kippenlevertjes

Of het nu over harde brokken, natte voeding of BARF gaat, geen vraag is te gek, geen antwoord te veel. Is fretlief verzwakt, te mager of juist te mollig? Weet je niet wanneer je moet overschakelen van baby- naar performancevoeding? Heeft je fret extra vitamientjes nodig? Al deze vragen en veel meer kan je op dit forum kwijt. Geef in je topic ook zo veel mogelijk relevante informatie mee zodat anderen een klare kijk op jouw situatie en vraagstelling krijgen.
sah
Berichten: 0
Lid geworden op: wo mar 26, 2008 4:55 pm
Locatie: Gent

Berichtdoor sah » vr jul 10, 2009 2:16 pm

Hoi,
ik heb nog ns iets van vlees gekocht om te proberen, ik vind het zelf wel erg vies en akelig, maar blijkbaar lusten toch 2 van mn fretjes t wel (of ze hebben al n klein hapje geproefd)
Kippenlevertjes zijn toch gezond voor fretjes he? (want t is enkel daarom dat ik t geef)
Ik dacht dat hier ergens gelezen te hebben maar vind die post nu niet terug.
alvast bedankt om hier voor de zoveelste keer op te antwoorden :)

even later...
ik had de levertjes in hun hok gelegd en ze hadden behalve om te proeven niet echt interesse...dus ze mochten buiten spelen (wel in huis)van me en toen zag ik dat er twee stukjes ontbraken. Ik heb ze nu teruggevonden in hun verstopplekjes, er is precies niet veel van gegeten, maar ik vind het toch goed dat een van hen de moeite heeft genomen om t te verstoppen!
Nu zitten fretjes + kippenlevertjes terug in de kooi :)

[Gewijzigd door sah op 2009-07-10 14:54:26]

Raven
Berichten: 114
Lid geworden op: di okt 04, 2005 11:53 am
Locatie: Antwerp what else?
Contacteer:

Berichtdoor Raven » vr jul 10, 2009 3:27 pm

He sah,

Lever valt onder orgaan vlees en is gezond voor je fretjes mits dit maar een deel is van hun totale voeding is... z’n 10 a 15 % mag orgaan vlees zijn!
Dus wat kippenlever af en toe kan geen kwaad! Lever bevat buiten de nodige eiwitten ook ijzer en vitamine A, B12 en D.
:)

sah
Berichten: 0
Lid geworden op: wo mar 26, 2008 4:55 pm
Locatie: Gent

Berichtdoor sah » vr jul 10, 2009 4:16 pm

mja, die 3 stukjes liggen er nog steeds, behalve ze aflikken en verstoppen en misschien een piepklein stukje proeven hebben ze er nog niets mee gedaan :?
pff ik hoop maar dat ze het snel opeten want mijn hele studio riekt naar bloed (ben zelf vege en merk waarschijnlijk daardoor die geur zo fel op)

hmm, ben misschien wat ongeduldig, maar ik ben benieuwd wat ze zullen doen als ze wakken worden met honger...
maar eerlijk gezegd, ze hebben al ns kipfilet gekregen, die had ik toen bij in hun eetbak gelegd en heb ik moeten wegsmijten omdat mn dames weigerden om iets te eten zolang dat ding er lag, ik heb ook eens tonijn geprobeerd en ons ventje (die was er nog niet met de kipfilet) Bazul lust best wel tonijn (komt hij voor bedelen)
ik zal maar niet teveel hopen.
Ik wil hen zo graag eens op wat lekkers tracteren (@Jeanine: dat kuiken zal er uit als een kuiken, dat kon ik echt niet doen!)

Etheltryth
Berichten: 130
Lid geworden op: wo mar 25, 2009 9:41 pm

Berichtdoor Etheltryth » vr jul 10, 2009 5:13 pm

ik geef kip, kippenhartjes en kippenlever. en de gewone mooie stukjes kip zijn het meeste geapreccierd. de hartjes en lever lekken ze ook af, en eten zo wel 1tje op maar meer moet ik er zeker niet geven!

misschien moet je ze in kleine stukjes snijden en wat kleiner geven ofzo?

Raven
Berichten: 114
Lid geworden op: di okt 04, 2005 11:53 am
Locatie: Antwerp what else?
Contacteer:

Berichtdoor Raven » vr jul 10, 2009 5:37 pm

Als hun stofwisseling rond is wat +- 4 uur duurt krijgen ze terug honger. en dat is misschien het moment om ze lever e. a te voederen?
Als ik iets probeer te forceren wacht ik 1 a 2 uurtjes langer. :P
Kippen filet is lekker voor ons... maar voor een fret raad ik kippen billen of vleugeltjes aan en zelfs het karkas daar dit voedzamer is ;)
Een kuikentje is goed als bijvoer.
:D

Raven
Berichten: 114
Lid geworden op: di okt 04, 2005 11:53 am
Locatie: Antwerp what else?
Contacteer:

Berichtdoor Raven » vr jul 10, 2009 5:43 pm

Ochja, hier snijden of knippen we het vlees, botjes tot kleine reepjes of brokjes, altijd groter dan wat ze ineens in hun mond kunnen nemen zodat probleempjes worden vermeden en ze altijd moet kauwen.
Grotere stukken knook (het beste) van kip, konijn e. a krijgen nog een extra mep met de vleesmepper. ;)

Gin
Berichten: 8
Lid geworden op: za apr 25, 2009 4:50 pm

Berichtdoor Gin » vr jul 10, 2009 7:08 pm

edit raven , edit :P

sah
Berichten: 0
Lid geworden op: wo mar 26, 2008 4:55 pm
Locatie: Gent

Berichtdoor sah » vr jul 10, 2009 8:37 pm

toen ik kuiken kon krijgen...ik kon t niet geven, was te echt akelig, het was echt een kuiken, alleen dood (je moet begrijpen; ik heb nog noooooit vlees; dode wezens in mijn handen gehad, wil dit enkel voor hun doen omdat mijn lieverds natuur hier om vraagt) (en aub, begin niet die vegi-vlees-discutie tegen mij, voor mij is t meer een kwestie van opvoeding dan van geloof of overtuiging...)
In stukjes snijden kon ik ook niet(te akelig voor me), maar ik vermoed dat zij wel zullen begrijpen waar hun tandjes eigenlijk voor dienen...als ze echt willen, ten slotte zijn de stukkies niet zo groot!
Tot nu toe heeft niemand veel gegeten, maar ik heb ze ook nog geen korrels horen eten.
Misschien zijn ze te oud voor dit, de dames zouden reeds 5 1/2 zijn, meneer 4 jaar, ze wonen wat meer dan een jaar bij me, en dit is de best lukkende poging! (vandaar mn enthousiasme) :D :D

nog wat later...
het is blijkbaar wel leuk om de kippenlevertjes te veplaatsen...

[Gewijzigd door sah op 2009-07-10 20:44:17]

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Berichtdoor jeanine » vr jul 10, 2009 8:46 pm

Volhouden Sah, niet te veel in eens geven om te beginnen. Als het je stoort die geur kiep het dan na 4 uurtjes weg, geef de volgende dag weer een stukje.
Het likken is een begin, jammer dat je het niet kan snijden. Neem het je niet kwalijk dat je de muis en kuiken niet mee wou nemen :D Dat is zelfs voor de doorwinterde vleeseters even aanpassen. ;)
Afbeelding

sah
Berichten: 0
Lid geworden op: wo mar 26, 2008 4:55 pm
Locatie: Gent

Berichtdoor sah » vr jul 10, 2009 9:12 pm

@ jeanine: ik riek die geur blijkbaar al door t potje heen...dus, alleen veel roken zal me redden :D :D (grapje he, ik wil daar niemand toe aanzetten)
maar dat heb ik blijkbaar van mijn papa die kon ook dingen van op een enorme afstand ruiken; en voor mij, t is gewoon een gekke geur, bloed met nog wat...,niet echt een etensgeur voor mij. ik denk ook niet dat dit snel verdwijnt...blijkbaar herkennen sommige mense snel geuren...Trouwens, jeanine als je levertjes wil; snel iets laten weten(voor morgenmiddag),want ik breng t restje morgen naar dai, t is maar goed tot 12/07, als je wil leg ik iets opzij dat je mannen/vrouwen ook ns kunnen proeven.

Nu spelen de fretjes weeral, maar t deurtje van de kooi is dicht omdat ik niet wil dat zij hun dinges overal in mn studio verstoppen...
ik laat morgen wel weten wat ze ermee gedaan hebben.

ludwig1605
Berichten: 85
Lid geworden op: zo aug 27, 2006 12:35 pm

Berichtdoor ludwig1605 » vr jul 10, 2009 10:03 pm

Hier hebben ze het meer voor hartjes.
Wat ik nu ook doe is ganse vleugeltje malen met hartjes en magen erbij.
Ik neem 2 kg vleugeltjes 500 gr magen en 500 gr hartjes die jaag ik 3 x door een grote vleesmolen zodat er zeker geen splintertjes meer inzitten. Dan vries ik dit in porties per dag in.
Ik kan u vertellen dat ik schitterende resultaten haal. Daar dan nog eens iedere dag het vlees van een kippenbil bij en s'avonds mager rundsvlees. En voor de rest krijgen ze brokjes ferret complete van James Wellbeloved
Er zijn er hier op het forum al die het resultaat gezien hebben.

sah
Berichten: 0
Lid geworden op: wo mar 26, 2008 4:55 pm
Locatie: Gent

Berichtdoor sah » vr jul 10, 2009 10:16 pm

@ludwig:...euh, kan ik n potje voor 3 fretjes afhalen, zonder de exacte samenstelling te hoeven horen? ;)
anders gaan ze nog n maandje ofzo mogen wachten op n volgende poging (en misschien houden ze gewoon t meest van de brokjes?!)

ben zelf al eeuwig vegi, weet je wel...voor mij riekt vlees dus blijkbaar naar bloed....

[Gewijzigd door sah op 2009-07-10 22:17:06]


[Gewijzigd door sah op 2009-07-10 22:17:43]

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Berichtdoor jeanine » vr jul 10, 2009 10:19 pm

Sah, bedankt maar van lever krijgen de mijne kak probleemkes.
Ludwig, hier is het nog erger met de vleesmolen (@) Zelfs de echtgenoot gaat lopen :P
Inderdaad uw pups zien er heel goed uit en zijn het één en ander al gewend.
Afbeelding

Raven
Berichten: 114
Lid geworden op: di okt 04, 2005 11:53 am
Locatie: Antwerp what else?
Contacteer:

Berichtdoor Raven » za jul 11, 2009 12:42 am

Origineel gepost door sah
ben zelf al eeuwig vegi, weet je wel...voor mij riekt vlees dus blijkbaar naar bloed....
Klopt dat vlees naar bloed ruikt! Dat is het ijzer erin.
:P :D

Gebruikersavatar
Dorinda
Berichten: 1309
Lid geworden op: za apr 21, 2007 11:08 am

Berichtdoor Dorinda » za jul 11, 2009 9:53 am

Ik was met Margiet en Jef meegegaan naar de speelnamiddag en s'avonds waren we nog even bij Jef zijn thuis gestopt. Daar mochten Leilah en Diablo even rondlopen en had Jef ze kippehartjes gegeven. Ik dacht ook eerst, dat gaan ze nooit lusten maar niet veel later was het bordje helemaal leeg gegeten. :)

Oh ja, en Ludwig zijn fretjes zien er allemaal zeer gezond uit en goed in hun vel maar ook niet te dik. Gewoon lekker gezonde en mooie fretjes. :D

[Gewijzigd door Dorinda op 2009-07-11 09:54:57]
Afbeelding
Tibo en zijn wawa's, angels in heaven!!!

sah
Berichten: 0
Lid geworden op: wo mar 26, 2008 4:55 pm
Locatie: Gent

Berichtdoor sah » za jul 11, 2009 11:30 am

:D :D :D :D
ik ben n heel trots baasje!

Vannacht hebben mn schatties de stukjes opgegeten, ik heb daarnet enkel 2 kleine restjes gevonden, deze heb ik nu maar weggesmeten want dat was niet meer erg vers.
Volgende keer zullen we iets anders proberen, ik denk kippenbilletjes ofzo, maar wat doe je dan met de botjes? Mag je hen dat zo geven? (want aan een hond mag je geen kip met botjes geven en van fretjes weet ik dat niet)

Raven
Berichten: 114
Lid geworden op: di okt 04, 2005 11:53 am
Locatie: Antwerp what else?
Contacteer:

Berichtdoor Raven » za jul 11, 2009 4:55 pm

Origineel gepost door sah
ik denk kippenbilletjes ofzo, maar wat doe je dan met de botjes? Mag je hen dat zo geven? (want aan een hond mag je geen kip met botjes geven en van fretjes weet ik dat niet)
Waarom niet? Rauwe beenderen, bot, botjes, knoken en kraakbeen kan geen kwaad... D.w.z. NIET gekookt, gebraden, gebakken of van d barbecue enz..
gewoon rauw vlees met bot is voor beide goed.

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Berichtdoor jeanine » za jul 11, 2009 7:10 pm

Ik geef Raven 200% gelijk. Met wat geluk krijg jij de botjes :D
Sah, het is alvast een goed begin. Je fretjes kunnen er maar beter van worden
Afbeelding

sah
Berichten: 0
Lid geworden op: wo mar 26, 2008 4:55 pm
Locatie: Gent

Berichtdoor sah » zo jul 12, 2009 6:32 pm

bedankt voor de uitleg.
ik sta te popelen om hun eens een billetje (kip) te geven :D
maar even wachten, want teveel in een keer proberen is vast te belastend voor hun darmen, alhoewel ik van die levertjes geen problemen heb gezien.
Vanavond krijgen ze nog eens lever, maar de rest zal ik moeten weggooien, want vandaag is de laatste dag ivm de houbaarheidsdatum, jammer wel...

sah
Berichten: 0
Lid geworden op: wo mar 26, 2008 4:55 pm
Locatie: Gent

Berichtdoor sah » zo jul 19, 2009 1:28 pm

Dit weekend is t een kipfillet geworden (nog ns proberen)
1 fillet verdeelt over drie dagen en ik moet zeggen, tot mijn eigen verbazing verdwijnt t meeste (ik denk dat ze t opeten, ik leg t in de kooi en ik heb toch al eens goed tussen alle dekentjes gekeken)
Volgens mij eet Bazul t meeste op (bij mijn eerdere pogingen woonde hij nog niet bij ons) ik heb hem ook al wel zien smullen :)
Maar mn kleine Wasabi lust t ook wel :) misschien door zn goede voorbeeld, hihi, wie weet
Pilou-lief moet er niets van weten, maar dat kan ik wel begrijpen (zij is ook zeer kieskeurig ivm koekjes)
Ik ben blij dat t zo goed loopt!

sah
Berichten: 0
Lid geworden op: wo mar 26, 2008 4:55 pm
Locatie: Gent

Berichtdoor sah » vr jul 31, 2009 7:35 pm

hallo,
Vandaag probeer ik kippenvleugeltjes.
Mijn twee fretjes die ik ervan verdenk om liefhebbers te zijn hebben er al aan gelikt, eens in gebeten, maar dat is het ook.
Zou het zijn omdat het te hard is? (het bot zit er nog in)

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Berichtdoor jeanine » vr jul 31, 2009 8:28 pm

Sah, het is hier ook moeilijk om hen kippennek of vleugeltjes te laten eten. Het zou wel beter voor ze zijn om het met bot en al op te eten. Het bot brengt calcium aan en kuist ook nog de tandjes door het knagen. Probeer het in stukjes te snijden en zo aan te bieden. Milo heeft onlangs zich goed verslikt in de kippenhuid. Om een of andere reden moet er een gedeelte aan z'n tanden blijven hangen zijn. Ik ben op zoek gegaan in zijn bekje om hem van het ambetante stukje af te helpen. Ik wist niet dat de achterste tanden zo scherp waren ~0 Dus heeft de jongen zelf het verdere werk moeten leveren (@) Behalve dat het heel vervelend leek geen verdere gevolgen van het kippenvelletje. ;)
Afbeelding

Raven
Berichten: 114
Lid geworden op: di okt 04, 2005 11:53 am
Locatie: Antwerp what else?
Contacteer:

Berichtdoor Raven » za aug 01, 2009 10:29 am

Hier snijden we een gedeelte los vel weg van de kip of kippenvleugels daar het vel veel zeer veel vet bevat. Als we er met pluimen kunnen krijgen pakken we deze.
Dan met de wildschaar knippen we juist tussen de gewrichten zodat we telkens uiteinden krijgen met blinkende zachte knook gewricht.
Dan een beetje achter de knook knippen/hakken we terug en zo krijgen we mooie stukjes knook met vlees en weinig vet eraan, groot genoeg om uit te problemen te blijven en dit geeft hen wat serieus kauw werk wat dan weer goed is voor hun tanden en fysiek alsook voor hun spijsvertering.
:)


Terug naar “Voeding & voedingsproblemen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten