Vanaf welke leeftijd nat voer?

Of het nu over harde brokken, natte voeding of BARF gaat, geen vraag is te gek, geen antwoord te veel. Is fretlief verzwakt, te mager of juist te mollig? Weet je niet wanneer je moet overschakelen van baby- naar performancevoeding? Heeft je fret extra vitamientjes nodig? Al deze vragen en veel meer kan je op dit forum kwijt. Geef in je topic ook zo veel mogelijk relevante informatie mee zodat anderen een klare kijk op jouw situatie en vraagstelling krijgen.
Gebruikersavatar
Caitlin
Berichten: 0
Lid geworden op: ma jul 22, 2013 2:37 pm
Locatie: Kasterlee

Vanaf welke leeftijd nat voer?

Berichtdoor Caitlin » ma jul 29, 2013 7:17 pm

Hallo iedereen, ik heb twee fretjes van 9 à 10 weken oud.

Nu was mijn vraag vanaf welke leeftijd men eigenlijk nat voer mag krijgen?

Gebruikersavatar
weena
Donateur
Donateur
Berichten: 37
Lid geworden op: do jun 10, 2004 2:26 pm

Re: Vanaf welke leeftijd nat voer?

Berichtdoor weena » ma jul 29, 2013 7:25 pm

Waarom zou je nat voer willen geven?
En welke dan?

De droge korrels zijn speciaal op hun vertering samen gesteld.
Bevatten alle noduge vitaminen en het knabbelen is goed voor hun tandjes.
Natuurlijk in het begin nog babykorrels geven he.

Nat voer bevat meer water dan voedingsstoffen.

De onze krijgen enkel korrels en vers vlees.
Knuffel van Queenie, Mickey, Minnie, Pooh en Belle!
Nala, Balou,Bamby, Junior, Joy en Dora van achter de regenboogbrug!

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Re: Vanaf welke leeftijd nat voer?

Berichtdoor jeanine » ma jul 29, 2013 10:39 pm

Blikvoeding zou ik ook niet geven, misschien als de nood hoog is aan een doodzieke fret die niets anders meer zou willen eten. Geen enkele reden om natvoer te geven. Goede brokvoeding, prooidieren of een uitgebalanceerd vleesdieet volstaan.
Afbeelding

SuzyNL
Berichten: 0
Lid geworden op: do mei 09, 2013 4:29 am
Locatie: Vlaardingen [NL]
Contacteer:

Re: Vanaf welke leeftijd nat voer?

Berichtdoor SuzyNL » ma jul 29, 2013 11:58 pm

Welke leeftijd nat voer? Dat mogen ze nu al hoor...;)
Maar dan niet uit blik hè...gewoon vers of uit de vriezer...
Gooi maar eens een muisje in de kooi, of beter nog, 2 muisjes, moet je zien hoe snel ze die op hebben en dat is nat genoeg...;)

Even serieus, ik snap natuurlijk best dat je met nat voer blik bedoeld, maar dat moet je niet doen hoor, dat is (bijna) allemaal rotzooi en helemaal niet goed voor je fretten...:(

Er zijn verschillende goede brokken op de markt maar het beste is toch wel prooidier.
Je moet niet vergeten dat ze, juist met deze leeftijd, omdat alles nog moet groeien en steviger moet worden, ze goede voeding moeten hebben.
Dit is ook niet iets waar je op moet bezuinigen als je nog lang van je fretjes wilt genieten!
Ga anders hier eens lezen...

http://www.mustela.nl/welke-brokjes-voor-mijn-fret
Afbeelding

Gebruikersavatar
Caitlin
Berichten: 0
Lid geworden op: ma jul 22, 2013 2:37 pm
Locatie: Kasterlee

Re: Vanaf welke leeftijd nat voer?

Berichtdoor Caitlin » di jul 30, 2013 8:56 am

Nu mijn probleem is dat ik een te grote dierenvriend ben, ik kan werkelijk geen levend prooi aan mijn diertjes geven. Hoe graag ik ze ook mag zien .. Mijn hart breekt al als er een dode muis op de baan ligt .. (misschien overdreven, maar dat is nu mijn karakter)
Nu uit blik zou ik ook niet geven, maar ik had onlangs zo van die zakjes gezien met nat voer voor fretten.

Mijn honden krijgen dat soms ook eens dus dacht ik voor afwisseling ..

Gebruikersavatar
weena
Donateur
Donateur
Berichten: 37
Lid geworden op: do jun 10, 2004 2:26 pm

Re: Vanaf welke leeftijd nat voer?

Berichtdoor weena » di jul 30, 2013 9:13 am

Ik dacht daar ook zo over. Met de nadruk op dacht.
Ben begonnen met kip filet, daarna kiphartjes en kippenmaagjes.
Nu krijgen ze (dode) kuikens en muizen.

Kippenhartjes zijn perfect hoor, in stukjes snijden( zeker als ze nog klein zijn)

Stap voor stap... :p

Kleinreceptje: brokjes laten weken gedurende de nacht.
De geweekte brokjes samen met kiphartjes in de blender
Et voila... perfect natvoer.
Kan je invriezen en bijgeven als je het nodig hebt.

Nu, dit doe ik voorals er een ziek fretje is.
En ja... ik geef het toe... soms ook gewoon tussendoor :ninja:
Knuffel van Queenie, Mickey, Minnie, Pooh en Belle!
Nala, Balou,Bamby, Junior, Joy en Dora van achter de regenboogbrug!

Gebruikersavatar
Hobbes
Berichten: 0
Lid geworden op: wo jul 03, 2013 1:28 pm

Re: Vanaf welke leeftijd nat voer?

Berichtdoor Hobbes » di jul 30, 2013 10:14 am

Iorek was tussen de vijf en zes weken als ik hem gevonden heb...we moesten het maar doen met wat we toen in huis hadden...
Ik was in de dierenwinkel babycat blikje van Royal Canin gaan halen omdat dat echt krachtig voer is...hij zou mijn vingers eraf gebeten hebben, zo honger had hij...
Na een bezoekje bij Margiet heb ik geleerd wat ik hem het beste geef...
Hij krijgt kippehartjes gemixed met babycat blik van Royal Canin eronder en wat kittenmelk (voor kittens met de hand groot te brengen) eronder...
En ja eerst kijk je eens vies naar die hartjes maar ach als je zijn snoet ziet van hoe graag hij het eet...en ik heb gewoon zaterdag 4 kilo hartjes (ja foutje van de slager :euh: ) gemixed en vier blikjes Royal Canin babycat eronder en dan in dagporties in zakjes gedaan en er steken dus om en bij de 50 zakjes eten in mijne vriezer momenteel... :mrgreen:
En elke dag 's avonds haal ik een zakje uit, 's morgens is het ontdooid en doe ik zijn kittenmelk eronder en daar krijgt hij verspreid over de dag drie keer eten van...wat niet op is, is voor de poes hihi
In zijn kooi hangt een potje met totally ferret baby korrels in...voor moest hij nog een hongertje hebben...

Natvoer geef ik af en toe eens aan de hond of kat maar ik vind eigenlijk dat je het gelijk aan hun stoelgang merkt dat het van mindere kwaliteit is...maar om hun heel af en toe eens te verwennen (wij eten ook af en toe frietjes hé en dat is ook niet echt gezond) mag dat eens...maar de honden hebben net zo lief een knie van een koe om op te knagen en de katten hebben net zo lief wat vers vlees om te eten en dat is wel vele gezonder...

Ik weet zelf niet of ik mezelf zo ver krijg om kuikens of muizen te geven, als Iorek de correcte voeding binnenheeft met zijn totally ferret en zijn kippehartjes enz dan is dat voor mij voldoende...

SuzyNL
Berichten: 0
Lid geworden op: do mei 09, 2013 4:29 am
Locatie: Vlaardingen [NL]
Contacteer:

Re: Vanaf welke leeftijd nat voer?

Berichtdoor SuzyNL » di jul 30, 2013 12:39 pm

De meeste nieuwe frettenbaasjes moeten er niet aan denken om de fretten prooi te geven, maar je groeit erin...;)
Trouwens, er zijn ook frettenbaasjes die al langer fretten hebben en daar ook niet aan moeten denken...dus je bent niet de enige...;)

Je gaat eens een keertje kijken bij iemand anders, je krijgt wat mee om het eens te proberen en als je dan ziet hoe ze er van genieten, en weten dat prooi ontzettend gezond is voor je fretje, dan gaan de meeste wel overstag...;)

Zo ben ik drie jaar geleden ook begonnen om te kijken of ze het wel lekker vonden...en dat deden ze ook!! :D
Nu kweek ik zelf muizen voor de fretten en het stinkdier...en ik kweek meelwormen voor de muizen...gelukkig zijn die meelwormen tevreden met brood en groente, stel dat ze zouden leven van luizen, zeg maar wat, dan was ik die waarschijnlijk ook gaan kweken...;)

Je zou het gewoon eens moeten proberen en dan kijken wat je er van vind.
Een dooie muis op de weg is toch heel wat anders dan een fretje die lekker zit smullen van muis.

Ennuh...levend geven hoeft niet hoor, je kunt ze ook gewoon bestellen online vanuit de vriezer...;)

Het voordeel van prooi is dat daar alles inzit wat ze nodig hebben aan orgaanvlees, spiervlees, botten, vitamines enz.
Het is gewoon een compleet pakketje waar je niets meer aan hoef toe te voegen, makkelijker is er niet...;)
Afbeelding

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Re: Vanaf welke leeftijd nat voer?

Berichtdoor jeanine » di jul 30, 2013 12:49 pm

Margiet vond het ook maar vies, hoe kon je nu prooidieren geven. Ze mocht er zelfs niet aan denken. Enkele jaartjes later denk ik niet dat ze een daar probleem mee heeft.
Een carnivoor heeft nu eenmaal vlees nodig in grote hoeveelheden. Het is maar hoe je het bekijkt, een kip kan maar het kuikentje niet. Een lamstukje kan, maar een konijntje niet.
Ook voor brok heeft men dieren nodig, maar je herkent ze er niet meer in. ;)
Mijn overleden poes gaf de voorkeur aan zelf gevangen voedsel. Baasje bleef zitten met brok, vers vlees tot de jacht minder geslaagd was.
Afbeelding


Terug naar “Voeding & voedingsproblemen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ahrefs [Bot] en 28 gasten