Hoe moeten we dit aanpakken?

Heeft je nieuwe aanwinst net je handen geperforeerd en ben je op zoek naar een methode om dat af te leren? Of blinkt zijn vacht niet meer, dan kan je hier terecht met al je vragen over de verzorging, de opvoeding en de huisvestiting van je fret.
fienepientje
Berichten: 0
Lid geworden op: vr jul 13, 2012 7:30 pm

Hoe moeten we dit aanpakken?

Berichtdoor fienepientje » do aug 02, 2012 4:30 pm

Zoals jullie weten heb nu een aantal weken een frettenpup.
Alles gaat super goed! Ze is (echt waar) netjes zindelijk en ze bijt al lang niet meer om me te doden :-)
Nu een vraagje. Mijn schoonmoeder heeft ook een fretje, van een jaar of 2. Het is ook een vrouwtje.

Ik wil graag met mijn pup gaan spelen bij de schoonmoeder. Kwestie van met een soortgenootje leuke dingen te doen.
Maar het kan natuurlijk ook fout gaan...
Hoe pak ik dit best aan? Kwestie van introductie? Wanneer ingrijpen? Zullen ze vechten? Op welke signalen moet ik letten...
Eerlijk gezegd ben ik een leek in frettentaal... :-)

Hopelijk komen jullie met schitterende tips! Het zou een hele verrijking zijn voor beide fretjes, mochten ze vriendinnen worden en af en toe kattenkwaad kunnen uithalen :-)

Gebruikersavatar
nielsvl
Donateur
Donateur
Berichten: 1113
Lid geworden op: do mar 13, 2008 8:02 pm
Locatie: Deurle

Re: Hoe moeten we dit aanpakken?

Berichtdoor nielsvl » do aug 02, 2012 5:47 pm

- Je laat de kennismaking doorgaan op neutraal terrein (dwz; een kamer waar beide fretjes nog nooit geweest zijn)
- Ingrijpen moet je niet doen, tenzij het natuurlijk te erg wordt; want...
- Ja, ze zullen waarschijnlijk "vechten". 1 fretje moet immers baas zijn en dat zullen ze onderling wel uitmaken, daar moet (mag) je dus niet tussenkomen.

Wanneer je dan net wel moet ingrijpen is moeilijk van op afstand te zeggen. Wanneer het ene fretje het andere bij het nekvel vastbijt en rond zijn eigen as begint te draaien (een beetje zoals een krokodil doet met zijn prooi) haal je ze uit elkaar. Als het gewoon met wat gebijt in de nek en wat gesleep en gepiep blijft valt het nog wel mee, een fretje kan wel wat hebben...

Het hoeft natuurlijk niet zo te gaan, in het ideale geval laat je ze lang genoeg samen rondlopen, en kruipen ze samen op een knusse plek onder de wol...

Veel succes!

Gebruikersavatar
a3ke
Donateur
Donateur
Berichten: 1075
Lid geworden op: zo jan 20, 2008 8:55 pm

Re: Hoe moeten we dit aanpakken?

Berichtdoor a3ke » do aug 02, 2012 7:02 pm

eerst allebei correct ingeeint zijn en oormijtvrij ook best een voorwaarde
Slaapwel Ginnemie (2011),Fierro en Safari (2012),Martini en Rob (2013)
Gordon,Booth,Grappa en Mol (Prisca) doen het goed hier beneden
We missen jullie

Gebruikersavatar
Margiet
Moderator / Donateur
Moderator / Donateur
Berichten: 4093
Lid geworden op: wo jan 18, 2006 11:08 pm
Taak: Opvang- & eventverantwoordelijke

Re: Hoe moeten we dit aanpakken?

Berichtdoor Margiet » do aug 02, 2012 10:38 pm

eerst allebei correct ingeeint zijn en oormijtvrij ook best een voorwaarde

Jup, en nageltjes kort genoeg ook, hoor!!! :roll:

Davy, sorry hoor maar dat heeft niet echt bepaald te maken met hoe je 2 fretten samen zet en aan mekaar went, hé? Om hun gewend te maken aan mekaar en hen de hiërarchie onderling te laten bepalen denk ik dat Niels' uitleg voldoende is! ;)

Wat natuurlijk niet wil zeggen dat je je fretjes niet best in orde laat enten, hun oortjes gezond moet houden en goede voeding enzo moet geven, maar dat is dus geen vereiste om hen aangenaam samen te leren leven. het is enkel een vereiste als je het beste voor je fretje wil al is zo 'n vaccinatie ook maar een bescherming tegen één bepaald iets en niet tegen alles, zoals sommige mensen lijken te denken ...
Afbeelding

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Re: Hoe moeten we dit aanpakken?

Berichtdoor jeanine » do aug 02, 2012 10:49 pm

Je kan alvast beginnen met doeken te wisselen. Zo leren ze de geur van de vreemdeling al wat kennen. ;) Veel hangt af van het karakter van beide dieren. Als het echt heel goed klikt gaat het bijna zonder slag of stoot. Moeten ze elkaar echt niet is het als water en vuur samenbrengen, dit loopt meestal niet goed af. Als ze aan het tollen gaan zoals Niels zegt is het echt oppassen geblazen en haal je ze uit elkaar. Ook als je ziet dat er eentje bloed haal je ze weg.
Ik zou in dit geval eerst kiezen om samen uit wandelen te gaan. Beiden aan de leiband en veel in de omgeving die hen kan afleiden. Je kan dan zien hoe ze reageren op elkaar. Gaat het goed neem je een volgende stap.
Afbeelding

fienepientje
Berichten: 0
Lid geworden op: vr jul 13, 2012 7:30 pm

Re: Hoe moeten we dit aanpakken?

Berichtdoor fienepientje » vr aug 03, 2012 10:00 pm

Niet zo eenvoudig dus allemaal :-)
Gelukkig heb ik het eerst gevraagd hier, in plaats van ze gewoon bij elkaar te zetten.
Dankje voor de tips! HIer ben ik zeker iets mee en ik ga ze ook gebruiken!


Terug naar “Opvoeding, Huisvesting, Verzorging....”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 24 gasten