aleutian disease in Nederland

Ligt je fret lekker te soezen en wil je dat aan de hele wereld kwijt? Op dit forum kan je mail niet gek genoeg zijn. Stuur je frettenkuren de wijde wereld in en laat iedereen meegenieten van een gezonde dosis frettengekte ...
nessa

Berichtdoor nessa » do apr 28, 2005 2:23 pm

bij deze willen we allemaal een stop op deze post

Joos
Berichten: 11
Lid geworden op: vr nov 21, 2003 8:36 pm

Berichtdoor Joos » do apr 28, 2005 4:54 pm

Duhh, DISCUSSIE forum, heet dat dan. pffff
grr, Joos

nessa

Berichtdoor nessa » do apr 28, 2005 7:16 pm

nee wij voorkomen da we te grof zouden worden !!!!!!!!!!!!!!

San
Berichten: 19
Lid geworden op: wo jul 21, 2004 6:53 pm
Contacteer:

Berichtdoor San » do apr 28, 2005 8:28 pm

[QUOTE]
Misschien zijn Nederlanders gewoon anders dan wij (sorry Joos ;-) ) Of ze zitten in een ontkenningsfase.
Ik ben het er wel mee eens dat er geen reden tot panikeren is, dat lost niks op. Er is echter WEL reden tot het nemen van voorzorgen (mbt frettendagen en dergelijke) en het laten testen van (minstens) NZ fretten. Als je die voorzorgen neemt, en er blijkt achteraf dat er geen spreiding is opgetreden, des te beter. Maar als dat uiteindelijk wel zo blijkt te zijn, dan heb je in tussentijd tenminste een nòg grotere spreiding vermeden. En dan kan en moet er in feite overgegaan worden tot de amerikaanse maatregelen: enkel naar frettendagen met recent geteste fretten, fretten die in een opvang terecht komen in quarantaine houden (doordat ze gevonden worden of afgestaan wegens impulsaankoop en dergelijke %) ...),deze fretten testen, en als ze in het slechtste geval positief zijn, ze in een ADV+ opvang plaatsen, waar mensen die al ADV+ gezinnen ze dan kunnen adopteren. Maar dit laatste is vooruit lopen op de feiten, wat mij betreft moeten we nu even afwachten, mits de nodige voorzorgen…

[QUOTE]Origineel gepost door teetje

**Er is geen test verkrijgbaar in NL of BE die 100 % uitwijst of je fret positief of negatief is.Tevens zullen er eigenaars zijn die niet weten dat hun fret uit NZ komen. Niet iedere dw geeft de papieren mee die met de fret zijn meegekomen.De kans is groot dat de dw de importfretten bij de andere fretten heeft gezet ...

Daarbij komt dat er ook eigenaren zijn die de fret niet testen omdat ze niet willen weten of hij/zij ziek is (struisvogelpolitiek)

Zoals het hoort spreiden de meeste frettenverenigingen informatie en dan is het aan de eigenaars of zij hun fretten willen testen of risico willen lopen.
Sanne, Muts, Doos & Binky-Boy

teetje

Berichtdoor teetje » za jun 04, 2005 6:58 pm

Er is nieuws ivm ADV, er zijn intussen veel meer fretten positief bevonden, en ik ga er vanuit dat de situatie in België hier niet veel van zal verschillen...

Ik hoop dat jullie de moeite nemen om dit door te lezen:
http://www.fretten.net/BB/viewforum.php?f=50

en

http://www.prikpagina.nl/read.php?f=516&i=30586&t=30586

En nee, dit is niet om ruzies uit te lokken of iets dergelijks, ik zeg dit enkel en alleen in het belang van onze fretten (en wilde marterachtigen...)
Ik hoop dat jullie het serieus nemen. ~_~


[Gewijzigd door teetje op 2005-06-04 19:02:49]

vlissan
Berichten: 0
Lid geworden op: zo mar 27, 2005 5:00 pm
Contacteer:

Berichtdoor vlissan » za jun 04, 2005 7:26 pm

Allemaal niet zo leuk, die nieuw zeelandse fretjes...vind t erg zielig voor de beestjes. Een goede vriendin heeft ook een Nieuw Zeelander, en is volgens mij gezond maar bijt graag en hard. Bij FTJ (frettenopvang) zag ik ook bij de opvangfretjes, dat het alleen maar Nieuw-zeelanders waren met ALLEMAAL gedragsproblemen en "niet geschikt voor beginners" enzo...wie koopt er dan nog zo'n beestje?? Echt superzielig....

teetje

Berichtdoor teetje » za jun 04, 2005 8:26 pm

Spijtig genoeg zijn het niet alleen de Nieuw-zeelanders meer die het slachtoffer zijn... zij hebben het binnengebracht (al kunnen die diertjes er zelf ook niets aan doen natuurlijk), maar in 1 van de berichten kan je lezen dat er ergens in het zuiden van Nederland al zeker 8 fretten positief bevonden zijn waar niet direct een Nieuw-Zeelander aan te pas is gekomen... via via via...
Het kàn snel gaan: 1 Nieuw-Zeelander in een vakantie-opvang, 20 anderen hebben er contact mee en gaan op hun beurt ook weer naar frettendagen, op bezoek bij vrienden met fretten, ....
Het wil ook nog niets zeggen dat het fretje van je vriendin er gezond uitziet: hij of zij kan drager zijn, zonder zelf al ziek te zijn, je kan er geen tijd op plakken wanneer de ziekte tot uiting komt. (het kan ook zijn dat je vriendin geluk heeft, en dat haar fretje geen ADV heeft, maar zonder te testen kan niemand dat zeggen)

En tja... wie koopt er zo'n fretjes vraag je? Als je het mij vraagt ligt de echte schuld bij de winkeliers die blijven fretten kopen bij deze farms in Nieuw-zeeland om ze hier duur te verkopen... Veel mensen beseffen nog steeds niet dat je een fret beter niet uit een winkel haalt (ook niet - Nieuw-Zeelanders), weer anderen hebben medelijden met de fretjes die er zitten...

maxi

Berichtdoor maxi » za jun 04, 2005 8:49 pm

Ik heb met grote aandacht de hele discusie gevolgd !En je kunt idd beter voorkomen dan genezen .
Maar weet soms iemand hoe zich die ziekte uit en welke de symptonen zijn ?

teetje

Berichtdoor teetje » za jun 04, 2005 11:29 pm

Origineel gepost door maxi

Ik heb met grote aandacht de hele discusie gevolgd !En je kunt idd beter voorkomen dan genezen .
Maar weet soms iemand hoe zich die ziekte uit en welke de symptonen zijn ?
Ik quote nog even een stukje uit het artikel van Hanneke Moorman:

Het verloop van de ziekte

Er is helaas nog vrij weinig bekend betreffende het ziekteverloop en de incubatietijd (tijd tussen een infectie en het ziek worden van het dier). Er wordt algemeen aangenomen dat besmetting plaats vindt via direct en indirect contact met lichaamsvloeistoffen als bloed, speeksel, urine en ontlasting. Dr. Bruce Williams (een bekende Amerikaanse patholoog) vermoedt dat intensief contact nodig is om de ziekte te verspreiden.

Het kan een aantal maanden tot wel een paar jaar duren voordat een fretje ziek kan worden na een besmetting met het Aleutian Disease virus.

ADV veroorzaakt een enorme toename van antilichamen (afweer) in het bloed. Normaliter moeten deze antilichamen het virus onschadelijk maken maar om onbekende redenen doen zij dit niet. Deze antilichamen kunnen bij fretten "immuuncomplexen" vormen welke neerslaan in diverse organen ( o.a. nieren, lever, galwegen, ruggenmerg, maagdarmkanaal, bloedvaten en blaas). Hierdoor ontstaan ontstekingen in deze organen. Als er een milde ontsteking aanwezig is dan lijkt de fret redelijk normaal. Bij een ernstige ontsteking zal het fretje ziek worden en symptomen vertonen afhankelijk van welke organen zijn aangetast. Daarnaast veroorzaakt het virus een verzwakking van de afweer waardoor het fretje minder weerstand heeft tegen andere infecties.

De symptomen

De meeste geïnfecteerde fretten vertonen géén ziekte verschijnselen. Slechts een deel van de fretten wordt ziek maar de symptomen kunnen sterk variëren. De ziekteverschijnselen zijn sterk afhankelijk van de plaatsen in het lichaam waar de immuuncomplexen een ontsteking veroorzaken. Plotselinge sterfte van dieren in een goede conditie zonder voorafgaande ziekteverschijnselen is mogelijk. De meeste fretten zijn echter al een tijdje ziek en vertonen in hoofdlijnen een van de twee volgende ziektebeelden:

1. “Chronisch progressief verlopende ziekte” waarbij het dier langzaam maar zeker steeds zieker wordt met verschijnselen als: gewichtsverlies, slechte vacht, lusteloosheid en slechte eetlust. Bloedarmoede en bloed in de ontlasting kunnen aanwezig zijn. De meeste fretten ontwikkelen uiteindelijk een slechte lever- en nierfunctie. Bij fretten met AD zijn tevens oogontsteking, longontsteking en hartproblemen mogelijk.

2. Neurologische problemen beginnend met zwakte of verlamming van de achterhand. Deze kan zich uitbreiden naar voren. Soms treedt herstel op van de neurologische symptomen.

Het is belangrijk om te beseffen dat bovenstaande symptomen ook heel goed bij andere ziekten van de fret aanwezig kunnen zijn. Het is daarom absoluut onmogelijk om op basis van louter de symptomen de diagnose te stellen!

De symptomen van Aleutian Disease zijn divers en lijken sterk op de symptomen van andere ziekten die veel vaker voorkomen.

Het is onmogelijk om een diagnose te stellen op enkel de symptomen.



Op deze site vind je uitleg van iemand die de hele ziekte van dichtbij meegemaakt heeft (in het engels) en heel wat interessante links die meer details over ADV vertellen:
http://www.ferretadv.com/WhiteRussian/wrindex.html

vlissan
Berichten: 0
Lid geworden op: zo mar 27, 2005 5:00 pm
Contacteer:

Berichtdoor vlissan » zo jun 05, 2005 11:01 am

Even een raar vraagje......is het wel slim om zowiezo fretten in huis te nemen met al die ernstige dingen die ze kunnen krijgen? ~_~ Ik wil binnenkort natuurlijk ook aan fretjes beginnen....

De beestjes wil ik ECHT supergraag, maar kan het?

(pittig onderwerp zeg... ;) )

Gebruikersavatar
Daphne
Berichten: 0
Lid geworden op: zo apr 03, 2005 10:40 pm

Berichtdoor Daphne » zo jun 05, 2005 6:26 pm

Volgens mij zitten er aan alle dieren wel risico's wat ziektes betreft.. denk maar aan honden met HeupDysplasie (erfelijk net besmettelijk) of aan mixamotose (weet niet precies hoe je t schrijft) wat een heel besmettelijke ziekte voor konijnen is.
En dan heb ik het nog niet eens over de vergelijking met kinderen nemen, wat die allemaal kunnen hebben of krijgen...

Als ADV zo besmettelijk is denk ik dat het grootste deel van de fretjes het al zou moeten hebben??

Er zijn altijd wel eens zorgen om een beestje maar voor mij wegen de leuke kanten toch zwaarder!! ;)
Groetjes Daphne en Bart, Djago, Suki, Tiga en Cid!

rebel
Berichten: 67
Lid geworden op: za nov 06, 2004 8:51 pm

Berichtdoor rebel » vr jun 10, 2005 5:30 pm

het fijne aan het leven zijn de risicos. als je niet ziek wilt worden of nooit iets aan de hand wil krijgen, dan moet je je opsluiten in een kamerke met zachte muren, want er kan altijd iets gebeuren. ook als je naar je werk gaat ofzo. hetzelfde gaat ook op voor kinderen of dieren. laat ze hun leven leven, en bescherm ze zo goed mogelijk, ma sluit ze niet op in een gouden kooitje.
wij kunne ook 'sars' krijge, ma komen wij daarom niet meer buiten?
Rebelse lekjes en liefdebeetjes van Duvie, Charelke en Freddy

teetje

Berichtdoor teetje » vr jun 10, 2005 6:51 pm

Ik maak hier verder geen woorden meer aan vuil, want zo te zien haalt het toch niets uit. Ik heb mijn best gedaan om iedereen duidelijk uit te leggen wat ADV is en wat de consequenties zijn, idem voor Joos. Maar jullie blijven je kop in het zand steken en beseffen OVERDUIDELIJK niet hoe ernstig dit is.

Veel plezier op jullie frettendag! Ik vind dit heel erg voor al julie fretten!

Gebruikersavatar
Daphne
Berichten: 0
Lid geworden op: zo apr 03, 2005 10:40 pm

Berichtdoor Daphne » vr jun 10, 2005 7:36 pm

Hee, laat even duidelijk zijn dat niemand hier niks van dit nieuws aantrekt!

Het is alleen iets wat als het echt zo groot is gewoon boven je hoofd gaat. Hoe moet je nou precies weten of een van je fretjes ADV heeft als de symptomen niet duidelijk zijn en je ze ook niet kan laten testen.
Denk je nou echt dat ik zit te wachten op zieke fretjes? Alsjeblieft niet!
Bovendien weet ik van geen van mijn fretten echt de voorgeschiedenis omdat ze allemaal uit een opvang komen. Wat moet je dan doen?

Dus a.u.b. geen misplaatst sarcasme.
Ik snap dat je het echt goed bedoeld maar ik kan met deze situatie niks.
Groetjes Daphne en Bart, Djago, Suki, Tiga en Cid!

rebel
Berichten: 67
Lid geworden op: za nov 06, 2004 8:51 pm

Berichtdoor rebel » vr jun 10, 2005 8:42 pm

ello

ff vraagje, ik sta op punt een fretje te adopteren in nederland. zou ik dat nu doen of niet? ge zyt me hier allemaal beetje paranoid aan't make zenne (nie slecht bedoeld) het is er eentje van frettenpaleis, op zo'n 30min van men deur, da's dus nie ver he. en herken je een fretje uit nieuw zeeland? of is da knal hetzelfde als onze fretjes? wil men huidige fretsels nie opsluite, maar als ik't kan voorkomen, liever dat dan genezen he. dus, zou ik nu die derde rakker adopteren of niet?
Rebelse lekjes en liefdebeetjes van Duvie, Charelke en Freddy

San
Berichten: 19
Lid geworden op: wo jul 21, 2004 6:53 pm
Contacteer:

Berichtdoor San » vr jun 10, 2005 9:28 pm

Rebel :

ADV is niet alleen in NL , ook in BE , DE en Es (spanje)
Iedere fret kan besmet zijn , niet alleen de NZ-ers..(deze hebben alleen meer kans dat ze het hebben)
Iedere fret die in contact is gekomen met andere fretten heeft de kans om ADV onder de leden te hebben.
**
Daphne;

Een CIEP test kan gedaan worden, maar dient na een tijd herhaalt te worden omdat niet bekend is hoelang de incubatietijd is.
**
Je kunt ADV niet vergelijken met HD (wat erfelijk is en niet overdraagbaar zoals adv ) en tegen mixomatose kun je enten.
Er is GEEN vaccin tegen ADV.


Maar al wat hierboven geschreven is staat ook op de links die Teetje gegeven heeft, ga er eens voor zitten en lees die eens door, daar is het belangrijk genoeg voor !!
Heb je twijfels , vraag het aan de mensen die het onderzoeken.

Zelf ga ik niet naar een frettendag, voorlopig, zeker omdat het NIET duidelijk is hoe een fret besmet wordt / is.Dit is ieder zijn/haar eigen keuze..
Sanne, Muts, Doos & Binky-Boy

Gebruikersavatar
Daphne
Berichten: 0
Lid geworden op: zo apr 03, 2005 10:40 pm

Berichtdoor Daphne » za jun 11, 2005 9:13 am

Ik heb er bij gezet dat HD erfelijk niet besmettelijk is, dat weet ik. Ik bedoelde alleen aan te geven dat er bij bijna elke diersoort wel een ernstige ziekte of afwijking voorkomt.

Ik heb mijn fretten wel meegenomen naar de laatste frettendag waar ik was maar heb ze niet in de speelbak gedaan. Hoewel ik niet weet of dat helpt leek het me ook beter tot er wat meer bekend is over ADV..
Groetjes Daphne en Bart, Djago, Suki, Tiga en Cid!

Gebruikersavatar
daikiri
Berichten: 803
Lid geworden op: wo aug 04, 2004 3:39 pm
Locatie: Evergem
Contacteer:

Berichtdoor daikiri » di jun 14, 2005 4:17 pm

hoi
sorry hoor maar ik ben bang aant worden voor opvang-hotel-fretdagen en middagen
heb daar juist de volledige topic van sdf gelezen en dat stuk van de opvang bij hun...Bij mij komen er zoveel fretten in en uit mijn huis dat ik wrees dat mijn eigen jongens om zeep zijn(grof gezegd he , maar daar komt het op neer) de meeste zijn nog geen dag ziek geweest van heel hun leven, mn oudste is nu 6 jaar en ook is ze oud en heeft ze lymfoom verder is ze volgens mij ""gezond""maar ik kan ze natuurlijk niet ontleden met mn ogen he.

de hotels-opvangers en mijn jongens spelen niet met elkaar hebben hun eigen spulletjes kooien .maar toch
hebben zoveel frettendagen en middagen gedaan ~_~
Ben he nu zeker mijn jongens blijven thuis .Ze zijn mijn meer waard dan een paar uurtjes plezier.
Mijn hart breekt als ik eentje moet opgeven (wat de laatste tijd veel gebeurd is )het waren oude beestjes dat wel 7-8 jaar dus in ieder geval niet op jonge leeftijd maar toch.

Ik denk dat ik binnen kort ook toch eens de ciep testen ga ondernemen en als ze positief zijn stop ik met de frettenclub dingetjes tot ik een volledig nieuwe garde kan nemen (dus ook dan met opvang-pups enz...
tot mijn zware spijt
dai

wie weet er iets meer ??
en wat denkt de rest erover???
traantjes van menti-quila-digo-Isaura-shuriken-Ace-Masai -Aleksi Amon-Solita-Sierra Tia Mythos Amargith-muis*mijn dierbare jongens, tot ooit! Bie, zoet en ventie piet dai kit leil- wenni-ty-Tsum-vanna -maan-Fisto-Tiamo-Ilona-Rocco-Mada

vlissan
Berichten: 0
Lid geworden op: zo mar 27, 2005 5:00 pm
Contacteer:

Berichtdoor vlissan » di jun 14, 2005 4:50 pm

Op de frettendag (daar was Daphne ook) sprak ik een vrouw van de frettenstichting Breda en ik vroeg haar over ADV. Ze leek verbaasd dat ik erover begon, omdat het al best lang geleden begonnen is. Ze zei dat er absoluut geen rede is om in paniek te raken. (ze zei heel veel over ADV, wat ik helaas niet allemaal meer weet) maar de conclusie is, dat je gewoon een beetje moet oppassen met nz-fretjes, maar ze zei ook, dat er veel ernstigere ziektes zijn die sneller doorgegeven worden bij fretjes en dat (voor ADV) naar een frettendag gaan niet zo veel uitmaakt.

Kijk, ik heb nog geen fretjes, dus ik heb makkelijk praten. Ik snap dat we allemaal ongerust zijn en ik moet bekennen dat ik dat ook was.
Maar ik begin gewoon aan fretten en geef ze een mooi en (hopelijk) een gezond leven. :)

Hope

Berichtdoor Hope » di jun 14, 2005 4:54 pm

Een CIEP test kan geen 100% duidelijkheid geven of je fretje ADV heeft of niet.
Die zekerheid is er enkel als er een autopsie wordt uitgevoerd op een gestorven fretje. Dan moet het eerst nog naar Amerika gestuurd wordt en ginder onderzocht voor er echt zekerheid is.
Dus zo gemakkelijk laten onderzoeken kan niet.

ADV fretjes kunnen nog een lang gezond leven leiden zonder dat ze ook maar ziek worden, andere worden er dan direct ziek van.
(lijkt een beetje op het HIV virus)
Een virus wordt volgens mij overgedragen door in contact komen met een besmette fret (via urine, speeksel, bloed, stoelgang,...)
Ze zeggen ook dat als je in contact komt met een persoon die wat 'vloeistoffen' van een besmette fret op zich heeft, je je eigen fretje ook kunt besmette.
Lijkt me straf, want een virus kan niet lang overleven na aanraking met zuurstof.
Een virus kan met moeite ondekt worden in stoelgang, dus.....
Tenzij je het vlug kan onderzoeken natuurlijk.

In ieder geval als het waar zou zijn, zou het het beste zijn om ook niet meer buiten te komen.

Een NZ fret kan je naar 't schijnt wel herkennen.
Die zijn meestal groter dan onze fretten, een spitsere snuit en zijn bijna altijd getatoeeerd. Ook zijn ze zo goed als altijd ontklierd (wat hier verboden is, maar ginder niet)
NZ fretjes die hier in dierenwinkels worden verkocht zijn bijna allemaal (met nadruk op bijna) op heel jonge leeftijd gecastreerd (rond de 6-8 weken)
Dit wordt ginder met een laser gedaan en zou niet verboden zijn.
Zo een vroege castratie kan ook voor gezondheidsproblemen zorgen.

In België zijn er nog geen meldingen geweest van ADV voor zover ik weet, maar de kans is groot dat ADV al veel langer aanwezig is dan nu pas.
In NZ is het een veel voorkomende ziekte, dus kleine kans dat het nu pas in ons land is.
Alleen weten we nu dat het in Nederland voorkomt, want er was iemand slim genoeg om een autopsie te laten uitvoeren op zijn overleden fretje.
Het is niet zo dat als één van je fretjes besmet was met ADV dat al de andere besmet zijn. Apart houden is dan de boodschap (wat zo goed als onmogelijk is), maar ik zou het toch niet over mijn hart krijgen om ze laten in te slapen als ze er geen last van hebben.

Mijn mening hierover....ik heb er eigenlijk geen. Er valt niks tegen te doen en het is praktisch onmogelijk om het te achterhalen.
Dus ja.....
Ik weet het niet hoor
Jullie mogen er zoveel over discussieren als jullie willen en zeggen dat het ons niets kan schelen, ons een beetje belachelijk maken op een ander forum; maar mij gaat het om mijn fretjes.
Dus ik doe nog altijd wat ik denk dat het beste is voor mijn fretjes.
Speelnamiddag is zowiezo gedaan voor mijn schatjes, ook al hadden ze er veel plezier.
Maar ik wil niet op mijn geweten dat ik andere fretjes besmet met ECE.

Voila, weer eens mijn zegje gedaan.
Ik hoop dat er iemand iets aan heeft gehad.

Groetjes

Gebruikersavatar
Daphne
Berichten: 0
Lid geworden op: zo apr 03, 2005 10:40 pm

Berichtdoor Daphne » wo jun 15, 2005 7:45 am

Ik zou ze best wel willen laten testen maar ik hoorde ergens dat het iets van 60 euro per fret is??
Niet dat ik dat geld niet aan m'n fretjes uit zou willen geven hoor, als er een ziek is is niks te veel.

Het punt is alleen dat ze niet ziek zijn (voor zover je dat kan weten) en je met je fretten niet in de speelbak doen ongeveer net zo ver bent.. Hier vinden ze dat toch een beetje stressvol.
Zoals ik al eerder zei, ik wacht de situatie even af.. ;)
Groetjes Daphne en Bart, Djago, Suki, Tiga en Cid!

teetje

Berichtdoor teetje » wo jun 15, 2005 8:27 am

Hope ik vraag me af wat je hier mee wil bereiken? Denk je dat ik dit plezant vind ofzo? Als ik het niet zo belangrijk vond voor het welzijn van jullie fretten dan zou ik heus niet altijd weer de moeite nemen om jullie te proberen overtuigen van de risico's hoor... Want ADV is voor mij de enige reden dat ik op dit forum post.
Ik vraag me af waarom je kennelijk zo veel moeite doet om dit probleem te ontkennen of te minimaliseren?

De CIEP-test geen 100% duidelijk? Nee, maar 't scheelt niet veel.
En dat er In België nog geen gevallen bekend zijn komt omdat hier niemand test!

En een virus dat geïnactiveerd wordt in contact met zuurstof??? Niet dit virus alleszins... ga nog maar eens een en ander lezen over parvovirussen. Het ADV is een parvovirus, en dat zijn de meest resistente virussen die er bestaan! ADV kan tot 3 jaar overleven in de omgeving, dus ja, kleren en schoenen kunnen ook bijdragen tot verspreiding, zeker op plaatsen waar veel mensen (met fretten) bij elkaar komen.

Het is bovendien toch niet omdat het hier ws al langer is dat je je daar zomaar bij neer moet leggen? Ik ben verre van fan van Amerikanen hoor, maar op dit gebied kunnen we echt wel nog iets leren van hen. Daar nemen ze tenminste serieuze maatregelen om de verspreiding op frettendagen en dergelijke te voorkomen.

Ik heb trouwens niemand belachelijk gemaakt op eender welk forum.

@Daikiri:
op het forum van FTJ wordt verteld hoe zij het aangepakt hebben. Bij hen zijn er een aantal fretten ingeslapen die positief getest werden en waarvoor geen thuis kon gevonden worden. Ik zeg zeker niet dat eventueel positief geteste fretten ingeslapen moeten worden, daar zijn andere oplosssingen voor, maar testen vind ik wel een must voor een opvang. Ik zou zeggen ga eens lezen op hun forum en stel hen eventueel ook je vragen.


[Gewijzigd door teetje op 2005-06-15 08:31:27]

Hope

Berichtdoor Hope » wo jun 15, 2005 9:21 am

euhm...sorry hoor, maar ik heb geen namen genoemd, dus je moet je niet aangevallen voelen. Dat was ook mijn bedoeling niet, anders had ik WEL namen genoemd.
Ik heb gewoon gezegd wat ik er van denk.

Dat ik fout was over het virus, wil ik gerust toegeven.
Ik weet er vrij weinig van, ik was gewoon effe aan 't brainstormen.
En ik zal er zeker nog wat over gaan lezen, hoe meer je er over weet, hoe beter.

Ik doe geen moeite om het te minimaliseren, ik zeg gewoon hoe het ook ineen zit.
Jullie doen er paniekerig over (er is idd reden genoeg tot paniek), maar vertel ook het hele verhaal. Dat mag ook gezegd worden.
Als ik dan de rest vertel, dan minimaliseer ik het.
Dan kan ik even goed van jullie zeggen dat jullie het opblazen (ik zeg niet dat jullie het opblazen...je moet hier echt oppassen wat je zegt....pfff)
Vertel het hele verhaal en niet alleen de ergste stukjes ervan.

Ik ben al op verschillend forums over deze ziekte gaan lezen (en ook teksten over de ziekte), dus ondertss heb ik er al veel meningen over gehoord.
Hier is eerlijk gezegd maar één mening over; het is een smerige ziekte.
Er valt niets aan te doen en moeilijk te herkennen.
Wat wil je dat ik zeg? Dat het dodelijk is? Tja dat weet iedereen ondertss.
En iedereen doet nog steeds zijn zin. Wat verwacht je nu eigenlijk van mij??
En dat er In België nog geen gevallen bekend zijn komt omdat hier niemand test!


Ik dacht dat ik gezegd had dat we het wisten omdat er in nederland iemand slim genoeg was om een autopsie te laten uitvoeren.
Dus daar zijn we het over eens.
Het is bovendien toch niet omdat het hier ws al langer is dat je je daar zomaar bij neer moet leggen? Ik ben verre van fan van Amerikanen hoor, maar op dit gebied kunnen we echt wel nog iets leren van hen. Daar nemen ze tenminste serieuze maatregelen om de verspreiding op frettendagen en dergelijke te voorkomen.


Heb ik gezegd dat je je er bij moet neerleggen? 'k mag toch nog zeggen dat de ziekte hier al langer aanwezig is dan pas nu.
Welke maatregelen treffen ze in Amerika?
Ik ben gewoon nieuwsgierig, was geen commentaar of zo, ik ben echt geinteresseerd.
Ik heb wel gelezen dat er speciale opvangen en speeltuinen zijn voor ADV positieve fretjes. Maar meer weet ik er niet van.
Ik heb trouwens niemand belachelijk gemaakt op eender welk forum.


Ik heb nooit gezegd dat jij het was. Sorry als je dacht dat ik het op jou had. Was niet mijn bedoeling.

Dat is dus het probleem met internet, je kunt niet meer normaal discussieren zonder dat er misverstanden ontstaan.
Daarom wou ik er ook niks meer over zeggen.
Had ik beter ook niet gedaan.
Vinden jullie mss als een teken dat ik het ontken, het niet snap of het minimaliseer. Is de bedoeling niet, maar dit is geen manier om te discussieren over iets dat zo belangrijk is.
Organiseer hierover een bijeenkomst met een DA of zo. Dan krijg je pas resultaat, dan kun je pas doordringen tot mensen.
Dan kan er ook alles vertelt worden.
Een DA is nog altijd geloofwaardiger dan een stel frettenliefhebbers.

vlissan
Berichten: 0
Lid geworden op: zo mar 27, 2005 5:00 pm
Contacteer:

Berichtdoor vlissan » wo jun 15, 2005 11:14 am

Hoi Hope, je hebt idd gelijk over het discussieren via het internet. Het gaat niet echt lekker zo. ~_~

Gebruikersavatar
daikiri
Berichten: 803
Lid geworden op: wo aug 04, 2004 3:39 pm
Locatie: Evergem
Contacteer:

Berichtdoor daikiri » wo jun 15, 2005 6:12 pm

hoi
sorry dat ik dat weer tot leven schud , ik wil hier zeker geen ruzie of mensen kwetsen.
iedereen heeft een eigen mening (gelukkig maar he)want anders zou ik die van jullie niet kunnen vragen he!lol

tis idd een moeilijk onderwerp en veel kan er blijkbaar niet aan gedaan worden.Juist daarom zoek ik steun bij andere frettengekken, dit is niet de moment om moeilijk tegen elkaar te doen hoor .(voor de zekerheid, dit is niet slecht bedoeld !!)
maar ik voel me zo machteloos he.
ADV kan tot 3 jaar overleven in de omgeving, dus ja, kleren en schoenen kunnen ook bijdragen tot verspreiding, zeker op plaatsen waar veel mensen (met fretten) bij elkaar komen.


nu zal ik ook nog een dure rekening hebben aan schoenen en kledij ~0

nee serieus , help ik wor paranoa
van als ze eens niezen od hoesten gaat mijn haar recht opstaan!!! ~0 ~0
dai
traantjes van menti-quila-digo-Isaura-shuriken-Ace-Masai -Aleksi Amon-Solita-Sierra Tia Mythos Amargith-muis*mijn dierbare jongens, tot ooit! Bie, zoet en ventie piet dai kit leil- wenni-ty-Tsum-vanna -maan-Fisto-Tiamo-Ilona-Rocco-Mada


Terug naar “Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ahrefs [Bot], Semrush [Bot] en 31 gasten