Lieve papzak :-)

Of het nu over harde brokken, natte voeding of BARF gaat, geen vraag is te gek, geen antwoord te veel. Is fretlief verzwakt, te mager of juist te mollig? Weet je niet wanneer je moet overschakelen van baby- naar performancevoeding? Heeft je fret extra vitamientjes nodig? Al deze vragen en veel meer kan je op dit forum kwijt. Geef in je topic ook zo veel mogelijk relevante informatie mee zodat anderen een klare kijk op jouw situatie en vraagstelling krijgen.
miek
Berichten: 0
Lid geworden op: di aug 17, 2010 10:37 am

Lieve papzak :-)

Berichtdoor miek » do jan 02, 2014 6:01 pm

Hallo

Wij hebben nu sinds 3 maand een nieuw fretje wel fret.
Deze keer geen meisjes maar een mannetje.
Toen we hem kochten zei de verkoper dat zijn grootvader een beer van een fret was.
Wel hier heeft jij zeker niet over gelogen.
Jesse James is nu 5 maanden oud en weegt 1kg 700.
Is dat ongezond of niet?
HIj loopt veel rond in huis en kan nog van alles doen en is gewoon uberschattig en de liefste hihi.
Binnenkort wordt hij wel nog gecastreerd ( of een alternatief voor castreren daar ben ik nog info over aan het zoeken dus tips zijn welkom! )
Moeten we hem op een dieet zetten of is dat in orde?
:shock: :p

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Re: Lieve papzak :-)

Berichtdoor jeanine » do jan 02, 2014 7:26 pm

Niet op dieet zetten. Als hij van grote fretten afkomstig is mag hij dat gewicht wel halen. Er zijn nu eenmaal goed gevulde fretten en schriele kippetjes, net als bij de mensen. In de winter van het eerste levensjaar zitten ze vaak op hun maximum gewicht. Buster afkomstig van 2 normale fretjes, geen zware beren, woog vorige winter 1616gr nog geen jaar oud toen.
Buster kreeg hier als eerste een implantaat voor 4 jaar, het resultaat op lange termijn is nog niet gekend. Buster kreeg in November zijn implantaat en dat werkt heel erg goed bij hem. Hij is iets gespierder dan mijn vorige rammen, of dat door het implantaat komt weet ik niet. Mijn beide meisjes die ik nog heb waren gecastreerd en kregen rond hun 4 en 5 jaar ook een extra implantaat. Met de bedoeling om bijniertumor wat te slim af te zijn. Nu maar hopen dat dit ook zo mag zijn. :bow:
De keuze ligt bij het baasje, operatie is goedkoper op korte termijn. Mijn gecastreerde en reeds overleden rammen kregen bijniertumor. Milo op zijn 3e jaar en Tootsie rond zijn 7e jaar. Beiden kregen de nodige medicatie, zelfde product in een andere vorm, overleden door het falen van hun hartje een goed jaar en 3 jaren later.
Afbeelding

miek
Berichten: 0
Lid geworden op: di aug 17, 2010 10:37 am

Re: Lieve papzak :-)

Berichtdoor miek » do jan 09, 2014 8:54 pm

Thx Jeanine

Ik laat hem lekker schattig mijn papzakske blijven :-)
Ik had gelezen dat het voor zo een zware fretten niet interessant zou zijn een implantaat steken en dat castreren beter is omdat wanneer ze wat ouder zijn je preventief een implantaat kan laten steken.
Nu twijfel ik zeer hard wat te doen.
Volgende week bel ik naar de da voor een afspraak.
Onze 2 meisjes zijn ook gecastreerd omdat we niet beter wisten toen.
Ze zijn nu 3 jaar oud dus misschien steek ik volgend jaar preventief een implantaat.
Hoeveel moest jij betalen voor een implantaat?

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Re: Lieve papzak :-)

Berichtdoor jeanine » do jan 09, 2014 9:43 pm

Als ik het mij goed kan herinneren was dat ongeveer € 70 + consultatie voor het tweejarig bij de meisjes en ongeveer € 135 + consultatie voor Buster zijn implantaat voor 4 jaar.
Mijn vorige ervaringen waren allemaal gecastreerde fretten. Buster is mijn eerste met implantaat om te castreren nu. Ook hier afwachten hoe dat verder gaat. Mijn da opteert toch ook voor het implantaat nu boven de operatie. Net als met een operatie zijn er altijd die anders kunnen reageren. Het voordeel als je dat ziet zitten is dat ze geen verdoving nodig hebben of enkel heel licht. Wel niet te lang wachten als je voor implantaat gaat, liefst voor ze bronstig worden laten zetten. Het duurt daarna nog een zestal weken voor het optimaal werkt.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Jamjam
Berichten: 0
Lid geworden op: di jan 10, 2012 11:13 am
Locatie: Mariakerke (Gent)

Re: Lieve papzak :-)

Berichtdoor Jamjam » vr jan 10, 2014 11:50 pm

Zarco haalde bij mij in de winter gemakkelijk de 1kg800... in de zomer viel hij ongeveer een halve kg af... het eerste jaar was ik daar ook ongerust over, maar blijkbaar was dit normaal voor Zarco :)
Dus laat jouw papzakje maar een papzakje zijn, zolang hij alles kan en levendig is geen ongerust in maken volgens mij :)
Groetjes van ons allemaal

Flobbe (fretseltje)
Casper,Devil, Diablo, Figaro & Goulash (poezen)
Ravioli & Spirelli (konijntjes)
Scruffy (Cavia)

Kimster
Berichten: 0
Lid geworden op: zo apr 29, 2012 2:52 pm
Locatie: Gent

Re: Lieve papzak :-)

Berichtdoor Kimster » di jan 21, 2014 10:47 pm

Turon woog vorige winter zo'n 1900g maar hij is echt niet dik, het is wel een gespierd ventje. Hij heeft een implantaat, voorlopig nog niets van problemen mee gehad trouwens ;) ons moertje is er ook goed mee.

Beer woog vorige winter zo'n 2200g of misschien nog wel iets meer en dat op zijn 1,5j oud. Dat was pas een papzak! Hij heeft wel nogal een vreemde bouw, de dierenartsen vinden hem ook altijd een bijzondere verschijning met zijn dikke buik.
Hem houden we wel in de gaten met zijn eten omdat het buikje toch wel voor een belasting zorgt op de gewrichtjes en hij durft hem overeten.


Terug naar “Voeding & voedingsproblemen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 gasten