kvraag het mij af

Ligt je fret lekker te soezen en wil je dat aan de hele wereld kwijt? Op dit forum kan je mail niet gek genoeg zijn. Stuur je frettenkuren de wijde wereld in en laat iedereen meegenieten van een gezonde dosis frettengekte ...
Gebruikersavatar
Ollike
Berichten: 1077
Lid geworden op: wo mei 23, 2007 7:54 pm

kvraag het mij af

Berichtdoor Ollike » wo apr 07, 2010 10:02 am

hoi hoi ,

ik vroeg mij iets af: eergisteren had joske een teek. Ik kreeg hem er maar niet uit en toen ik gisteren terug probeerde hem eruit te vissen, zag ik dat hij weg was en er enkel een korstje overbleef. Het was boven op zijn nek dus dat kan hij toch niet zelf gedaan hebben? Zou Trennemuis dit gedaan kunnen hebben?

Grtz!

Gebruikersavatar
nielsvl
Donateur
Donateur
Berichten: 1113
Lid geworden op: do mar 13, 2008 8:02 pm
Locatie: Deurle

Re: kvraag het mij af

Berichtdoor nielsvl » wo apr 07, 2010 10:09 am

Wie weet kon hij er zelf bij en heeft hij hem er zelf afgekregen he, anders inderdaad mss tren als ze hem aan het kuisen was...

Was hij al groot? Mss was hij "vol" en is hij er al afgevallen he...

Raven
Berichten: 114
Lid geworden op: di okt 04, 2005 11:53 am
Locatie: Antwerp what else?
Contacteer:

Re: kvraag het mij af

Berichtdoor Raven » wo apr 07, 2010 10:19 am

Of was uw fret al behandeld met een of ander product... meestal laten vele producten toe om eerst de teek of vlo te laten bijten!
Na het bijten sterft dan maar eerst de teek of vlo door het product. Dit voor de in het bloed opgenomen producten!
Dat is een van de redenen waarom ik Frontline Spray blijf gebruiken geeft meestal een direct kill en is niet zo toxisch daar het niet in het bloed komt :domhoog: :domhoog:

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Re: kvraag het mij af

Berichtdoor jeanine » wo apr 07, 2010 11:13 am

Het kan ook zijn dat de teek zich reeds volgezogen had met bloed en nu een nieuwe gastheer zoekt.
Afbeelding

Gebruikersavatar
nielsvl
Donateur
Donateur
Berichten: 1113
Lid geworden op: do mar 13, 2008 8:02 pm
Locatie: Deurle

Re: kvraag het mij af

Berichtdoor nielsvl » wo apr 07, 2010 11:39 am

Dat was dus wat mn 2de zin was Jeanine :p

Dacht dat hij dan ongeveer een jaartje verderkon met dat bloed...

Gebruikersavatar
_K8_
Berichten: 810
Lid geworden op: di apr 21, 2009 1:10 am
Locatie: Brugge

Re: kvraag het mij af

Berichtdoor _K8_ » wo apr 07, 2010 12:06 pm

Was ook mijn eerste gedachte.
Heb hier ook al veel opgemerkt dat als ze zich volgezogen hebben en vanzelf weg zijn ontstaat er idd een korstje.
en het is echt niet moeilijk om ze eruit te halen, gewoon zo dicht mogelijk bij hun kopje nemen en een paar keer tegen de klok draaien.

Gebruikersavatar
nielsvl
Donateur
Donateur
Berichten: 1113
Lid geworden op: do mar 13, 2008 8:02 pm
Locatie: Deurle

Re: kvraag het mij af

Berichtdoor nielsvl » wo apr 07, 2010 12:09 pm

In feite mag je niet echt draaien, meer kans dat de pootjes zo afbreken, blijven zitten, met een ontsteking tot gevolg...

Gewoon een tangetje zoeken, kost 2x niets...
Ook opletten van niet op de teek te duwen, veel kans dat em zo al het bloed terug in het lijf injecteert...

Gebruikersavatar
Margiet
Moderator / Donateur
Moderator / Donateur
Berichten: 4093
Lid geworden op: wo jan 18, 2006 11:08 pm
Taak: Opvang- & eventverantwoordelijke

Re: kvraag het mij af

Berichtdoor Margiet » wo apr 07, 2010 12:28 pm

Zwijg me van teken, ik begin een bloedhekel aan die beestjes te krijgen!!! :evil: Ik denk dat ik er de afgelopen 6 maanden zeker 100 verwijderd heb bij de 2 fretten die Hans ons vroeg op te halen en de overige, de ongeveer 500 te klein om te verwijderen teken, zijn dan dankzij Frontline idd verdwenen. Hele fleece-dekentjes vol dode viezerikken!! :roll:

De buiten-kat hier brengt dan jaarlijks ook nog zo 'n slordige 20 teken mee, ondanks de ampulletjes die maandelijks in zijn nek gespoten worden. Ben die beestjes dus echt wel een beetje héél beu gezien!! :hammer:

Ollike, fijn je eindelijk nog eens terug te zien!! Alles oké met die 2 knapperds daar bij jou? Geef ze maar een knufje door van me! :D Gaat Joske naar de Beurs komen zonder Trennemuis?? :(
Afbeelding

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Re: kvraag het mij af

Berichtdoor jeanine » wo apr 07, 2010 6:05 pm

Dat was dus wat mn 2de zin was Jeanine :p
Mijn verdoving werkt nog wat na :p
Vorig jaar na een eerste en enige tekenbeet was ik de gelukkige om de ziekte van Lyme er aan over te houden :evil:
De teek is niet altijd dat onschuldige viezerikje alleen.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Margiet
Moderator / Donateur
Moderator / Donateur
Berichten: 4093
Lid geworden op: wo jan 18, 2006 11:08 pm
Taak: Opvang- & eventverantwoordelijke

Re: kvraag het mij af

Berichtdoor Margiet » wo apr 07, 2010 9:30 pm

Pas maar op, hé Jeanine, Niels is streng vandaag! Beetje bij de zaak blijven, hé!! :rol: :rol: :rol:
Afbeelding

Gebruikersavatar
nielsvl
Donateur
Donateur
Berichten: 1113
Lid geworden op: do mar 13, 2008 8:02 pm
Locatie: Deurle

Re: kvraag het mij af

Berichtdoor nielsvl » wo apr 07, 2010 9:34 pm

'k Verveel mij dood :( :p

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Re: kvraag het mij af

Berichtdoor jeanine » wo apr 07, 2010 9:37 pm

Even wisselen Niels??? :p
Afbeelding

Gebruikersavatar
nielsvl
Donateur
Donateur
Berichten: 1113
Lid geworden op: do mar 13, 2008 8:02 pm
Locatie: Deurle

Re: kvraag het mij af

Berichtdoor nielsvl » wo apr 07, 2010 9:44 pm

Goh, kheb eigenlijk ook niet echt zin in vervelende werkjes :p Zet uw ventje maar aant werk, ge moet ervan profiteren :)

Gebruikersavatar
Margiet
Moderator / Donateur
Moderator / Donateur
Berichten: 4093
Lid geworden op: wo jan 18, 2006 11:08 pm
Taak: Opvang- & eventverantwoordelijke

Re: kvraag het mij af

Berichtdoor Margiet » wo apr 07, 2010 10:18 pm

Als ge zin hebt op uw brommerke te springen en eens een pittig fretseltje te komen bekijken : ge zijt welkom!! :p

Niet bepaald een spook voor de Beurs, zou ik zeggen. Komt, via Daniela, van dezelfde plaats als jouw jongste! ;)
Afbeelding

Gebruikersavatar
nielsvl
Donateur
Donateur
Berichten: 1113
Lid geworden op: do mar 13, 2008 8:02 pm
Locatie: Deurle

Re: kvraag het mij af

Berichtdoor nielsvl » wo apr 07, 2010 10:30 pm

Bijten?

Mn moto is in de maak :( uitlaat is gisteren in 2 gebroken opeens :(

Gebruikersavatar
stevenn
Donateur
Donateur
Berichten: 759
Lid geworden op: ma aug 04, 2008 9:22 am

Re: kvraag het mij af

Berichtdoor stevenn » wo apr 07, 2010 10:47 pm

ge moet vooral opletten dat ge de tanden meehebt
zeker om de ziekte van lime niet te krijgen (of zo its)

Gebruikersavatar
nielsvl
Donateur
Donateur
Berichten: 1113
Lid geworden op: do mar 13, 2008 8:02 pm
Locatie: Deurle

Re: kvraag het mij af

Berichtdoor nielsvl » wo apr 07, 2010 10:52 pm

Er wordt geschat dat +- 1/10 van de teken de ziekte van lyme met zich meedraagt... Vandaar dat het raadzaam is een teek zo snel mogelijk te verwijderen, en best met een tangetje. Zoals ik daarnet zei, als ge erop duwt spuit hij zn maaginhoud terug uit, en hebde dus nog meer kans op een besmetting...

tzijn de deeltjes die blijven zitten die voor ontsteking zorgen

Lyme is overigens niet de enige ziekte die teken met zich kunnen meedragen (uiteraard wel de bekendste)...

Raven
Berichten: 114
Lid geworden op: di okt 04, 2005 11:53 am
Locatie: Antwerp what else?
Contacteer:

Re: kvraag het mij af

Berichtdoor Raven » do apr 08, 2010 12:26 am

In feite mag je niet echt draaien, meer kans dat de pootjes zo afbreken, blijven zitten, met een ontsteking tot gevolg...
Dit is naargelang welke methode of tool je gebruikt he!!!! :hammer:



Of draaiend


Er wordt geschat dat +- 1/10 van de teken de ziekte van lyme met zich meedraagt... Vandaar dat het raadzaam is een teek zo snel mogelijk te verwijderen, en best met een tangetje.
:roll:

Hallo.........Het probleem aanpakken voordat het zich voordoet...
Dus nog beter!
Vandaar dat het raadzamer is om preventief te werken en teek of vlo op voorhand te doden i.p.v. eerst te laten bijten en UW dier bloot te stellen aan de genoemde ziektes :hammer:

Grote zucht!!!!

Raven
Berichten: 114
Lid geworden op: di okt 04, 2005 11:53 am
Locatie: Antwerp what else?
Contacteer:

Re: kvraag het mij af

Berichtdoor Raven » do apr 08, 2010 12:30 am

De buiten-kat hier brengt dan jaarlijks ook nog zo 'n slordige 20 teken mee, ondanks de ampulletjes die maandelijks in zijn nek gespoten worden. Ben die beestjes dus echt wel een beetje héél beu gezien!! :hammer:
En met welk product word ze behandeld?

Gebruikersavatar
Margiet
Moderator / Donateur
Moderator / Donateur
Berichten: 4093
Lid geworden op: wo jan 18, 2006 11:08 pm
Taak: Opvang- & eventverantwoordelijke

Re: kvraag het mij af

Berichtdoor Margiet » do apr 08, 2010 12:33 am

Er wordt geschat dat +- 1/10 van de teken de ziekte van lyme met zich meedraagt... Vandaar dat het raadzaam is een teek zo snel mogelijk te verwijderen, en best met een tangetje. Zoals ik daarnet zei, als ge erop duwt spuit hij zn maaginhoud terug uit, en hebde dus nog meer kans op een besmetting...

tzijn de deeltjes die blijven zitten die voor ontsteking zorgen

Lyme is overigens niet de enige ziekte die teken met zich kunnen meedragen (uiteraard wel de bekendste)...
Nee, idd, moet maar eens een paar nachten naar ****** Planet kijken ... :cry:

Ons nieuwste snotje kan heel lief zijn, maar kent dus totaal geen gezinssituaties. Het is voor haar hier dus een hemel op aarde aan ontdekkingen en 2 mensen die hier constant te besnuffelen en eventueel te "shnappen" vallen, dat is het einde natuurlijk!! Mijn "nee" kent ze ondertussen, ze heeft het nog niet geriskeerd mijn (blote) voeten aan te vallen. Voor ze eraan wil beginnen verwittig ik met "riskeer het nie, hé" en als ze tot aan mijn voet komt is het "nee", gecombineerd met een harde klap in mijn handen. Dat volstaat. Jef maakt zich toch ongerust als de juf te kort komt en dat voelt zij natuurlijk op haar (denkbeeldige) sokken aan en dan is 't uiteraard "hap" op die ene seconde dat hij niet op zijn hoede is!! :s

Wat het bijten betreft kan ik niet klagen, wel is me opgevallen dat ze, wanneer je haar met 2 handen wil vastpakken waarvan één hand rond haar nek, eigenlijk borst, ze pijlsnel hapt, lost en wegspringt. Ze springt dus werkelijk van angst uit je handen dan, raar iets, heb dat nog nooit ondervonden bij een fret. Ze bijt ook niet echt, je krijgt zo één zeer scherp tandje te voelen en dan is ze al weg. Levensgevaarlijk dus in de eerste plaats voor haar. Maar als ze niet wil, moet je verdorie streng optreden, 't is er echt eentje met karakter! :p

Ze weet ondertussen dat ik ook niet snel opgeef, heeft 1x de boel bij elkaar gekrijst omdat ik haar niet wou lossen toen ze Jef had gebeten, al had ik haar gewoon vast met één hand rond haar rompje. Zij wou weg, ik wou dat ze kalmeerde, wel ja, eerst gekrijs door heel Rotselaar om vervolgens rustig en met beloning om het flink gedrag van braaf worden, haar bedje in te trekken. Sindsdien bekijkt ze me altijd eerst als ik iets zeg, zo van "Meent ze dat nu ook alwéér??? :s " en als ze ziet dat ik het idd niet zomaar zeg, loopt(springt) ze mokkend verder door het huis. :lol:

Ze heeft één groot nadeel tot nu toe, ze pest de honden en de katten en ook dat mag ik haar afleren natuurlijk!! :( Als de hond gromt of de kat blaast, denkt ze volgens mij dat dat hetzelfde is als haar mokken en gaat keer op keer terug happen. Je ziet dat ze geen kwade bedoelingen heeft, hoor, maar de rest vindt dat zo lollig niet!! :rol:

Enfin, fret zoveel in huis, zou eens moeten tellen de hoeveelste dat nu is die hier binnen komt, maar 't is in elk geval alweer eentje met wéér een ander karakter dan al die andere snotjes!! Ze blijven boeien, die deugnieten!! ;)
Hallo.........Het probleem aanpakken voordat het zich voordoet...
Dus nog beter!
Vandaar dat het raadzamer is om preventief te werken en teek of vlo op voorhand te doden i.p.v. eerst te laten bijten en UW dier bloot te stellen aan de genoemde ziektes :hammer:

Grote zucht!!!!
De buitenkat wordt hier preventief behandeld hoor, raven, en nog brengt die kastaar enkele teken mee per maand!! :(

Zucht, ... inderdaad!! ;)
Afbeelding

Gebruikersavatar
Margiet
Moderator / Donateur
Moderator / Donateur
Berichten: 4093
Lid geworden op: wo jan 18, 2006 11:08 pm
Taak: Opvang- & eventverantwoordelijke

Re: kvraag het mij af

Berichtdoor Margiet » do apr 08, 2010 12:35 am

De buiten-kat hier brengt dan jaarlijks ook nog zo 'n slordige 20 teken mee, ondanks de ampulletjes die maandelijks in zijn nek gespoten worden. Ben die beestjes dus echt wel een beetje héél beu gezien!! :hammer:
En met welk product word ze behandeld?
Frontline!! :s
Afbeelding

Raven
Berichten: 114
Lid geworden op: di okt 04, 2005 11:53 am
Locatie: Antwerp what else?
Contacteer:

Re: kvraag het mij af

Berichtdoor Raven » do apr 08, 2010 10:23 am

De buiten-kat hier brengt dan jaarlijks ook nog zo 'n slordige 20 teken mee, ondanks de ampulletjes die maandelijks in zijn nek gespoten worden. Ben die beestjes dus echt wel een beetje héél beu gezien!! :hammer:
En met welk product word ze behandeld?
Frontline!! :s
En welke.

Frontline spray?
Frontline spot?
Frontline plus?

Deze discussie al reeds meerdere keren over gedaan op dierenfora’s!
En meestal stapt men over naar een agressiever en toxischer product :shock: Maar meestal ligt het ook aan het verkeerde gebruik van de pipetten van spot en plus met de spuit maar op techniek!
Ook lees/hoor ik regelmatig dat men de spray verkeerd gebruikt! :shock: Nu ik geef toe, dat het sprayen soms verdomt zeer moeilijk is op een fret... maar ik heb daar een truckje voor ;)
Ik heb bij mijn vorige fretten nooit echt een teek of vlo gezien... De huidige fretten daar heb ik al drie teken bij gezien, 2 na een wandeling (naaldbomen) zaten dood in de pels... een bewoog nog wat :ninja: En een andere thuis dood in de kooi... raar daar ze niet buiten waren geweest... ik verdenk duiven of de achterbuurt katten :ninja:

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Re: kvraag het mij af

Berichtdoor jeanine » do apr 08, 2010 10:49 am

Nu ik geef toe, dat het sprayen soms verdomt zeer moeilijk is op een fret.
Ik heb dat eens gedaan bij Tootsie toen er een vlo op zat. Fret in het bad gezet met een washandje over het kopje, zo voorkwam ik om in de ogen te spuiten. Viel eigenlijk nog mee op die manier.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Margiet
Moderator / Donateur
Moderator / Donateur
Berichten: 4093
Lid geworden op: wo jan 18, 2006 11:08 pm
Taak: Opvang- & eventverantwoordelijke

Re: kvraag het mij af

Berichtdoor Margiet » do apr 08, 2010 12:18 pm

Gewoon, de pipetjes gaan maandelijks in zijn nekje ...

Hier is wel heel wat bos achter de tuin en Moustache de Grote doet niets liever dan daar wandelen en zonnen!! :p
Afbeelding

Raven
Berichten: 114
Lid geworden op: di okt 04, 2005 11:53 am
Locatie: Antwerp what else?
Contacteer:

Re: kvraag het mij af

Berichtdoor Raven » vr apr 09, 2010 9:50 am

Gewoon, de pipetjes gaan maandelijks in zijn nekje ... :p
Wel dat is de gewone spuit er maar op los techniek! :p
;)

De juiste voor Frontline!
De pipet brengt men aan van achteren naar voor dus tegen de draad van het haar in... dit terwijl U met de duim voldoende speling heeft om de haarlijn open te drukken...
d.w.z. tussen de overige 4 vingers en de handpalm houd u het nekvel in de houdgreep en de duim heeft even vrij spel... met de vrije hand brengt men het pipetje aan.
Zo kan u de vloeistof tot op de huid brengen... spuit het pipetje half leeg op de huid (zeer belangrijk) en herhaal 2 a 5 cm verder (belangrijk) dit voor kat en fret.
Nooit inwrijven
:domhoog: :lol:


Terug naar “Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 44 gasten