart Vanderkuylen, hé? Die zal je dan wel zeggen of hij het verantwoord vindt hem te houden of niet en wat je moet doen moest het toch een "tam geworden" bunzing blijken te zijn. Als het wettelijk niet mag en echt slecht is voor het beestje én er geen twijfel bestaat over wat hij is, tja, dan zal Bart je wel raad weten te geven. Moest het hem meer kwaad dan goed voor Petrolleke doen van nog weg te moeten, zal hij dat ook wel zeggen en je eventueel ook tips geven voor de momenten waarop hij toch eens meer bunzing dan fret of fruns zou kunnen zijn.

De enige Da bij jou in de buurt die volgens mij uit kan maken wàt Petrolleke zou kunnen zijn, is Bart. Het zal zijn eerste bunzing/fruns niet zijn die op zijn tafel passeert, terwijl ik er geen idee van heb of Ine hier er meer van weet. Maar hem nu, twijfelend, naar de Opvang brengen, nee, ik deed het ook niet. (@)
Afbeelding

Gebruikersavatar
Bientje
Donateur
Donateur
Berichten: 84
Lid geworden op: ma sep 07, 2009 12:00 pm

Berichtdoor Bientje » do sep 17, 2009 3:05 pm

Heb Bart gebeld, zaterdagmorgend heb ik afgesproken!

[Gewijzigd door Bientje op 2009-09-17 16:30:47]

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Berichtdoor jeanine » do sep 17, 2009 7:42 pm

http://www.youtube.com/watch?v=X0YAT96Jw6c verzorging kleintje van +- 8 weken :)
Afbeelding


Terug naar “Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amazon [Bot] en 90 gasten