Diedle'tje onder het mes ...

Ligt je fret lekker te soezen en wil je dat aan de hele wereld kwijt? Op dit forum kan je mail niet gek genoeg zijn. Stuur je frettenkuren de wijde wereld in en laat iedereen meegenieten van een gezonde dosis frettengekte ...
Gebruikersavatar
Margiet
Moderator / Donateur
Moderator / Donateur
Berichten: 4093
Lid geworden op: wo jan 18, 2006 11:08 pm
Taak: Opvang- & eventverantwoordelijke

Diedle'tje onder het mes ...

Berichtdoor Margiet » za okt 30, 2010 1:47 pm

Pfff, 't is weer eens van dat, mijn voorgevoel zat er niet naast! :(

Diedle is hier als fretje van een klein jaar binnengekomen net na de dood van Mikado, 4,5 jaar geleden. Het is altijd een tenger en mager fretseltje geweest, leek kerngezond want hij spookte constant vanalles uit, tot hij in maart 2008 plots doodziek was van een ernstige leverontsteking.

Een zware operatie en constant medicijngebruik (lichte chemo) hebben hem tot hier altijd overal doorgeloodst, al hebben we bange momenten gekend. Het is me wel altijd opgevallen dat Diedle regelmatig met zijn poepje over de grond schuurde, maar er leek nooit wat aan de hand te zijn.

Toen Jeanine enkele weken terug postte dat Jantje zo 'n last had van zijn anaalkliertjes, was ik hier ook al zwaarder aan 't twijfelen geslaan bij Diedle. Al enkele keren had hij een kleine verdikking gehad ter hoogte van die kliertjes, maar ook dat genas telkens zonder problemen. Vermits ik dat dus al sowieso regelmatig controleerde, was me enkele weken geleden al opgevallen dat het rond zijn poepje allemaal behoorlijk hard aanvoelde, helemaal niet zoals het normaal moet zijn.

Een kleine week terug wou Diedle niet spelen komen. Sinds hij op die chemo staat gebeurt dat wel eens af en toe, maar dan is het 's anderendaags weer helemaal oké en speelt ie weer lekker mee. Nu niet dus! Hij at zijn papjes goed, daar niet van, maar er zat geen leven in. Toch maar eens "nader onderzoek" gedaan en ik zag dat hij weer met zo 'n verdikking op zijn poepje zat. Deze keer toch echt wel groot vond ik en vermits we toch met Domino naar Ine moesten voor haar Lupron-spuitje, besloten we Diedle mee te nemen. Volgens mij was het nu wél serieus. Ik was ook sinds woensdag met antibiotica begonnen, ik vertrouwde het deze keer echt niet.

De anaalklieren zijn dus idd volledig opgezwollen, of er echt een ontsteking zit durfde Ine zo niet zeggen want ze wilde het niet riskeren er een ontsteking te gaan uitlokken door het open te duwen. Best was dat gezwelletje dus onder verdoving weg te nemen en dan te kiezen voor totale verwijdering van de anaalklieren of alleen van het gezwelletje en de rest proper te maken. Ik heb voor de korte pijn gekozen, alles ineens weghalen, ik wil geen herhaling zien in de toekomst. Diedle mag door die chemo (die ondermijnt zijn immuniteit) toch nooit mee naar speelnamiddagen of beurzen, in zijn groep is hij allang geaccepteerd, hij heeft die anaalmiserie voor niks meer nodig. Ik zou niet willen dat hij er later opnieuw last van krijgt, het schijnt nogal voor herhaling vatbaar te zijn als ze er eens mee sukkelen.

Het zou dus wel een behoorlijk zware operatie zijn, ik kan het me best voorstellen, het zal ocharme ook wel ellendig veel pijn doen op die plaats. Je kan het "gebruik" van die plaats nu eenmaal niet zomaar uitschakelen, hé, dat kan niet anders dan pijnlijk zijn. Ik moet zijn antibioticum in ieder geval verder geven tot na de operatie, Ine wou geen enkel risico extra nemen. Dinsdag moet ons klein zorgenkindje dus onder het mes, hopelijk toch, want Ine staat op bevallen!! Ze heeft me wel gezegd dat ze, als ze nu net dan zou bevallen, het enkele dagen later toch zelf zou komen doen, maar voor ons kereltje hoop ik toch dat hij er dinsdag zelf al van verlost is.

En voor mijn eigen zenuwen hoop ik het eigenlijk ook, ik ben er weer niks gerust in. Na zijn vorige operatie was hij zo miserabel, ik mag er niet aan denken dat het nu hij bijna 3 jaar ouder is, nog wat zwaarder zou kunnen zijn ...
Afbeelding

Gebruikersavatar
Bientje
Donateur
Donateur
Berichten: 84
Lid geworden op: ma sep 07, 2009 12:00 pm

Re: Diedle'tje onder het mes ...

Berichtdoor Bientje » za okt 30, 2010 3:38 pm

Aiaiai... Diedlemans!!!
Hopelijk gaat dinsdag alles goed. Het zal voor hem een hele verademing zijn als het hele boeltje er uit is en hij er geen last meer van kan hebben.
Ine, wacht nog effe tot woensdag met bevallen he ;)
Diedletje, doe dat goed he venteke!
Margit, hou je taai!!

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Re: Diedle'tje onder het mes ...

Berichtdoor jeanine » za okt 30, 2010 5:35 pm

Ocharme, dat op zijn zo al ziek zijn toe :( Waarschijnlijk ook de beste oplossing voor hem, daar zijn eerdere problemen geen risico te nemen. Laat ons hopen dat door alles te kuisen het voldoende zal zijn. Ondanks dat iedereen bij mij elkaar goed kent zie ik toch dat ze telkens controle bij elkaar doen om ze te herkennen. Gewoon even neus achterwerk van beide kanten en het is ok bevonden.
Het eerste drolletje die zal moeten voorbij gaan zal wel wat pijnlijk worden, daarna is de weg weer vrij gemaakt. Met zijn papje zal dat ook zo geen stevig geval zijn om door te persen. ;)
Duimen doen we hier zeker voor dat arme ventje.
Afbeelding

sah
Berichten: 0
Lid geworden op: wo mar 26, 2008 4:55 pm
Locatie: Gent

Re: Diedle'tje onder het mes ...

Berichtdoor sah » za okt 30, 2010 7:26 pm

Wij duimen hier met ons drietjes mee hoor!

Gebruikersavatar
Margiet
Moderator / Donateur
Moderator / Donateur
Berichten: 4093
Lid geworden op: wo jan 18, 2006 11:08 pm
Taak: Opvang- & eventverantwoordelijke

Re: Diedle'tje onder het mes ...

Berichtdoor Margiet » za okt 30, 2010 7:40 pm

Ik hoop echt dat Ine nog even niet bevalt, ons ventje is zelfs voor zijn doen erg "hangerig". Hij komt niet uit zijn privé-hangmatje als ik hem niet ga pakken, wil niet rondlopen en eet alleen als hij op mijn arm zijn papje krijgt :( . Pfff, zelfs dinsdag is nog lang ...

Mercikes voor de duimpjes, hou ze maar goed omhoog dinsdag, Diedle'tje gaat het nodig hebben. Ik hoop ook dat hiermee de ellende stopt, dat er geen verdere gevolgen gaan zijn, daarom laat ik ook alles meteen weghalen. Mickey, Minney en Djembé zullen wel wat snuffelwerk hebben achteraf, maar die hangen zo aan elkaar dat ik er weinig of geen schrik voor heb, dat loopt ook zonder anaalkliertjes wel goed.

Domino werd vroeger (8 jaar geleden) dadelijk verlost van de anaalklieren, gelijk met haar castratie en het heeft bij Iago ook nooit voor problemen gezorgd om haar te accepteren toen hij haar 4,5 jaar geleden leerde kennen. Bij fretten die hun hele leven al samen zitten, voorzie ik dan ook geen problemen, eerlijk gezegd. Hopen dat ik niet fout zit dus!
Afbeelding

ufo
Berichten: 0
Lid geworden op: za mei 15, 2004 10:35 pm
Locatie: Reet

Re: Diedle'tje onder het mes ...

Berichtdoor ufo » zo okt 31, 2010 9:12 am

hier duimen we alvast mee dat Inne nog een tijdje wacht om te bevallen en dat de operatie goed verloopt :domhoog: :domhoog: :domhoog: :domhoog: :domhoog: :domhoog: :domhoog: :domhoog: :domhoog:
Groetjes, ufo
fretjes : Maya ,Kai , Taico , Yellow , Zippo en Mieke
poezen :Lucky ,Tsumi ,Britney , Sasha , xena en macho
honden :Lizzy en Spike
kipjes :Rosse ,Witte , Babbel , Spikkel , Zwartje en Jumper , Goldy
Duifjes : Suske en Wiske

Gebruikersavatar
Margiet
Moderator / Donateur
Moderator / Donateur
Berichten: 4093
Lid geworden op: wo jan 18, 2006 11:08 pm
Taak: Opvang- & eventverantwoordelijke

Re: Diedle'tje onder het mes ...

Berichtdoor Margiet » zo okt 31, 2010 12:34 pm

De Synulox doet zijn werk precies toch al wat, gisterenavond had Diedle plots het "ondeugend" zijn op zijn manier :p terug in!! Was lang geleden dat ik hem nog eens bezig gezien had met verwoede pogingen om ergens te geraken waar hij echt niet mag zijn!! :domhoog: :domhoog:
Afbeelding

alika
Donateur
Donateur
Berichten: 225
Lid geworden op: vr nov 03, 2006 12:29 pm
Locatie: Hasselt

Re: Diedle'tje onder het mes ...

Berichtdoor alika » zo okt 31, 2010 2:44 pm

Hier wordt er ook mee geduimd!!! :domhoog: :domhoog: :domhoog:
Bandit, Boyke en Muts: my stars in heaven!! Forever in our hearts!!

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Re: Diedle'tje onder het mes ...

Berichtdoor jeanine » zo okt 31, 2010 3:20 pm

Margiet, vandaag hier weer controle gedaan bij Jantje. Hij had net een boodschap gedaan en ik zag weer een uitvloeiing uit zijn anus slijm en een ietsje bloed. Deze keer sluit alles wel weer snel af nadien en staat ook niet dik nu.
Dat bij Diedle het nu met ab de goede kant lijkt uit te gaan zou dan toch op een ontsteking daar kunnen wijzen. Bij Jantje was een behandeling van 10 dagen ab blijkbaar toch niet voldoende daar ik terug wat zie gebeuren wel na zijn stoelgang nu. Wie gaat er nu ook net na de stoelgang kijken of alles ok is :euh: Ik zal dat best eens met de andere fretjes vergelijken nadat zij net geweest zijn. Misschien vals alarm nu? :s
Afbeelding

sah
Berichten: 0
Lid geworden op: wo mar 26, 2008 4:55 pm
Locatie: Gent

Re: Diedle'tje onder het mes ...

Berichtdoor sah » zo okt 31, 2010 8:22 pm

@Margit, moet er ook geopereerd worden als de ab nu toch aanslaat? Ik duim alvast mee hoor! (en die twee hier duimen verplicht mee :D ) Maar kan het dan toch niet misschien zonder operatie?

@ Jeanine, ik hoor net mezelf bezig als ik jouw postje lees :rol: :rol:
Idd, het is moeilijk om te vergelijken als je vroeger nooit echt op t probleem hebt gedacht/gelet!
Ikzelf heb nu al eens 2 poepjes na hun behoefte willen bekijken, maar eerlijk gezegd vinden mn lieverds dat geen goed idee, ze willen t eerst graag afkuisen aan t karton rond hun bakje en ook daarna zijn ze nog steeds niet zo bereidwillig om hun poep te laten zien (terwijl ik dat normaal wel mag doen)
:rol: :rol: Zij hebben blijkbaar toch ook weet van genante situaties :rol: :rol:

Gebruikersavatar
Margiet
Moderator / Donateur
Moderator / Donateur
Berichten: 4093
Lid geworden op: wo jan 18, 2006 11:08 pm
Taak: Opvang- & eventverantwoordelijke

Re: Diedle'tje onder het mes ...

Berichtdoor Margiet » zo okt 31, 2010 11:47 pm

Dat de Ab werkt lijkt idd te duiden op een ontsteking, maar vermits hij toch al regelmatig de neiging had wat met dat poepje over de grond te schuren én vermits het echt de eerste keer niet is dat ik die verdikking zie, neem ik echt geen risico's. Dat bolletje zit er ook nog altijd even dik, daar is niets aan veranderd, enkel zal het mss wat minder pijn doen door de Ab-behandeling waardoor Diedle zich wat beter begint te voelen.

Maar hoe erg ik dat opereren ook vind, ik neem het risico niet dat het daar verkankeren kan ofzo, of dat ie een zodanige ontsteking krijgt door Ab die idd tijdelijk maar niet volledig genezend werkt. Tegen dat het dan uiteindelijk toch geopereerd moet, is er mss al een veel verdere ontsteking bezig dan nu. Het allemaal proper maken moest toch, zei Ine, dat op zich is al heel onaangenaam en gebeurt onder verdoving nu het zo dik is, ik denk dat ze dan beter alles ineens kan verwijderen. :(
Afbeelding

Gebruikersavatar
Margiet
Moderator / Donateur
Moderator / Donateur
Berichten: 4093
Lid geworden op: wo jan 18, 2006 11:08 pm
Taak: Opvang- & eventverantwoordelijke

Re: Diedle'tje onder het mes ...

Berichtdoor Margiet » di nov 02, 2010 8:40 am

Pfff .... een lange dag ....
Afbeelding

Gebruikersavatar
Bientje
Donateur
Donateur
Berichten: 84
Lid geworden op: ma sep 07, 2009 12:00 pm

Re: Diedle'tje onder het mes ...

Berichtdoor Bientje » di nov 02, 2010 10:16 am

Wanneer mag je hem terug halen?

Gebruikersavatar
Margiet
Moderator / Donateur
Moderator / Donateur
Berichten: 4093
Lid geworden op: wo jan 18, 2006 11:08 pm
Taak: Opvang- & eventverantwoordelijke

Re: Diedle'tje onder het mes ...

Berichtdoor Margiet » di nov 02, 2010 11:45 am

Als alles goed gaat na 16 of17u.

Tot nu toe nog niks gehoord, geen nieuws dus hopelijk goed nieuws, hé?
Afbeelding

Gebruikersavatar
Bientje
Donateur
Donateur
Berichten: 84
Lid geworden op: ma sep 07, 2009 12:00 pm

Re: Diedle'tje onder het mes ...

Berichtdoor Bientje » di nov 02, 2010 11:47 am

Amai,dat is nog lang!!

Dat zeggen ze toch altijd, ja, geen nieuws goed nieuws...

Gebruikersavatar
Margiet
Moderator / Donateur
Moderator / Donateur
Berichten: 4093
Lid geworden op: wo jan 18, 2006 11:08 pm
Taak: Opvang- & eventverantwoordelijke

Re: Diedle'tje onder het mes ...

Berichtdoor Margiet » di nov 02, 2010 11:55 am

Mag over een uurtje bellen ... ;)
Afbeelding

Gebruikersavatar
Bientje
Donateur
Donateur
Berichten: 84
Lid geworden op: ma sep 07, 2009 12:00 pm

Re: Diedle'tje onder het mes ...

Berichtdoor Bientje » di nov 02, 2010 11:58 am

Bwah, als ge Ine nog niet gehoord hebt, zal alles wel in orde zijn. Anders had ze al lang gebeld!

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Re: Diedle'tje onder het mes ...

Berichtdoor jeanine » di nov 02, 2010 4:38 pm

Hopelijk krijgt Ine geen weeën tijdens haar werk :bow: Nog even geduld en dan weten we wat er met Diedle gedaan is.
Afbeelding

sah
Berichten: 0
Lid geworden op: wo mar 26, 2008 4:55 pm
Locatie: Gent

Re: Diedle'tje onder het mes ...

Berichtdoor sah » di nov 02, 2010 9:14 pm

En??? wij wachten in spanning...

Gebruikersavatar
Margiet
Moderator / Donateur
Moderator / Donateur
Berichten: 4093
Lid geworden op: wo jan 18, 2006 11:08 pm
Taak: Opvang- & eventverantwoordelijke

Re: Diedle'tje onder het mes ...

Berichtdoor Margiet » di nov 02, 2010 9:52 pm

Sorry voor het wachten, 't is uiteindelijk een lange dag geworden, we zijn pas thuis van 20u of zoiets en toen moest het ventje eerst aandacht krijgen natuurlijk. Zijn maagje was blijkbaar ook al wakker, de Recovery en de Waltham ging er toch vlot in ... :D

Maar ocharme dat kereltje, ik heb dus nog maagpijn van het zien van die wonde alleen. :( Dat ziet er zo afschuwelijk pijnlijk uit, heel anders dan wanneer dat ineens gedaan werd vroeger bij de castratie. Is logisch ook natuurlijk, al het harde, verstopte en/of ontstoken gedeelte moest ook weg, er zitten een aantal draadjes, hechtingen die ik er deze keer niet eens zelf wil uithalen!! Ik mag er niet aan denken, 't is net als bij de kinderen vroeger, alles vanbinnen in maag en buik krimpt bij mij samen als ik zie hoe pijnlijk dat eruit ziet. Een fotootje plaatsen is nu niet aangewezen in dit geval, maar echt, ik zeg niet snel dat iets erg is, maar dit is het dus wél volgens mij :cry: .

Vanmiddag om 12u30 mocht ik bellen, alles was goed verlopen, Ine bleek echter dadelijk naar huis gegaan te zijn, het was een zware en langdurige operatie geweest (meer dan 2u). Voor de zekerheid werd alles naar het labo gestuurd, maar het zag er toch allemaal oké uit werd me gezegd. Diedle sliep nog heel vast, gaf nog geen reactie. Mij zijn leveroperatie herinnerend zei ik al zelf dat ik wel eerst tegen 16u30 zou terugbellen, ik heb liever dat ik ginder zeker weet dat hij veilig mee kan, dan dat ik hier ongerust met één voet al in de auto zit om terug te rijden. Om 16u30 dan gebeld, ja, hij was wat wakker, maar wou geen eten. Dan nog maar eens gezegd dat hij geen brokken eet (tenzij hij 3/4 dood is van de honger mss) en gevraagd of ze eens Waltham wouden proberen. Gelijk afgesproken dat ik om 19u daar zou zijn, dan kon ik nog zien of ik hem best daar liet vannacht. Kom ik om 19u binnen, 2 lachende assistentes aan de balie, hij mocht mee!! Hij was wakker, had flink Waltham gesloeberd (Tom zijn befaamde beton-pap!!) en had alles blijkbaar ook goed verdragen.

Thuis was hij idd héél wakker, hij wou dadelijk uit de carrier, wou rondlopen en zoals ik verwachtte moest hij een grote boodschap! Ik zei al tegen Jef dat Diedleke waarschijnlijk 20 pogingen nodig zou hebben alvorens hij het aan zou kunnen en idd, elke hoek van het huis kreeg "visite", maar nergens bleef iets achter, op een enkel plasje na. Dan dus hier een papje met Recovery gegeten en toen wou hij zelf terug zijn kooi in. Hem apart houden van de rest zat er niet in, hij wou absoluut bij de anderen zijn, die ook heel normaal op hem reageerden. Uiteindelijk kwam dan, terwijl hij ocharm zijn oogjes toepitste van de pijn, het eerste hoopje :| . Hij is dan heel stilletjes van de bak naar zijn dekentjes getrokken, waar hij nog een paar minuutjes met zijn oogjes dicht zat en zijn snoetje op de fleece, je zag gewoon dat het echt pijn deed. Ik vrees dat dat de eerste dagen nog niet weg gaat zijn, al mag het van mij heel snel beteren, echt vreselijk om hem zo te zien kijken. Je wil helpen en je kan niets doen, hem alleen troosten achteraf ...

Maar kom, we zullen maar vooral de goede kant van de dag onthouden, hé, hij is van de ellende verlost, door Ine dan nog, al hoop ik voor haar dat die lange operatie de bevalling niet in gang heeft gezet ;) . Normaal heeft ze nog een dikke 2 weken voor de boeg, maar haar zoontje was door al dat blijven werken van haar ook 3 weken eerder daar!! Een kei van een Da is het, meer kan ik er niet van zeggen!! :domhoog:
Afbeelding

Angelke
Berichten: 276
Lid geworden op: za mar 29, 2008 10:43 pm
Locatie: Hallum

Re: Diedle'tje onder het mes ...

Berichtdoor Angelke » di nov 02, 2010 10:43 pm

Goed nieuws zeg, alleen de pijn is niet zo goed natuurlijk maar daar komt Diedle ook wel weer door. Alvast blijven duimen dat de pijn ook snel weg is
Van achter de regenboogbrug; Angel,pogo,caesar,macho,kizzy & nero Terror,Hooligan,Eros,Rebel & Amor Kinky & Diva Geniet van het leven en van wat je hebt.Het kan zo allemaal voorbij zijn

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Re: Diedle'tje onder het mes ...

Berichtdoor jeanine » wo nov 03, 2010 8:39 am

Goed dat het er geen kwaadaardig iets uit zag, je zou al schrik krijgen als je iets ziet komen. Pijn zal dat vast en zeker doen, geen Metacam te geven?
Ik vraag me af hoe je hem van die draadjes daar weg kan houden :euh: Daar zou ik me wel zorgen over maken mocht het bij Jantje zo ver komen. Al dat teer weefsel daar en dan die draadjes binnen tand bereik? Ik mag er niet aan denken :(
Afbeelding

Gebruikersavatar
Dorinda
Berichten: 1309
Lid geworden op: za apr 21, 2007 11:08 am

Re: Diedle'tje onder het mes ...

Berichtdoor Dorinda » wo nov 03, 2010 10:22 am

Ik ben echt superblij dat alles zo goed verlopen is. Dat het er vies uit ziet kan ik me wel voorstellen maar dat geneest wel weer en het kan tenminste nu niet meer terug komen. Mijn kaarsje heeft dan toch geholpen! :D
Afbeelding
Tibo en zijn wawa's, angels in heaven!!!

Gebruikersavatar
Margiet
Moderator / Donateur
Moderator / Donateur
Berichten: 4093
Lid geworden op: wo jan 18, 2006 11:08 pm
Taak: Opvang- & eventverantwoordelijke

Re: Diedle'tje onder het mes ...

Berichtdoor Margiet » wo nov 03, 2010 12:40 pm

Goed dat het er geen kwaadaardig iets uit zag, je zou al schrik krijgen als je iets ziet komen. Pijn zal dat vast en zeker doen, geen Metacam te geven?
Ik vraag me af hoe je hem van die draadjes daar weg kan houden :euh: Daar zou ik me wel zorgen over maken mocht het bij Jantje zo ver komen. Al dat teer weefsel daar en dan die draadjes binnen tand bereik? Ik mag er niet aan denken :(
Metacam mocht vanaf vandaag ja, gisteren heeft hij wat ingespoten gekregen voor de eerste 24u. Dapper dat dat ventje is, dat is niet te doen! Hij eet zijn papje, moet dan onvermijdelijk naar de bak en gaat daarna heel stilletjes liggen bekomen van de doorstane pijn. Wel schattig om te zien hoe de 3 andere fretsels hem afwisselend gezelschap houden, Minney lag vannacht zelfs dwars over hem om hem warm te houden :wub: . Maar ondanks alle pijn, wil hij toch ook wat rondlopen zodra het ff mogelijk is hier tussen alle andere groepen in. :domhoog:

Tot nu toe blijft hij mooi van de draadjes af, hij "wast" het wel even na een bakbezoek maar ik denk dat de pijn daarna overheersend is, want hij is nog erg stil. Nu is het hier nog nooit een probleem geweest om een fret van de hechtingen af te laten blijven, maar desnoods heb ik een frettenkraagje in huis, al hoop ik dat niet te moeten gebruiken.
Afbeelding

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Re: Diedle'tje onder het mes ...

Berichtdoor jeanine » wo nov 03, 2010 5:21 pm

maar desnoods heb ik een frettenkraagje in huis
Nog nooit gezien :o
Afbeelding


Terug naar “Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 22 gasten