introductie jonge fret(8w) bij oudere fret (1j)

Heeft je nieuwe aanwinst net je handen geperforeerd en ben je op zoek naar een methode om dat af te leren? Of blinkt zijn vacht niet meer, dan kan je hier terecht met al je vragen over de verzorging, de opvoeding en de huisvestiting van je fret.
stijn92
Berichten: 0
Lid geworden op: di jul 05, 2011 2:43 am
Locatie: lichtervelde

introductie jonge fret(8w) bij oudere fret (1j)

Berichtdoor stijn92 » di jul 10, 2012 2:40 pm

Beste frettenliefhebbers,

onlangs heb ik een nieuw vrouwelijke fretje (lucifer) aangeschaft voor mijn vriendin en als speelkameraadje voor mijn 1jaar oude mannelijk fret Pierre. Wanneer ik echter lucifer en pierre samen loslaat dan bijt pierre de hele tijd in lucifer haar nekvel en sleept haar mee over het hele huis. Lucifer vind het blijkbaar niet erg want ze wilt de hele tijd terug keren naar pierre en ik hoor ook geen geluidjes (tenzij ik haar apart steek dan zit ze de hele tijd te huilen naar haar moeder. Dat is wat ik tenminste denk over dat geluidje of ben wijsgemaakt. Pierre vindt het nog minder erg want hij zit de hele tijd speelgeluidjes te maken.
Moet ik mij nu zorgen maken om lucifer dat er iets ergs gebeurd, moet ik pierre zijn gedrag toelaten. Ik ben op sommige momenten echt bang dat pierre gaat doorbijten, maar lucifer vind het niet erg, ik zie geen bloed en ze keert telkens terug.

dit is hier telkens het geluidje:
http://www.youtube.com/watch?v=uJvGtSvZ ... e=youtu.be
http://youtu.be/uJvGtSvZRaM[/youtube]
dit is het gedrag:
http://www.youtube.com/watch?v=XD255AB9 ... e=youtu.be
http://youtu.be/XD255AB92n4[/youtube]

Gebruikersavatar
weena
Donateur
Donateur
Berichten: 37
Lid geworden op: do jun 10, 2004 2:26 pm

Re: introductie jonge fret(8w) bij oudere fret (1j)

Berichtdoor weena » di jul 10, 2012 3:20 pm

het geluid van die huilende pup is zo herkenbaar.
doen ze allemaal als ze hun mama of vriendje zoeken. Ze houden er niet van om alleen te zitten en zoeken andere fretjes op.

als Pierre Lucifer mee sleept, waar sleept ie haar dan naartoe? en laat die haar telkens terug los?
hoe lang heb je Lucifer nu al en hoe dikwijls heb je ze al samen laten rondlopen?

kan zijn dat hij haar alles wil laten "zien" op zijn manier of wat ik eerder denk, wil laten merken dat HIJ de baas is.

geef het wat tijd, laat ze zo veel mogelijk, onder toezicht, met elkaar kennis maken.
Knuffel van Queenie, Mickey, Minnie, Pooh en Belle!
Nala, Balou,Bamby, Junior, Joy en Dora van achter de regenboogbrug!

stijn92
Berichten: 0
Lid geworden op: di jul 05, 2011 2:43 am
Locatie: lichtervelde

Re: introductie jonge fret(8w) bij oudere fret (1j)

Berichtdoor stijn92 » di jul 10, 2012 3:35 pm

hij sleept haar het hele huis door, in alle kamers waar hij binnen kan. Hij laat haar los, in die zin om haar terug vast te pakken. lucifer hebben we nu al van zaterdag en we proberen ze zeker iedere dag minstens 1u samen te laten, telkens korte momentjes zo van een kwartier

Peewee
Berichten: 680
Lid geworden op: di jun 22, 2004 5:34 pm

Re: introductie jonge fret(8w) bij oudere fret (1j)

Berichtdoor Peewee » di jul 10, 2012 3:39 pm

Is de er van de Pierre al een Pierette gemaakt geweest? :rol:

Maw is hij gecastreerd geweest? ;)
Never take life seriously. Nobody gets out alive anyway.

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Re: introductie jonge fret(8w) bij oudere fret (1j)

Berichtdoor jeanine » di jul 10, 2012 5:09 pm

Ik hoor een opgewonden Pierre mokken. Hij bijt niet echt door en er zijn ook geen wondjes, dus is hij wel vrij voorzichtig. Ik zou het rustig aan doen en de kat wat uit de boom kijken, zeker Pierre zijn "gezag" niet ondermijnen. Enkel tussen komen als het fout dreigt te lopen.Als er bijtwonden zijn of de stoelgang van één van de twee wijzigt krijgen ze stress en moet je opletten. Wissel voorlopig vaak de dekentjes van de ene kooi naar de andere. Ik zou ze niet samen in een kooi steken voor je ziet dat Pierre dat kleintje daar toelaat.
Afbeelding

stijn92
Berichten: 0
Lid geworden op: di jul 05, 2011 2:43 am
Locatie: lichtervelde

Re: introductie jonge fret(8w) bij oudere fret (1j)

Berichtdoor stijn92 » wo jul 11, 2012 4:23 pm

we hebben het ontdekt wat onze Pierre doet, hij wilt zich voortplanten... Onze dierenarts zei dat hij kon ruiken dat lucifer nog te jong is, maar blijkbaar is hij ongeduldig....
HELP!!!!!

Gebruikersavatar
Bientje
Donateur
Donateur
Berichten: 84
Lid geworden op: ma sep 07, 2009 12:00 pm

Re: introductie jonge fret(8w) bij oudere fret (1j)

Berichtdoor Bientje » wo jul 11, 2012 4:27 pm

Holderdebolder naar de da om te laten castreren he... xp en dan een tijdje uit elkaar houden want zijn "goesting" zal nog niet direct over zijn :p :D

stijn92
Berichten: 0
Lid geworden op: di jul 05, 2011 2:43 am
Locatie: lichtervelde

Re: introductie jonge fret(8w) bij oudere fret (1j)

Berichtdoor stijn92 » wo jul 11, 2012 4:40 pm

we zouden graag frettenpups krijgen laten... dusja castreren is niet echt een optie....

Peewee
Berichten: 680
Lid geworden op: di jun 22, 2004 5:34 pm

Re: introductie jonge fret(8w) bij oudere fret (1j)

Berichtdoor Peewee » wo jul 11, 2012 5:11 pm

we hebben het ontdekt wat onze Pierre doet, hij wilt zich voortplanten... Onze dierenarts zei dat hij kon ruiken dat lucifer nog te jong is, maar blijkbaar is hij ongeduldig....
HELP!!!!!
Dacht ik al, daarmee mijn vraag of hij gecastreerd was ;)
we zouden graag frettenpups krijgen laten... dusja castreren is niet echt een optie....
Even een kleine opmerking (niet verkeerd opvatten, dit is goeie raad en sommige mensen durven dit wel eens verkeerd opvatten ;) ) bezint eer ge begint!
Bij het kweken van fretten komt heel wat kijken hoor, zelfs ik begin daar niet aan en ben zelf ook al 10 jaar met fretten bezig ;)
Als je echt wil kweken met je fretten denk dan niet 10 keer na maar 100 keer en probeer zoveel mogelijk informatie te verkrijgen over het kweken met fretten.
Lees zoveel mogelijk, ga desnoods eens bij een ervaren kweker (er zitten er hier een paar op het forum en zullen ongetwijfeld hier ook wel een reactie komen plaatsen) of een dierenarts die ervaren is met fretten om informatie en uitleg vragen zodat je alle voor en ook alle nadelen hieraan kent.

Naar mijn mening, omdat je het typische dekgedrag van jouw ram niet herkent denk ik dat je er nog niet klaar voor bent.
Aangezien je dan ook nog eens met een veel te jonge moer zit en het ook niet verstandig is om een moer ook te vroeg te laten dekken (nu gaat dat nog niet omdat ze nog niet geslachtsrijp is) maar een moer van pakweg 6 a 8 maand is ook nog te jong om te laten dekken met alle risico's en gevolgen van dien...

Laat desnoods een implantaat bij je ram zetten waardoor zijn hormonen worden onderdrukt (een soort van tijdelijke chemische castratie om het simpel uit te leggen) zijn bronstig gedrag en geur zullen dan ook verminderen en kan hij na een paar weken als het implantaat zijn werk doet terug bij je moer, dan heb je nog een jaar tot 2 jaar de tijd om je in te lezen en te bevragen en tegen die tijd zullen jullie en dan ook je moer er klaar voor zijn :)
Never take life seriously. Nobody gets out alive anyway.

stijn92
Berichten: 0
Lid geworden op: di jul 05, 2011 2:43 am
Locatie: lichtervelde

Re: introductie jonge fret(8w) bij oudere fret (1j)

Berichtdoor stijn92 » wo jul 11, 2012 6:18 pm

we hebben het ontdekt wat onze Pierre doet, hij wilt zich voortplanten... Onze dierenarts zei dat hij kon ruiken dat lucifer nog te jong is, maar blijkbaar is hij ongeduldig....
HELP!!!!!
Dacht ik al, daarmee mijn vraag of hij gecastreerd was ;)
we zouden graag frettenpups krijgen laten... dusja castreren is niet echt een optie....
Even een kleine opmerking (niet verkeerd opvatten, dit is goeie raad en sommige mensen durven dit wel eens verkeerd opvatten ;) ) bezint eer ge begint!
Bij het kweken van fretten komt heel wat kijken hoor, zelfs ik begin daar niet aan en ben zelf ook al 10 jaar met fretten bezig ;)
Als je echt wil kweken met je fretten denk dan niet 10 keer na maar 100 keer en probeer zoveel mogelijk informatie te verkrijgen over het kweken met fretten.
Lees zoveel mogelijk, ga desnoods eens bij een ervaren kweker (er zitten er hier een paar op het forum en zullen ongetwijfeld hier ook wel een reactie komen plaatsen) of een dierenarts die ervaren is met fretten om informatie en uitleg vragen zodat je alle voor en ook alle nadelen hieraan kent.

Naar mijn mening, omdat je het typische dekgedrag van jouw ram niet herkent denk ik dat je er nog niet klaar voor bent.
Aangezien je dan ook nog eens met een veel te jonge moer zit en het ook niet verstandig is om een moer ook te vroeg te laten dekken (nu gaat dat nog niet omdat ze nog niet geslachtsrijp is) maar een moer van pakweg 6 a 8 maand is ook nog te jong om te laten dekken met alle risico's en gevolgen van dien...

Laat desnoods een implantaat bij je ram zetten waardoor zijn hormonen worden onderdrukt (een soort van tijdelijke chemische castratie om het simpel uit te leggen) zijn bronstig gedrag en geur zullen dan ook verminderen en kan hij na een paar weken als het implantaat zijn werk doet terug bij je moer, dan heb je nog een jaar tot 2 jaar de tijd om je in te lezen en te bevragen en tegen die tijd zullen jullie en dan ook je moer er klaar voor zijn :)

Bedankt voor de nuttige informatie. Graag wil ik nog even verduidelijken dat we geen fretten gaan kweken om een kwekerij ofzo op te zetten, maar gewoon 1 keer per jaar een nest.

Gebruikersavatar
LcKe
Donateur
Donateur
Berichten: 275
Lid geworden op: za nov 26, 2005 6:35 pm

Re: introductie jonge fret(8w) bij oudere fret (1j)

Berichtdoor LcKe » wo jul 11, 2012 6:26 pm

Gewoon 1 keer per jaar een nest? Hoeveel keer denk je dat een fretje een nestje kan krijgen per jaar misschien?

Heb je al nagedacht wat je gaat doen met de pups? Buiten beschouwing gelaten dat je überhaupt levende pups gaat overhouden?

Dit klinkt misschien een beetje aanvallend, maar met de uitspraken die jij hier doet, denk ik niet dat je er genoeg van af weet om te beginnen kweken met je fretjes...

Peewee
Berichten: 680
Lid geworden op: di jun 22, 2004 5:34 pm

Re: introductie jonge fret(8w) bij oudere fret (1j)

Berichtdoor Peewee » wo jul 11, 2012 8:03 pm

Bedankt voor de nuttige informatie. Graag wil ik nog even verduidelijken dat we geen fretten gaan kweken om een kwekerij ofzo op te zetten, maar gewoon 1 keer per jaar een nest.
Meer dan een nestje per jaar is idd zowiezo geen goed id, kweken/fokken/laten jongen/... noem het zoals je wilt, een "hobby nestje" elk jaar daar komt ook veel bij kijken en als je niet weet wat er kan fout gaan of hoe je moet voorkomen dat het fout gaat, van de opvoeding van de pups, de voeding en verzorging van de moer zowel voor als na de bevalling... er zijn zoveel dingen die er mis kunnen gaan.

Het is niet enkel de moer laten dekken, de bevalling afwachten en dan 8 weken niets doen en de moer al het werk laten doen tot de pups naar een baasje kunnen ;)

Ik vernoemde de "kwekers" hier op het forum omdat ze al enkele jaren ervaring hebben en je de nodige uitleg kunnen verschaffen, zij zijn ook geen "kwekerij" ofzo en kweken ook als hobby maar zij hebben al de ervaring en informatie die je nodig hebt, die ze met jou kunnen delen, om zelfs dat ene nestje tot een goed einde te kunnen brengen ;)

Op dit moment weten we ook niet wat jij al weet en raden we je gewoon aan om bij iemand ten rade te gaan die al ervaring heeft, het forum hier eens te overlopen of alle vragen die je hebt in verband met kweken hebt hier te posten, dit is absoluut niet slecht bedoeld maar we proberen je gewoon te helpen om jou een eventuele hoop verdriet te besparen en denken ook aan de gezondheid en welzijn van je fretjes en eventuele pups die zouden komen ;)
Never take life seriously. Nobody gets out alive anyway.

Gebruikersavatar
Margiet
Moderator / Donateur
Moderator / Donateur
Berichten: 4093
Lid geworden op: wo jan 18, 2006 11:08 pm
Taak: Opvang- & eventverantwoordelijke

Re: introductie jonge fret(8w) bij oudere fret (1j)

Berichtdoor Margiet » wo jul 11, 2012 8:33 pm

Tja, ik zie maar één mogelijke oplossing als je dat kweken wil doorzetten : hen elk apart zetten tot in 2013 ... :(

Een pup van 2012 (zo te zien van in mei ergens) mag echt niet gedekt voor de lente van 2013. Het gedrag van je ram gaat dus volgens mij ook zo blijven tot hij "doen" mag wat hij in zijn hoofd heeft. Heb je enige achtergrond van één van beiden? Enig idee waar de kweker van Lucifer zijn ram en moer vandaan heeft? En waar komt Pierre vandaan?

Ik ben idd na 7 jaar fretten met "kweken" begonnen en al is dit het 3de jaar van meer dan één zwangere moer per jaar, ik heb elk jaar opnieuw een stapel dingen voor waar ik zelf het antwoord nog niet op wist. Veel leer je door ervaring maar zo te horen heb je die nog niet echt. Ik ga niemand zeggen wat ie al of niet moet doen maar "zomaar" een nestje willen omdat je én een moertje én een rammetje hebt, lijkt me echt geen goed idee. In ieder geval, maak maar dat je al een spaarpotje voorziet voor 2013 want pups goed en zoals het hoort laten vertrekken op 8 weken kost heel wat. Waarschijnlijk zelfs meer dan wat jij voor je moertje of rammetje betaald hebt toen jij begon met fretten. De meeste kwekers zijn nogal nonchalant in die dingen, geen goede voeding, geen vers vlees, geen prooi, geen "Walthampapjes", geen chip, geen vaccin en dan gratis of voor 25€ de deur uit. Jammer ... heel jammer, onze Opvang zou zo vol niet steken moesten ze allemaal hun uiterste best doen zoals wij het hier proberen, de enkelingen die "kweken" hier op het forum.
Afbeelding

Gebruikersavatar
daikiri
Berichten: 803
Lid geworden op: wo aug 04, 2004 3:39 pm
Locatie: Evergem
Contacteer:

Re: introductie jonge fret(8w) bij oudere fret (1j)

Berichtdoor daikiri » za jul 14, 2012 8:37 am

hey stijn,
ik ben ook al een lange tijd bezig met het fokken en nee geld verdien je er niet mee...je raakt het alleen veel vlugger kwijt ;)
wat je ook beslist geloof me het is zoveel meer dan een ram en moer samen zetten ..
ik ben zelf ook al een moertje verloren dood en mee te fokken...
er kan zoveel mis gaan .. dode/misvormde pups-zieke pups-inteelt- uw moer die de pups laat verhongeren of dood bijt -uw moer die in de bevalling blijft(dood)- u moer die door melkklierontsteking sterft-uw moer die geen melk aanmaakt en u pups die dan verhongeren enz...het lijstje is lang en medogenloos

wat ga je doen als je met de helft van de pups blijft zitten?
geloof me als je 5 pups extra moet onderhouden dat kost echt flink van centen..

en alle extra's die er komt bij kijken.. grotere kooi -extra was- enorm veel extra voer en dierenartskosten..
als je dan weinig of geen ervaring hebt is dit echt vragen om problemen..

wat weet je over de achtergrond van u "fokstel"?
dat is zeer belangrijk!!!

Mijn idee; laat ze alletwee een chip steken of castreren en doe eerst nog enkele jaren ervaring op . kies dan een nieuw "stel" uit met een goede achter grond en goede basis en wees zeer kritisch bij het selecteren en pas dan kan je eens nadenken over een nestje..nu is het een sprong in het diepe en je kan nog niet eens zwemmen..dat kan enkel op verdrinken aflopen...
ik hoop dat je hier wat aan hebt...
dai
traantjes van menti-quila-digo-Isaura-shuriken-Ace-Masai -Aleksi Amon-Solita-Sierra Tia Mythos Amargith-muis*mijn dierbare jongens, tot ooit! Bie, zoet en ventie piet dai kit leil- wenni-ty-Tsum-vanna -maan-Fisto-Tiamo-Ilona-Rocco-Mada


Terug naar “Opvoeding, Huisvesting, Verzorging....”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten