Vraagje

Ligt je fret lekker te soezen en wil je dat aan de hele wereld kwijt? Op dit forum kan je mail niet gek genoeg zijn. Stuur je frettenkuren de wijde wereld in en laat iedereen meegenieten van een gezonde dosis frettengekte ...
Gebruikersavatar
Vosfreakje
Berichten: 92
Lid geworden op: wo aug 26, 2009 2:39 pm
Contacteer:

Vraagje

Berichtdoor Vosfreakje » vr aug 06, 2010 1:12 pm

Kan dit?
http://nl.kapaza.be/antwerpen/fretten-50846947.htm
Dit zien er zéér jonge fretjes uit+zitten op soort van zaagsel ofzo.
Is ook héél weinig geld voor zo'n fretjes vindt ik.
Er staat ook op dat ze goede jagers zijn? :euh:
Wou gewoon jullie mening eens horen.
Ik hoop dat ik dit op de goeie plaats zet , weet niet echt waar ik dit anders moet zetten.
En zo zie ik er nog een heel deel die volgens mij niet echt kunnen, vb acht fretten voor 20 euro voor jacht? :euh: Ofwel lees ik dat verkeerd en is het 20 euro per fretje.

Bedankt,
Tessa
Knuffelige groetjes van Tessa&Kim, Kaitlyn&Artan, Joepi.

AfbeeldingAfbeelding

Gebruikersavatar
a3ke
Donateur
Donateur
Berichten: 1075
Lid geworden op: zo jan 20, 2008 8:55 pm

Re: Vraagje

Berichtdoor a3ke » vr aug 06, 2010 1:50 pm

spijtig genoeg klopt alles wat je denkt

verkeerde huisvesting , klein gestalte kan ook slechte voeding/bijvoeding zijn

en ouders zeer goede jagers kan vrij goed , zijn dan meestal ook kleinere fretten voor de jacht

en 15/20 € , uiteraard zonder enig bezoek aan een dierenarts en al zeker niet ingeent of ontwormd en dan erna het gezin en handen en voeten terroriseren mits geen opvoeding gekregen van de verkopers en/of ouders ....

zo geraken de opvangen steeds goed vol en de dumpplaatsen spijtig genoeg meer in trek mits het beest "maar" 20 € heeft gekost

ik kan je blij vertellen dat ik bvb al met kwasi zekerheid wist dat de pups van ons Gin goed gingen terrecht komen , deels ook door de kostprijs en alle extra's dat ze meekregen van hier , mam Gin en Oma Margit :) , prijs was dan wel x10 van dit voorbeeld
Slaapwel Ginnemie (2011),Fierro en Safari (2012),Martini en Rob (2013)
Gordon,Booth,Grappa en Mol (Prisca) doen het goed hier beneden
We missen jullie

Gebruikersavatar
Vosfreakje
Berichten: 92
Lid geworden op: wo aug 26, 2009 2:39 pm
Contacteer:

Re: Vraagje

Berichtdoor Vosfreakje » vr aug 06, 2010 3:26 pm

Is wel jammer voor het beestje dan.
Ma da ontwormen moet da als je da pas koopt?
Ik heb de mijne via een winkel hier in Kuringen/Hasselt gekocht, en er was ook wat voor gevreesd dat ze veel te klein en te jong waren, maar ze doen het nu wel uitstekend, Kaitlyn is nog niet echt van de grootste maar ze eet en drinkt goed dusja.
Aan de ene kant zou ik het niet erg vinden om zo'n dutsje in huis te halen want dan weet ik dat het goed terechtkomt, maar aan de andere kant moet die kweker wel zelf zijn verantwoordelijkheid opnemen om alles goed te doen, als je dat niet kunt onderhouden zoveel jongsjes moet je er volgens mij niet aan beginnen.

Groetjes
Knuffelige groetjes van Tessa&Kim, Kaitlyn&Artan, Joepi.

AfbeeldingAfbeelding

Gebruikersavatar
a3ke
Donateur
Donateur
Berichten: 1075
Lid geworden op: zo jan 20, 2008 8:55 pm

Re: Vraagje

Berichtdoor a3ke » vr aug 06, 2010 4:41 pm

het in huis halen voed alleen de handel erin ...
Slaapwel Ginnemie (2011),Fierro en Safari (2012),Martini en Rob (2013)
Gordon,Booth,Grappa en Mol (Prisca) doen het goed hier beneden
We missen jullie

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Re: Vraagje

Berichtdoor jeanine » vr aug 06, 2010 5:27 pm

Vosfraekje, ik kan hier enkel A3ke in volgen.
Hoe spijtig ook voor die beestjes, geen goede keuze als huisfretje. De meeste jagers bekijken die kroost als werkgerief en niet als de knuffels die wij er willen van maken. Het diertje doet zijn ding en daarmee gedaan. Er zijn ook andere jagers, die wel het nodige doen. Daar zal je zien dat men er anders mee omgaat en ook anders huisvest ;) Als je een huisfretje wil, zoek je beter in de opvangen of bij hobbykwekers. Je hebt prachtige fretjes gekocht daar niet van, maar ik en met mij ook anderen, zien ze liever niet in winkels of op markten verkocht worden. Meestal weet je niets van de ouders, krijg je niet de juiste info en komen nog alle da kosten bovenop de koopprijs. Als men je het al gezegd heeft bij de aankoop dat zulks noodzakelijk is. Het is niet zo zeer de kostprijs van het diertje zelf, wel de nodige da zorgen die de prijs optrekken. Mijn fretjes zijn allemaal gedumpte fretjes, behalve Milo komen ze allemaal via de opvang DFA. Ik vind het zo zielig dat die schatten zo moeilijk aan een warm bedje geraken. Zo zitten er twee schatten in Evergem te wachten, met alles in orde en niemand heeft een plekje vrij :( Mochten de kosten da per jaar niet zo hoog oplopen, ze kregen van mij hier hun permanente bedje. Het is niet de dagdagelijkse verzorging die de grote kost zijn. ;) Het eerste jaar met inentingen en castratie is al duur, de laatste levensjaren zijn meestal ook niet probleemloos. Komt nog bij dat op het moment dat je zelf niet voor de verzorging kan instaan je beroep op iemand moet kunnen doen om het even over te nemen. Hoe meer fretten hoe moeilijker dit wordt ;)
Afbeelding

Gebruikersavatar
Vosfreakje
Berichten: 92
Lid geworden op: wo aug 26, 2009 2:39 pm
Contacteer:

Re: Vraagje

Berichtdoor Vosfreakje » vr aug 06, 2010 7:01 pm

Ik zeg ook niet dat a3ke ongelijk heeft of zo.
Ik vroeg me gewoon af of dit kon, zoals de fretjes er zitten en zo weinig kosten.
Het eerste jaar als je fretjes hebt is inderdaad duur.Dierenartskosten,een kooi kopen en alle andere toebehoren.
Wat ik enkel bedoelde is dat fretjes niet persée ten dode opgeschreven zijn als ze klein zijn, als er maar voldoende aandacht en liefde aan wordt gegeven.Maar jullie weten er wel meer over, daar ga ik zeker niet over discussiëren:) Ik heb mijn fretjes nog maar een jaartje dus ik heb nog niet zoveel ervaring erin.
Nuja.
Ik hoop gewoon dat de fretjes die op kapaza enzo te koop aangeboden worden goed terecht komen:)

Groetjes
Knuffelige groetjes van Tessa&Kim, Kaitlyn&Artan, Joepi.

AfbeeldingAfbeelding

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Re: Vraagje

Berichtdoor jeanine » vr aug 06, 2010 7:39 pm

Ik vroeg me gewoon af of dit kon, zoals de fretjes er zitten en zo weinig kosten.
Je komt zulke wel meer tegen :cry:
Ik hoop gewoon dat de fretjes die op kapaza enzo te koop aangeboden worden goed terecht komen:
sommigen wel en anderen weer niet :cry: Milo stond te koop met kooi op Kapaza . Er werd op geboden door een handelaar in tweedehandszaken. Daar het dicht in de buurt was heb ik contact met de eigenaar gezocht en Milo zonder de kooi gekocht. Volgens mij was de bieder het enkel om die kooi te doen voor verkoop en niet om het fretje.
Met wat geluk komen sommigen sukkeltjes in een opvang terecht en vinden via deze de weg naar een echte thuis. Zo was er hier onlangs een hulpkreet van een forumlid die overstelpt wordt met fretjes aan het woord. In een winkel niet veraf verkoopt men ze aan €60 per koppel! Kan je je voorstellen wat dat geeft :do: Vlug even kopen voor de kleine, kost toch niet veel ziet er toch lief uit. Dan met gebakken peren zitten en hups fretjes wegdoen, of maar laten kweken zonder omzien. :( Als je hier een tijdje blijft volgen zal je merken dat er soms heel schrijnende toestanden zijn. Mensen die de weg vinden om de juiste info te vergaren voor de aankoop liggen niet zo dik gezaaid. Meestal vindt men de weg pas bij problemen of helemaal niet, spijtig genoeg. Zo komen er dikwijls hoog loopse moertjes op straat of te koop staan, men ziet op tegen de kosten van castratie. Mijn Freebee is zo gevonden met alle miserie van dien om het als nog in orde te krijgen. Zo zijn er ook baasjes met een houten oor als het geld zal kosten. Als je ze verteld dat hun moertje kan sterven als ze er niets aan doen draaien ze je gewoon de rug toe.
Vosfraekje, niets is hier persoonlijk bedoeld, maar af en toe zit het mij heel hoog en moet het er eens uit. Je kan er zo weinig tegen inbrengen :x Bij de aankoop bezinnen kan enkel wat verschil op lange termijn uitmaken ;)
Afbeelding

Gebruikersavatar
Vosfreakje
Berichten: 92
Lid geworden op: wo aug 26, 2009 2:39 pm
Contacteer:

Re: Vraagje

Berichtdoor Vosfreakje » vr aug 06, 2010 11:04 pm

Ja je hebt wel gelijk Jeanine.
Ik dacht ook eerst van te kweken met mijn schatjes, maar ze was o zo klein+ik had nog niet echt de ervaring met fretjes, laat staan om een nestj groot te brengen dan, dus ik heb m'n mannetjesfret laten castreren en moertje laten steriliseren.Sommige mensen kunnen dit misschien grof vinden, maar het was het best zo, dat zie ik nu wel in.Want zou ook kunnen dat m'n fretjes broer en zus zijn.Ik vindt het heel erg dat mensen hun fretjes weg doen omdat ze bijten, of zwanger zijn of noem maar op.Als je een dier in huis neemt moet je er je verantwoordelijkheid voor nemen.Zelfde als je een kindje krijgt, dan stop je dat ook niet in een zak of weet ik veel(wat er jammergenoeg veel gebeurd tegenwoordig :( ).
Ik ga eerlijk zijn ik heb mijn fretjes in die zaak ook aan maar 90 euro fzo betaald, voor een koppeltje.Maar ik ben wel deze site komen opzoeken en info enzo gezocht en toen leerde ik ook Margiet kennen die me ook heel goed geholpen heeft in het begin(n nu nog steeds)en Dorinda, ik ben blij dat ik info kon verkrijgen want in het begin zaten we ook even met de handen in het haar met dat bijten enzo.En Margiet kwam en nam Artan gewoon in de handen en hij deed niks:o
Weetje de mensen denken inderdaad van o zo'n schattig beestje, maar weten niet wat erbij komt kijken,jammergenoeg.En dat veroorzaakt meestal die problemen waarbij ze ze dan wegdoen.Ik was in het begin ook wat twijfelachtig, maar wegdoen dat kon ik niet over m'n hart krijgen, die kleine deugnietjes :wub: .Dus dan maar informeren enzo hé:)Ik zou ze niet meer kunnen missen :wub:
Kwou dat ik iets kon doen voor de fretjes die zo op straat worden gezet of aan hun lot worden overgelaten.


Groetjes,
Tessa&Kim
Kaitlyn&Artan
Joepi
Knuffelige groetjes van Tessa&Kim, Kaitlyn&Artan, Joepi.

AfbeeldingAfbeelding

Gebruikersavatar
Margiet
Moderator / Donateur
Moderator / Donateur
Berichten: 4093
Lid geworden op: wo jan 18, 2006 11:08 pm
Taak: Opvang- & eventverantwoordelijke

Re: Vraagje

Berichtdoor Margiet » za aug 07, 2010 4:21 am

Ja je hebt wel gelijk Jeanine.
Ik dacht ook eerst van te kweken met mijn schatjes, maar ze was o zo klein+ik had nog niet echt de ervaring met fretjes, laat staan om een nestj groot te brengen dan, dus ik heb m'n mannetjesfret laten castreren en moertje laten steriliseren.Sommige mensen kunnen dit misschien grof vinden, maar het was het best zo, dat zie ik nu wel in.
Nu weet ik niet wat andere "hobby-kwekers" ervan vinden, hé, maar ik was 7 jaar met fretten vertrouwd toen ik aan een eerste nestje begon. Wel, ik voelde me, toen de pups er eenmaal waren, een complete leek, niets wist ik zeker, alles moest gevraagd en sommige dingen liepen dan ook ondanks alle info toch nog fout door gebrek aan "genoeg" info. Ondertussen heb ik dit jaar 2 nestjes bij grootgebracht samen met Nouky en Gin en weer kwam ik tot de conclusie dat er veel meer onverwachte situaties ontstaan kunnen dan je maar enigszins kan vermoeden. Weer heb ik af en toe met de handen in het haar gezeten, weer heeft het me uren rondbellen en informeren gekost en ook nu weet ik al zo goed als zeker, dat ik volgend jaar wel weer voor een onverwacht iets zal komen te staan. Kweken met fretten is één, de pups en de moederfret naar een goed "einde" brengen iets heel anders. En neem van me aan, als je hen goed en juist wil voeden, zodat bv je moer even sterk en gezond is na de zwangerschap als voor ze eraan begon en je na 10 weken kan zeggen dat je een pup van 1kg naar zijn nieuwe thuis kan laten gaan, kost het stukken van mensen!! Dan kom je echt niet toe met 20€, hoor!!

Eerst ff vragen of je wel zeker bent dan dat Kaitlyn juist geopereerd is (moet ook gecastreerd zijn, niet gesteriliseerd!!) maar verder wou ik even reageren op het feit dat je denkt dat sommige mensen dit "grof" zouden vinden, die castraties. Een fret voor "huis-tuin- en keukengebruik" :p hoort gecastreerd te zijn. Een ram gaat anders zodanig stinken en zo hevig zijn op sommige momenten van het jaar, dat hij geen echt aangenaam gezelschap is op je schoot of voor de andere fretten en een moertje sterft anders, als er niet mee gekweekt wordt. Dat is dus echt geen kwestie van grof vinden, maar gewoon noodzaak. ;)

Kwou dat ik iets kon doen voor de fretjes die zo op straat worden gezet of aan hun lot worden overgelaten.
Het is zoals ik in mijn "handtekening" heb gezet, hé, jammer genoeg kan je hen echt niet allemaal redden. :(
Afbeelding

ufo
Berichten: 0
Lid geworden op: za mei 15, 2004 10:35 pm
Locatie: Reet

Re: Vraagje

Berichtdoor ufo » za aug 07, 2010 2:01 pm

de meeste fretjes die aan die prijzen worden verkocht zijn fretten die zeker geen aangepaste voeding hebben gekregen , wegens te duur
ofze handtam en zindelijk zijn is altijd af wachten maar kans is klein
de combinatie van ouderdieren is gewoonlijk ook niet ideaal , broer en zus die samen zitten ofzo

mensen die het op de goede manier doen , uitzoeken combinatie ouderdieren , verschillende generaties kennen , goede voeding geven aan moer en pups
zindelijkheid en handtam maken
kunnen het nooit aan deze prijzen doen , als je alleen al ziet wat er soms betaald word aan de dek
dan de voeding nog , ik reken dan de chip en vacinatie nog niet
dan zit je al op een mooi bedrag

het kan zijn dat je een handtam diertje vind voor 10 of 20 € maar dat zullen zeker de uitzonderingen zijn
Groetjes, ufo
fretjes : Maya ,Kai , Taico , Yellow , Zippo en Mieke
poezen :Lucky ,Tsumi ,Britney , Sasha , xena en macho
honden :Lizzy en Spike
kipjes :Rosse ,Witte , Babbel , Spikkel , Zwartje en Jumper , Goldy
Duifjes : Suske en Wiske

Gebruikersavatar
Vosfreakje
Berichten: 92
Lid geworden op: wo aug 26, 2009 2:39 pm
Contacteer:

Re: Vraagje

Berichtdoor Vosfreakje » ma aug 09, 2010 10:27 am

Ja je hebt wel gelijk Jeanine.
Ik dacht ook eerst van te kweken met mijn schatjes, maar ze was o zo klein+ik had nog niet echt de ervaring met fretjes, laat staan om een nestj groot te brengen dan, dus ik heb m'n mannetjesfret laten castreren en moertje laten steriliseren.Sommige mensen kunnen dit misschien grof vinden, maar het was het best zo, dat zie ik nu wel in.
Nu weet ik niet wat andere "hobby-kwekers" ervan vinden, hé, maar ik was 7 jaar met fretten vertrouwd toen ik aan een eerste nestje begon. Wel, ik voelde me, toen de pups er eenmaal waren, een complete leek, niets wist ik zeker, alles moest gevraagd en sommige dingen liepen dan ook ondanks alle info toch nog fout door gebrek aan "genoeg" info. Ondertussen heb ik dit jaar 2 nestjes bij grootgebracht samen met Nouky en Gin en weer kwam ik tot de conclusie dat er veel meer onverwachte situaties ontstaan kunnen dan je maar enigszins kan vermoeden. Weer heb ik af en toe met de handen in het haar gezeten, weer heeft het me uren rondbellen en informeren gekost en ook nu weet ik al zo goed als zeker, dat ik volgend jaar wel weer voor een onverwacht iets zal komen te staan. Kweken met fretten is één, de pups en de moederfret naar een goed "einde" brengen iets heel anders. En neem van me aan, als je hen goed en juist wil voeden, zodat bv je moer even sterk en gezond is na de zwangerschap als voor ze eraan begon en je na 10 weken kan zeggen dat je een pup van 1kg naar zijn nieuwe thuis kan laten gaan, kost het stukken van mensen!! Dan kom je echt niet toe met 20€, hoor!!

Eerst ff vragen of je wel zeker bent dan dat Kaitlyn juist geopereerd is (moet ook gecastreerd zijn, niet gesteriliseerd!!) maar verder wou ik even reageren op het feit dat je denkt dat sommige mensen dit "grof" zouden vinden, die castraties. Een fret voor "huis-tuin- en keukengebruik" :p hoort gecastreerd te zijn. Een ram gaat anders zodanig stinken en zo hevig zijn op sommige momenten van het jaar, dat hij geen echt aangenaam gezelschap is op je schoot of voor de andere fretten en een moertje sterft anders, als er niet mee gekweekt wordt. Dat is dus echt geen kwestie van grof vinden, maar gewoon noodzaak. ;)

Kwou dat ik iets kon doen voor de fretjes die zo op straat worden gezet of aan hun lot worden overgelaten.
Het is zoals ik in mijn "handtekening" heb gezet, hé, jammer genoeg kan je hen echt niet allemaal redden. :(

Er zijn veel mensen die fouten maken wat dat "kweken" betreft.Die denken dat alles vlotjes gaat verlopen en achteraf niet weten wat te doen en de fretjes gewoon op straat zetten.Je hebt wel hélemaal gelijk Margiet.Dat ontken ik niet ze;-) Ik was al blij dat jij er was om me met die 2 fretseltjes te helpen en tips te geven^^.Maar ik zeg niet dat ik dat grof vond van dat castreren , maar als je dat tegen iemand anders zegt krijg je vaak die reactie(tot ze horen waarom dat moet natuurlijk).
Hoe bedoel je dat Kaitlyn wel goed geopereerd is, castreren is toch voor mannetjes en steriliseren voor vrouwtjes?Of bedoel je dat je gewoon zegt dat beide fretjes gecastreerd zijn, dat steriliseren bij moertjes niet wordt gebruikt?
Ik bedoelde gewoon maar dat bij mij dat idee ook in me hoofd opkwam van dat "kweken" omdat mij dat "schattig" leek :oops:
Maar ik ben blij dat ik het uiteindelijk niet gedaan heb, want ik moet nog steeds bijleren van me fretjes die ik nu heb.Maar sommige mensen blijven niet gewoon bij dat idee als ze fretjes kopen, maar doen dat ook, en daar loopt het meestal mis dan.
Knuffelige groetjes van Tessa&Kim, Kaitlyn&Artan, Joepi.

AfbeeldingAfbeelding

Gebruikersavatar
Vosfreakje
Berichten: 92
Lid geworden op: wo aug 26, 2009 2:39 pm
Contacteer:

Re: Vraagje

Berichtdoor Vosfreakje » ma aug 09, 2010 10:29 am

Moet een fret zowieso gechipt zijn?
Of is dat eigen keuze?
Want mijne zijn geen van beiden gechipt eigenlijk. :s


Groetjes
Knuffelige groetjes van Tessa&Kim, Kaitlyn&Artan, Joepi.

AfbeeldingAfbeelding

Gebruikersavatar
a3ke
Donateur
Donateur
Berichten: 1075
Lid geworden op: zo jan 20, 2008 8:55 pm

Re: Vraagje

Berichtdoor a3ke » ma aug 09, 2010 10:58 am

DFA begint voor te lopen op de nakende verplichting van het chippen van kleine huisdieren

Nu is het nog niet verplicht maar dat staat te komen (2012)
Slaapwel Ginnemie (2011),Fierro en Safari (2012),Martini en Rob (2013)
Gordon,Booth,Grappa en Mol (Prisca) doen het goed hier beneden
We missen jullie

Gebruikersavatar
Margiet
Moderator / Donateur
Moderator / Donateur
Berichten: 4093
Lid geworden op: wo jan 18, 2006 11:08 pm
Taak: Opvang- & eventverantwoordelijke

Re: Vraagje

Berichtdoor Margiet » ma aug 09, 2010 2:20 pm

Tessa, normaal gezien worden de termen "castreren" en "steriliseren" gebruikt als het gaat om onvruchtbaar maken van dieren.

Ook bij mannelijke dieren noemen ze gewoon onvruchtbaar maken (dat ze geen jongen meer kunnen verwekken dus) steriliseren. Je hebt dus ook een verschil tussen steriel gemaakte fretten en gecastreerde fretten.

Kort samengevat betekent steriliseren dus ervoor zorgen dat ze geen nakomelingen meer kunnen maken (afbinden van zaad- of eileiders). Dit neemt de "zin" in dekken ook niet weg, gesteriliseerde rammetjes worden dan ook ingezet om, indien nodig, moertjes schijndrachtig te maken.

Castreren betekent het verwijderen van teelballen/eierstokken (waar de hormonen geproduceerd worden), zodat zowel te drang om zich voort te planten als de mogelijkheid hiertoe stopgezet wordt. Een moertje dat nooit gedekt zal mogen worden, behoort gecastreerd te worden, zoniet blijven de hormonen gewoon aangemaakt worden wat uiteindelijk (vaak zelfs snel) tot beenmergdepressie (met de dood tot gevolg) zal leiden bij het moertje.

Daarom hameren wij er bij nieuwe frettenliefhebbers altijd op dit duidelijk te zeggen tegen de Da in kwestie, niet alle Da's zijn hiervan al op de hoogte (al betert dat wel, de laatste tijd). Maar vermits je, als ik me niet vergis, bij Sofie bent geweest met Kaitlyn, zal ze wel gecastreerd zijn, die heeft al meerdere fretten gecastreerd.

Het verschil tussen castreren en steriliseren staat ook op onze site te lezen, hoor!! :p
Afbeelding

Gebruikersavatar
Dorinda
Berichten: 1309
Lid geworden op: za apr 21, 2007 11:08 am

Re: Vraagje

Berichtdoor Dorinda » ma aug 09, 2010 4:22 pm

Tessa, normaal gezien worden de termen "castreren" en "steriliseren" gebruikt als het gaat om onvruchtbaar maken van dieren.

Ook bij mannelijke dieren noemen ze gewoon onvruchtbaar maken (dat ze geen jongen meer kunnen verwekken dus) steriliseren. Je hebt dus ook een verschil tussen steriel gemaakte fretten en gecastreerde fretten.

Kort samengevat betekent steriliseren dus ervoor zorgen dat ze geen nakomelingen meer kunnen maken (afbinden van zaad- of eileiders). Dit neemt de "zin" in dekken ook niet weg, gesteriliseerde rammetjes worden dan ook ingezet om, indien nodig, moertjes schijndrachtig te maken.

Castreren betekent het verwijderen van teelballen/eierstokken (waar de hormonen geproduceerd worden), zodat zowel te drang om zich voort te planten als de mogelijkheid hiertoe stopgezet wordt. Een moertje dat nooit gedekt zal mogen worden, behoort gecastreerd te worden, zoniet blijven de hormonen gewoon aangemaakt worden wat uiteindelijk (vaak zelfs snel) tot beenmergdepressie (met de dood tot gevolg) zal leiden bij het moertje.

Daarom hameren wij er bij nieuwe frettenliefhebbers altijd op dit duidelijk te zeggen tegen de Da in kwestie, niet alle Da's zijn hiervan al op de hoogte (al betert dat wel, de laatste tijd). Maar vermits je, als ik me niet vergis, bij Sofie bent geweest met Kaitlyn, zal ze wel gecastreerd zijn, die heeft al meerdere fretten gecastreerd.

Het verschil tussen castreren en steriliseren staat ook op onze site te lezen, hoor!! :p
Maak je geen zorgen Margiet, Kaitlyn is idd gecastreerd. ;)
Afbeelding
Tibo en zijn wawa's, angels in heaven!!!

Gebruikersavatar
Vosfreakje
Berichten: 92
Lid geworden op: wo aug 26, 2009 2:39 pm
Contacteer:

Re: Vraagje

Berichtdoor Vosfreakje » ma aug 09, 2010 4:38 pm

Oef!

Was me dat even schrikken!

Ja wist niet dat dat deze termen bevatte.

Zo zie je maar weer dat ik er nog niet veel van af ken :oops:

Maar ik zit hier om bij te leren hé:p

Zou beter ipv "De Fretten Ark" De frettenschool zijn :p

Kga hier binst nog es zoeken hoe dat zit met die inentingen enzo.

Alvast bedankt voor de info Margit, en Dorinda bedankt voor de bevestiging dat het toch goed is gedaan;)


Groetjes,

Tessa&Kim
Kaitlyn&Artan
Joepi
Knuffelige groetjes van Tessa&Kim, Kaitlyn&Artan, Joepi.

AfbeeldingAfbeelding

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Re: Vraagje

Berichtdoor jeanine » ma aug 09, 2010 4:52 pm

Het chippen is in 2012 wel verplicht. Volgens mijn da zal dat waarschijnlijk ook niet alles tegelijk zijn, maar aan een leeftijdsgrens moeten voldoen. Hoe jonger de fret hoe meer kans dat het wel nog nodig zal zijn. Ik heb hier mijn fretjes laten chippen als ze onder verdoving moesten gaan. Freebee 3 heeft al het langst haar chip, Milo 4 pas van begin dit jaar.Thirza van dit jaar tijdens de castratie. Ook als je fretten mee neemt naar het buitenland, de buurlanden dus ook, moeten ze een chip en Rabies vaccinatie gekregen hebben. Ze krijgen dan een blauw Europees dierenpaspoort. Doe je dit niet kan je dier in beslag genomen worden bij controle.
Maar ik zit hier om bij te leren hé:p
zo zijn wij hier ook toegekomen en weten nog veel niet ;)
Afbeelding

Gebruikersavatar
Margiet
Moderator / Donateur
Moderator / Donateur
Berichten: 4093
Lid geworden op: wo jan 18, 2006 11:08 pm
Taak: Opvang- & eventverantwoordelijke

Re: Vraagje

Berichtdoor Margiet » ma aug 09, 2010 6:08 pm

Maar ik zit hier om bij te leren hé:p
Maar ik zit hier om bij te leren hé:p
En 't zijn die die dat beseffen en durven toegeven, die hier hangen blijven ... :p
Afbeelding

ikbentoon
Berichten: 0
Lid geworden op: do jul 08, 2010 11:27 am
Locatie: Turnhout

Re: Vraagje

Berichtdoor ikbentoon » di aug 10, 2010 11:01 am

triest verhaal, maar als we een lijstje zouden maken van al het dierenleed in de wereld...

Hoe erg ik het ook vind, ik zou ze niet kopen, zoals iemand al gezegd heeft, je werkt er alleen die handel maar mee in de hand :(

jammer voor de diertjes wel...
Big questions in life:
If it's called a boxing RING, then why are they square?
If a book about failure doesn't sell, is it a success?
How does a thermos know whether a drink should be hot or cold?

Gebruikersavatar
Vosfreakje
Berichten: 92
Lid geworden op: wo aug 26, 2009 2:39 pm
Contacteer:

Re: Vraagje

Berichtdoor Vosfreakje » wo aug 11, 2010 12:59 pm

Mja moest ik kunnen kzou zoveel mogelijk dieren proberen te redden maja, is financieel ook onmogelijk é; lopen miljoenen beesten rond zonder een warme thuis.

Welke zou je niet kopen, vanuit een dierenwinkel of marktkraampje?

Mja ik vindt het héél erg jammer voor die beestjes dat ze nergens een kans krijgen om goed opgevoed te worden en geliefd te zijn.

Moesten alle fretteverenigingen nu eens allemaal overal te wereld die kleine snotjes gaan redden? Zou de max zijn!

Maar helaas ook onmogelijk...
Knuffelige groetjes van Tessa&Kim, Kaitlyn&Artan, Joepi.

AfbeeldingAfbeelding

Gebruikersavatar
Margiet
Moderator / Donateur
Moderator / Donateur
Berichten: 4093
Lid geworden op: wo jan 18, 2006 11:08 pm
Taak: Opvang- & eventverantwoordelijke

Re: Vraagje

Berichtdoor Margiet » wo aug 11, 2010 5:17 pm

Welke zou je niet kopen, vanuit een dierenwinkel of marktkraampje?
Jammer genoeg, al heb ik al meer dan 8 jaar zelf een schat van een heel gezond fretje uit een dierenwinkel, zou je hen idd allemaal moeten laten zitten, Tessa.
Ik weet dat het wreed klinkt, maar telkens als wij er eentje weghalen daar, gaan zij een "nieuw exemplaartje" halen bij één of andere kweker, dat brengt op, hé!

En wees maar zeker dat alle frettenverenigingen, zelfs alle gewone asiels voor om het even welk dier, hun best doen om alle dieren te helpen die geen of een slechte thuis hebben, maar het is gewoon dweilen met de kraan open. Terwijl wij er eentje redden dat bv nog 4 jaar bij ons kan blijven, heeft die mama van dat beestje alleen al minstens 4 nieuwe nestjes (sommige zelfs het dubbele) met laat ons zeggen weer telkens 5 fretten (waarvan sommige pups gelukkig wel goed terecht komen, maar ik wil maar zeggen, hé!)... Dat zijn er 20 bij op de tijd dat jij dat eentje redt, in die nestjes zitten weer moertjes die kunnen jongen en ga zo maar verder .... Er worden er gewoon veel teveel al in veel te slechte omstandigheden geboren, daar ligt al 1 fout. Een broodfokker kijkt er niet naar om zijn moer 2x per jaar te laten dekken, hoor, een winkel draait er zijn hand niet voor om om er 40 in één kooi samen te zetten voor de verkoop (daar vond ik ons Domino dus tussen :cry: ) en heel wat mensen vinden het dan nog "normaal" dat hun pas aangekochte (vaak goedkope fret) de deur uit moet omdat ie niet opgevoed, niet zindelijk, niet braaf en niet rustig uit zo 'n dierenwinkel komt!!! :roll:

Ik moet maar eens beginnen tellen hoeveel aanvragen voor Opvang wij krijgen jaarlijks, we krijgen ze zelf niet eens allemaal gezet, willen we hen de verzorging geven die ze nodig hebben : vaccinatie, castratie, goed eten, enz... En dan zijn wij maar 1 vereniging, hé, je hebt idd nog plaatsen waar fretten terecht komen als ze afgestaan worden, buiten DFA, je moet dus niet vragen wat er allemaal op straat belandt, en dan spreken we nog niet van pups die die hele winkel- of markttoestanden niet eens overleven ...

De beestjes allemaal moeten redden is eigenlijk al een stap te ver, we zouden aan de bron moeten kunnen tegenhouden wat sommigen met hun "kweken" aanvangen ...
Afbeelding

Gebruikersavatar
Dorinda
Berichten: 1309
Lid geworden op: za apr 21, 2007 11:08 am

Re: Vraagje

Berichtdoor Dorinda » wo aug 11, 2010 9:36 pm

Inderdaad Margiet, het is echt onmogelijk ze allen te redden zolang je de bron niet kunt stoppen. Ik vond onze Tibo in dezelfde omstandigheden zoals jij je Domino vond, met zijn allen in een klein hok op ne hoop! :(
Afbeelding
Tibo en zijn wawa's, angels in heaven!!!

Gebruikersavatar
Vosfreakje
Berichten: 92
Lid geworden op: wo aug 26, 2009 2:39 pm
Contacteer:

Re: Vraagje

Berichtdoor Vosfreakje » wo aug 11, 2010 9:50 pm

Kvindt het jammer vo al die beestjes:(

Als mensen ze wegdoen omdat ze bijten, of niet zindelijk zijn wil dit zeggen dat hun baasje er niet genoeg tijd aan besteed vindt ik.

Nuja.

Moest ik ietsjes meer geld hebben zou ik ook wel willen mee "doneren" of hoe noem je dat om die beestjes die jullie binnenkrijgen in orde te brengen enzo, maar dat gaat nog even duren vrees ik.

groetjes
Knuffelige groetjes van Tessa&Kim, Kaitlyn&Artan, Joepi.

AfbeeldingAfbeelding


Terug naar “Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 51 gasten