oma fret

Of het nu over harde brokken, natte voeding of BARF gaat, geen vraag is te gek, geen antwoord te veel. Is fretlief verzwakt, te mager of juist te mollig? Weet je niet wanneer je moet overschakelen van baby- naar performancevoeding? Heeft je fret extra vitamientjes nodig? Al deze vragen en veel meer kan je op dit forum kwijt. Geef in je topic ook zo veel mogelijk relevante informatie mee zodat anderen een klare kijk op jouw situatie en vraagstelling krijgen.
antoin
Berichten: 0
Lid geworden op: do jan 03, 2013 3:09 pm

oma fret

Berichtdoor antoin » do jan 10, 2013 3:06 pm

Afbeelding
oma fret word in mei 13 jaar

Gebruikersavatar
Margiet
Moderator / Donateur
Moderator / Donateur
Berichten: 4093
Lid geworden op: wo jan 18, 2006 11:08 pm
Taak: Opvang- & eventverantwoordelijke

Re: oma fret

Berichtdoor Margiet » do jan 10, 2013 4:28 pm

En daar ben je 100% zeker van, Antoin? Zeker van haar geboortedatum ook?

Lijkt me toch straf dat ze ineens op vlees 13 kunnen worden terwijl zelfs de standaardgegevens over de fret maar spreken over max. 8 à 10 jaar. Als dat waar moest zijn, waarom wordt daar dan niet veel meer aandacht aan besteed?

In ieder geval, ik weet dat brokken je dat niet zijn en ze krijgen hier ook vlees, maar als die van jou allemaal tot die leeftijden geraken, begin ik toch te twijfelen, hoor ... Al zal het feit van al dat kruisen met mekaar om bepaalde kleuren te verkrijgen er ook niet veel goeds aan doen, aan die leeftijd die zo verkort en ik vrees dat daar zelfs vlees niet tegenop kan ...
Afbeelding

antoin
Berichten: 0
Lid geworden op: do jan 03, 2013 3:09 pm

Re: oma fret

Berichtdoor antoin » do jan 10, 2013 4:48 pm

ik weet ook niet wat de oorzaak is ik weet zeker dat ze zo oud is ze was 1 jaar toen mijn kinderen zijn geboren.

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Re: oma fret

Berichtdoor jeanine » do jan 10, 2013 5:31 pm

Wat ziet die oma er nog goed uit :shock: :domhoog:
Net als Margiet dezelfde bedenkingen, niet enkel het prooi eten alleen kan de reden zijn om zo oud te mogen worden.Oma kent geen da, ook geen entingen?
Oma is waarschijnlijk gebruikt om te fretteren en heeft nakomelingen op de wereld gebracht. Hopelijk halen die ook zo een mooie leeftijd. Hoe oud zijn haar nakomelingen al? Heb je gegevens van de nakomelingen die elders en dus in andere omstandigheden hun leventje hebben en doen die het dan ook zo goed?
Hoeveel nestjes mogen je moertjes krijgen en vanaf welke leeftijd krijgen zij een eerste nestje?
Antoin, onthul eens je geheimen om zo oude fretjes te krijgen ;) We kunnen hier waarschijnlijk bijleren. :o
Afbeelding

Fretlife
Berichten: 0
Lid geworden op: vr nov 30, 2012 6:00 pm
Locatie: Someren
Contacteer:

Re: oma fret

Berichtdoor Fretlife » do jan 10, 2013 6:11 pm

Mooie dame :)

antoin
Berichten: 0
Lid geworden op: do jan 03, 2013 3:09 pm

Re: oma fret

Berichtdoor antoin » do jan 10, 2013 8:38 pm

oma is nu erg mager haar moeder is 1 jaar geleden overleden ze was ook 13 een paar dagen geleden hebben mensen contact gezocht zij hebben 6 jaar geleden jongen gehad uit oma oma krijgt al 4 jaar geen jongen meer deze mensen willlen fretjes terug uit. onze fretjes ze hebben er nog 2 van de 3 vroeger hield ik nooit jongen over. dus de oudste die niet bij mij zijn gebleven zijn 6 jaar dat ik weet.. natuurlijk kun je niet alles aan goede voedig toeschrijven. ik denk een goede stam voeding en lekker buiten in een grote ren. en veel geluk onze fretten zien nooit een da maar ook bijna nooit vreemde fretten. ik kweek ieder jaar met mijn vroutjes ik laat soms wel meerdere vroutjes bij elkaar zodat ik niet te veel pups krijg. de oudste blijven over dan en alle moeders zorgen ervoor.ook doe ik altijd de achterblijvers zo snel mogelijk weg. ik ben van mening dat je anders nooit een sterke stam krijgt. dieren die niet uit zich zelf gezond kunnen blijven worden er uit geselecteerd. ik ben van mening dat als je ze zo kweekt je alle dieren sterker krijgt. de moertjes krijgen 1 x per jaar een nesje van af hun 1e levensjaar.

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Re: oma fret

Berichtdoor jeanine » do jan 10, 2013 10:58 pm

Het zal niet bij iedereen even goed klinken dat de zwakkeren het beter niet halen. Volgens mijn mening kan je inderdaad de sterkeren er uit selecteren zo. Ik heb zelf wel geen kweekervaringen dus ik weet niet hoe moeilijk het is de natuur echt zijn gang te laten gaan. Dus minder pups als je de moeders en alle pups samen steekt. Zijn er dan ook schijnzwangere moertjes bij? Bevallen ze in een afzonderlijke kooi of doen ze dit ook samen?
Ik heb ook al gedacht dat een fret buiten het eigenlijk beter doet dan een fret in onze huiskamer. Ik heb al gezegd dat onze fretten meer verwend worden. Dat zal hun sterker zijn ook al niet voordelig beinvloeden.
Zijn er nu al bronstige rammen en loopse moertjes bij je buitenfretten?
Afbeelding

Gebruikersavatar
Margiet
Moderator / Donateur
Moderator / Donateur
Berichten: 4093
Lid geworden op: wo jan 18, 2006 11:08 pm
Taak: Opvang- & eventverantwoordelijke

Re: oma fret

Berichtdoor Margiet » do jan 10, 2013 11:13 pm

Die laatste vraag vind ik ook wel belangrijk! Ben curieus naar het antwoord ... Heel wat dieren, ook buiten, zouden idd al in lente-modus gegaan zijn, zei de krant ...

Ik haal er de zwakkeren (alhoewel, kan je hen zwak noemen als ze zelf gevochten hebben om te overleven?) niet uit maar zal met die "zwaksten" ook niet kweken ... Sommige moeren hier mogen ook samen voor de pups zorgen en dat is zeker de bedoeling voor dit jaar. Maar àls de pups van jouw fretten even oud worden als hun mama of Oma, moet het wel aan nog wat anders liggen dan de voeding alleen. dan denk ik dat we gerust de conclusie mogen trekken dat al die kleur- én vachtspecialiteitjes voor niet veel goed zijn. maar al kweek ik zelf nu wel met angora's, zoveel wist ik zelf ook al wel. Bedoeling is ook er uiteindelijk betere angora's "in" te kweken, ipv door nog meer van die specialiteitjes te kweken, hun soort zwakker te maken.

En dan, als ik dat zo lees is jouw Oma tot 4 jaar terug elk jaar bevallen?? Dat sterkt alleen maar de theorie van iemand die er echt wel iets van kent (uit Duitsland) die me zei dat er geen leeftijd stond op een goede "mama". Zolang haar lijfje het wil, was er niets beters dan haar bezig te laten, zei hij. Wij zijn dan al sneller geneigd van te zeggen "Ocharme, zo 'n oud beestje doe je dat toch niet meer aan?" maar blijkbaar maken we met die "menselijke beredeneringen" wel heel wat meer fouten ... Onze Noukie wordt nu 5, ik had al zoiets van "pensioengerechtigd" volgens mij en dan zegt mijn Da : "Waarom wel, die lééft daarvoor, laat haar maar lekker dekken dit jaar!" :shock:

Wat weten we toch nog verdomd weinig, hé? Hoe langer ik met fretten bezig ben hoe meer ik dat besef!! :bow:
Afbeelding

antoin
Berichten: 0
Lid geworden op: do jan 03, 2013 3:09 pm

Re: oma fret

Berichtdoor antoin » do jan 10, 2013 11:54 pm

nog niets loops de rammen beginnen nu pas rustig te worden het is eigenlijk te warm al een poos

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Re: oma fret

Berichtdoor jeanine » vr jan 11, 2013 7:35 pm

"Ocharme, zo 'n oud beestje doe je dat toch niet meer aan?"
Ik heb zo al compassie met een moertje dat bevalt :( Mocht in de toekomst blijken dat jongen krijgen beter is dan castratie of het chemisch helpen.Waar blijven we dan met al die pups naar toe gaan om onze fret gezonder te houden :s Gemiddelde leeftijd van 6 jaar tot 5 worpen. Ik zie het mij nog niet doen :euh:
Afbeelding

antoin
Berichten: 0
Lid geworden op: do jan 03, 2013 3:09 pm

Re: oma fret

Berichtdoor antoin » vr jan 11, 2013 7:56 pm

de vroutjes zet ik appart om te jongen 1 vroutje heeft gewoon tussen de andere fretjes gejongd. hier zat zelfs een ram bij dit ging goed tot de pups 9 weeken waren toen moest de ram weg van de jongen. als de pups 8 weeken zijn zet ik ze samen met de moeders in een groote ren de pups mogen weg vanaf 9 weeken eea ligt eraan hoe zelfstandig ze zijn

sah
Berichten: 0
Lid geworden op: wo mar 26, 2008 4:55 pm
Locatie: Gent

Re: oma fret

Berichtdoor sah » vr jan 11, 2013 10:42 pm

Leuk als ze zo oud mogen worden, mn eerste kerel heb ik op 6 jaar moeten laten gaan en zijn 2 dames op rond de 8 jaar (eentje iets jonger, eentje ouder) en toen dacht ik al gelukkig te zijn met de tijd die ik samen met hen had doorgebracht. Hopelijk worden mn huidige fretten ook elk 13 jaar oud!

Kimster
Berichten: 0
Lid geworden op: zo apr 29, 2012 2:52 pm
Locatie: Gent

Re: oma fret

Berichtdoor Kimster » vr jan 11, 2013 10:43 pm

Ja amaai wat een knappe oma :D

Dit is echt boeiend! Ik heb intussen al zowat alles gelezen wat ik te vinden krijg ivm onze fretten weer langer te laten leven want de levensverwachtingen zijn er de laatste jaren met de speciale kleurtjes en lange haartjes alleen maar op achteruit gegaan. De 8 a 10 jaar die sommige websites schrijven zijn al eerder uitzonderlijk als je kijkt naar de overlijdens en ziektes.
Ik kan begrijpen dat er gezondere 'specials' gefokt willen worden maar als je weet dat een angora tot stand komt door een genetisch afwijking dan vrees ik dat dat nooit volledig kan slagen. Niet dat ik vind dat angora's geen lieve beestjes zijn hé, er zit hier ook zo'n dikke schat, weliswaar zonder balletjes dus baby's zullen er niet komen :rol:

Buitenlucht en natuurlijk daglicht is ook wel een interessant gegeven. Licht heeft een duidelijk effect op de hormonen dus dat zal ook wel heel wat doen. Jammer dat ik ons 3tal voorlopig geen buitenverblijf kan geven.

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Re: oma fret

Berichtdoor jeanine » vr jan 11, 2013 10:52 pm

Mijn echtgenoot is ook de mening toegedaan dat de fretten beter buiten kunnen zitten, al is het maar omdat we roken. Helaas dicht bij de achterdeur is het in de zomer veel te warm tussen de muren voor hen. Achteraan in onze tuin zie ik dan weer niet zitten, kom niet graag buiten als het koud is. Laat staan in de vrieskou een kooi kuisen :oops: Mocht het anders kunnen lijkt buiten ook voor mij de betere oplossing te zijn. Je moet er dan wel meer voor over hebben.
Afbeelding

Gebruikersavatar
daikiri
Berichten: 803
Lid geworden op: wo aug 04, 2004 3:39 pm
Locatie: Evergem
Contacteer:

Re: oma fret

Berichtdoor daikiri » za jan 12, 2013 2:43 pm

hey,
ja ik volg volledig over wat er gezegd is, ivm de sukkels er van tussen halen..
opfokken met druppel teller doe ik niet..bijvoeren van een week of 4 met vlees doe ik wel..
hier is ook nog niemand zo ver..oeffff...
de oudste van bij ons is een "selfmade pup" van 7 jaar..daarmee ben ik al heel erg blij...moest hij er nu nog enkele jaren bijdoen zou ik super blij zijn..

dai
traantjes van menti-quila-digo-Isaura-shuriken-Ace-Masai -Aleksi Amon-Solita-Sierra Tia Mythos Amargith-muis*mijn dierbare jongens, tot ooit! Bie, zoet en ventie piet dai kit leil- wenni-ty-Tsum-vanna -maan-Fisto-Tiamo-Ilona-Rocco-Mada

Gebruikersavatar
Margiet
Moderator / Donateur
Moderator / Donateur
Berichten: 4093
Lid geworden op: wo jan 18, 2006 11:08 pm
Taak: Opvang- & eventverantwoordelijke

Re: oma fret

Berichtdoor Margiet » za jan 12, 2013 3:10 pm

Ik kan begrijpen dat er gezondere 'specials' gefokt willen worden maar als je weet dat een angora tot stand komt door een genetisch afwijking dan vrees ik dat dat nooit volledig kan slagen.
Gans akkoord, maar vergeet niet dat "albino" ook een afwijking is ...
Afbeelding

antoin
Berichten: 0
Lid geworden op: do jan 03, 2013 3:09 pm

Re: oma fret

Berichtdoor antoin » za jan 12, 2013 4:03 pm

ja maar die hebben niet zo veel afwijkingen ik ben nog geen heel oude tegen gekomen moet ik zeggen wij zetten nooit albino x albino ik ben wel eea aan het uit testen . over kleuren en gezondheid

Gebruikersavatar
daikiri
Berichten: 803
Lid geworden op: wo aug 04, 2004 3:39 pm
Locatie: Evergem
Contacteer:

Re: oma fret

Berichtdoor daikiri » za jan 12, 2013 5:00 pm

hey,
ja hier dus nog nooit albino in mn nesten had en dat wil ik ook zo houden...
d
traantjes van menti-quila-digo-Isaura-shuriken-Ace-Masai -Aleksi Amon-Solita-Sierra Tia Mythos Amargith-muis*mijn dierbare jongens, tot ooit! Bie, zoet en ventie piet dai kit leil- wenni-ty-Tsum-vanna -maan-Fisto-Tiamo-Ilona-Rocco-Mada

antoin
Berichten: 0
Lid geworden op: do jan 03, 2013 3:09 pm

Re: oma fret

Berichtdoor antoin » za jan 12, 2013 6:26 pm

de albinos komen wel uit wildkleur en sandy de oudste uit deze lijn zijn ook 6 en gezond

Gebruikersavatar
Margiet
Moderator / Donateur
Moderator / Donateur
Berichten: 4093
Lid geworden op: wo jan 18, 2006 11:08 pm
Taak: Opvang- & eventverantwoordelijke

Re: oma fret

Berichtdoor Margiet » za jan 12, 2013 6:43 pm

Ik dit jaar bij mijn eigen fret eentje, de jaren ervoor met dezelfde kruising nooit ...

Maar ik zie het dolgraag, dus mij kon het echt niet maken. Hij wordt wel niet verder ingezet voor de kweek, zit al gecastreerd en al bij zijn nieuwe baasje & zijn vriendje lekker lui en happy te wezen! ;)

Jij doet dan ook nooit albino X albino, Antoin? Het zou ook voor ernstige problemen kunnen zorgen soms, heb ik al gehoord ... Maar ik heb geen ongecastreerde albino-ram, "leen" alleen jaarlijks ons Freggelientje, een super-albino-moertje! :rol:
Afbeelding

Gebruikersavatar
Margiet
Moderator / Donateur
Moderator / Donateur
Berichten: 4093
Lid geworden op: wo jan 18, 2006 11:08 pm
Taak: Opvang- & eventverantwoordelijke

Re: oma fret

Berichtdoor Margiet » za jan 12, 2013 6:45 pm

Er zijn ook al angora's van 6 en ouder, dat wil wel niet zeggen dat het geen "afwijking" meer is, hé, net zoals albino niet "normaal" is als je weet wat ik bedoel ... ;)
Afbeelding

antoin
Berichten: 0
Lid geworden op: do jan 03, 2013 3:09 pm

Re: oma fret

Berichtdoor antoin » za jan 12, 2013 6:57 pm

ja ik begrijp het je zal ook wel gezonde angoras kunnen kweeken en andere kleurtjes maar dan moet je helemaal streng selecteren en dat is het grootste probleem voor de meeste mensen denk ik. de meeste denken aan aantallen en niet aan de kwaliteit mij maakt het niet uit als er maar 1 jong overblijft bij wijze van dan he. ik vind gewoon dat een gezonde fret 8 of meer jongen groot moet kunnen krijgen zonder hulpbij de ene( soort) zal de uitval van de fretten blijven tot men op de goede manier gaat selecteren op ouder dieren en na kweek

Gebruikersavatar
Margiet
Moderator / Donateur
Moderator / Donateur
Berichten: 4093
Lid geworden op: wo jan 18, 2006 11:08 pm
Taak: Opvang- & eventverantwoordelijke

Re: oma fret

Berichtdoor Margiet » za jan 12, 2013 7:02 pm

Dat "selecteren" is idd voor heel wat mensen een probleem ... :hammer:

Echte mooie fretten "uitschakelen" voor de kweek omdat ze angora zijn en omdat je zo goed als zeker weet dat ze zelf niet goed kunnen voeden, is niet zo "portemonnee-verstandig", hé? ;) Tegen wie zeg je het ... xp
Afbeelding

antoin
Berichten: 0
Lid geworden op: do jan 03, 2013 3:09 pm

Re: oma fret

Berichtdoor antoin » za jan 12, 2013 7:15 pm

geld en gevoelens zijn een groot probleem voor een deel van de mensen die kweeken. als je eea goed wil doen moet je hard zijn en selecteren op ouder dieren en gelijk als je pups hebt. zwakke dieren die het zelf niet redden helpen we hier niet. en zo krijg je sterke dieren.en dan moeten goede voeding en huisvesting de rest doen.en alswe dat alle maal zouden doen dan gaat de leeftijd van de fretten omhoog

Gebruikersavatar
daikiri
Berichten: 803
Lid geworden op: wo aug 04, 2004 3:39 pm
Locatie: Evergem
Contacteer:

Re: oma fret

Berichtdoor daikiri » za jan 12, 2013 7:24 pm

das volledig waar!
maar dat gaat niet op 123 he..
veel werk en tijd krijpt er in ...ook geld en plaats niet te vergeten..
d
traantjes van menti-quila-digo-Isaura-shuriken-Ace-Masai -Aleksi Amon-Solita-Sierra Tia Mythos Amargith-muis*mijn dierbare jongens, tot ooit! Bie, zoet en ventie piet dai kit leil- wenni-ty-Tsum-vanna -maan-Fisto-Tiamo-Ilona-Rocco-Mada


Terug naar “Voeding & voedingsproblemen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 30 gasten