muis en eendagskuiken ervaring

Of het nu over harde brokken, natte voeding of BARF gaat, geen vraag is te gek, geen antwoord te veel. Is fretlief verzwakt, te mager of juist te mollig? Weet je niet wanneer je moet overschakelen van baby- naar performancevoeding? Heeft je fret extra vitamientjes nodig? Al deze vragen en veel meer kan je op dit forum kwijt. Geef in je topic ook zo veel mogelijk relevante informatie mee zodat anderen een klare kijk op jouw situatie en vraagstelling krijgen.
Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Berichtdoor jeanine » za okt 24, 2009 8:58 am

10% een beetje veel ??
via deze link kan je het berekenen, het is dus wat minder geworden. De oogjes groter dan de buik (@)
http://prooidier.nl/index.php?option=co ... Itemid=133
Afbeelding

Raven
Berichten: 114
Lid geworden op: di okt 04, 2005 11:53 am
Locatie: Antwerp what else?
Contacteer:

Berichtdoor Raven » za okt 24, 2009 9:06 am

Dozer eet met gemak meer!
En volgens Uw link zou het voor maar hem 140 gr. mogen zijn.... hij zal lachen... groen!

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Berichtdoor jeanine » za okt 24, 2009 9:16 am

Raven uwe Dozer moet nog groeien :P Ik denk dat de tabel voor volwassen dieren telt , zonder rekenng te houden met winter en zomer ;)
Afbeelding

Gebruikersavatar
Buda
Berichten: 314
Lid geworden op: zo jul 12, 2009 10:14 pm

Berichtdoor Buda » za okt 24, 2009 1:27 pm

buda eet niet zoveel, hij verdikt wel enorm +) lekker :D (l)
en zuipen dat da beest doet!!!
kzou beter de waterkraan rechtstreeks aan zijn kot bevestigen mee ne vree dikken darm! :D :P

(nee, das niet omdat iets te zout is of dat het te warm is, tis gwn nen dronkaard +))
het is moeilijk typen met een fret om je vinger!
V.vv...v..vVvv..VVV..VOETEEEEN!!!! *mok mok mok*

Sayko ҉ 2/7/'09 - 4/'12 †
Buda ҉ 4/05/'09 - 22/10/'15 †
Indy ҉ 05/'11/2010
Nouky ҉ 1/4/2012

sah
Berichten: 0
Lid geworden op: wo mar 26, 2008 4:55 pm
Locatie: Gent

Berichtdoor sah » za okt 24, 2009 10:33 pm

die 10%, gaat het dan over brokjes (droge voeding) of vleesjes, want die brokjes, aangezien die 'droog' zijn, zijn die dan niet voedzamer kwa gewicht dan vlees? Misschien is dat het verschil tussen jullie (jeanine en raven) alee ik denk maar wat he, ik heb nog nooit gewogen wat mn fretjes aten dus ik weet van niets...

Raven
Berichten: 114
Lid geworden op: di okt 04, 2005 11:53 am
Locatie: Antwerp what else?
Contacteer:

Berichtdoor Raven » zo okt 25, 2009 12:22 am

Origineel gepost door sah

die 10%, gaat het dan over brokjes (droge voeding) of vleesjes, want die brokjes, aangezien die 'droog' zijn, zijn die dan niet voedzamer kwa gewicht dan vlees? Misschien is dat het verschil tussen jullie (jeanine en raven) alee ik denk maar wat he, ik heb nog nooit gewogen wat mn fretjes aten dus ik weet van niets...
Brokjes zijn niet voedzamer dan BARF, KVV of NRV ;) Daar er in brokjes al zeker voor 50 a 60 % granen in zit.
Als een redelijke kwaliteits brok op een niveau komt van bv. 8 op 10 dan haalt hij tegenover natuurlijke voeding amper nog geen 3 op 10.
Ik denk dat het moeilijk is om de juiste hoeveelheid in % voeding voor uw fret weer te geven, jong, ouder, actiever, luier, winter of zomermaanden zullen zeker verschil uitmaken daarom word duidelijk herhaald dat dit maar een richtlijn is en dat je, je dier goed moet opvolgen.
:)

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Re: muis en eendagskuiken ervaring

Berichtdoor jeanine » za jan 22, 2011 10:33 am

Bericht van 22 okt
Freebee staat al een tijdje op dieet, regelmatig waren de kakjes geel van kleur en de stoelgang soms doorzichtig.
Update
Freebee is al een hele tijd terug op brok en zelden nog vlees om de oorzaak te achterhalen. Minstens 1x tussen de 8 en 10 dagen komt de slechte stoelgang terug. Tot op heden geen oorzaak gevonden.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Margiet
Moderator / Donateur
Moderator / Donateur
Berichten: 4093
Lid geworden op: wo jan 18, 2006 11:08 pm
Taak: Opvang- & eventverantwoordelijke

Re: muis en eendagskuiken ervaring

Berichtdoor Margiet » za jan 22, 2011 1:42 pm

Na wat je me over Freebee vertelde aan de telefoon heb ik me al suf zitten piekeren over mogelijke oorzaken Jeanine, maar je had er zelf al zoveel geëlimineerd, het lijkt echt wel een raadsel!! :(
Afbeelding

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Re: muis en eendagskuiken ervaring

Berichtdoor jeanine » za jan 22, 2011 3:01 pm

Een raadsel wel, zij is de enige fret hier die prooi at toen. Ik zoek een verband met het prooi eten, de symptomen zijn dan pas opgedoken. Toeval?
Was er "iets" fout met de prooidieren zelf, hun voeding ? Waren het de kuikens die te zwaar op de lever gevallen zijn? Onderzoek van Freebee heeft ook niets opgebracht.
Ik plaats dit hier om mensen die meelezen het mee te geven voor wat het waard is.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Margiet
Moderator / Donateur
Moderator / Donateur
Berichten: 4093
Lid geworden op: wo jan 18, 2006 11:08 pm
Taak: Opvang- & eventverantwoordelijke

Re: muis en eendagskuiken ervaring

Berichtdoor Margiet » za jan 22, 2011 9:36 pm

Als prooi de oorzaak zou geweest zijn, kan het toch bijna niet dat ze daar nu nog met de regelmaat van de klok (letterlijk bijna) last van heeft??

Wat zegt jouw Da betreffende het eventuele verband tussen prooi en die terugkerende probleempjes??
Afbeelding

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Re: muis en eendagskuiken ervaring

Berichtdoor jeanine » zo jan 23, 2011 7:56 am

De da denkt dat het om een vorm van allergie gaat. Een opstapeling die er plots ineens uit komt.Zij was al niet zo tuk op prooi geven. Binnen kort gaat er een tweede staal stoelgang binnen om te testen voor het eindwerk over HB.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Margiet
Moderator / Donateur
Moderator / Donateur
Berichten: 4093
Lid geworden op: wo jan 18, 2006 11:08 pm
Taak: Opvang- & eventverantwoordelijke

Re: muis en eendagskuiken ervaring

Berichtdoor Margiet » zo jan 23, 2011 11:58 am

Hoe wordt dan verklaard dat ze er maar eens om de zoveel dagen last van zou hebben? Kan dat dan?

't Is verdorie allemaal alles behalve simpel ... :(
Afbeelding

Gebruikersavatar
daikiri
Berichten: 803
Lid geworden op: wo aug 04, 2004 3:39 pm
Locatie: Evergem
Contacteer:

Re: muis en eendagskuiken ervaring

Berichtdoor daikiri » ma jan 24, 2011 11:38 am

hey Jeanine
heeft ze geen candida??
dat is een gist dat in darmen kan leven en idd dat stapelt op en als het te veel is komt het er uit!
mss had die prooi het ook he??
maar de stoelgang is al nagezien dus dat zouden ze toch moeten gevonden hebben??
dai
traantjes van menti-quila-digo-Isaura-shuriken-Ace-Masai -Aleksi Amon-Solita-Sierra Tia Mythos Amargith-muis*mijn dierbare jongens, tot ooit! Bie, zoet en ventie piet dai kit leil- wenni-ty-Tsum-vanna -maan-Fisto-Tiamo-Ilona-Rocco-Mada

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Re: muis en eendagskuiken ervaring

Berichtdoor jeanine » ma jan 24, 2011 3:44 pm

Dai, er zijn al meerdere onderzoeken op de stoelgang geweest. Alles blijft negatief. Ook de Omeparzole (voor de maag) die ze gekregen heeft maakt geen verschil uit.
Afbeelding

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Re: muis en eendagskuiken ervaring

Berichtdoor jeanine » ma jun 20, 2011 7:36 pm

Even een update plaatsen, om orde op zaken te stellen. De oorzaak van Freebee haar ellende is eindelijk gevonden. Zij heeft HB (bacterie die maagzweren en perforatie kan veroorzaken) ook lever en gal kunnen ontsteken. Het geven van prooi zal vermoedelijk de trigger geweest zijn om de ziekte te laten uitbreken. Ik dacht ooit gelezen te hebben dat fretten met HB beter geen rauw vlees of prooi krijgen tijdens de ziekteperiode. Daar Freebee zonder symptomen was voordien wist ik het dus niet en kreeg zij voeding die niet zo geschikt was voor een zieke fret. :hammer:
Afbeelding

Raven
Berichten: 114
Lid geworden op: di okt 04, 2005 11:53 am
Locatie: Antwerp what else?
Contacteer:

Re: muis en eendagskuiken ervaring

Berichtdoor Raven » ma jun 20, 2011 11:01 pm

Ik denk dat de muisjes me wel zullen vergeven... maar
Het geven van prooi zal vermoedelijk de trigger geweest zijn om de ziekte te laten uitbreken. Ik dacht ooit gelezen te hebben dat fretten met HB beter geen rauw vlees of prooi krijgen tijdens de ziekteperiode. Daar Freebee zonder symptomen was voordien wist ik het dus niet en kreeg zij voeding die niet zo geschikt was voor een zieke fret. :hammer:
HB of laten we zeggen ontstekingen in de maag wand, maagzweren of gastritis en dit bij mens en dier! :o
Laten we ook ineens zeggen dat iedere fret HB drager is en dat het een vicieuze cirkel is want moeder besmet de pups ;)
Ook komt het meestal voor bij verzwakte, zieke fretten of fretten met veel stress... stress in combinatie met slechte voeding en de uitwerpselen die aanzetten tot HB opstoten bij fretten.
Tijdens de behandeling word de voeding vermindert en voeding supplementen en medicijn bij gegeven... dit voor de zieke aan te sterken ook het overschakelen van rauw naar brok word meer en meer als verkeerd beschouwd daar de rauwe voeding meer natuurlijker is (waar de maag van de carnivoor voor gemaakt is trouwens) dan brokken en zo minder belast word.
Dit het zelfde voor de mens, betekend geen alcohol, vettig eten, roken en sterke kruiden, snoep e.a. maar degelijke gezonde voeding.
Propere omgeving en stress vrij...
Dus overschakelen naar brokken? ;)

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Re: muis en eendagskuiken ervaring

Berichtdoor jeanine » di jun 21, 2011 8:17 am

Raven,
stress in combinatie met slechte voeding

Stress heeft Free bij aankomst zeker gehad door haar hormonen probleem en de zware behandeling om haar er door te krijgen zonder kleerscheuren. Het geven van vlees en prooi is er gekomen met de zoektocht naar een betere voeding. Free was ooit de enige die prooi at, volgens mij een combinatie van factoren waardoor de ziekte zich liet opmerken. Vandaar dat ik de prooi hier de trigger noem, of de druppel die de emmer deed overlopen, voordien geen slechte stoelgang nog iets anders bij Free. Ik beweer niet dat alleen prooi eten bij een kerngezond dier de oorzaak is. ;)

http://www.rhp.nu/fret vanaf minuut 3 volgt de uitleg van Prof. Ducatelle. ;) Ik hoor hem duidelijk zeggen dat rauw hier beter niet kan gegeven worden omdat de natuurlijke barrière verstoord is door de HB. Eerst de HB genezen en dan verder zien ;)
Om Free van de nodige voedingstoffen te voorzien zie ik geen andere oplossing dan de brok nu.
Afbeelding

Raven
Berichten: 114
Lid geworden op: di okt 04, 2005 11:53 am
Locatie: Antwerp what else?
Contacteer:

Re: muis en eendagskuiken ervaring

Berichtdoor Raven » wo jun 22, 2011 4:50 pm

Vandaar dat ik de prooi hier de trigger noem, of de druppel die de emmer deed overlopen, voordien geen slechte stoelgang nog iets anders bij Free. Ik beweer niet dat alleen prooi eten bij een kerngezond dier de oorzaak is. ;)

http://www.rhp.nu/fret vanaf minuut 3 volgt de uitleg van Prof. Ducatelle. ;) Ik hoor hem duidelijk zeggen dat rauw hier beter niet kan gegeven worden omdat de natuurlijke barrière verstoord is door de HB. Eerst de HB genezen en dan verder zien ;)
Dat klopt dat die prof dat zegt... enkele profs zullen dat wel zeggen, net zoals enkele DA’s dat dan weer over nemen :p De prof zegt wel niet dat vlees de oorzaak zou kunnen zijn... maar alleen dat rauw vlees met incl. met alle bacteriën mogelijk meerde complicaties en gastritis teweeg zou kunnen brengen. Daar de maag dan niet bestand zou zijn tegen deze extra bijkomende bacteriën ;)
Dus het blijft stress, zwakte, voeding en uitwerpselen ;) En voeding daar valt vlees ook onder of ook drinkwater en speeksel.
Wat ook opvalt is dat fretten die slecht eten of een verandering ondergaan in hun voeding ontvankelijker zijn voor HB.
Maar ik heb het over de andere meerderheid... als men nu alle grote vorsers in de fretten wereld hun verklaringen leest betreft HB en oorzaak en zo verder door trekt naar behandeling toe, medicijn en te vermijden... kom je nergens vlees tegen om te vermijden of als oorzaak.
Nu is er nog een andere groep, holisme fretten groeperingen en DA’s die het allemaal nog wat verder zien... en aanhalen dat het leven al duizenden en duizenden jaren bestaat incl. de HB bacterie en dat alle carnivoren nog bestaan... moest het echt zo een vaart lopen dan aten we nu allemaal gras ;)
DAt voedings holisme ligt me goed en zeker bij de fretten. :domhoog: het andere :p Als ik nu naar Dozer zie... :king: Mijn mening.
Dozer is de enige die het al 1 keer goed last aan zijn maag heeft gehad... zie eerdere postings! Of het nu HB is of was of iets anders, we waren er zeer vlug bij... hij is altijd vlees blijven eten :king:
Misschien is het zoals Tom Lonsdale en Bob Church het zeggen:
Rauw & prooi is de beter voeding voor de carnivoor en geeft het dier een betere weerstand en een soort van immuniteit tegen bepaalde ziektes van virussen, bacteriën of ongedierte, lichaam en geest vechten beter terug... maar blijf altijd waakzaam en bezoek uw DA bij ziekte verschijnselen!


Trouwens HB bij de mens en de fret zijn nauw verwant... de fret word nog altijd ergens gebruikt om proeven op uit te voeren die voor ter bevordering van bestrijding van HB bij de mens, dito voor nieuw medicijn... :do: :do: :do:

Raven
Berichten: 114
Lid geworden op: di okt 04, 2005 11:53 am
Locatie: Antwerp what else?
Contacteer:

Re: muis en eendagskuiken ervaring

Berichtdoor Raven » wo jun 22, 2011 4:58 pm

En HB hoort niet thuis in deze muisjes post... ;)
Desnoods een nieuwe postje?

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Re: muis en eendagskuiken ervaring

Berichtdoor jeanine » do jun 23, 2011 10:51 am

Ik vind dat het postje over Freebee haar HB er wel nog hier bij thuishoort ;)
Een raadsel wel, zij is de enige fret hier die prooi at toen. Ik zoek een verband met het prooi eten, de symptomen zijn dan pas opgedoken. Toeval?
Was er "iets" fout met de prooidieren zelf, hun voeding ? Waren het de kuikens die te zwaar op de lever gevallen zijn? Onderzoek van Freebee heeft ook niets opgebracht.
Ik plaats dit hier om mensen die meelezen het mee te geven voor wat het waard is.
Update
Freebee is al een hele tijd terug op brok en zelden nog vlees om de oorzaak te achterhalen. Minstens 1x tussen de 8 en 10 dagen komt de slechte stoelgang terug. Tot op heden geen oorzaak gevonden.
Wat ook opvalt is dat fretten die slecht eten of een verandering ondergaan in hun voeding ontvankelijker zijn voor HB.
(Raven)

Nu er een verklaring is wil ik dit ook nog meegeven aan de lezer en staaft wat jij zegt over verandering van voeding en mogelijks de HB. Dat was in dit geval van toepassing, Free had geen klachten voor de verandering in de voeding met prooi ;)
Afbeelding

Raven
Berichten: 114
Lid geworden op: di okt 04, 2005 11:53 am
Locatie: Antwerp what else?
Contacteer:

Re: muis en eendagskuiken ervaring

Berichtdoor Raven » do jun 23, 2011 4:07 pm

jeanine,

Hoe oud is Freebee nu eigenlijk en hoe oud was ze dat ze HB kreeg?

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Re: muis en eendagskuiken ervaring

Berichtdoor jeanine » do jun 23, 2011 5:15 pm

Raven,
Freebee is gevonden in een vuilbak mei 2008. :( Het enige wat ik weet is dat ze hoog loops was toen en dik in de miserie al zat. Dus is een stress situatie voor haar geweest met schijnzwangerschap tot alles achter de rug was eind dat jaar voor de castratie. Geen problemen met de stoelgang noch met het eten dan. In 2009 overschakeling van gewoon brok en vlees naar gedeeltelijk met prooidieren. Je kan het hier nalezen van A tot Z hoe zij op prooi eten gereageerd heeft. Na lang en vruchteloos zoeken naar de oorzaak van haar klachten en negatief resultaat HB in het verleden.Is ze dit jaar nu 2x getest geworden op HB, in het kader van een eindwerk studente Ugent dierengeneeskunde. De swap test zou het verschil kunnen uitmaken in het resultaat, zie topic Milo en Freebee in medisch. ;)
Afbeelding

Raven
Berichten: 114
Lid geworden op: di okt 04, 2005 11:53 am
Locatie: Antwerp what else?
Contacteer:

Re: muis en eendagskuiken ervaring

Berichtdoor Raven » za jun 25, 2011 10:41 am

De vraag was er daar de grote HB boom altijd in het eerste levens jaar is om zo sterk af te zwakken naar het derde levens jaar?
Na 3 jaar zouden het uitzonderingen zijn?


Terug naar “Voeding & voedingsproblemen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 30 gasten