Kroostjes 2011!!

Ligt je fret lekker te soezen en wil je dat aan de hele wereld kwijt? Op dit forum kan je mail niet gek genoeg zijn. Stuur je frettenkuren de wijde wereld in en laat iedereen meegenieten van een gezonde dosis frettengekte ...
sah
Berichten: 0
Lid geworden op: wo mar 26, 2008 4:55 pm
Locatie: Gent

Re: Kroostjes 2011!!

Berichtdoor sah » zo apr 10, 2011 6:12 pm

Hoi,
Alvast proficiat!
Maareh, hoe komt het dat er een gezinnetje is met twee mama's? (gewoon nieuwsgierig hoor :oops: )

Gebruikersavatar
Margiet
Moderator / Donateur
Moderator / Donateur
Berichten: 4093
Lid geworden op: wo jan 18, 2006 11:08 pm
Taak: Opvang- & eventverantwoordelijke

Re: Kroostjes 2011!!

Berichtdoor Margiet » ma apr 11, 2011 3:20 am

Dank je Sah, al is ons "deelname in de misdaad" :mrgreen: hier enkel het op- en afrijden naar Nederland geweest!! ;) Maar trots zijn we natuurlijk!! :wub:

Het 2de kleintje van Nicky waarover ik eergisteren begon te twijfelen, ging gisteren nog meer achteruit. Ik mis-zag er niets aan, maar neem hen dan ook echt zo weinig mogelijk vast die eerste dagen, maar mss had Nicky er echt teveel. Het kleintje verplaatst naar Yuca en Yana, ze hebben er echt wel de nodige warmte en zorgen aan gegeven maar ondanks de strijdlust in dat kleine lijfje, was het vanmiddag overleden. Ze hadden het allebei gewoon aan de kant gelegd en ontfermden zich terug over de 4 "grotere" pups.

Toen ik het pupje dan wegnam, zag ik dat er echt wel een reden was waardoor het fout liep, het kleintje had een echt hazelipje, kon zich dus niet staande houden bij het eten tussen die grotere massa in haar eigen nest noch tegen die 4 van Yana. Beter zo idd, de natuur selecteert zelf als het nodig is.

Ja Sah, ik dacht nochtans dat ik het al verteld had maar kan best dat het hier nog niet staat. Er wordt overal over dekkingen en pups gepraat als je in die periode van het jaar komt natuurlijk. :p Ik heb dus dit jaar voor het eerst gedacht ook mijn 2 angora-dames te laten dekken en afgaande op alles wat iedereen me zei, heb ik tegelijk dus een kortharig fretje laten dekken. Er waren dan ook enkele afspraken met Daniëla (die dame in Nederland waar ik ons fretten ga dekken) ivm enkele moertjes van haar, dus hadden we 3 kortharige fretjes en 2 angora's gelijk zwanger of schijnzwanger. Yana en Yuca (de angora dus) bleken tijdens de zwangerschap zo mogelijk nog dikkere maatjes te worden dan tevoren, zij 2 kwamen dus samen te zitten in de hoop dat Yana zou helpen als Yuca echt pups bleek te hebben. Nu beviel Yana zo 'n kleine 2 dagen te vroeg en in een mum van tijd was Yuca evenzeer bezig met de bevalling, hielp ze haar dadelijk waar ik al happy om was want ze beviel letterlijk aan de lopende band!! Zo snel, ze kon ze niet eens gewassen krijgen tussenin! Dat heeft Yuca dus allemaal uit zichzelf gedaan terwijl Yana beviel.

Na de bevalling kwam dan het grappigste : die angora die geen of nauwelijks (goede) melk zou hebben, voedde de pups want Yana heeft besloten eerst eens te "kijken" hoe je kids grootbrengt voor ze er volgend jaar mss zelf aan zou beginnen!! Een toeristje is het, mevrouwtje ligt dan met haar hoofdje op de rug/buik van Yuca te kijken hoe Yuca haar pups voedt en als er dan eentje op stap gaat en wat ver afwijkt van "de bron", zal Yana eens zuchtend kijken van "Zeg Yuca, zou je die pup eens niet terugroepen??" !! Echt geweldig om te zien, eten, slapen en Yuca commanderen dat ze dadelijk en onmiddellijk naar die pups moet komen als ze ocharm even op de bak gaat, that's it! Dan gaat Yana mee de bak in, trekt Yuca keihard aan 1 oor mee (het arm ding protesteert genoeg maar dat houdt Yana niet tegen!!) en dan mag ze amper 3 brokjes meesmokkelen om bij de pups op te knabbelen! Als ik met de Walthampap afkom is Yana het eerst aan het deurtje, begint al te drinken voor het er staat en mag Yuca zich haasten wil ze ook nog iets krijgen.

Maar ... ik hoop toch dat er nog wat verbetering inkomt, vandaag zag ik toch al af en toe dat ze de pupjes weer deelden zoals dadelijk na de bevalling :wub: , mss leert Yana het nog wel! ;) Gelukkig is ondertussen gebleken dat de angora-fretjes niet zwanger waren, enkel schijnzwanger, anders zou ons Yuca-muis helemaal overwerkt geraken en later met 2 bloemkooloren door het leven moeten, vrees ik!! :bow:

Maar dus : angora's en hun voeding : het kan best dat er heel vaak problemen mee voorkomen, maar ik krijg toch meer en meer de indruk dat je als kweker een heel belangrijk aandeel hebt in het al dan niet "verzwakte exemplaren" (zo noemen ze angora's vaak genoeg) hebben. Als je, net als Daniëla, al jaren probeert overal info te vinden, uitkijkt wie je met wie kruist, als je erop let dat je een angora die problemen had na de bevalling niet opnieuw laat dekken door een vol-angora en als je op 101 andere dingen let die je lijnen alleen maar kunnen verbeteren, kan je anderzijds met angora's die wél kunnen voeden weer verder kijken om net dat positief gegeven in één of meerdere lijnen te krijgen. Ik ben er me nog maar net over aan 't bevragen enzo, ik heb tot nu toe voor 200% op Daniëla vertrouwd wat betreft de fretten die ik van bij haar heb en dan nu de dekrammen, maar ik krijg zonder enig probleem van haar alle mogelijke uitleg die zij geven kan, ze zal me helpen om over bepaalde dingen meer te weten en als ik om het even wanneer met een vraag of probleem zit, weet ik dat ze voor me klaarstaat. Bij Kiara deed ze alles wat ze kon om te helpen, achteraf steunde ze me waar ze kon en ook nu staat ze steeds klaar als er wat te vragen is. Als je als "kweker" zo bezig bent met je fretten en hun achtergrond, als je als eigenaar van één van de pups daar kan bevestigen dat er ook op "karakter" gekweekt wordt, denk ik dat je de fretten in het algemeen en hun toekomst in het bijzonder alleen maar verbetert.

En nu ... bed in ... er staat er nog ééntje op "ploffen"!! :p Al is het nog ietsjes te vroeg voor ons Sammeke, ik zal toch nu maar wat slapen, nu het nog kan ... ;)

Afbeelding :shock: En dit was afgelopen donderdag!! :bow: :bow: :bow:
Afbeelding

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Re: Kroostjes 2011!!

Berichtdoor jeanine » ma apr 11, 2011 9:06 am

dat je een angora die problemen had na de bevalling niet opnieuw laat dekken
Ik denk inderdaad ook als je zo selectief werkt het de toekomstige fretjes enkel ten goede kan komen.
Er zouden zich meer kwekers daarvan bewust moeten zijn. Enkel deze met de goede eigenschappen laten verder kweken en de anderen laten castreren.
Margiet, je mag blij zijn met alle hulp die je van daar kan krijgen. :domhoog:
Arme Yuca, die Yana maakt het zich wel comfortabel op de nek van Yuka.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Margiet
Moderator / Donateur
Moderator / Donateur
Berichten: 4093
Lid geworden op: wo jan 18, 2006 11:08 pm
Taak: Opvang- & eventverantwoordelijke

Re: Kroostjes 2011!!

Berichtdoor Margiet » ma apr 11, 2011 1:02 pm

Dag 6 ... het Genieten met een grote "G" is begonnen!! :rol:

Afbeelding :wub: Yana's kroost!!

Dag 5, nog even een beetje bang afwachten, maar Nicky doet het zo goed!! :domhoog:

Afbeelding :wub: Zeven wormpjes, zo mooi!!
Afbeelding

Gebruikersavatar
Carolinexx
Donateur
Donateur
Berichten: 0
Lid geworden op: vr sep 10, 2010 6:18 pm

Re: Kroostjes 2011!!

Berichtdoor Carolinexx » ma apr 11, 2011 1:08 pm

Zo ontzettend lief. :wub: Dat zoiets gaat uitgroeien tot volwaardige fretjes, ongelooflijk is het.

En die Sam. :shock: Het is zij toch dat Gunter eens had vastgehad hé? Echt zo'n bolleke nu. :wub:

Gebruikersavatar
Margiet
Moderator / Donateur
Moderator / Donateur
Berichten: 4093
Lid geworden op: wo jan 18, 2006 11:08 pm
Taak: Opvang- & eventverantwoordelijke

Re: Kroostjes 2011!!

Berichtdoor Margiet » ma apr 11, 2011 1:13 pm

Ja, idd, nu je 't zegt!! Onze Sam(buca) heeft Gunter dadelijk laten voelen dat moertjes wel degelijk "pit" hebben, al twijfelde hij daar eerst nog aan, hé?? :p

Sam slaapt en doet krachten op, ze gaat ze nodig hebben, denk ik!! ;)

Zo klein in jullie ogen ja, ik vind hen al "zo groot"!! :wub: Het gaat ineens weer aan een sneltempo, die eerste week van het eerste nestje is al bijna om!! Daarom dat ik het zeg, het is echt genieten nu, nu ze al zo "stevig" zijn!! ;)
Afbeelding

Gebruikersavatar
Dorinda
Berichten: 1309
Lid geworden op: za apr 21, 2007 11:08 am

Re: Kroostjes 2011!!

Berichtdoor Dorinda » ma apr 11, 2011 5:22 pm

Och hoe mooi zeg, ze krijgen al donshaartjes! Ja kan erg snel gaan hé Margiet, geniet er maar zoveel mogelijk van. :wub:
Afbeelding
Tibo en zijn wawa's, angels in heaven!!!

Hanneke89
Donateur
Donateur
Berichten: 0
Lid geworden op: wo dec 01, 2010 8:44 pm
Locatie: Hasselt

Re: Kroostjes 2011!!

Berichtdoor Hanneke89 » di apr 12, 2011 4:58 am

Die zijn echt wel gegroeid tegenover de eerste dag.

Er begint ook al wat pluis op te staan, zal niet lang duren voor die beginnen rond te springen.
Zeker met zo'n goeie mama's als Yana en Yuca.
Vindt het wel spijtig dat Yuca schijnzwanger was...misschien vindt ze het zelf niet zo erg want met Yana die de hele tijd aan haar oren trekt :mrgreen:

Gebruikersavatar
Margiet
Moderator / Donateur
Moderator / Donateur
Berichten: 4093
Lid geworden op: wo jan 18, 2006 11:08 pm
Taak: Opvang- & eventverantwoordelijke

Re: Kroostjes 2011!!

Berichtdoor Margiet » di apr 12, 2011 7:30 am

KIJK !!!!


Afbeelding ... net vóór middernacht :domhoog:


Afbeelding ... en zelfs nog nà middernacht ...


... Yana's pupjes zijn nu net 1 week jong en ... Yana kàn het!!! Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
kysimoza
Donateur
Donateur
Berichten: 0
Lid geworden op: ma apr 11, 2011 7:22 pm

Re: Kroostjes 2011!!

Berichtdoor kysimoza » di apr 12, 2011 8:50 am

amaai zo sjiek :)
hoop dat je voor elke pup de geschikte persoon vind :)

Gebruikersavatar
Margiet
Moderator / Donateur
Moderator / Donateur
Berichten: 4093
Lid geworden op: wo jan 18, 2006 11:08 pm
Taak: Opvang- & eventverantwoordelijke

Re: Kroostjes 2011!!

Berichtdoor Margiet » di apr 12, 2011 1:06 pm

Voorlopig heb ik er nog een paar tekort !!! :p :p :p
Afbeelding

Hanneke89
Donateur
Donateur
Berichten: 0
Lid geworden op: wo dec 01, 2010 8:44 pm
Locatie: Hasselt

Re: Kroostjes 2011!!

Berichtdoor Hanneke89 » di apr 12, 2011 1:53 pm

HOERA voor Yana!!!!!

Nu heeft Yuca ook wat rust.

Gebruikersavatar
a3ke
Donateur
Donateur
Berichten: 1075
Lid geworden op: zo jan 20, 2008 8:55 pm

Re: Kroostjes 2011!!

Berichtdoor a3ke » di apr 12, 2011 8:35 pm

Precies Gin zoals ze zo ligt eh , de fotos van vorig jaar erbij gehaald , toch ff traan gelost terug :(
Slaapwel Ginnemie (2011),Fierro en Safari (2012),Martini en Rob (2013)
Gordon,Booth,Grappa en Mol (Prisca) doen het goed hier beneden
We missen jullie

Gebruikersavatar
LcKe
Donateur
Donateur
Berichten: 275
Lid geworden op: za nov 26, 2005 6:35 pm

Re: Kroostjes 2011!!

Berichtdoor LcKe » di apr 12, 2011 11:48 pm

Hey Margit,

Proficiat met de pupjes, ze zien er keischattig uit.

Zal ook wel zwaar zijn voor jou nu...
Veel plezier ermee in ieder geval!

Groetjes,
Els

Gebruikersavatar
Margiet
Moderator / Donateur
Moderator / Donateur
Berichten: 4093
Lid geworden op: wo jan 18, 2006 11:08 pm
Taak: Opvang- & eventverantwoordelijke

Re: Kroostjes 2011!!

Berichtdoor Margiet » di apr 12, 2011 11:54 pm

Mercikes Els, na er 5 op enkele maanden weer verloren te hebben (ook allemaal 7, 8 en 9 jaar) is het weer wat jong leven in huis, hé, de afleiding is op dat gebied wel ff welkom. En druk, dat is het hier toch, hé, met of zonder pups, dus ... over enkele weekjes verwacht ik jullie alle 4 (of 5 als Leen zin heeft) nog eens op de koffie (cola)!! :p

Ja Koentje, zal iets "zoets" voorzien, oké? ;)
Afbeelding

Gebruikersavatar
Dorinda
Berichten: 1309
Lid geworden op: za apr 21, 2007 11:08 am

Re: Kroostjes 2011!!

Berichtdoor Dorinda » wo apr 13, 2011 12:20 pm

Ach hoe schattig, is Yana een dochtertje van Gin?? Ze lijkt er erg hard op! :wub:
Afbeelding
Tibo en zijn wawa's, angels in heaven!!!

Gebruikersavatar
LcKe
Donateur
Donateur
Berichten: 275
Lid geworden op: za nov 26, 2005 6:35 pm

Re: Kroostjes 2011!!

Berichtdoor LcKe » wo apr 13, 2011 1:22 pm

Ok das afgesproken Margit!
Laat maar weten vanaf wanneer het voor jou past :)

sah
Berichten: 0
Lid geworden op: wo mar 26, 2008 4:55 pm
Locatie: Gent

Re: Kroostjes 2011!!

Berichtdoor sah » wo apr 13, 2011 7:42 pm

Hoi,
Leuke foto's!
Bedankt ook voor je uitleg, het kan best zijn dat jij dit al eens gepost had, ik lees niet altijd alles en dus zou het best wel kunnen dat ik die uitleg gemist heb. Het was ook allemaal nieuwe informatie voor me, niet dat ik ga kweken, ik heb 2 gecastreerde moertjes van 7 jaar dus dat zou moeilijk gaan, maar het is toch interessant om te weten! :D

Gebruikersavatar
Arisa
Berichten: 0
Lid geworden op: di nov 16, 2010 12:11 pm

Re: Kroostjes 2011!!

Berichtdoor Arisa » do apr 14, 2011 8:42 am

Vinden jullie niet dat Margit eens voor een live webcam moet zorgen héhé :bow:

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Re: Kroostjes 2011!!

Berichtdoor jeanine » do apr 14, 2011 10:00 am

Ze groeien als kool. :D
Afbeelding

Gebruikersavatar
kysimoza
Donateur
Donateur
Berichten: 0
Lid geworden op: ma apr 11, 2011 7:22 pm

Re: Kroostjes 2011!!

Berichtdoor kysimoza » vr apr 15, 2011 8:25 pm

fotoooooooooooooooo's :p :D please

sah
Berichten: 0
Lid geworden op: wo mar 26, 2008 4:55 pm
Locatie: Gent

Re: Kroostjes 2011!!

Berichtdoor sah » za apr 16, 2011 7:36 pm

@ Arisa; ik ben ook voor die webcam! :D

Gebruikersavatar
Margiet
Moderator / Donateur
Moderator / Donateur
Berichten: 4093
Lid geworden op: wo jan 18, 2006 11:08 pm
Taak: Opvang- & eventverantwoordelijke

Re: Kroostjes 2011!!

Berichtdoor Margiet » zo apr 17, 2011 2:41 pm

Tante Bien is op bezoek geweest, mét fototoestelletje!! :rol:

Afbeelding :wub: Pupje van Yana, voor 't eerst in "vreemde" handen!!

De 4 mooie spookjes van ons Yana (& Yuca ;) )!! :wub: Afbeelding

Afbeelding :wub: :wub: Vroeg fretten stapelen is ook een kunst!! ;)

Afbeelding :wub: Yana's vaste hulp : de niet-mama Yuca!! ;)



De 7 kleine ... fretjes van ons Nicky, worden gegarandeerd ook varkentjes!! :wub: Afbeelding

Afbeelding :wub: De kleurtjes komen stilaan tot uiting ...

Zéééég, nóg één??? :bow: Afbeelding



Afbeelding :wub: Ja, ja, ook ons tonnetje heeft inmiddels 8 pupjes!! :p

En die zijn nog zo heerlijk klein ... :wub: :wub: :wub: Afbeelding


Het gaat weer zo snel, hé, enerzijds ben je blij dat die eerste bange dagen overwonnen zijn maar anderzijds, wat zijn nu 8 weekjes?? :) Gelukkig is er gisteren nog eentje op weekend vertrokken met een knap vriendje, laat ons hopen dat we er dit jaar 2x van mogen genieten!! ;)
Afbeelding

Gebruikersavatar
Carolinexx
Donateur
Donateur
Berichten: 0
Lid geworden op: vr sep 10, 2010 6:18 pm

Re: Kroostjes 2011!!

Berichtdoor Carolinexx » zo apr 17, 2011 2:56 pm

Ik vind het echt zoooo lief hoe die 2 pupjes zo bij Yuca liggen. :wub: :wub: Best wel grappig, het nestje van 4 pups heeft 2 mama's, maar Nicky en Sam krijgen elk het dubbele voor hun rekening. :lol:

Gebruikersavatar
a3ke
Donateur
Donateur
Berichten: 1075
Lid geworden op: zo jan 20, 2008 8:55 pm

Re: Kroostjes 2011!!

Berichtdoor a3ke » zo apr 17, 2011 3:07 pm

Oh , ik zie precies al Bleek met beetje donkere vlekjes :wub: :wub: :wub: :wub: :wub: :wub:
Slaapwel Ginnemie (2011),Fierro en Safari (2012),Martini en Rob (2013)
Gordon,Booth,Grappa en Mol (Prisca) doen het goed hier beneden
We missen jullie


Terug naar “Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 47 gasten