Vogelpest

Ligt je fret lekker te soezen en wil je dat aan de hele wereld kwijt? Op dit forum kan je mail niet gek genoeg zijn. Stuur je frettenkuren de wijde wereld in en laat iedereen meegenieten van een gezonde dosis frettengekte ...
Jessiecroft
Berichten: 11
Lid geworden op: ma aug 22, 2005 8:05 pm

Berichtdoor Jessiecroft » do okt 20, 2005 4:15 pm

Het is misschien wat vergezocht maar...

In hoever zijn onze schatjes besmetbaar voor vogelpest, ik geef Grumpy Frankie Ferret en nu ook nog iets nieuws bij, maar in beiden zit wel gevogelte.

Ik wou ook nog vragen of het echt zo kwaad kan om frankie ferret eten te geven, Grumpy weegt 1kg200, zijn poep is mooi van kleur en normale grote, de vacht is ook mooi glanzend.

Moet ik echt overschakelen van voedsel naar totally ferret? Ik wil wel maar ik zie niet zo goed de reden in, hij vindt het lekker en hij is kerngezond. :~

Enya
Berichten: 317
Lid geworden op: di sep 11, 2007 12:31 pm

Berichtdoor Enya » do okt 20, 2005 4:51 pm

die vogelpest daar kan ik je niet op antwoorden, maar wat betreft die voeding
Het Frettengetetter boekje (editie oktober 2005) bevat een heel dossier over de voeding. Niemand zal je verplichten om te veranderen van voer, maar het zou idd beter zijn om Totally Ferret te geven aangezien deze voeding van hoogwaardiger kwaliteit is.
Je fretje zal er nu geen last mee hebben met zijn voeding, maar op lange termijn kan voeding van lagere kwaliteit zijn lichaam te veel uitputten en is er een verhoogd risico op voedingsgerelateerde aandoeningen, denk daarbij in de eerste plaats maar al aan insulinomen. Dit kan er voor zorgen dat je fretje minder lang leeft, en dat je misschien nog dure dierenartskosten te wachten staan.

Of je fretje ook daadwerkelijk last gaat krijgen als je niet verandert, dat kan niemand je zeggen maar het risico is wel hoger.

Of het kwaad kan... hierover moet je zelf een keuze maken.

Vanessa
Berichten: 139
Lid geworden op: di jul 15, 2003 10:09 am

Berichtdoor Vanessa » do okt 20, 2005 5:12 pm

Origineel gepost door Jessiecroft

Het is misschien wat vergezocht maar...

In hoever zijn onze schatjes besmetbaar voor vogelpest, ik geef Grumpy Frankie Ferret en nu ook nog iets nieuws bij, maar in beiden zit wel gevogelte.

Ik wou ook nog vragen of het echt zo kwaad kan om frankie ferret eten te geven, Grumpy weegt 1kg200, zijn poep is mooi van kleur en normale grote, de vacht is ook mooi glanzend.

Moet ik echt overschakelen van voedsel naar totally ferret? Ik wil wel maar ik zie niet zo goed de reden in, hij vindt het lekker en hij is kerngezond. :~
Ik heb mijn fretjes een tijdje terug ook Franky Ferret gegeven en ik was er totaal niet tevreden over.Hun vacht was niet mooi(vooral Gizmo de albino) en ze kakten heel veel.
Ik ben nu terug overgeschakelt op Totally Ferret én Hill's Kitten.
Hill's Kitten is even goed van kwaliteit als TF..Dus kan je dit ook geven voor jouw fretjes.Moet niet persé TF zijn..
Ik ben er supercontent van.Heel weinig kakjes en Gizmo krijgt nu zelfs een mooie wittere pels..
:D

Jessiecroft
Berichten: 11
Lid geworden op: ma aug 22, 2005 8:05 pm

Berichtdoor Jessiecroft » do okt 20, 2005 5:13 pm

Ik heb inderdaad het artikel gelezen in het boekje.

Wat ik niet wist is dat deze verschijnselen maar in een later stadium kunnen optreden.

Als dit zo is ga ik zeker veranderen, ik koop toch nooit zakken van 20kg, en ik deed het zeker niet voor de prijs, want zijn kattenbakvulling kost ook al 20€ per maand. Het enige grote probleem is natuurlijk... waar vindt je het in hemelsnaam? Ik vindt alleen Franky Ferret, Vitakraft en Prestige.

Voor de overgang moet ik geen schrik hebben, hij speelt toch alles binnen! :D Bedankt voor voor jouw reactie, ik had er echt grote twijfels over %)

Cooky
Berichten: 181
Lid geworden op: do jul 08, 2004 11:29 pm

Berichtdoor Cooky » do okt 20, 2005 5:21 pm

kijk ook eens bij opvoeding; huisvesting en verzorging bij de topics 'waar TF kopen' en 'bananenchips en nog iets'. daar staat ook een beetje meer uitleg over het belang van een hoogwaardige frettenvoeding.
goed dat je beslist heb over te schakelen! hier doe je alleen maar goed mee!
Ik spreek alle talen!

(ook de dialecten)


Snuggles
Berichten: 0
Lid geworden op: vr sep 16, 2005 4:18 pm

Berichtdoor Snuggles » do okt 20, 2005 7:15 pm

Ik vermoed dat dat voor elk fretje anders is
Onze fretjes krijgen ook franky fret en ze zijn kern gezond en ze hebben een heeeel mooie vacht
Dus ik denk niet dat het terecht is om ier beweringen te doen
over voedsel
xxx kelly


[Gewijzigd door Snuggles op 2005-10-20 19:15:31]
Vele vrolijke mokjes en bokke sprongetjes van het vijftal :P :
[IMG]usera.i42.photobucket.com/albums/e311/Fretten/onderschrift.jpg[/IMG]

Hope

Berichtdoor Hope » do okt 20, 2005 7:24 pm

Het is geen bewering van ons dat Frankie Ferret minderwaardige voeding is.
Het is onderzocht en ze zijn tot de conclusie gekomen dat Totally Ferret, Eukanuba Kitten en Hill's kitten de beste voeding zouden zijn.
Zoals al gezegd is zullen ze er niet direct last van ondervinden, mss zelfs nooit
Ik heb ook lange tijd Frankie Ferret gegeven en ben uiteindelijk overgestapt op TF
Het verschil was toen duidelijk te merken. Vooral aan hun poepjes.
Die zagen er vele gezonder uit.

Het is niet omdat iemand Frankie Ferret geeft dat hij niet goed is voor zijn fretjes.
Verre van. Als jij gelukkig bent met die voeding is dat jouw beslissing.
Zoals dat ik gelukkig ben met TF.

Groetjes

Cooky
Berichten: 181
Lid geworden op: do jul 08, 2004 11:29 pm

Berichtdoor Cooky » vr okt 21, 2005 2:02 pm

Ik vermoed dat dat voor elk fretje anders is

Dus ik denk niet dat het terecht is om ier beweringen te doen
over voedsel


hier ben ik het helemaal niet mee eens.
hoogwaardige voeding is hoogwaardige voeding. en we doen hier geen beweringen, maar geven de FEITEN weer: in (vaak goedkopere) voeding zitten nu eenmaal meer plantaardige vetten ipv dierlijke (en die zijn beterkoop, waardoor het hele productieproces en dus ook de verkoopprijs beterkoop zijn) ; en die plantaardige vetten zijn voor een fret nu eenmaal niet zo goed.

en de reden waarom die voeding niet zo goed is: het verteringsstelsel van een fret is (zeker in vergelijking met bv een kat) zeer kort.
een algemene regel is: hoe meer plantaardig voedsel er verwerkt wordt, hoe langer het spijsverteringsstelsel (bv paard heeft een enorm lang darmstelsel). een kat kan, vergeleken met een fret, beter plantaardig materiaal verteren, zij heeft dan ook, relatief bekeken, een langer spijsverteringsstelsel.
Ik spreek alle talen!

(ook de dialecten)


Enya
Berichten: 317
Lid geworden op: di sep 11, 2007 12:31 pm

Berichtdoor Enya » vr okt 21, 2005 2:14 pm

in voeding van lagere kwaliteit wordt ook dikwijls koolhydraten en suikers gebruikt om de brokjes bij elkaar te houden. Je zou het kunnen zien als een soort 'plakmiddel' zodat het brokje niet uiteen valt in de zak.
Deze suikers lust een fretje heeeeel graag (hoe zou je zelf zijn als je een suikerrijk snoepje/brokje krijgt), maar het lichaam van je fretje kan daar niet goed tegen. De kans dat hij later insulinomen krijgt (o.a. want er zijn ook andere voedingsgerelateerde ziektes) is dan ook vrij reeel.

Ieder zijn mening over de voeding, en niemand verplicht je om te veranderen maar dit zijn inderdaad de feiten. Totally ferret / Marshall enzo hebben hun eigen voedingslabo om speciaal het voer voor fretten te optimaliseren.

Het is nog altijd beter om frankie ferret of duo ferret te voeren dan bijvoorbeeld het goedkope supermarkt huismerk kattenvoer, maar als je de middelen hebt om een beter voer aan te schaffen dan raad ik het zeker aan.

Maar nogmaals, ieder staat hierin vrij

Cooky
Berichten: 181
Lid geworden op: do jul 08, 2004 11:29 pm

Berichtdoor Cooky » vr okt 21, 2005 2:26 pm

thxs voor de aanvulling, dat van de suikers was ik idd nog vergeten te vermelden.
Ik spreek alle talen!

(ook de dialecten)


Jessiecroft
Berichten: 11
Lid geworden op: ma aug 22, 2005 8:05 pm

Berichtdoor Jessiecroft » vr okt 21, 2005 4:56 pm

wel ja het is niet altijd even gemakkelijk voor een beginneling, ik heb hem gekocht, samen met zijn eten (wat ik nagevraagd heb in de winkel) en zijn kooi...

Dus ja... Franky ferret was het enige dat ze verkochten en hij vondt het heel lekker. Logisch, ik eet ook liever een pitta dan droog brood :D

Allessinds supper bedankt voor de reactie's, Grumpy en ik hebben zo te zien nog veel te lerens... en heb zojuist nog een zakje duo ferret bijgekocht om hem afwisseling te geven, (mmm lekkere vis, vind hij) :P

groetjes

Cooky
Berichten: 181
Lid geworden op: do jul 08, 2004 11:29 pm

Berichtdoor Cooky » vr okt 21, 2005 5:03 pm

al doende leert men!
ik heb ook jaren frankie gevoerd hier. het is pas sinds tommy zijn darminfectie een half jaar terug zoiets, dat ik ben overgeschakeld.
héél in het begin gaf ik hier zelfs whiskas! ~0 (@) (die periode heeft gelukkig niet lang geduurd!!) toen wist ik ook niet beter: in verschillende boekjes had ik indertijd gelezen dat het perfect mogelijk was om fretten op kattenvoer te houden.

maar: een gewaarschuwd mens is er 2 waard!
Ik spreek alle talen!

(ook de dialecten)


mammon

Berichtdoor mammon » vr okt 21, 2005 6:04 pm

hey ik geef mijn fretten ook franky ferret en ze zijn er niet ziek van en hun poepjes zijn ook gezond
en ze eten het heel graag
heb toen we 2 fretten hadden kattenver gegeven maar we zijn snel overgestapt

LadyWolf

Berichtdoor LadyWolf » vr okt 21, 2005 8:31 pm

Nog eens, voor het geval je het niet goed begrepen hebt...
Wij hebben die drie voedingen opgegeven, omdat ze qua kwaliteit het beste zijn.
Wij kunnen niet voor jullie beslissen welke voeding jullie aan de fretjes geven, maar wel informatie geven over de kwaliteit van de voeding.
Ik heb ook frankie ferret gegeven.
Ze waren gezond.
Maar nu ik overgeschakeld ben, zijn ze gezonder en het is niet omdat ze NU gezond zijn, dat dat zo blijft...

Enya
Berichten: 317
Lid geworden op: di sep 11, 2007 12:31 pm

Berichtdoor Enya » za okt 22, 2005 2:54 pm

Origineel gepost door LadyWolf

Wij hebben die drie voedingen opgegeven, omdat ze qua kwaliteit het beste zijn.
Hier moet ik toch even op reageren.

Wij hebben die voedingen niet opgegeven, maar wel drs Hanneke Moorman. Zij staat erom bekend een frettenkenner te zijn en is de auteur van het artikel. Ze was zo vriendelijk het copyright te verlenen.

mammon

Berichtdoor mammon » za okt 22, 2005 9:19 pm

man van ...

Ikheb mijn diploma in tuinbouw en weet daardoor ook het een en het ander wat betreft dieren voeding.
droogvoer voor dieren die op plantaardig materiaal leven eten vaak gedroogd eten, zelfs het beruchte beendermeel van de dioxine crisis (remember) is vermalen en gevriesdroogd dierenafval met gesmolten vetpoeder.
bacteriele en virale besmetting is niet mogeijk. kapotgevroren of gekookt

in het geval van honden, katten en dus ook fretten voer wordt het vlees eerst gekookt dan heet gedroogd dan vermalen en vermengd met de andere ingredienten en vervolgens geextrudeerd (vorm van bakken)
geen enkele bacterie of virus overleefd dat

dus nee voor DROOGVOER moet je je geen zorgen maken maar als je echt zeker wilt zijn zou ik momenteel geen natvoer geve of natvoer geven dat geproduceerd is voor dat de vogelgriep is uitgebroken


Terug naar “Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 39 gasten