nieuw hier een een vraagje:-)

Hier kan iedereen hun gedacht over de site of de vereniging neer schrijven. Gelieve wel eerst te registreren. Vragen over dieren, verkopen of kopen worden hier niet toegestaan. Daarvoor kan je andere subforums gebruiken ...
Denise
Berichten: 0
Lid geworden op: za mei 01, 2004 9:22 pm

Berichtdoor Denise » za mei 01, 2004 9:29 pm

hoi hoi,
ik ben Denis en ben helemaal nieuw hier hehe.
en heb meteen ff ene vraagje.
ik heb 2 fretten(milou en meissie)
en meissie bijt nogal erg graag!
waarschijnlijk is het spelen maar haar tandjes zijn erg scherp en bijt erg vaal door...
waarschijnlijk zonder boze en kwade bedoelingen maar tis natuurlijk wel pijnlijk!!!
maar milou bijt helemaal niet!
alleen met spelen maar bijt zelden echt door en als het gebeurd likt ze meteen waarze heeft gebeten(en das erugg sweet hehe)
maar mn vraag is dus hoe kan ik meissie afleren om NIET te bijten!
heb al veel geprobeerd maar ik doe blijkbaar iest verkeerd of ze is echt stront eigenwijs hehe(ik denk het laatste haha)
ik hoop op reacties:-)

doei doei!!

Knuffie Denise :D
Liefs,Denise

*marika

Berichtdoor *marika » zo mei 02, 2004 11:45 am

hoi denis
ik heb ook 2 fretjes van 9 weken oud,en onze balou is ook een bijtertje.Ik heb gewoon elke keer als zij beet een tik tegen de zijkant van haar neus gegeven en het help,gewoon volhouden en u zeker niet laten doen want dat hebben ze rap door dat zij de baas over u kunnen spelen.
veel geluk
groetjes marika :) :)

Pleuntje

Berichtdoor Pleuntje » zo mei 02, 2004 2:16 pm

Het pakken in het nekvel werkt ook vaak goed. ALs ze bijt in het nekvel ophangen totdat ze zich overgeeft (geeuwen). En geduld hebben. Dit is vaak niet in een week verholpen.
Succes.

Denise
Berichten: 0
Lid geworden op: za mei 01, 2004 9:22 pm

Berichtdoor Denise » zo mei 02, 2004 2:17 pm

dank je voor de tip!!!
zal eens beginne met tikjes geven hehe...
zal z eniet leuk vinden maar jah z emoet t maar leren hoor!
elke keer die bijt wondjes hebben is ook niet fijn!!!
vooral niet als je in mbroek krupt en dan ff klink hard in mn kuit bijt haha.
ze heeft ook erg scherpe tandjes!!!
mja ik zal eens dat gaan proberen en haar leren wie de baas is :D
thanx voor je tip :)

doei doei!!!
liefs,Denise :)
Liefs,Denise

Ascadian
Berichten: 4
Lid geworden op: ma apr 05, 2004 2:14 pm

Berichtdoor Ascadian » ma mei 03, 2004 9:10 am

Geeuwen is toch geen teken van overgave?
Als je ze bij het nekvel neemt dan is geeuwen een automatische reactie (prikkel).

Je kan pas van overgave spreken als ze volledig ontspannen hangen.

Groeten,

Jens

Pleuntje

Berichtdoor Pleuntje » ma mei 03, 2004 11:15 am

Het is niet altijd een automatische prikkel hoor.
Mijn Steffie en Elvi doen dat dus echt niet. het geeuwen is vaak een teken van overgave. Misschien bij jou fretten niet, maar bij de meeste wel. Daarna hangen ze ook ontspannen.

Denise
Berichten: 0
Lid geworden op: za mei 01, 2004 9:22 pm

Berichtdoor Denise » za mei 08, 2004 3:52 pm

ik heb deze fret al vanaf december en ik krijg het niet voorelkaar:-(
ik weet niet waarom ze dat dat doet,misschien is ze bang ofzow??
maar jah waarvan haha!!!
pas beet ze echt kei hard in mn vinger waardoor ik 2 dagen zon stijf gevoel in mn vinger had...
ze liet echt me geen mogelijkheid los...
pas toen ik echt stond te vloeken(hehe) vande pijn liet ze pas los:-s
appart beessie maar ondaks alles isze wel heel lief hoor want soms komt ze lekker met milou(mn andere fret) achter mn rug liggen of gaanze naast me op de bank ziteen spelen.
dus ze is wel hartstikke lief hoor maar som hehe wil ik haart liet ff door de kamer mee sleuren mja dat vindt ik ook weer zo zielig :P

knuff,Denise
Liefs,Denise

bertbibber

Berichtdoor bertbibber » zo mei 09, 2004 11:52 pm

Hey denice,

Wanneer je fret je in je vinger bijt en hij je niet meer wil los laten loop je best even naar de wasbak en duw je heel even zijn neus onder de kraan. De planten spuit doet ook al wonderen.

Hoe kan je je fretje het bijten afleren (let wel dit is de volledige methode die veel voor aressie bijters wordt gebruikt)?

De beste methode is je fretje vast nemen bij het nekvel. Let wel op je neem je fret niet bij het nekvel zonder hem te ondersteunen. Wanneer je dit niet doet zal het fretje zich helemaal niet veilig voelen. Neem hem/haar zo vast dat het gezicht naar dat van u is gericht. Niet te dicht anders kan je een neus piersing plaatsten ;). maar wel zo dat het fretje zijn achterpoten kunnen rusten op je onderarm. Door dit te doen geef je je fret het gevoel dat hij niet in de lucht hangt. En toch zit hij in een onderdanige situatie ten opzichte van u. Je zal nu merken dat je fretje begint te geeuwen. Dit is meestal een prikkel. Dit wil nog niet zeggen dat je fretje je niet meer gaat bijten.

vervolgens ga je kijken of hij je nog steeds wil bijten.

Ben je rechtshandig dan hou je je fretje het beste met je linkerhand, zodat je je wijsvinger naast het bekje van je fret kan plaatsen. Let er wel voor op dat je hem zo plaatst dat wanneer je fretje wil bijten hij eerst zijn hoofdje moet draaien. Zo merk je dadelijk wanneer hij aanstalte wil maken om te bijten.

hoe ga je je fret nu uitdagen.

Je begint met de vinger achter zijn hoofdje te plaatsen op ongeveer 3 a 4 cm van het hoofd verwijderd (zijkant van het hoofd) verplaats nu je vinger in de richting van zijn bek maar nog steeds op een veilige afstand (3cm). Als je merkt dat hij nog maar aanstalte maakt om te bijten geef je met die wijsvinger een tik tegen zijn bek en zeg je met een strenge stem NEE. Let er wel op dat je tik in verhouding is met wat hij heeft gedaan en het is zeker fout dat hij na de tik enorm begint te kwetteren. Het is de beboeling dat je hem straft niet dat je hem gaat bond en blauw slagen.

Je herhaald deze stappen en je houd je vinger steeds dichter bij. Wanneer hij helemaal niets meer probeert hou je je vinger vlak voor zijn bekje. hou dit minstens een minuut vol. doet hij heel de tijd niets dan kan je proberen heel voorzichtig te aaien boven op het hoofdje (nog steeds uit de buurt van zijn tandjes) Let er wel heel goed voor op dat de tijd tussen de straf en het strelen lang genoeg is zodat hij die twee dingen niet aan mekaar gaat koppelen. Doe je dit wel dan gaat hij denken dat hij iets fout heeft gedaan wanneer je hem streelt.

Pas wanneer je fret zich helamaal heeft overgegeven Dit kan je zien aan zijn voorpootjes (die hangen volledig ontspannen naast zijn lichaam) mag je je fret weer laten rond lopen.

Het is ook niet de bedoeling dat je dit maar 1 maal in de week doet. zeker bij agressie bijters moet je elke dag met je fret bezig zijn.

Dit alles wat hier boven staat is de uitleg om te straffen. Om aan je fret duidelijk te maken dat dit bijten niet mag Het tweede gedeelte is het laten gewennen aan de handen. Dit doe je door met een handdoek met de fret te spelen. Eerst zorg je er voor dat hij helemaal niet aan je hand kan en speel je met je fret. Daarna draai je de hand doek op andere manieren rond je hand zodat hij wend aan jou geur. Pas als je merkt dat je fret echt plezier heeft en hij volledig ontspannen speelt. Dus niet door bijt in de handdoek doe je af en toe een aanraking met je blote hand. Je blijft spelen en haalt voorzichtig de hand doek meer en meer weg als speelmateriaal. merk je dat hij wil door bijten in je hand dan doe je weer de handdoek rond.

Een niet tamme fret tam krijgen duurt enkele weken. Neem rustig je tijd om hem handtam te maken als je te snel gaat kan je meestal terug van nul beginnen. Het fretje moet jou vertrouwen winnen en je aanzien als speelkameraad, baasje niet als vijand.

Zo ik hoop dat ik hier enkele zaken heb duidelijk kunnen maken. Het is niet makkelijk en het vraagt wat aanvoels kennis.

Wil je nog meer weten of denk je heeelp ik kan dat niet hoor. Bel dan eens naar het bovenstaande telefoon nummer. Deze mensen zijn heel goed in het begeleiden en kunnen u de juiste technieken aanleren.

groetjes

nessa

Berichtdoor nessa » do jul 08, 2004 4:10 pm

aan bibberbert
mag ik in gaan op een fret die je straft met water .
ik moet da niet proberen want emijne flash is kei zot van water .
niet dat hij bijt maar hij is stapel op water.
niet altijd een goede straf dus
.

greets nessa igor flash en diesel


Terug naar “GastenBoek”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 26 gasten