fretjes en de hitte

Ligt je fret lekker te soezen en wil je dat aan de hele wereld kwijt? Op dit forum kan je mail niet gek genoeg zijn. Stuur je frettenkuren de wijde wereld in en laat iedereen meegenieten van een gezonde dosis frettengekte ...
Enya
Berichten: 317
Lid geworden op: di sep 11, 2007 12:31 pm

Berichtdoor Enya » do mei 26, 2005 10:22 am

Met de voorspelde tropische temperaturen kunnen de fretjes wel wat verkoeling gebruiken.

Het klinkt misschien een beetje decadent, maar ik heb scorp gevraagt om onze airco te programmeren zodat die vanmiddag wat verkoeling geeft voor de fretjes. (Speciaal type, de fretjes zitten dus niet in een koude luchtstroming, en je kan de temperatuur instellen dus het wordt ook niet te koud). Ik weet het dat het een beetje decadent is en dat we er echt wel 'eieren onderleggen' onder die prutskes van ons maar als dat ding er toch is dan kan je het evengoed gebruiken vind ik.

Welke methodes gebruiken jullie zoal om de fretjes wat verkoeling te geven overdag als jullie zijn gaan werken?

Hope

Berichtdoor Hope » do mei 26, 2005 10:43 am

Niks
:P

Serieus wij moeten niks gebruiken, want het wordt nooit echt warm in de frettenkamer.
En de ruit staat er dag en nacht open (ook niet op de fretjes gericht), dus komt er altijd frisse lucht binnen.
En ze krijgen verschillende keren heel koel water.
Ze hebben er blijkbaar geen last van.
Maar voor deze zomer ga ik toch zo'n koelhalsband aanschaffen, want je weet maar nooit dat het heel heet gaat worden.
(verkopen ze bij fretten.nl)
Als het echt ondragelijk wordt, krijgen ze ook een plonsbadje om in te spelen, mss met ijsblokjes in.
Kunnen ze daar mee spelen. Zullen ze wel weer superleuk vinden.

Enya
Berichten: 317
Lid geworden op: di sep 11, 2007 12:31 pm

Berichtdoor Enya » do mei 26, 2005 10:58 am

Met een baddeke water moet ik dus niet afkomen, dan zie je ze niet meer. Ik was aan het denken aan zo een koelmat, maar ik vrees dat ze die niet gaan gebruiken. En om ze nu een halsbandje aan te geven als we weg zijn dat zie ik niet zitten, veel te gevaarlijk als we niet thuis zijn en ze zouden eens ergens achter blijven haken.
Bij ons staan de fretjes en hun eigen prive-speelkamer op de koelste plaats van ons huisje maar ik denk dat het daar nog flink heet kan worden van de zomer. Het wordt onze eerste zomer in ons huisje dus veel ervaring hebben we er niet mee maar uit de ervaring van die paar goede dagen in het begin van t jaar denk ik dat dus dat het weleens goed warm kan worden.
Raam openzetten kunnen we ook wel doen, maar als het buiten 32graden is dan schiet je er niets mee op he.

Hope

Berichtdoor Hope » do mei 26, 2005 11:07 am

Bij die van mij moet ik ook ni afkomen met een bad, ma zet een kom neer waar ze in kunnen met een laagje water in en ze zullen er ni van weg te slaan zijn.
Om duwen, met elkaar in vechten,...
Ik ken mijn prutsen; als ze met water kunnen spelen doen ze het ook
Maar een bad?! Nee, daar zijn ze bang van.
:P
Zo nen halsband is met klittenband (dacht ik), dus als ze ergens achter komen vast te zitten, trekken ze het rap open.
Wij hebben geen airco, dus moeten wel creatief zijn
Lol
Dieje halsband zou ik ze ook ni constant aan doen.
Ze hebben er echt minder last van dan je denkt.
Vorig jaar was het echt warm, toen gingen ze toch wel uit zichzelf in de zon liggen.
Soms versta ik die beestjes toch niet.

Ik ga ook wel zorgen da ik vitasol in huis heb, voor in hun water te doen.

Enya
Berichten: 317
Lid geworden op: di sep 11, 2007 12:31 pm

Berichtdoor Enya » do mei 26, 2005 11:31 am

ik bedoelde inderdaad ook een kommetje met water, geen heel bad want daar kunnen ze uit zichzelve niet uit he.
Een kommetje water zullen ze nog weleens uitgraven maar voor de rest dus geen intresse zodra het bakje omligt.

Zou klitteband echt zo snel lossen? Ik weet het toch niet hoor, dan zou ik toch nog eerder voor de mat kiezen. Als ze het dan te fris krijgen kunnen ze zelf kiezen om eraf te gaan.

Hope

Berichtdoor Hope » do mei 26, 2005 11:37 am

Ik dacht de halsband eigenlijk alleen te kopen voor als we gaan wandelen of als ze in de draagmand zitten.
Maar voor in de kooi zou ik ook de mat nemen.

Ik heb ook gezien dat ze een 'ijsbot' hebben
Daar begin ik wel niet mee, want anders ligt heel mijn kot vol met water
:P

Als ge in da kommeke ijsblokskes doet, denk ik wel da ze het plezanter zullen vinden.
Of balletjes ingewreven met ferretone.
Da leidt zelfs een beetje de aandacht af als ze in bad zitten.
:D

hodieho
Berichten: 77
Lid geworden op: di dec 28, 2004 8:04 pm

Berichtdoor hodieho » do mei 26, 2005 11:44 am

Wij hebben de fretten buiten in een kooi zitten. Ik heb nu een handdoek in de kooi gelegd en daarop een afwasteil met een laag water. Net genoeg zodat ze de bak niet om kunnen gooien. Ze vinden het leuk en hebben verkoeling. Als ze er niet in gaan, zullen ze het ook niet te warm hebben. Het wordt wel een kledderboel, maar omdat die handdoek er onder ligt, valt het wel mee. Ik heb er houten ballen in gedaan. Die blijven drijven en die kunnen ze met hun tandjes uit het water halen. Ze liggen nu ook door heel de kooi. Ik doe er ook wel eens stukjes appel in en rozijntjes. Die zakken naar de bodem en die pakken ze dan toch. De bak met water staat er nu al drie dagen in en af en toe zie je ze er lekker mee spelen. (Ik verschoon het wel elke dag!) :P
Groetjes,

Sandra, Scoob, Sandy, Belle en Pepper

Enya
Berichten: 317
Lid geworden op: di sep 11, 2007 12:31 pm

Berichtdoor Enya » do mei 26, 2005 11:51 am

nu dat scorp de tuin aan t afwerken is kunnen we misschien een ballenbad gaan kopen en dat buiten zetten met water en een paar balletjes erin. Misschien dat ze dat wel leuk gaan vinden. Die ga ik in ieder geval onthouden.

Hope

Berichtdoor Hope » do mei 26, 2005 12:01 pm

Dan kom ik ook is langs met mijn fretjes zene.
Die willen ook wel in zo ne speeltuin spelen.
:D

Enya
Berichten: 317
Lid geworden op: di sep 11, 2007 12:31 pm

Berichtdoor Enya » do mei 26, 2005 12:04 pm

altijd welkom zou ik zeggen, maar je zal nog ff geduld moeten hebben want hij moet nog afgesloten worden, het gras ligt er nog niet ...

Hope

Berichtdoor Hope » do mei 26, 2005 1:17 pm

Ik heb geduld, de fretjes daarentegen da weet ik ni zene.
:D

IceGirly
Berichten: 16
Lid geworden op: di mei 24, 2005 2:52 pm

Berichtdoor IceGirly » do mei 26, 2005 3:26 pm

Hebben jullie elkaar al eigenlijk in het echt gezien?
Goh dat moet wel leuk zijn :) al die fretjes die spelen met elkaar maak dan maar foto's en laat ze hier dan maar eens zien ;) :P

Hope

Berichtdoor Hope » do mei 26, 2005 3:38 pm

Sommige heb ik al gezien, andere nog niet.
Maar de fretjes hebben al vaak samen gespeeld
Op een speelnamiddag zitten ze allemaal samen te ravotten
Da's echt wel leuk om te zien!!
Je moet ook maar eens komen
De volgende is 5 juni in Wondelgem en 26 juni is er een frettenwandeling in hofstade.

Gebruikersavatar
Daphne
Berichten: 0
Lid geworden op: zo apr 03, 2005 10:40 pm

Berichtdoor Daphne » do mei 26, 2005 7:03 pm

Hier heb ik 's nachts de gordijnen in de kamer open en overdag dicht, en de ramen open waar het kan.
Dat gaat goed, het blijft binnen een stuk koeler.
Als we er zijn hebben we een stop in de douchebak en een laag koud water er in. daar springen ze in als ze zin hebben, maar er in spelen doen ze niet echt.
Dat gebeurt daarna als ze kleddernat door t huis huppelen :D
Groetjes Daphne en Bart, Djago, Suki, Tiga en Cid!

Gebruikersavatar
bull
Berichten: 517
Lid geworden op: za jul 24, 2004 11:08 am

Berichtdoor bull » do mei 26, 2005 8:22 pm

ik heb dus die aquacooler koelmat in de kooi liggen en ze liggen er toch geregeld op hoor, goei spul!
[img]http://usera.imagecave.com/bull/gratisbanners.gif[/img]

life sucks!!!..............maar er zijn ook goede dagen!!!

nessa

Berichtdoor nessa » do mei 26, 2005 9:42 pm

ik heb da ook zo een coolmat

San
Berichten: 19
Lid geworden op: wo jul 21, 2004 6:53 pm
Contacteer:

Berichtdoor San » do mei 26, 2005 10:57 pm

kleine (plastic) flesjes (0.5 liters) in de vriezer leggen en als ze koud genoeg zijn in een kruikzak doen. (of een handdoek)
Of een handdoek vochtig maken ,in de vriezer en dan in de kooi (tenzij je doekenvreters hebt)
Ik doe het laatste regelmatig verwisselen als het echt warm is..
Sanne, Muts, Doos & Binky-Boy

Enya
Berichten: 317
Lid geworden op: di sep 11, 2007 12:31 pm

Berichtdoor Enya » vr mei 27, 2005 8:46 am

Thx voor jullie tips allemaal. Flesjes in de vriezer leggen denk ik niet dat bij ons gaat lukken, want wij zijn 's ochtends 8u tot 18u weg en tegen het warmst van de dag (namiddag) vrees ik dat die dus al volledig gesmolten zullen zijn.

Ik denk dat ik dan toch maar voor zo'n aquacooler ga zien. Blijft zoiets lang fris, en gaat dat niet lekken of houd dat het water goed vast?
Hebben ze die alleen bij fretten.nl of ook in de gewone dierenzaak zoals petco, tom&co, ... ?

Gebruikersavatar
Daphne
Berichten: 0
Lid geworden op: zo apr 03, 2005 10:40 pm

Berichtdoor Daphne » vr mei 27, 2005 4:25 pm

Ik heb ook een tip,

net heb ik bij de Xenos (in NL) platte koelelementen gevonden, die zijn iets groter dan een A4 en een centimeter dik ongeveer. Ze waren maar 2,75 per stuk dus heb er gelijk een paar gekocht.

Ze liggen nu in een kussensloop in de kooi en 't spul er boven op! :D :P
Groetjes Daphne en Bart, Djago, Suki, Tiga en Cid!

Gebruikersavatar
bull
Berichten: 517
Lid geworden op: za jul 24, 2004 11:08 am

Berichtdoor bull » vr mei 27, 2005 6:32 pm

pas op me ijs da ze zich er niet aan verbranden he!
die aquacooller leeft hier toc al redelijk lang!
en blijft toch 2 à 3 dagen fris, als ge der ff aan voelt ,voelt die warm maar ze hebben er toch geniet van, als ze der echt op liggen voelt die koel aan!
[img]http://usera.imagecave.com/bull/gratisbanners.gif[/img]

life sucks!!!..............maar er zijn ook goede dagen!!!

Gebruikersavatar
bull
Berichten: 517
Lid geworden op: za jul 24, 2004 11:08 am

Berichtdoor bull » vr mei 27, 2005 6:32 pm

ik heb ze van fretten nl, omdat ik ze nog nergens anders heb zien liggen!
[img]http://usera.imagecave.com/bull/gratisbanners.gif[/img]

life sucks!!!..............maar er zijn ook goede dagen!!!

ufo
Berichten: 0
Lid geworden op: za mei 15, 2004 10:35 pm
Locatie: Reet

Berichtdoor ufo » vr mei 27, 2005 11:18 pm

Origineel gepost door Daphne

Ik heb ook een tip,

net heb ik bij de Xenos (in NL) platte koelelementen gevonden, die zijn iets groter dan een A4 en een centimeter dik ongeveer. Ze waren maar 2,75 per stuk dus heb er gelijk een paar gekocht.

Ze liggen nu in een kussensloop in de kooi en 't spul er boven op! :D :P
ik heb ook zo'n koel ellementen maar je moet wel zeker zijn dat je fretten er niet gaan in bijten want het spul dat er in zit zal toch niet gezond zijn (giftig kan ook )
dus als je slopers van fretten hebt denk ik dat je met flesjes water in de diepvriezer gekoeld en dan in een doekje gewikkeld het veiligste is
Groetjes, ufo
fretjes : Maya ,Kai , Taico , Yellow , Zippo en Mieke
poezen :Lucky ,Tsumi ,Britney , Sasha , xena en macho
honden :Lizzy en Spike
kipjes :Rosse ,Witte , Babbel , Spikkel , Zwartje en Jumper , Goldy
Duifjes : Suske en Wiske

Gebruikersavatar
Daphne
Berichten: 0
Lid geworden op: zo apr 03, 2005 10:40 pm

Berichtdoor Daphne » za mei 28, 2005 2:23 pm

Ik heb gelukkig geen slopers nee maar ik zal het in de gaten houden..
Anders zal ik ze openmaken en ze met water vullen! De vorm is wel ideaal.
Voor flesjes is namelijk niet veel ruimte over in m'n vriezertje %)
Groetjes Daphne en Bart, Djago, Suki, Tiga en Cid!

Hope

Berichtdoor Hope » za mei 28, 2005 2:47 pm

ik ga ook die koelmat bestellen ,da kan nooit kwaad hè
Gisteren hebben ze in 't water mogen spelen
Da zagen ze echt ni zitten, behalve toen ik balletjes in wreef met ferretone
Dan stonden ze rap in 't water
Freya heeft er gene schrik meer van, ma de jongens wel
We hadden ze er effe ingezet en ze gingen heel hard lopen.
Eens ze droog waren kropen ze in de kooi en begonnen ze hun buikje nat te maken met hun drinkwater
Ik geraak er niet meer aan uit zene!
:?

hodieho
Berichten: 77
Lid geworden op: di dec 28, 2004 8:04 pm

Berichtdoor hodieho » za mei 28, 2005 3:04 pm

Met de plantenspuit vinden ze bij mij geweldig, terwijl ze niets meer van het badje moeten hebben.
Groetjes,

Sandra, Scoob, Sandy, Belle en Pepper


Terug naar “Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 26 gasten