Enquète en stof tot discussie

Ligt je fret lekker te soezen en wil je dat aan de hele wereld kwijt? Op dit forum kan je mail niet gek genoeg zijn. Stuur je frettenkuren de wijde wereld in en laat iedereen meegenieten van een gezonde dosis frettengekte ...
Doke
Berichten: 5
Lid geworden op: zo jul 27, 2003 11:21 pm
Contacteer:

Berichtdoor Doke » di sep 13, 2005 1:39 pm

enne... denk nu niet dat ik niets voor mn fretten over heb, dat is zeker niet waar; maar dat chippen laat ik gewoon liever zelf doen!!!

En als het in Nederland zoveel goedkoper is, dan rij ik liever even tot daar, nog n paar mensen bezoeken die ik daar ken(ook via mailinglisten over fretjes :P ), een tas koffie meepikken en er n gezellige dag van maken!!!

2 vliegen in 1 klap, fretje gechipt en mensen opgezocht!!

Gebruikersavatar
Margiet
Moderator / Donateur
Moderator / Donateur
Berichten: 4093
Lid geworden op: wo jan 18, 2006 11:08 pm
Taak: Opvang- & eventverantwoordelijke

Berichtdoor Margiet » wo mei 24, 2006 10:03 am

Ergens hebben jullie allemaal wel een punt, maar waarom is de beslissing hierover een probleem? Over het al dan niet chippen van de hond werd onze mening toch ook niet gevraagd? En waarom of waardoor zou de waarde van een fretje anders zijn?

Mijn fretjes zijn ook niet allemaal gechipt, ik had er gewoon niet over gedacht en ergens vind ik het idd vreselijk erg voor het dondersteentje, maar wat staat er allemaal niet tegenover? Ik heb er hier eentje laten chippen van de week (heb 33€ betaald en dat mindert niet aan chip-prijs maar wel aan visites bij de DA als het er meerdere zijn) en ik moet zeggen dat ik er mij echt wel beter door voel. Niet zo zeer voor mij, als wel voor de fret is het een extra zekerheid. Jij gaat er mss vanuit dat jouw fretje nooit weg kan geraken, en dat de terugvindkans zogoed als nihil is, maar toch wordt die kans door die chip een heel stuk groter. Ik heb 3 kids in huis, ik laat de deuren nooit open, maar dat kan ik niet met zekerheid van de anderen hier zeggen, dus nooit weggeraken is ook relatief. Stel dus hij geraakt wél buiten, en hij wordt gevonden, dan ben je dolblij dat je die chip wel hebt laten zetten. En zelfs al vind je je fretje niet levend terug, maar komt hij onder een auto ofzo, dan weet je uiteindelijk toch wat er van je fretje gekomen is. Hoe erg het dan ook is en blijft, ik heb liever zekerheid over wat er gebeurd is, dan in de onzekerheid verder te moeten leven.

En dan het allerbelangrijkste vind ik, net als bij de hond, het feit dat het dan gedaan is met fretten afzetten in het bos en van die dingen. Als het fretje gevonden is, is de eigenaar tenminste ook snel gevonden. Je moet het diertje daarom niet verplicht terug bij die mensen steken, maar dan heeft het tenminste een kans om via de opvang of het asiel een betere thuis te krijgen dan het bos ofzo. En de eigenaars van fretten er eens op wijzen dat een fret echt niet minder belangrijk is dan een hond, kan echt geen kwaad vind ik.

Ons fretje had idd wat last van zijn chip maandag, er moest idd een kanjer van een naald door die dikke huid, maar hij is het ondertussen al lang vergeten en zowel hij als ik zijn nu meer beschermd. Ik kan ten alle tijden bewijzen dat hij van mij is, en hij komt als alles meevalt ook meteen bij mij terecht moest er iets zijn. En die prijs, 145€, ik vind het echt zo hoog nog niet hoor, voor wat je krijgt. Je betaalt voor menige hond en/of kat, zelfs vogel veel meer dan dat. Safety first, zou ik zeggen!! :)

(Sorry, zie nu pas dat het een Topic van lang geleden is, maar ik vind het toch nog altijd een gesprekje waard, mss hebben sommigen onder ons ondertussen een andere mening dan toen? :P )


[Gewijzigd door margit op 2006-05-24 10:06:14]
Afbeelding

TheSweetRachel

Berichtdoor TheSweetRachel » wo mei 24, 2006 1:39 pm

Ben niet echt een voorstander van chippen geweest, maar door allerlei toestanden die ik de laatste tijd meegemaakt hebt, is mijn mening veranderd.
Ga vandaag 4 van mn 12 sloebers laten chippen en de rest zullen het ook mogen meemaken, ik wil geen risicio's meer lopen, ben van mening dat je beter kunt voorkomen dan achteraf spijt hebben en zeggen ; HAD IK DAT MAAR GEDAAN .....
Wat ik persoonlijk wel niet zou doen is fretten die al een zekere leeftijd hebben of die nooit meegaan naar een speelnamiddag om die te laten chippen. Maar die van mij gaan wel mee en wil geen risico's lopen dat er iemand mee aan de haal zou gaan of dergerlijke, wil alles uitsluiten.

Wat de opvangertjes bertreft vindt ik ook dat je de keuze aan de adopteurs moet laten daar het nog niet echt verplicht is, vanaf dat het wel verplicht is kan de opvang natuurlijk niet achter blijven.

Persoonlijk laat ik het doen uit noodzaak, wat het ook kost !

Hugoke

Berichtdoor Hugoke » wo mei 24, 2006 4:25 pm

in de toekomst zullen we alle dieren moeten laten merken.
honden en katten chippen, waar dus de fret bijkomt.
vogels worden geringd en schapen, geiten, koeien enz. die worden gemerkt met een "wat ik noem" oorbel.

het zal ook makkelijker zijn om je huisdier te volgen.
hoeveel eigenaars heeft het beestje gehad, waar heeft hij gewoond, van waar is hij afkomstig enz.

het is natuurlijk zo dat als je een zwak fretje heeft en hij komt te overlijden na een jaar dat het dus veel geld heeft gekost maar dit gebeurd wel bij meerdere dieren denk ik.
het is een risico en zoals veel dingen in het leven heeft het zijn voor-en nadelen.

karendeclercq2001
Berichten: 178
Lid geworden op: di okt 11, 2005 8:39 pm
Contacteer:

Berichtdoor karendeclercq2001 » do mei 25, 2006 1:38 pm

Om even terug te komen op de 145 euro voor een opvangfretje..
Ik heb er zeker geen problemen mee dat jullie dat zouden vragen voor een fretje, maar ik mijn situatie zou ik er nooit 145 euro voor geven. Ik studeer namelijk nog en heb geen vast inkomen, dus een budget van 145 euro vind ik vrij veel. Ook komt dar nog eens bij de maandelijkse bijdragen van het eten, dierenarts, verzorging,...

Dit wil zeker niet zeggen dat ik het niet voor die schatten voor over heb! Maar er zijn nog altijd GROTE dierenvrienden die een opvang willen geven aan die fretjes, maar toch rekening moeten houden met hun kostprijs. (Zo wil ik er even op wijzen dat wanneer je in een asiel een hond gaat halen, je ongeveer 25euro betaald en hij is gechipt. Meestal moet je de inentingen wel zelfs nog geven, maar het komt er op neer dat deze dieren ook een tweede kans krijgen en verdienen. Zo is het bij de adoptiefretjes ook.)
Ondanks dat de adoptiefretjes dik in orde en goed opgevoed zijn, lijkt het mij geen goed idee om de prijs te veranderen.
Ik denk als de prijs van een adoptiefretje als maar duurder wordt dat er als maar meer fretjes uit een winkel zullen gekocht worden (waardoor de vraag naar fretjes wel weer zal stijgen met alle gevolgen van dien:S )

Het is een zeer mooi initiatief van jullie op de opvangertjes een nieuwe thuis te geven, maar er zijn nog andere dutskes buiten de frettenopvang die ene nieuwe thuis zoeken.

Een fret laten chippen, lijkt mij een goed idee, maar het is te zien in welke omstandigheden. De mijne komen bijna noot buiten, behalve onder toezicht in de zomer (en als het een gesneeuwd heeft :) ), dus de kans in miniem klein dat ik er ooit 1tje zal kwijtgeraken. Ik zie voor mijn fretjes het nut van ze te laten chippen dus niet in.
Natuurlijk voor mensen bij wie de fretjes buiten zitten, kan dit een zeer goede oplossing zijn voor die 'ontsnapperkes'.

Groetjes


[Gewijzigd door karendeclercq2001 op 2006-05-25 13:41:34]

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Berichtdoor jeanine » do mei 25, 2006 3:07 pm

Ik heb erover nagedacht om mijn opvangertjes te laten chippen. Gezien de leeftijd van de beestjes en kostprijs voor 3 chips heb ik ervan afgezien. Mocht ik een puppy aanschaffen zou ik het wel overwegen om het te doen anders mogen ze de grens niet over en kan je ze niet meenemen, dit mis ik nu wel.De levensverwachting speelt ook een rol bij dergelijke beslissing.Oudere opvangfretjes laten chippen lijkt mij ze minder kansen geven om nog door iemand geadopteerd te worden als de kostprijs daardoor hoger zal worden.Dan zou ik persoonlijk voor een jonger fretje kiezen. Al of niet chippen kan volgens mij beter door het toekomstige baasje beslist worden,die kan dan ook het tijdstip voor de extra kost zelf plannen.Ben even iets gaan opzoeken.Wil hier geen reclame voor maken enkel ter info.
Animaux express biedt fretten aan voor €99 met vacinatie en chip toch wel verschil in aanschafprijs!Of je er ook terecht kan met problemen is de vraag natuurlijk.


[Gewijzigd door jeanine op 2006-05-25 16:03:31]

Gebruikersavatar
Margiet
Moderator / Donateur
Moderator / Donateur
Berichten: 4093
Lid geworden op: wo jan 18, 2006 11:08 pm
Taak: Opvang- & eventverantwoordelijke

Berichtdoor Margiet » do mei 25, 2006 5:02 pm

@ Karen : ergens heb je wel gelijk wat die kosten betreft hoor, ik moet ook een tijdje sparen voor ik een fretje uit de opvang kan halen. Ik ben een alleenstaande moeder met 3 studerende kids, mijn ex is niet bepaald een gulle schenker, ook niet voor de kinderen, dus dat is hier ook elke maand hetzelfde, geld op en maand nog lang niet!! Ik heb het er in de vorige post vergeten bij te zetten, maar ik zou ook overwegen het eerst te vragen aan de toekomstige eigenaars. Bij sommige fretten is het echt overbodig, ik denk hiermee aan oudere fretten en fretten waarbij er geen discussie van eigenaar ofzo mogelijk is, in die gevallen kan je het achterwege laten en de fret voor 105€ verkopen. Dan maak je ondanks de "hoge" prijs nog "winst" op een fret van bv ****** Express, waar ik ze nog niet gratis zou willen kopen, hun praktijken stroken echt niet met de mijne!! Het dier zal in ieder geval wel gevolgd worden als de eigenaar dat wenst, uitleg en hulp is altijd bij de hand, dat is die 6€ verschil meer dan waard volgens mij.

Maar eigenlijk moet ik je toch iets heel anders vragen : waar haal jij een hond uit het asiel voor 25€, al dan niet gechipt?? Ik heb er 7 jaar geleden eentje uit het asiel gehaald, een pupje van 12 weken, agressief tot in het puntje van zijn staartje door wat hij op die 12 weken tijd al had meegemaakt, en ik heb toen 3000fr (75€) betaald voor de aankoop. Daarbij kwam de verplichte inschrijving bij de dierenbescherming van nog eens 500fr (12.5€). Het diertje was nog niet volledig gevaccineerd noch gechipt, toen ook nog niet zo populair als nu. Ik had het graag voor het beestje over hoor, zo vermijden ze ook in het asiel de impulsaankopen, maar ik was gewoon verbaasd toen ik 25€ zag staan. Volgens mij is dat toch een prijs waar bepaalde asiels zich niet aan houden dan.

En ja, je krijgt mss idd mensen die dan weer liever een diertje op de markt of in de winkel kopen, maar volgens mij is dat dan bij honden net hetzelfde en daar is er gewoon geen discussie meer mogelijk. Ik blijf met mijn vraag zitten : wat is het verschil hierin tussen een hond, kat of fret?? Is het niet de bedoeling dat je voor hen allemaal het allerbeste wil, ongeacht de kostprijs zolang die "normaal" blijft?
Afbeelding

mammon

Berichtdoor mammon » di mei 30, 2006 10:00 pm

145 euro voor een fretje dat volledig in orde is vind ik niet veel
als je eens uitrekend o hoeveel het komt als je alles zelf moet doen
en zeker als je iets van een 70 euro voor een fret betaald als je hem koopt bij sommige.
ik hoop dat als er mensen zijn die fretjes nemen ze er van de opvang nemen .
en mensen die met hun fret willen kweken ,kunnen inderdaad eerst kijken of ze mensen vinden die een pup wil
wand als je met pups blijft zitten en ze dan naar een dierenwinkel of opvang doet dan gaan ze daar ook overvol gaan zitten
allee das mijn menig he


Terug naar “Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ahrefs [Bot], Bing [Bot] en 42 gasten