Komt de lente er aan?

Ligt je fret lekker te soezen en wil je dat aan de hele wereld kwijt? Op dit forum kan je mail niet gek genoeg zijn. Stuur je frettenkuren de wijde wereld in en laat iedereen meegenieten van een gezonde dosis frettengekte ...
Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Komt de lente er aan?

Berichtdoor jeanine » zo jan 24, 2010 5:06 pm

De laatste dagen is er weer meer leven in huis. Milo speelt met Thirza en Freebee dat het een lieve lust is. Zo zalig om hen weer door de buizen te zien rennen. Al mokkend en rollend door de living te zien springen. Mij uitdagend om mee te spelen. Daarnet was baasje al buiten adem door te jagen op de drie varkentjes. Zetel in en uit, onder de kussens, over de tafel eindigend aan de broekspijp met veel gemok :D Hoewel ik eventjes genoten heb van de winter rust ben ik blij dat de lente zich weer aankondigd ;)
Afbeelding

Raven
Berichten: 114
Lid geworden op: di okt 04, 2005 11:53 am
Locatie: Antwerp what else?
Contacteer:

Re: Komt de lente er aan?

Berichtdoor Raven » zo jan 24, 2010 6:13 pm

Ze lopen teveel in de spots ;)
Misschien hebben hun melatonine hormoontjes een boost gehad lol. :p

Gebruikersavatar
Buddy
Berichten: 41
Lid geworden op: vr mei 18, 2007 9:46 pm
Contacteer:

Re: Komt de lente er aan?

Berichtdoor Buddy » zo jan 24, 2010 9:06 pm

Hier ist nog steeds winter. Als ik ze wakker maak om te spelen duurt het een hele tijd voor ze gedaan hebben met rekken, strekken en geeuwen :D
Zelfs Peanutje is moe en zit ergens diep onder de dekens begraven.

Raven
Berichten: 114
Lid geworden op: di okt 04, 2005 11:53 am
Locatie: Antwerp what else?
Contacteer:

Re: Komt de lente er aan?

Berichtdoor Raven » zo jan 24, 2010 9:31 pm

Zonder gekte, hier valt dat wel mee... zijn soms heel actief!
Misschien komt dat door het afdekken van de kooi wat vanaf +- 17u. tot +- 10u. is. Ook tijdens hun vrije loop hebben ze keuzes genoeg om donker te kunnen slapen... Ik denk dat dit veel doet alsook hun voeding maakt hen actiever.

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Re: Komt de lente er aan?

Berichtdoor jeanine » zo jan 24, 2010 10:30 pm

Raven, hier ligt er ook een sprei over de kooi. Zo leven ze iets meer in het duister over dag en hoop ik dat het kunstlicht s'avonds wat minder effect op ze heeft. Ze slapen tijdens de speeltijd ook in een schuif van de bib kast en daar is het knusjes en donker in. Mogelijks dat het verschil uitmaakt :idea:
Afbeelding

Raven
Berichten: 114
Lid geworden op: di okt 04, 2005 11:53 am
Locatie: Antwerp what else?
Contacteer:

Re: Komt de lente er aan?

Berichtdoor Raven » zo jan 24, 2010 11:02 pm

Zo leven ze iets meer in het duister over dag en hoop ik dat het kunstlicht s'avonds wat minder effect op ze heeft.
Licht is licht of het nu kunstlicht is of niet! Alleen warm licht is minder schadelijk ;) Dwz. het koele blauwe licht, TL, blue & white spots enz.... zijn zeer slecht :euh:
Het warme roodachtige of amber kleurige licht is veel beter voor ze... maar het blijft licht!
Er bestaat zo iets als "over-illumination" en dat is zeer gevaarlijk voor bepaalde dieren zoals de fret!?
Maar voor de mens... weetje, als men soms een dipje heeft of wat moe is in de wintermaanden of zelfs in het begin zit van een depressie zit... zet alle lichten, spots aan en in vele gevallen zal het helpen ;) :rol: :rol: :rol:

Gebruikersavatar
Dorinda
Berichten: 1309
Lid geworden op: za apr 21, 2007 11:08 am

Re: Komt de lente er aan?

Berichtdoor Dorinda » ma jan 25, 2010 10:10 am

Hier zijn ze ook nog niet echt actiever hoor. Mijn fretjes staan in de living en s'avonds brand er maar 1 spaarlamp in een lamp waar stof rond zit dus dat het zeker niet teveel licht geeft dus mijn schatjes zitten ook zeer donker. Door de dag hebben ze dan natuurlijk licht.
Afbeelding
Tibo en zijn wawa's, angels in heaven!!!

alika
Donateur
Donateur
Berichten: 225
Lid geworden op: vr nov 03, 2006 12:29 pm
Locatie: Hasselt

Re: Komt de lente er aan?

Berichtdoor alika » ma jan 25, 2010 8:24 pm

Die van mij waren de laatste tijd ook wat actiever, maar nu het terug wa kouder wordt, is de speeltijd ook weer wat minder... Ze zitten nochtans altijd binnen...
Bandit, Boyke en Muts: my stars in heaven!! Forever in our hearts!!

sah
Berichten: 0
Lid geworden op: wo mar 26, 2008 4:55 pm
Locatie: Gent

Re: Komt de lente er aan?

Berichtdoor sah » ma jan 25, 2010 10:58 pm

De dees hier zijn ook weer actiever, zij mogen spelen net voor ik naar mijn werk ga en nadat ik terug ben en ook al is er dan altijd kunstlicht, ik denk toch dat ze het lengen van de dagen reeds voelen, s'ochtends mag ik nu zonder lichtjes rijden en ik moet ook terug mijn best doen om iedereen in de kooi te krijgen :p lang leve het licht! :p :p :p

Gebruikersavatar
Margiet
Moderator / Donateur
Moderator / Donateur
Berichten: 4093
Lid geworden op: wo jan 18, 2006 11:08 pm
Taak: Opvang- & eventverantwoordelijke

Re: Komt de lente er aan?

Berichtdoor Margiet » di jan 26, 2010 2:09 am

Tja, ik geloof dat er hier weer zo 'n 80% van de frettenpopulatie niet gesnapt heeft dat het "winter" geweest is of er althans niet de noodzaak van inzagen daarom minder uit te spoken!! :s Alles onder de 3 jaar vindt seizoenen overbodig, die tussen de 3 en de 5 hebben af en toe van een extra middagdutje genoten en de rest had soms door dat het geen zomer was, omdat het gewoon kouder was in de keuken dan anders!! Kwestie van dat gedrag, pfff .... hopeloos!! :p :p
Afbeelding

alika
Donateur
Donateur
Berichten: 225
Lid geworden op: vr nov 03, 2006 12:29 pm
Locatie: Hasselt

Re: Komt de lente er aan?

Berichtdoor alika » di jan 26, 2010 2:53 pm

Da s zo'n beetje zoals u dan, Margit, ma dan gewoon omgekeerd: Jij hebt ook niet snel door dat het eigenlijk al zomer is :D ;) Tja van wie zouden de fretsels het dan hebben??? :D
Bandit, Boyke en Muts: my stars in heaven!! Forever in our hearts!!

Adhdke
Berichten: 0
Lid geworden op: za dec 26, 2009 5:39 pm

Re: Komt de lente er aan?

Berichtdoor Adhdke » di jan 26, 2010 6:04 pm

Als ik hier soms verhalen lees....ppppfff
Stinky die zit in haar winterslaap denk ik.
Ze had vandaag nog niet uit haar kot geweest en ik haal ze eruit, ook om haar poepbakje proper te maken en ze heeft even rondgelopen,
paar minuten nog gefikfakt met een plastiek zakje.
Nog een kussensloopje in haar nestje gestoken zodat ze daar nog eens extra kan inkruipen.
Ik ga effe mijn mail nakijken of ik al reaktie gehad heb op een bod dat ik gedaan heb voor een sangenicluieremmer, maar dan om te gebruiken om verschillende keren per dag Stinky haar poep weg te kuisen zonder dat mijn apprtement staat te stinken van vuilzakjes. Ik moet elke keer naar de carport achter het gebouw door het slijk.
Ik heb geen buiten, alleen als ik mijn kop uit het raam hang :rol:
Dus, ik kijk mail na en denk het is hier zo verdacht stil en waar zit ze? Terug in haar nestje in haar kot, de slaapkop!!!
Ik heb haar binnen 3dagen nog maar een maand maar ik vind dat toch niet normaal.
Ik weet wel, een fretje slaapt heel veel, maar als ik Stinky niet uit haar kot haal dan blijft ze gewoon door maffen? Ze heeft amper een half uur uit haar kot geweest!
Mijne hamster is verdekke meer wakker :D
20 uur slapen en 4 wakker, bij mij niet ze. Ik moet ze er gaan uit halen of niks.
Ze eet goed en als ik ze vast heb ze ziet er echt heel gezond uit maar ik ga donderdag naar de dierenarts voor terug te laten nakijken op oormijt.
Ze had over 14 dagen bij haar eerste inenting bij de dierenarts oormijt en hij ging blijkbaar morgen daar nog een herhalingsbehandeling voor doen???
Hij heeft het niet over Stronghold gehad? Moet ge trouwens altijd 2 keer naar de dierenarts voor oormijt? Binnen 14 dagen dan nog eens voor 2 de inenting.
Ik ga hem toch eens vragen om haar nog eens extra na te kijken omdat ze amper een half uur speelt soms. Ik denk dat ik haar kot in het vervolg gewoon een paar uur moet sluiten zodat ze er niet in kan gaan :zzz: Het probleem is dat ze dan ook niet kan gaan kakken, drinken en eten.
Zijn er onder jullie nog mensen waar het fretje echt heel weinig wakker is ( soms maar een uurtje) of ge moet ze echt wakker houden.
Ik vraag mij af of een maatje zou helpen, maar ben nog aan het twijfelen vanwege de kost die het met zich meebrengt of kan meebrengen. We zijn met de crisis allemaal ontslagen en als ge het alleen moet redden dan is het altijd niet zo makkelijk.
Mijne auto staat ook in pan en er gaan flinke kosten aan zijn dus, maar het jekt verschrikkelijk, zou heel graag een maatje voor haar hebben :D om ze te zien fikfakken.

Gebruikersavatar
nielsvl
Donateur
Donateur
Berichten: 1113
Lid geworden op: do mar 13, 2008 8:02 pm
Locatie: Deurle

Re: Komt de lente er aan?

Berichtdoor nielsvl » di jan 26, 2010 6:31 pm

Of een speelkameraad helpt is moeilijk te zeggen...

Net als mensen zijn fretten er in alle soorten.... sommige blijven urenlang lopen tot je zelf moet zeggen dat het welletjes is, anderen doen soms eens een tochtje en het is al gedaan...

Oormijt tjah, ook moeilijk te zeggen, hangt ervanaf in welke toestand, in het begin kan volstaan van met stronghold te behandelen, als het te erg is is het met een spuitje en heb je kans op ontstekingen en zal ze ook een antibioticum krijgen...

Is ze al gecastreerd? (gewoon een vraagje, heeft hier op niets mee te zien)

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Re: Komt de lente er aan?

Berichtdoor jeanine » di jan 26, 2010 6:56 pm

Een maatje erbij is inderdaad niet de goedkoopste keus. Vooral de da kosten wegen zwaar door. Poepbakje, eten en drinken staan standaard in de kooi bij de meesten.
Oormijt is een heel vervelende zaak, in elk geval moeten er 2 behandelingen gegeven worden. Met een herhaling na de eerste op 3 weken. Blijft fret lief dan nog jeuk hebben kan je beter nogmaals naar de da gaan. Stronghold kan je zonder consultatie aankopen bij de da.
Wat je in gedachten moet houden is dat een fret die zich verveelt gaat slapen. Probeer eens met haar te spelen als of je haar kleine fretten vriendje bent. Dat is samen over de grond kruipen en tikkertje spelen. Met balletjes gooien of met een hengel haar verleiden tot het jagen er op. Als het stil is als ik op de pc zit is het hier ook vlug weer slaaptijd tot ze horen dat je rondsloft. Plots zijn ze weer allert om van alles uit te proberen. Ze zijn dan al met 3 in huis, maar na de eerste ronde spelen is het elk voor zich meestal. Zo komt de kleinste aan mijn broek hangen om me duidelijk te maken dat zij nog niet zo moe is als de anderen en wil spelen.
Als het je echt niet lukt om haar een 45 min te laten spelen met je dan zou ik toch oplettend worden of er niets anders onder de leden zit.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Margiet
Moderator / Donateur
Moderator / Donateur
Berichten: 4093
Lid geworden op: wo jan 18, 2006 11:08 pm
Taak: Opvang- & eventverantwoordelijke

Re: Komt de lente er aan?

Berichtdoor Margiet » wo jan 27, 2010 1:56 am

Als oormijt zodanig is dat het met medicatie ipv met Stronghold behandeld moet (komt regelmatig voor hoor, moet je dus niet extra ongerust over zijn), dan krijgen de fretjes meestal dadelijk een injectie met Ivomec van de Da. Deze moet STIPT 14 dagen later herhaald worden, wil ze echt resultaat hebben. Die oormijten krijgen nl ook nakomelingen enz... en die moeten ook dood vooraleer je fret ervan verlost is.

Ik zet de herhalingsinenting normaal gezien zelf (het product geven ze dan mee natuurlijk), maar zowel Bart als Ine hameren erop van echt die 14 dagen STIPT op te volgen.
Afbeelding

Raven
Berichten: 114
Lid geworden op: di okt 04, 2005 11:53 am
Locatie: Antwerp what else?
Contacteer:

Re: Komt de lente er aan?

Berichtdoor Raven » wo jan 27, 2010 9:41 am

Wat je in gedachten moet houden is dat een fret die zich verveelt gaat slapen. Probeer eens met haar te spelen als of je haar kleine fretten vriendje bent. Dat is samen over de grond kruipen en tikkertje spelen. Met balletjes gooien of met een hengel haar verleiden tot het jagen er op. Als het stil is als ik op de pc zit is het hier ook vlug weer slaaptijd tot ze horen dat je rondsloft. Plots zijn ze weer allert om van alles uit te proberen. Ze zijn dan al met 3 in huis, maar na de eerste ronde spelen is het elk voor zich meestal. Zo komt de kleinste aan mijn broek hangen om me duidelijk te maken dat zij nog niet zo moe is als de anderen en wil spelen.
Als het je echt niet lukt om haar een 45 min te laten spelen met je dan zou ik toch oplettend worden of er niets anders onder de leden zit.
Yep, en zo is het!!
Als je ze actief, speels wil houden... moet je er aan werken ;) Hier thuis laat ik nog maar een leeg kartonnetje van een keukenrol laten vallen of ik tik ermee tegen de grond en het spel begint al... even tegen een balletje tikken... rollen en roefel!
Met dat kartonnetje of dergelijke mogen ze alleen onder toezicht spelen (Pepples krijgt nog altijd net kaar kopje erin)

Gebruikersavatar
Buddy
Berichten: 41
Lid geworden op: vr mei 18, 2007 9:46 pm
Contacteer:

Re: Komt de lente er aan?

Berichtdoor Buddy » wo jan 27, 2010 11:43 am

Hier is dat ook met zijn dagen ze. Muisje en Puto zijn nu ook al na 45 min weer gaan slapen, Peanut blijft rondlopen. Deze avond komen ze er dan nog eens uit en dan lopen ze nog eens rond zolang ze willen. Het verschilt echt van dag tot dag. En inderdaad, als ik op de pc zit dan zijn ze ook weer rap terug in hun hok. Een beetje entertainment is dus wel nodig :D

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Re: Komt de lente er aan?

Berichtdoor jeanine » wo jan 27, 2010 8:29 pm

Vandaag was het weer de moeite. De fretten komen naar beneden in de carrier. Meestal kruipt er al 1 soms 2 al vanzelf daarin terwijl ik de kooi kuis. Deze avond dus geen geluk, ze lopen zo zot als een achterdeur. Meer dan 2 fretten kreeg ik niet samen in de carrier, de enen erin en de andere er uit. Beetje met vrouwke haar voeten spelen en door of in de buizen verstoppertje spelen.
Pas na een grote 5 min ben ik erin geslaagd om er 2 in de carrier te houden, ben zo rap niet meer :roll: . Nr. 3 Thirza is na nog wat onnozel doen toch gevangen en in de hand dan maar meegenomen. Eenmaal beneden barstte de energie pas goed los. Milo is herboren met zijn implantaat denk ik, zijn batterij is precies opgeladen :euh: .
Eindelijk weer wat rust nu :zzz:
Afbeelding

Raven
Berichten: 114
Lid geworden op: di okt 04, 2005 11:53 am
Locatie: Antwerp what else?
Contacteer:

Re: Komt de lente er aan?

Berichtdoor Raven » do jan 28, 2010 10:38 am

Wat ik wel merk... is dat de hoeveelheid eten die ze alle 3 per dag eten sterk vermindert... en ze soms een maaltijd overslaan :euh:

Gebruikersavatar
_K8_
Berichten: 810
Lid geworden op: di apr 21, 2009 1:10 am
Locatie: Brugge

Re: Komt de lente er aan?

Berichtdoor _K8_ » do jan 28, 2010 12:18 pm

Hier blijven ze meer en meer eten... :x
maar worden ook veeeeel actiever!

Raven
Berichten: 114
Lid geworden op: di okt 04, 2005 11:53 am
Locatie: Antwerp what else?
Contacteer:

Re: Komt de lente er aan?

Berichtdoor Raven » za jan 30, 2010 11:31 am

Nu slagen ze om beurt een maaltijd en zelfs soms 2 per dag over...
Niets om te panikeren, daar ze super speels en vol frettenkwaad zitten...
Ach, laten we maar verder doen dat we de fretten zogenaamd begrijpen... lol

Gebruikersavatar
Margiet
Moderator / Donateur
Moderator / Donateur
Berichten: 4093
Lid geworden op: wo jan 18, 2006 11:08 pm
Taak: Opvang- & eventverantwoordelijke

Re: Komt de lente er aan?

Berichtdoor Margiet » zo jan 31, 2010 3:24 am

Yep, hier valt de Lente ook weer uit de lucht!!! In de vorm van witte, bevroren, koude vlokjes :euh: :euh: !!!

:evil: Ben het beu, en nog niet effekes!!!! :hammer:
Afbeelding

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Re: Komt de lente er aan?

Berichtdoor jeanine » zo jan 31, 2010 11:51 am

Margiet, wat jij nodig hebt is een flinke frettenjas :rol:
Afbeelding

Gebruikersavatar
Dorinda
Berichten: 1309
Lid geworden op: za apr 21, 2007 11:08 am

Re: Komt de lente er aan?

Berichtdoor Dorinda » zo jan 31, 2010 12:00 pm

Yep, hier valt de Lente ook weer uit de lucht!!! In de vorm van witte, bevroren, koude vlokjes :euh: :euh: !!!

:evil: Ben het beu, en nog niet effekes!!!! :hammer:
Ik ken het gevoel Margiet, ben het ook kotsbeu! :evil:
Afbeelding
Tibo en zijn wawa's, angels in heaven!!!

Gebruikersavatar
Margiet
Moderator / Donateur
Moderator / Donateur
Berichten: 4093
Lid geworden op: wo jan 18, 2006 11:08 pm
Taak: Opvang- & eventverantwoordelijke

Re: Komt de lente er aan?

Berichtdoor Margiet » zo jan 31, 2010 5:06 pm

Margiet, wat jij nodig hebt is een flinke frettenjas :rol:
Ach Jeanine, 30°C en een stralende zon zou ook al prima zijn!!! ;)
Afbeelding


Terug naar “Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amazon [Bot] en 17 gasten