fretje

Hier kan iedereen hun gedacht over de site of de vereniging neer schrijven. Gelieve wel eerst te registreren. Vragen over dieren, verkopen of kopen worden hier niet toegestaan. Daarvoor kan je andere subforums gebruiken ...
saneke
Berichten: 2
Lid geworden op: za jul 21, 2007 3:51 pm

Berichtdoor saneke » ma jul 23, 2007 4:25 pm

hallo ik ben sandra :)
wij zouden graag meer over fretjes willen weten voor dat wij zelf er eentje in huis halen
wat ze eten hoe groot een kooi moet zijn als ze met anderen dieren kunnen omgaan hoe ze zijn met kinderen
de spuitjes #) zoveel mogelijk uitleg aub
ik ben een beginneling ~0
groetjes san guy en ana

ufo
Berichten: 0
Lid geworden op: za mei 15, 2004 10:35 pm
Locatie: Reet

Berichtdoor ufo » ma jul 23, 2007 7:13 pm

misschien kan je eens een frettenbabbel volgen , daar leer je echt alles wat je moet weten over het houden van fretten
Groetjes, ufo
fretjes : Maya ,Kai , Taico , Yellow , Zippo en Mieke
poezen :Lucky ,Tsumi ,Britney , Sasha , xena en macho
honden :Lizzy en Spike
kipjes :Rosse ,Witte , Babbel , Spikkel , Zwartje en Jumper , Goldy
Duifjes : Suske en Wiske

Gebruikersavatar
Margiet
Moderator / Donateur
Moderator / Donateur
Berichten: 4093
Lid geworden op: wo jan 18, 2006 11:08 pm
Taak: Opvang- & eventverantwoordelijke

Berichtdoor Margiet » ma jul 23, 2007 8:16 pm

Hoi, hoi Sandra, een beginneling van héél kort bij, dat is altijd wel fijn, hé!! Limburg groeit, onze Ark groeit en we proberen dan ook zoveel mogelijk mensen uit de nood te helpen met hun dringende en vaak ook plezante vragen. We benadrukken ook wel telkens dat we geen Dierenartsen zijn, dus als er iets serieus is of je ziet zelf dat het ergens lijkt fout te lopen, raadpleeg dan toch iig eerst je Da en wees zeker niet altijd content met onze veronderstellingen, het blijven nu eenmaal veronderstellingen, al hebben we al heel wat zelf meegemaakt met onze kapoenen.

Heel wat uitleg over de fret en zijn geschiedenis kan je alvast op onze site terugvinden. Als je daarover nog meer interessante dingen wil horen raad ik je aan bij onze Hans een Frettenbabbel te komen volgen, al mag ik dat in Hasselt ook wel geven. Maar voor de grote en uitgebreide uitleg over de fret en zijn soortgenootjes, kan je mss een Frettenbabbel komen volgen in augustus in Mechelen, dan zie je meteen eens hoe zo 'n speelnamiddag bij ons gaat en zie je veel fretten samen spelen.

De kooi dan, ook iets wat besproken wordt op zo 'n babbel, is dan weer afhankelijk van hoevaak je fretsels uitmogen, hoe vaak ze gedwongen zijn in de kooi alleen te blijven en of ze met één of meer fretten zijn natuurlijk.
Meestal vinden wij de Ferret XL wel een handige kooi om mee te beginnen, maar dat is natuurlijk ook allemaal weer niet nodig als je weet dat je je nooit meer dan één fretje aanschaft en dat je beestje dan ook nog het grootste deel van de dag buiten de kooi mag verblijven. Dan volstaat dus echt wel een kleinere kooi, de Ferplast Jenny bv, omdat je dan snel genoeg zelf kan zien dat ze er alleen maar een flinke dodo in gaan doen, hun maagje gaan vullen en nog wat verderslapen tot ze weer aan verse deugnieterij kunnen beginnen!!!
Afbeelding

Gebruikersavatar
Margiet
Moderator / Donateur
Moderator / Donateur
Berichten: 4093
Lid geworden op: wo jan 18, 2006 11:08 pm
Taak: Opvang- & eventverantwoordelijke

Berichtdoor Margiet » ma jul 23, 2007 9:56 pm

Hier het vervolg dan, postje 1 was volgebabbeld!!

Omgang met andere dieren hangt eigenlijk wat van fret tot fret af, maar over 't algemeen kan een fret goed opschieten met andere dieren. Wij hebben hier 6 katten en 2 honden, 2 vogels en 1 konijn en eigenlijk is er niemand die echt met iemand in de clinch hangt. Waar je wel aan moet blijven denken is dat een fret een roofdier is en blijft en dat hij dus niet gezellig aan tafel gaat zitten met je vogel of het hangoorkonijn van de kids, nee, dat is eerder prooi dan vriend voor hem. Je hebt fretten die totaal niet omkijken naar de dwergpapegaai, hier wonen er zo een paar, maar ik ga ze toch niet vrij en blij samn in de living laten spelen. :P Wat betreft de hond hier we hebben één hond waarvan je kan zeggen dat hij echt wel zéér fretteig gestoord is, die neemt bepaalde fretten mee "wandelen" in haar muil, zoals de mama doet en sleept die van de ene kant van de kamer naar de andere, afhankelijk van wat zij wil doen met het fretje in kwestie. Dat gaat dan ook allemaal prima, tot het fretje dat zich eerst volledig liet doen er genoeg van krijgt en dan is het ook gedaan. De hond krijgt een verwittiing met blaas of hap en als hij dan niet luisteren wil volgt de onherroepelijk knauw in poot of neus!! Wees er maar zeker van dat er al veel beestjes de zin is ontgaan om verder de hond te plagen die dag :D , tomorrow is another day!!

Tot slot van je vraagjes de spuitjes, die staan ook beschreven op onze site, maar even simpel uitgelegd : een pup mag vanaf 7 tot 9 weken zijn eerste vaccinatie en zou die voor goed te zijn al moeten gehad hebben als hij bij een goede kweker vertrekt. Ook bij ons uit de opvang wordt er geen fretje meegegeven zonder die noodzakelijke vaccinatie en ofwel krijgen ze 3 weken later bij ons ook de 2de vaccinatie, nodig om genoeg behoed te zijn tegen alle gevaarlijke ziektes of ze krijgen die later nog bij de baasjes, maar dan zijn onze adoptieprijzen ook lager, dan betaal je die 35€ meerprijs gewoon aan de Da ipv aan ons.

Hopelijk was ik je hiermee wat van dienst, moest je nog meer praktische dingen willen weten, ik zou zeggen : shoot!! We zijn er met alle plezier om je vragen te beantwoorden en als je eens een fretje "live" wil zien, mijn nummer is hier wel te vinden hoor en we hebben 10 stuks terroristen in huis, altijd wat te beleven dus!! :D :D
Afbeelding

Picka
Donateur
Donateur
Berichten: 166
Lid geworden op: vr dec 03, 2004 8:54 pm

Berichtdoor Picka » di jul 24, 2007 7:35 am

San, als je de telefoon nummer van Margit wilt weten bel mij dan maar eventjes, ik heb die hier en Margit zal dat zeker niet erg vinden als ik je deze door geef.

Ik zeg je er wel bij dat als je eens een fretje gehad hebt je wel een virrus kunt oplopen, namelijk de frettenvirrus.

:D :D :D
Doe Guy en Anna de groetjes, ik bel je in de week wel eventjes, ik heb je nog iets te vertellen.
Alsje wilt kunnen we ook eens samen naar Margit gaan.
Groetjes,
Renée, Gizmo en Stitch

Boyke, slaap zacht mijn kleintje, mijn beertje, je blijft elke dag in onze gedachte. Vele knuffels.

Gebruikersavatar
Margiet
Moderator / Donateur
Moderator / Donateur
Berichten: 4093
Lid geworden op: wo jan 18, 2006 11:08 pm
Taak: Opvang- & eventverantwoordelijke

Berichtdoor Margiet » wo jul 25, 2007 5:31 am

Alléé Renée, mijn telefoonnummer doorgeven?? ;) :P :D Dat is hier nog zo 'n verborgen en verzwegen geheim!! :D :D

Nee serieus, voor 't ogenblik 0479/81.71.44 en vanaf 6, ten laatste 7 augustus (hangt van de snelheid van Belgacom af) is het nr 011/31.22.65 ook terug in werking. Als dit allemaal nog niet lukt, plaatselijke dierenwinkels aanspreken, hé Renéé, zelfs daar is "Die van De Fretten-Ark met al haar fretjes" bekend :D :D !! Aja hé, zo moet dat!!! :D :D
Afbeelding


Terug naar “GastenBoek”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 23 gasten