Boycot Iams en Eukanuba

Ligt je fret lekker te soezen en wil je dat aan de hele wereld kwijt? Op dit forum kan je mail niet gek genoeg zijn. Stuur je frettenkuren de wijde wereld in en laat iedereen meegenieten van een gezonde dosis frettengekte ...
Vanessa
Berichten: 139
Lid geworden op: di jul 15, 2003 10:09 am

Berichtdoor Vanessa » ma okt 24, 2005 7:38 pm

Sorry mensen,maar wil het toch even kwijt daar ik zie in sommige berichtjes dat er hier mensen zitten die hun fretjes Eukanuba voeren.
Het is niet om discussie uit te lokken ofzo.. (@)

Wel iets om over na te denken!

www.biteback.be/iams

Dit stukje heb ik wat vertaald.Gevonden op www.iamscruelty.com

Waarom dit allemaal geloven?

Videobeelden liegen niet!Kijk zelf maar naar de beelden.Procter & Gamble,eigenaar van Iams,heeft een lang verleden i.v.m dierenmishandeling.Na jaren van actie's tegen het gebruik van dieren voor proeven,blijft P & G verder met het martelen van konijnen,fretten,honden en veel meer dieren voor zijn huid - en oogirritatie proeven.
P&G geeft meer geld uit aan reclame en advertentie's in vijf dagen dan het geld geeft aan het zoeken naar alternatieven voor dierproeven in de laatste 14jaar.Dat is een slecht record voor een bedrijf dat zegt te houden van dieren.

Voila,wilde het toch even meedelen.. (@)

Vanessa

Gebruikersavatar
amy
Berichten: 377
Lid geworden op: zo sep 25, 2005 1:00 pm

Berichtdoor amy » ma okt 24, 2005 8:12 pm

ik heb zonet de beelden gezien (tot waar mijn emotionele toestand mij toeliet)....
afgrijselijk , dit wist ik helemaal niet....

Wij hebben 6 honden en 3 katten , de honden eten Bento , de katten gewoon aldi-stuff....vroeger gaven wij eukanuba , maar ik ben blij dat we er lang geleden mee gestopt zijn....

Dit zouden wij nooit meer geven
echt verschrikkelijk !!!! !@#$
Dat mensen zo kunnen zijn.... :@

Weer eens een voorbeeld hoe wij als "superieur" en "hogergeplaatst" menselijk ras toch zo dom en primitief kunnen zijn.... :@
Op zulke momenten walg ik ervan mij mens te noemen....Ik schaam me er dan diep voor...

Enya
Berichten: 317
Lid geworden op: di sep 11, 2007 12:31 pm

Berichtdoor Enya » di okt 25, 2005 10:34 am

Wie zonder zonde is werpe de eerste steen ....

Iams en eukanuba zijn niet de enigen die dieren gebruiken voor proeven hoor, Marshall gebruikt ook proefdieren en het zou me niet verwonderen dat totally ferret zich hier ook "schuldig aan zou maken" maar dat zoek ik nog wel even verder op. Schrijft totally ferret niet op hun zakken 'clinically tested and approved' of zoiets? Ik vermoed dat ze dan toch ook proefdieren gebruiken.

En wat dacht je dan van al die medicijnen die je slikt als jij ziek bent? Of die je aan je schatje geeft als hij//zij ziek is? Waar denk je dat dat op getest wordt? Elk medicijn dat in de handel wordt genomen is uitvoerig getest en dat is quasi altijd met proefdieren hoor.

Ieder moet voor zich uitmaken of hij die firmas wil boycotten maar zolang je zelf medicijnen neemt vind ik het wel niet helemaal eerlijk.
Nu mag je me cru vinden, maar ik geef liever een goed merk aan mijn schatjes dan rommel uit de supermarkt dat niet getest zou zijn. Als ik die rommel geef dan worden mijn eigen schatjes ook ziek en moeten die afzien en daar schiet geen enkel fretje mee op.

Ik ben absoluut geen voorstander van dierproeven maar soms zijn ze levensnoodzakelijk. Denk maar aan bv het ontwikkelen van een vaccin tegen die vogelgriep....

Enya
Berichten: 317
Lid geworden op: di sep 11, 2007 12:31 pm

Berichtdoor Enya » di okt 25, 2005 10:35 am

En wat dan met make-up? Wie van jullie draagt er make up die niet op dieren getest is??? (Bodyshop test niet op dieren)

Vanessa
Berichten: 139
Lid geworden op: di jul 15, 2003 10:09 am

Berichtdoor Vanessa » di okt 25, 2005 11:26 am

Origineel gepost door Enya

Wie zonder zonde is werpe de eerste steen ....

Iams en eukanuba zijn niet de enigen die dieren gebruiken voor proeven hoor, Marshall gebruikt ook proefdieren en het zou me niet verwonderen dat totally ferret zich hier ook "schuldig aan zou maken" maar dat zoek ik nog wel even verder op. Schrijft totally ferret niet op hun zakken 'clinically tested and approved' of zoiets? Ik vermoed dat ze dan toch ook proefdieren gebruiken.

En wat dacht je dan van al die medicijnen die je slikt als jij ziek bent? Of die je aan je schatje geeft als hij//zij ziek is? Waar denk je dat dat op getest wordt? Elk medicijn dat in de handel wordt genomen is uitvoerig getest en dat is quasi altijd met proefdieren hoor.

Ieder moet voor zich uitmaken of hij die firmas wil boycotten maar zolang je zelf medicijnen neemt vind ik het wel niet helemaal eerlijk.
Nu mag je me cru vinden, maar ik geef liever een goed merk aan mijn schatjes dan rommel uit de supermarkt dat niet getest zou zijn. Als ik die rommel geef dan worden mijn eigen schatjes ook ziek en moeten die afzien en daar schiet geen enkel fretje mee op.

Ik ben absoluut geen voorstander van dierproeven maar soms zijn ze levensnoodzakelijk. Denk maar aan bv het ontwikkelen van een vaccin tegen die vogelgriep....
Natuurlijk zijn er veel merken die dierproeven doen.Maar niet alle dierproeven zijn dieronvriendelijk.Sommige merken gebruiken dieren om alleen maar te kijken of ze het graag eten.
Procter & Gamble is tot nu toe de enige waarvan geweten is dat ze vreselijke dierproeven doen.En nu dat toch geweten is en er toch vele andere merken zijn (dus alternatieven) die ook goed zijn voor onze huisdieren waarom dan nog verder dat product kopen.
Dierproeven zijn niet echt nodig.Meestal reageren dieren totaal anders op dat gif dan mensen.
En in het verleden zijn al veel mensen gestorven door een medicatie dat getest was op dieren en op de markt gebracht voor mensen...
Genoeg info over dit allemaal op internet.

Zelf krijg ik het niet over mijn hart die producten te kopen daar ik weet wat voor leed eraan vasthangt.
Maar ik heb dit hier neergezet voor de mensen die hier misschien niets van wisten en dat toch wel belangrijk vinden om te weten..
Natuurlijk is iedereen daarna de keuze gelaten om te kopen wat ze willen..

Vanessa

Enya
Berichten: 317
Lid geworden op: di sep 11, 2007 12:31 pm

Berichtdoor Enya » di okt 25, 2005 12:03 pm

Natuurlijk zijn er veel merken die dierproeven doen.Maar niet alle dierproeven zijn dieronvriendelijk.Sommige merken gebruiken dieren om alleen maar te kijken of ze het graag eten.


Das waar, daar had ik nog niet aan gedacht.
toch vele andere merken zijn (dus alternatieven) die ook goed zijn voor onze huisdieren waarom dan nog verder dat product kopen.

Als er een gelijkwaardig alternatief is dat geen dierproeven gebruikt dan ben ik daar voorstander van en dan zal ik dat dieronvriendelijk merk ook niet meer kiezen.
Dierproeven zijn niet echt nodig.Meestal reageren dieren totaal anders op dat gif dan mensen.
En in het verleden zijn al veel mensen gestorven door een medicatie dat getest was op dieren en op de markt gebracht voor mensen...

Er zijn idd voorbeelden van mensen die door medicatie overleden zijn, maar de eerste screening gebeurt bij mijn weten op dieren. Pas in latere fases wordt het product ook op mensen getest.

Ik vind dit soort informatie zeker goed om weten, ik wist zelf ook niet dat eukanuba zulk soort testen deed. Mijn antwoord was enkel bedoeld als stof om over na te denken.

Zelf heb ik niet veel keuze voedingsmerken die ik aan ons fretjes kan geven. Totally ferret is het enige merk dat ze goed verdragen (Friemel heeft volgens de DA een allergie voor bep voedingsstoffen maar we weten nog altijd niet wat precies).

Stel dat Friemel enkel Eukanuba zou kunnen verdragen, welke keuze had ik dan gehad?

Vanessa
Berichten: 139
Lid geworden op: di jul 15, 2003 10:09 am

Berichtdoor Vanessa » di okt 25, 2005 12:39 pm

Aangezien Hill's kitten net even goed is als Eukanuba koop ik Hill's altijd..
Dus kan men gerust Eukanuba links laten liggen :)

Vanessa

Jessiecroft
Berichten: 11
Lid geworden op: ma aug 22, 2005 8:05 pm

Berichtdoor Jessiecroft » di okt 25, 2005 2:33 pm

IK draag make-up dat niet gestest is op dieren, nl. Yves-Rochez

maxi

Berichtdoor maxi » di okt 25, 2005 2:53 pm

Op de site van gaia vind je een ,vrij volledig, overzicht van de
meeste producten , die dierproef-vrij zijn .
Met dierproeven voor medicatie kan ik , hetzij met veel moeite,
wel leven. Maar proeven voor cosmetica en dergelijke vind ik
totaal onaanvaardbaar :@ .Ze kunnen beter testen op de doelgroep
waar het voor bestemd is !
Er hoeft voor mij geen enkel dier te lijden omdat ik er ''mooi'' wil uitzien .

Gebruikersavatar
amy
Berichten: 377
Lid geworden op: zo sep 25, 2005 1:00 pm

Berichtdoor amy » di okt 25, 2005 4:34 pm

ik draag geen make-up...ben daar allergisch aan

mammon

Berichtdoor mammon » di okt 25, 2005 4:49 pm

ik heb er geen woorde voor ik zit gewoon te huilen

Enya
Berichten: 317
Lid geworden op: di sep 11, 2007 12:31 pm

Berichtdoor Enya » di okt 25, 2005 5:23 pm

Origineel gepost door maxi

Op de site van gaia vind je een ,vrij volledig, overzicht van de
meeste producten , die dierproef-vrij zijn .

Er hoeft voor mij geen enkel dier te lijden omdat ik er ''mooi'' wil uitzien .
Handig die site, daar ga ik dan ook eens kijken

Groot gelijk!

Vanessa
Berichten: 139
Lid geworden op: di jul 15, 2003 10:09 am

Berichtdoor Vanessa » di okt 25, 2005 6:42 pm

of je kan eens kijken op www.proefdiervrij.nl.Daar staan alle merken op die niet testen.
Veel merken kent men meestal niet.
Maar ik weet wel het merk van Kruidvat en Hema ook niet testen.In natuurwinkels kan je ook dierproefvrije producten kopen zoals schoonmaakmiddelen,afwasmiddel,wasmiddel,.. van het merk Ecover.
Of Froggie natuurlijk :) Staat meestal ook op de flessen zelf dat het vrij is van dierproeven.

Vanessa

Gebruikersavatar
Chuckie
Berichten: 955
Lid geworden op: zo jul 13, 2003 1:32 pm
Contacteer:

Berichtdoor Chuckie » wo okt 26, 2005 1:53 pm

Hallo,

We zouden De Fretten-Ark niet zijn als we niet reeds wisten waar en voor welke reden fretten gebruikt worden als testdier:

Cosmetica --- neen --- te duur
Militair --- neen --- niet geschikt + te duur
Geneeskundig --- ja --- voor medicatie tegen griepen
Voeding --- ja --- enkel voor Frettenvoeding, waar onze rakkers dus beter van worden

Ik heb trouwens nergens iets gelezen op "BITE BACK" over het gebruik van fretten bij deze proeven, of heb ik daar over gekeken?

Al eens bij stil gestaan dat Marshall Farms kweekt voor labo's en petsector, maar tevens een ongelooflijk goed en compleet gamma frettenvoedingen en produkten op de markt brengt? Ook dit is te danken aan tests op fretten...

Ik denk dat je het het beste kan verwoorden met "het mes snijdt aan twee kanten".
Frettige froeten fan fr... Chuckie

Meer dan ooit overtuigd van de slaagkansen van deze club, en ook een beetje fier dat het soms zonder mij kan ...

Vanessa
Berichten: 139
Lid geworden op: di jul 15, 2003 10:09 am

Berichtdoor Vanessa » wo okt 26, 2005 5:21 pm

Origineel gepost door Chuckie

Ik heb trouwens nergens iets gelezen op "BITE BACK" over het gebruik van fretten bij deze proeven, of heb ik daar over gekeken?
Staat idd niet op de site van Bite Back.Wel op deze site www.iamscruelty.com en dan kijken bij FAQ..

Groetjes Vanessa

Robby
Berichten: 128
Lid geworden op: ma sep 27, 2004 6:43 pm
Contacteer:

Berichtdoor Robby » wo okt 26, 2005 6:28 pm

Wat chuckie zegt is idd waar... het mes snijdt aan2 kanten.

Zelf heb ik me er al mee kunnen verzoenen dat er bepaalde testen gedaan worden....doch met enorme pijn in men hart. Ik ben wel van mening dat vanaf het moment de resultaten bekend zijn zowel + als -, er maar moet gestopt worden met de testen en niet blijven doordoen.
Wat ik echter verafschuw zijn die testen die dienen voor "onze luxe", maw cosmetica, producten die gebruikt worden in het huishouden (allerhande chemische ****).
Vroeger had men dat niet allemaal en de mensen waren blijkbaar toch niet ongelukkig.... Het kan du zonder al deze.... #)
Groetjes
Vulcanferrets
Piper & Cato
Twister; Lucky; Snowy; Mina; Spike; Witteke; Manon; Zohra; Gizmo; Bambam, Pebbles en Damien

RIP
Zarah (+05/2004) - Stitch (+20/11/2006) - Bieke - Roxy (+20/06/2008) - Tinneke(+30/06/2008)

Gebruikersavatar
Chuckie
Berichten: 955
Lid geworden op: zo jul 13, 2003 1:32 pm
Contacteer:

Berichtdoor Chuckie » wo okt 26, 2005 8:42 pm

Staat idd niet op de site van Bite Back.Wel op deze site www.iamscruelty.com en dan kijken bij FAQ..


ik blijk stekeblind want ik zie nergens iets stan over fretten
Frettige froeten fan fr... Chuckie

Meer dan ooit overtuigd van de slaagkansen van deze club, en ook een beetje fier dat het soms zonder mij kan ...

Gebruikersavatar
daikiri
Berichten: 803
Lid geworden op: wo aug 04, 2004 3:39 pm
Locatie: Evergem
Contacteer:

Berichtdoor daikiri » wo okt 26, 2005 9:26 pm

he even iets anders over bite back

heb je daar eens rond gekeken?
anders kijk eens naar dierendag of dode dierendag modeketen l en l
van de bontindustrie in china die video is om gek van te komen!!!!
zat dus te bleiten he! heb 10 seconden gekeken (niet voor kinderen of zeer gevoelige personen!!)
tis om ze zelf dood te slaan!
tests zijn nodig maar is zo al erg genoeg, maar die bontmoordenaars da is nog iets anders!
triesige en moordlustige dai
traantjes van menti-quila-digo-Isaura-shuriken-Ace-Masai -Aleksi Amon-Solita-Sierra Tia Mythos Amargith-muis*mijn dierbare jongens, tot ooit! Bie, zoet en ventie piet dai kit leil- wenni-ty-Tsum-vanna -maan-Fisto-Tiamo-Ilona-Rocco-Mada

Vanessa
Berichten: 139
Lid geworden op: di jul 15, 2003 10:09 am

Berichtdoor Vanessa » wo okt 26, 2005 9:42 pm

ik blijk stekeblind want ik zie nergens iets stan over fretten

[QUOTE]Origineel gepost door Chuckie



Zal het stukje hier effe plaatsen waarop te lezen is dat ze fretten gebruiken.. :

Why should we believe you and not Iams?

Videotape doesn’t lie. See the abuse for yourself here. Procter & Gamble, Iams’ parent company, has a long history of cruelty to animals. After years of pressure to eliminate cruel product testing on animals, the company continues to torture rabbits, ferrets, and many other animals in its skin- and eye-irritancy experiments for cosmetics. P&G spends more money on advertising in five days than it has spent on developing alternatives to ****** testing in the last 14 years. That’s a bad record for a company that claims to care about animals.

Hier staat wel dat ze fretten gebruiken voor make-up enzo.Niet voor hun voeding.Maar vind het natuurlijk wel belangrijk om die voeding niet te kopen omwille dat er wel honden gebruikt worden voor de voeding.
Zelf koop ik zo weinig mogelijk (zo goed als het kan) geen enkel product van dit bedrijf..Waarom kan je hierboven lezen in het stukje.

Groetjes Vanessa

Groetjes Vanessa

mammon

Berichtdoor mammon » wo okt 26, 2005 11:26 pm

man van...

ik heb gisteren die video gezien, maar ik ben er zeker van dat ik die zo'n vijf jaar geleden al eens gezien heb maar dat was van dierentesten in rusland of zoiets met medicijnen.

En nog iets ik kan het mis hebben maar waarom is er in die hele film geen geluid of zie je ook effectief dat het iams is die die testen uitvoert. PETA heeft al eerder van een mug een mammoet gemaakt als het van hun zou afhangen zou niemand geen vlees of dierlijke producten eten maar enkel nog groenten. ok de leefomstandigheden van miljoenen dieren kan veel beter maar het is wel zo dat er miljarden dieren enkel en alleen leven omdat de mens een nut of doelvoor ze heeft. zondefr dat nut zouden ze ons enkel in de weg lopen.

Het is zo datelke dierenvoeder fabrikant testdieren houd om zijn nieuwe of verbeterde brokken te testen voor ze in massa productie gaan, zelfs TF, maar!!! deze tests zijn geen bal waard als ze op dieren getest worden in hevige stres, die etenniet of reageren abnormaal op voeders enz... died dieren worden goed verzorgd. dat is bij varkens zo dat is bij kippen zo en ja dat is ook bij honden zo

In elk geval vind ik het raar dat het weer de PETA is die met die zogenaamde 'bewijzen' afkommen zonder dat ze daar openlijk de dader eerst mee confronteren dat alleen vind ik verdacht. in oostblok landen nemen ze het niet z nauw dat is zo spijtig genoeg maar een gekend fabrikant als iams zou wel totaal geflipt zijn als ze zo'n testen doen met het risico dat het uitlekt en elke hondeliefhebber terstond van eten veranderd uit wraak met hn failsement als gevolg. nee jong heb er zo mijn twijfels bij

DON't believe everything you see as looks may be decieving

Vanessa
Berichten: 139
Lid geworden op: di jul 15, 2003 10:09 am

Berichtdoor Vanessa » do okt 27, 2005 12:11 pm

Origineel gepost door mammon

man van...

ik heb gisteren die video gezien, maar ik ben er zeker van dat ik die zo'n vijf jaar geleden al eens gezien heb maar dat was van dierentesten in rusland of zoiets met medicijnen.

Als het hetzelfde filmpje zou zijn wil ik dat toch wel eens eerst zien.

En nog iets ik kan het mis hebben maar waarom is er in die hele film geen geluid of zie je ook effectief dat het iams is die die testen uitvoert. PETA heeft al eerder van een mug een mammoet gemaakt als het van hun zou afhangen zou niemand geen vlees of dierlijke producten eten maar enkel nog groenten. ok de leefomstandigheden van miljoenen dieren kan veel beter maar het is wel zo dat er miljarden dieren enkel en alleen leven omdat de mens een nut of doelvoor ze heeft. zondefr dat nut zouden ze ons enkel in de weg lopen.

Moet een mens er dan echt bij geweest zijn voordat men het gelooft?
Peta is één van de grootste en beste dierenrechtenopganisatie's op aarde die enorm veel steun krijgt van bekende personen zoals Pamela Anderson,Moby,Alicia Silverstone,Paul McCartney,...en ga zomaar door.Natuurlijk zouden we liever lege kooien zien en iedereen die geen dierenlijken meer eet.
Maar ook wij weten dat dat niet haalbaar is en er altijd mensen zullen zijn die dierlijke producten blijven kopen en eten.Maar dat is geen reden om niet te strijden tegen dit onrecht dat al deze dieren word aangedaan in die verborgen industrie.We zullen dan ook blijven doorgaan voor deze wezens die zelf niets kunnen doen en zeggen en die dag en nacht uitgebuit worden.En gelukkig beginnen meer en meer mensen dit ook in te zien.


Het is zo datelke dierenvoeder fabrikant testdieren houd om zijn nieuwe of verbeterde brokken te testen voor ze in massa productie gaan, zelfs TF, maar!!! deze tests zijn geen bal waard als ze op dieren getest worden in hevige stres, die etenniet of reageren abnormaal op voeders enz... died dieren worden goed verzorgd. dat is bij varkens zo dat is bij kippen zo en ja dat is ook bij honden zo.

Het beeld dat jij hebt van dieren in laboratoriums en andere bedrijven is verre van de realiteit.Ik raad je nu toch echt eens aan te kijken naar beelden van al deze wreedheden.. ~0 .En zeker niet je ogen sluiten en bang te zijn om te kijken naar het leed van al deze dieren.Leed dat je je eigen fretjes of andere huisdieren totaal niet zou toewensen.Dan pas zul je begrijpen dat ook andere dieren kunnen lijden.En dan pas zul je uit je perfecte leventje komen.

In elk geval vind ik het raar dat het weer de PETA is die met die zogenaamde 'bewijzen' afkommen zonder dat ze daar openlijk de dader eerst mee confronteren dat alleen vind ik verdacht. in oostblok landen nemen ze het niet z nauw dat is zo spijtig genoeg maar een gekend fabrikant als iams zou wel totaal geflipt zijn als ze zo'n testen doen met het risico dat het uitlekt en elke hondeliefhebber terstond van eten veranderd uit wraak met hn failsement als gevolg. nee jong heb er zo mijn twijfels bij

Het is altijd makkelijker om met de vinger te wijzen naar andere landen.Maar zelf je ogen sluiten voor leed dat bij jouw in eigen land gebeurt en waaraan men zelf deelneemt door de kopen.Peta is al jaren aan het onderhandelen geweest met Iams(P&G) om hen te doen stoppen met het gebruik van dieren voor hun tests.Maar P&G weigert om alternatieven te zoeken voor hun oog en huidirritatietesten voor schoonheidsproducten en schoonmaakproducten.Ze blijven liever dieren martelen.Al deze bedrijven zijn maar op één ding af en dat is :Geld,geld en nog eens geld!!!
Groetjes Vanessa
(@)

Gebruikersavatar
Chuckie
Berichten: 955
Lid geworden op: zo jul 13, 2003 1:32 pm
Contacteer:

Berichtdoor Chuckie » vr okt 28, 2005 5:19 pm

ik heb mijn berichtje even verwijderd en zal vanavond even reageren
Frettige froeten fan fr... Chuckie

Meer dan ooit overtuigd van de slaagkansen van deze club, en ook een beetje fier dat het soms zonder mij kan ...

mammon

Berichtdoor mammon » vr okt 28, 2005 5:50 pm

op het filmpje is zelfs niet aangegeven dat het van eukanuba of een andere merk is
dus het kan gaan om wat het wilt
het is hee erg vorr dezedieren en men moet er zeker voor strijden dat zoiets stopt
maar dat filpje kan van alles zijn

ik zeg niet dat het zo ismaar het dan evengoed zijn dat het een concurent ofzo is dei dat filpmje gevonden heeft er er een uitleg bij gezetheeft maar schiet me niet dood he omdat ik dit gezegt heb

man van...
kijk ik zeg niet dat iams het NIET gedaan heeft, noch dat P&G het niet gedaan heeft. ik zeg gewoon dat het raar is dat ik het filmpje een vijftal jaar geleden op de tv heb gezien.
Normaal gezien zijn dieretests met voeding vrij diervriendelij zijn om stres te vermijden.
en dat die bekendheden de PETA steunen tom cruise steunt de er van sientology en i geloof zelfs dat er een paar waren die de parma sekte steunden en zelfs een of twee die destijds charles manson gelofden. het is niet omdat een bekendheid iets steunt dat het kosjer is n ja hetzelfde geld voor hondebrokken fabrikanten.

Niet alles is wat het lijkt en niet alles is wat men b eweerd dat het is. i zou gewoon graag wat direkter bewijs zien voor dat ik tot de conclusie kom dat dit effectief is wat de PETA beweerd

[Gewijzigd door mammon op 2005-10-28 22:22:41]


Terug naar “Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 44 gasten