Da heeft afgedaan

Ligt je fret lekker te soezen en wil je dat aan de hele wereld kwijt? Op dit forum kan je mail niet gek genoeg zijn. Stuur je frettenkuren de wijde wereld in en laat iedereen meegenieten van een gezonde dosis frettengekte ...
Enya
Berichten: 317
Lid geworden op: di sep 11, 2007 12:31 pm

Berichtdoor Enya » ma mei 09, 2005 11:01 pm

Tis gebeurd, mijnen DA heeft definitief bij me afgedaan. Ik ben er totaal niet meer van tevreden.
Kort samengevat:

Hij vergelijkt fretjes met honden in plaats van katten (tot daaraan toe), maar hij raadde eerder hondenvoer dan kattenvoer aan omdat fretjes groenten nodig zouden hebben. In de 'natuur' zou dit ook zo zijn en een prooi zou wel 30% van zijn gewicht aan groentjes in zijn darmen hebben (ik dacht eerder aan een kleine 5%, anders zou zo een muizeke wel erg veel darm hebben, en dan zou hun verteringstijd ook langer zijn en dat is dus niet het geval dacht ik?).
Carnibest voer heb ik trouwens ook nog achter gevraagd, maar daar was hij dus ook volledig tegen aangezien er geen groentjes in zaten.

Die vogelzaad poep die de mannetjes nu al een hele tijd hebben vond hij niet zo erg, dat zou wel verdwijnen als we terug ons oude voer zouden geven (waarom zijn we dan in godsnaam veranderd van voer? Dat was toch omdat ze het er niet goed op deden?). Hij vond het eerder 'binnen de normale limieten' dat hun poepjes eerder een vormloze vochtige hoop geel-bruine bolletjes was. (moest dat niet een mooi bruin pretzeltje zijn?, sorry voor de wat plastische voorstelling).
Die kale staart, en gele plakken, en broze nageltjes die frits krijgt van dat voer, daar moesten we dan maar een supplementje voor bijvoederen.
Groene diarree was ook niet zo heel uitzonderlijk, laat staan dat hij er verder op ingegaan is. De zwarte poep heeft hij verder ook niet onderzocht.

Een van de vogelzaad meststaaltjes die ik had meegenomen heeft hij onder de microscoop gelegd om even te kijken naar parasieten. Ik dacht dat fretjes niet zo vatbaar waren voor parasieten? Was het niet zo dat ze zelfs immuun zijn voor wormen? Bacterien en virussen daar zijn ze wel vatbaar voor, maar moet je die niet op kweek zetten want die zie je niet onder de microscoop? Of toch niet die microscoop die daar stond want die vergroting leek me niet zo hoog.

Kers op de taart waren de oortjes, ze hebben last van een beetje oorschurft. Nog in beginnend stadium maar hij heeft er toch maar een zalfje voor meegegeven (was er niet zoiets dat je in de pels moest druppelen?). Friemel liet het relatief goed toe, maar frits zat te spartelen en te doen. Persoonlijk had ik hem in de nek genomen (hij was wel niet stout geweest, maar dan blijven ze toch even stil voor die spuit erin te krijgen). De Da vond dit echter niet, want hij zou niet stil blijven als je ze vastnam in de nek. Ik heb het zelf niet gezien, maar volgens scorp veranderde fritske zijn neus van kleur toen de DA zijn koppeke vasthad. Volgens mij was die hem aan t wurgen ofzo want hij plaste mijn hemdje en handen onder (ik neem frits dat niet kwalijk, maar dat doet hij toch niet zomaar he).

Kortom, we zijn lichtjes afgewimpeld met het advies om terug het oude voer te geven, dan zou alles wel goed komen.

Ontevreden klant dus, en nu zoek ik een nieuwe DA.
Bart van der kuylen (mechelen) en hanneke moorman (helmond) staan op mijn lijstje. Graag wat (positieve) reacties van jullie over deze DA's en wie zouden jullie aanraden.

Groetjes

Enya
Berichten: 317
Lid geworden op: di sep 11, 2007 12:31 pm

Berichtdoor Enya » ma mei 09, 2005 11:05 pm

Ik ben al een hele avond aan het tobben over dat DA bezoek. Het lucht toch ff op om het hier neer te pennen, maar die wrange nasmaak blijft toch. Had ik maar een paar weken eerder naar een andere DA geweest.......
Ik had er toen al mijn twijfels over, maar uiteindelijk probeer je maar om goed te doen he.

Arme schatjes toch, nu staan we nog niet veel verder ~_~
Maar ik geef niet af tot ze in orde zijn :@

Enya
Berichten: 317
Lid geworden op: di sep 11, 2007 12:31 pm

Berichtdoor Enya » ma mei 09, 2005 11:14 pm

Die wormen heb ik ondertussen wat beter opgezocht en fretjes kunnen wel degelijk ook parasieten krijgen, daar zit ik dus effe er naast. sorry (@)

hodieho
Berichten: 77
Lid geworden op: di dec 28, 2004 8:04 pm

Berichtdoor hodieho » ma mei 09, 2005 11:18 pm

Wat voor voer geef je nu? Ik geef een mengeling van hills kitten, eukanuba kitten en totally ferret. Ik geef het ze nu een paar maanden en ze zien er geweldig uit. Eigenlijk nooit aan de diarree en ze zijn erg levendig. Ik heb wel een week het oude voer ( Franky ferret) en de nieuwe mengeling gemengd. Nu krijgen ze eigenlijk niets meer dan die 3 brokjes. Af en toe die pasta en af en toe een katten snoepje (zonder melk, kaas, etc. verpakking goed lezen) en 1 x per maand/2 maanden een rauw ei. Af en toe een stukje fruit, als snoep. Hoofdzakelijk dus die mengeling van brokjes en ze doen het super goed. Ga a.u.b. naar een andere DA, want deze weet er echt niets vanaf. Ik heb ook wel een dierenarts die niet echt veel van fretten afweet. Mocht er iets belangrijks aan de hand zijn, ga ik naar DA in Waalwijk, daar heb ik goede reacties over gelezen. Laat je niet gek maken, je ziet zelf heel goed als je fretten niet lekker zijn. Ik zou op deze brokjes overstappen, het is mij ook door diverse mensen geadviseerd en ik heb er geen spijt van. Ik bestel ze altijd online bij de enige frettenwinkel in Nederland. Ik moet even opzoeken hoe ze echt heten...... Het is niet goedkoop, maar ze doen er langer mee en je hebt minder ontlasting. Ze glimmen en zien er gezond uit. Ik heb sinds een week een pup en die eet nu ook deze brokken. In 1 week tijd ziet ze er veel gezonder (vooral de vacht) uit. Succes!!!
Groetjes,

Sandra, Scoob, Sandy, Belle en Pepper

hodieho
Berichten: 77
Lid geworden op: di dec 28, 2004 8:04 pm

Berichtdoor hodieho » ma mei 09, 2005 11:19 pm

www.Fretten.nl (ja, simpel)
Groetjes,

Sandra, Scoob, Sandy, Belle en Pepper

Enya
Berichten: 317
Lid geworden op: di sep 11, 2007 12:31 pm

Berichtdoor Enya » ma mei 09, 2005 11:30 pm

Ze hebben een tijdje op een mengeling van TF met eukanuba gestaan, en dat ging een tijdje goed (toen kwamen ze van duo ferret). Maar na een tijdje begon de diarree bij friemel en gooiden ze de TF constant uit de etensbak op zoek naar eukanuba. We hebben ze dan een tijd op eukanuba alleen gezet, maar die diarree/losse poep die wou maar niet weggaan en uiteindelijk zijn we dan naar de DA geweest. Daar kregen ze dan hypo-allergeen voer want DA dacht aan voedselallergie, maar doordat het voer dat hij meegaf toch nogal veel plantaardig materiaal bevatte twijfelde ik eraan en heeft het toch nog een tijd geduurd eer ik het dan toch maar geprobeerd heb. De friemel bleef maar sukkelen en uiteindelijk ga je dan alles proberen he. Dat is nu een kleine maand geleden en ondertussen zit frits dus ook aan de diarree en begint hij allerlei uiterlijke symptomen te vertonen die mij aan voedingstekort doen denken.

Ik weet dus echt niet meer wat te doen, ben zelfs sterk aan t overwegen om carnibest eens te proberen. Daar zal ik voor naar nederland moeten aangezien er in belgie geen verdeler is (heb gemaild met die mensen van carnibest), maar dat is dan weer eens een verandering voor de mannetjes en dat kunnen ze eigenlijk wel missen maar om hen nu op dat hypo allergeen voer te zetten.

Hopelijk kan ik snel bij een nieuwe DA terecht die me wat raad kan geven want ik word er toch wat depri ~_~

hodieho
Berichten: 77
Lid geworden op: di dec 28, 2004 8:04 pm

Berichtdoor hodieho » di mei 10, 2005 12:15 am

Kan me goed voorstellen dat je er depri van wordt. Ik wens je veel succes en laat het niet te lang duren, want het zijn maar kleine beestjes.....
Groetjes,

Sandra, Scoob, Sandy, Belle en Pepper

Gebruikersavatar
Daphne
Berichten: 0
Lid geworden op: zo apr 03, 2005 10:40 pm

Berichtdoor Daphne » di mei 10, 2005 8:16 am

Heel vervelend allemaal zeg, zeker nu er hier een ziek is leef ik met je mee!
Ik weet niet of je er wat aan hebt maar je zou ook bij de frettenstichting in nederland kunnen informeren voor een goede DA. (ik wil niet per se reclame voor hun maken hoor, heb het vaak over ze maar heb het idee dat er daar echt mensen zitten die goed met de beestjes zijn) Ze zitten in Breda dus dat is ook niet al te ver van Antwerpen af. Hun dierenartsen zitten daar in de buurt. Die van mij zit in Waalwijk (boven Tilburg), dat is denk ik net zo ver weg als Helmond maar daar staan ze ook bekend om de frettenkennis.
Bovendien was de arts die ik had (dr McCoy) echt lief tegen Djago en Cid. En dat vind ik ook belangrijk!
Groetjes Daphne en Bart, Djago, Suki, Tiga en Cid!

Hope

Berichtdoor Hope » di mei 10, 2005 8:56 am

Hoi,

ik kan begrijpen dat je gefrustreerd bent, als ik jou was zou ik ook een andere DA zoeken.
Mijn eerst DA was heel lief en goed voor de beestjes, maar hij werkte met studentes en die wisten er niet veel vanaf.
Vond ik wel spijtig, want hij wist er wel iets van.
Hun eerste spuitje hebben ze bij hem gekregen, toen werden ze aan hun nekvel vast genomen.
Bij de dierenkliniek werden ze ook gewoon vast gehouden en plasten ze ook alles onder.
Maar ik heb wel voorgehad dat ze heel hard begonnen spartelen als ze aan hun nekvel werden vast genomen (dus daar kan ik een beetje inkomen).
De DA had toen bijna het spuitje in zijn oog zitten omdat Yankee het weg stampte.
Best zielig om te zien, maar het was voor hun eigen goed.

Over de kleur van zijn poepjes en de vogelzaadpoep heb ik de volgende tekst gevonden:

Zwarte teerachtige poep
Wijst op maagbloedingen, meestal in verband met maagzweren.
Er moeten fikse bloedingen in de buik zijn om de ontlasting zwart te maken.
De kleur is namelijk het resultaat van verteerd bloed, dat meestal alleen in de maag plaats vindt.

Bloederige poep
Wanneer je vers bloed (dus helder rood) in de poep (meestal bovenop) ziet, is dit meestal afkomstig uit de dikke darm of het rectum (als het in kleine hoeveelheden is).
Wanneer er sprake van een plas bloed is, kan dit afkomstig zijn uit het gehele maag- darmstelsel.
Een flinke bloeding (hemorragie) is meestal het gevolg van zware maagbloedingen of een shock bij fretten (bijvoorbeeld bij ent-reacties en medicatie). Het mag voor zich spreken dat dit een heel slecht teken is.

Vogelzaad poep
Vaak gaat het hier om een gelige ontlasting met stukjes (soort bolletjes/zaadjes) erin.
In het algemeen is dit een teken van een slechte spijsvertering en/of opname van voeding.
Dit verschijnsel is dan ook niet specifiek. Het kan samen gaan met elke ziekte die de dunne darm beïnvloed.
Vaak komt deze ontlasting voor bij E.C.E., de individuele ¨zaden¨ zijn meestal onverteerd vet en meervoudig zetmeel.
Wanneer je deze ontlasting ziet geef je fret dan tijdelijk een milder, lichter verteerbare voeding (dus geen brokken).
Hierbij valt o.a. te denken aan: Feline Concentration instant (Waltham), Science Diet A/D (Hill's) of Kuikenvoer.



Ik hoop dat je er iets mee bent.
En ik hoop echt dat het niets erg is, dat het gewoon onverteerd eten is.
Maar mss best dat je toch eens terug gaat naar Hanneke. Zij weet er volgens mij nog altijd het meest vanaf.
Het is wel een eindje rijden, maar ik denk wel dat jij dat er voor over hebt.
De science diet A/D Hill's kun je vinden bij fretten.nl, kost ongeveer 1,50€ per zakje (dacht ik)

Veel succes in elk geval.
Je houdt ons wel op de hoogte hè?!

Groetjes

Hope

Berichtdoor Hope » di mei 10, 2005 9:04 am

Oh ja, dat zalfje dat je gekregen hebt is waarschijnlijk oridermyl??
Ik krijg dit ook elke keer tegen oormijt en het werkt wel.
De meeste frettenliefhebbers gebruiken dit niet graag want als de oormijt al gangen heeft gegraven in het oor, kan de zalf alleen maar meer slecht doen dan goed.

Maar tegen bacterien in het oor (is oorschurft hetzelfde? Ik dacht het wel) werkt dit wel heel goed.
Heb ik bij Freya al moeten gebruiken.
Het nadeel is natuurlijk dat je het tien dagen lang moet gebruiken.

Frontline (hetgeen je in de nek moet druppelen. er was nog een ander maar kan niet op de naam komen) is alleen maar goed tegen vlooien en oormijt.
En ik heb sommige al horen zeggen dat het niet echt heel effectief is tegen oormijt.
Het is wel veel gemakkelijker om te gebruiken.
Oridermyl mag je wel niet preventief gebruiken en frontline wel.
Dus ook weer een nadeel van het zalfje vind ik.

Groetjes

Enya
Berichten: 317
Lid geworden op: di sep 11, 2007 12:31 pm

Berichtdoor Enya » di mei 10, 2005 9:12 am

Die waltham daar heb ik nog achter gevraagd, maar die had hij niet in huis. Daar werkte hij niet meer mee omdat hij er niet tevreden van was en je moest veels te veel in één keer maken en dan zou dat bederven. Mij staat bij dat je ook slechts een deel van het zakje kon klaarmaken zolang je de verhoudingen maar respecteerde. Hij kwam gelijk weer met allerlei ander honden blikvoer af, en toen was ik het echt wel beu. Ik heb toen maar gezegd dat ik het nog weleens kwam halen en dan maar afgerekend en afgetrapt. Die ziet mij dus niet meer terug.

Die zwarte poep heeft frits maar heel af en toe gehad, maar als ik zoiets hoor zou ik richting helicobacter enzo denken. Die da dus niet, hij is er zelfs niet meer verder op ingegaan.

Frustrating frustrating frustrating ... dadelijk maar eens bellen voor een afspraak.
Ik laat jullie nog iets weten hoor.

Groetjes

Hope

Berichtdoor Hope » di mei 10, 2005 9:18 am

Ik dacht als ze heliobacter hadden dat ze ook vaak aan hun bekje begonnen te krabben.
Ik kan er naast zitten hoor, ben niet zo thuis in de medische frettenwereld.
Wel al over zitten lezen, maar dat is het wel.

Groetjes

Enya
Berichten: 317
Lid geworden op: di sep 11, 2007 12:31 pm

Berichtdoor Enya » di mei 10, 2005 10:42 am

Dat zalfje is canaural en zou tegen ontsteking van de uitwendige gehoorgang bij hond en kat dienen. Er zit diethanolamine fusidaat, framycetine, nystatine en prednisolone in geloof ik. We moesten het eenmaal daags geven een paar dagen lang.

Krabben doen ze toch vrij geregeld, maar ze hebben geen vlooikes. Onze ex-DA zei ons dat fretjes toch geregeld liggen te krabben, hoe vaak doen ze dit bij jullie ongeveer? Is dat een paar keer per dag/uur/minuut alleen als ze wakker zijn of springen ze weleens plots uit de hangmat om te krabben? En waar krabben ze zoal?

Voorlopig hebben we bart vander kuylen uitgekozen als DA, dat is iets praktischer als hij blijvend onze DA zou worden.
Over een klein half uurtje kan ik hem terugbellen, hij was namelijk net aan t opereren toen ik belde.

jujutje
Berichten: 250
Lid geworden op: vr nov 26, 2004 7:53 pm

Berichtdoor jujutje » di mei 10, 2005 11:28 am

nystatine is een antibioticum...
(da gebruik ik ook soms in het labo bij in vitro culturen)

senna kan ook soms zo een krabaanval hebben ze.. dan springt hij uit
zijne hangmat om te gaan krabben..
hij doet da echt dikwijls, ma is wel behandeld met stronghold, dus ik denk
dat fretjes gewoon veel krabben... ma zou dit ook graag es bevestigd horen...
veel succes ermee!
khoop da je een beter dierenarts vindt!!
** Mokjes van Darco en Bailey **
Slaap zacht Snoesje, Senna (4),Turbo (2) en kleine Kiki (5,5)... we zullen jullie altijd missen

Hope

Berichtdoor Hope » di mei 10, 2005 11:32 am

Sorry, dat zalfje ken ik niet. Nog nooit van gehoord.
Onze hond heeft dit vroeger zelfs nooit gehad.

Mss is na vragen bij je nieuwe DA.

Als ik je effe kan gerust stellen; fretjes krabben heel veel.
Dat ze heel veel krabben heeft vaak te maken met de ruiperiode.
Die van ons krabben zich ook vaak, soms zijn ze aan't spelen en stoppen ze gewoon om te krabben.
Soms is dat meerdere malen per minuut, soms per uur.
Als ze slapen, worden ze wel niet vaak wakker om te krabben.
Alé dat heb ik toch nog nooit gezien.

Als ze krabben is het vaak zoals een hondje, aan hun oren of hun lijfje.
ze bijten ook soms aan hun buikje.
Vlooien hebben ze niet want dan zou ik het al gezien hebben (bijna elke avond controle :D )
en voor een fret krabben ze ook niet overdreven.
ondertss ken ik de gewoontes wel van mijn schatjes.
Anders zouden ze al meer dan een jaar vlooien hebben.

ik heb wel al gezien als ze oormijt hebben, dat ze opvallend meer aan hun oortjes krabben. En dan vaak met de twee pootjes tegelijk over de oortjes wrijven terwijl ze hun bekje open doen.
Freya doet dit heel af en toe, maar ze heeft wel geen oormijt meer. Ze moeten het echt heel veel doen, maar dat merk je direct.

Ik heb ze nog nooit aan hun bekje zien krabben, dus ik denk dat dat ook rap opvalt.
ik kan fout zijn hè?!

Groetjes

Gebruikersavatar
Daphne
Berichten: 0
Lid geworden op: zo apr 03, 2005 10:40 pm

Berichtdoor Daphne » di mei 10, 2005 12:12 pm

Hier krabben ze zich ook best vaak. Ze springen dan plotseling uit de hangmat om zich te krabben en gaan daarna weer pitten. Volgens mij zit er dan gewoon een haartje de andere kant op of kriebelen de haren van een ander fretje. Toch hebben ze echt geen vlootjes of andere beestjes, de vacht is schoon en mooi roze. (niet rood en geirriteerd)
Cid had wel vlooien toen hij hier kwam, hij had constant jeuk en hij krabde ook fanatieker. Hij beet ook in z'n vacht en niet op een plek maar aan alle kanten. Gelukkig hadden we hem al behandeld met frontline voor we het hadden gezien (voorzorgsmaatregel)
Er zaten vlooiepoepjes in z'n vacht en hij had ook bijtplekjes. Dat is nu alemaal verdwenen!

Over krabben aan de bek heb ik alleen gehoord dat het een teken van misselijkheid kan zijn. Djago deed dat nadat hij overgaf, maar hij tandeknarste meer van misselijkheid.
Groetjes Daphne en Bart, Djago, Suki, Tiga en Cid!

Enya
Berichten: 317
Lid geworden op: di sep 11, 2007 12:31 pm

Berichtdoor Enya » di mei 10, 2005 12:26 pm

oef, das dan al één punt waar ik wat geruster in ben. Onze fretjes vertonen gelijkaardige krabpatronen dus daar zal het dan wel goed zitten.

Friemel heeft deze ochtend voor de eerste keer overgegeven, eerst begon hij zowat te hoesten en ineens, floep alles er terug uit. Het was nu wel niet veel en het was ook de eerste keer, maar dat mag de DA donderdag ook ff checken (donderdag avond mogen we naar bart).

Frits was deze ochtend ook nog niet helemaal bekomen van de emoties van gisteravond. Gisteravond was hij nog aan t kuchen (niet gelijk bij een verkoudheid, was veel viezer om te horen, precies naar adem aant snakken maar dat zal mijn verbeelding wel geweest hebben) en was hij extreem moe, hangerig en uit zijnen doen. Vanmorgen heeft hij heel even met friemel gespeeld maar voor de rest was het precies een vod. Nog steeds hangerig en als ik hem terug op de grond zette/legde, bleef hij gewoon liggen waar hij lag, meestal loopt hij gelijk weer weg of anders speelt hij nog even met mijn hand maar deze morgend dus niet.

Hopelijk hebben ze er niets aan overgehouden en zijn ze straks weer de oude als ik thuiskom. Ik had veel liever een dag thuisgebleven bij mijn schatjes maar dat ging dus niet.

nessa

Berichtdoor nessa » di mei 10, 2005 12:53 pm

enya
ik weet niet of je berchem ver ind
maar mijn da ( van doorne is kei goed met fretten
zowel hij als zijn vrouw
en volgens dave is zelfs zijn assistente kei goed met fretten
als je wil geef ik adres en tel door
die is kei goed en liefg met mijn fretten

Enya
Berichten: 317
Lid geworden op: di sep 11, 2007 12:31 pm

Berichtdoor Enya » di mei 10, 2005 1:04 pm

Dat is lief van je nessa, maar ik ga even afwachten of bart bevalt. We hebben ondertussen een afspraak kunnen maken voor donderdag avond dus hopelijk weten we dan eindelijk iets meer.

Ik laat jullie zeker iets weten.

Ps: enne berchem is absoluut niet te ver, ik zou er zelfs tot ver over de grens mee rijden als daarmee alle problemen opgelost zouden zijn. Een paar uur rijden voor die schatjes daar zit ik echt niet mee in, maar het zal voor hen dan wel afzien zijn want mijn auto heeft gene airco en warmt nogal snel op bij file rijden (vandaar dat onze keuze ook op bart is gevallen, dat is maar een klein halfuurtje rijden).

nessa

Berichtdoor nessa » di mei 10, 2005 1:07 pm

je laat maar iets weten he
dan geef het wel zenne
we zullen duimen da bart meevalt he

LadyWolf

Berichtdoor LadyWolf » di mei 10, 2005 2:59 pm

Ik ben voor Bart naar drie verschillende da's geweest. Nu blijf ik bij Bart gaan, ik ben heel tevreden over hem zou geen andere dierenarts meer willen voor mn fretjes. Zekerheid vind ik belangrijk.

ufo
Berichten: 0
Lid geworden op: za mei 15, 2004 10:35 pm
Locatie: Reet

Berichtdoor ufo » di mei 10, 2005 3:08 pm

ik ga ook in berchem en inderdaad nessa zijn assistente is ook erg goed met fretten ( 2) de andere assistente is nog nieuw die ken ik niet zo goed
bart is mijn reserve da :P voor het geval dat ik in berchem niet direct terrecht kan
Groetjes, ufo
fretjes : Maya ,Kai , Taico , Yellow , Zippo en Mieke
poezen :Lucky ,Tsumi ,Britney , Sasha , xena en macho
honden :Lizzy en Spike
kipjes :Rosse ,Witte , Babbel , Spikkel , Zwartje en Jumper , Goldy
Duifjes : Suske en Wiske

nessa

Berichtdoor nessa » wo mei 11, 2005 7:21 pm

ik mocht naar van doorne zijn gsm bellen in nood
wel sjiek zenne
zo zijn er niet veel
ik hou het toch ( als het kan bij van doorne )
maar vertrouw de andere nu dus ook wel
thnx ufo


Terug naar “Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 73 gasten