1 of 2?

Heeft je nieuwe aanwinst net je handen geperforeerd en ben je op zoek naar een methode om dat af te leren? Of blinkt zijn vacht niet meer, dan kan je hier terecht met al je vragen over de verzorging, de opvoeding en de huisvestiting van je fret.
sd reptiles
Berichten: 0
Lid geworden op: wo aug 01, 2012 8:05 pm

1 of 2?

Berichtdoor sd reptiles » vr aug 24, 2012 8:38 pm

Ik zat zo te lezen op verschillende fora en websites over het bijnemen van een 2de fret en ik lees hier verschillende meningen over.
Sommige zeggen dat als een fret van kleins af aan alleen heeft gezeten geen speelkamerad nodig heeft en daar zelfs stress kan van krijgen moest je dat na een jaar ofzo wel doen.
Nu is mijn fret heel tam en heel hard aan mij gehecht , bijt absoluut niet meer , loopt aan tuigje.
Ik had eerlijk gezegd niet verwacht dat een pup opvoeden zo makkelijk was.
Ofwel heb ik gewoon een slim beestje :D
Veranderd dit als ik er nog 1 bijneem?
Wat zou ik doen?
Ik heb een ongeholpen ram van 3 maand oud.
Hij word nog gecastreerd , maar heb gehoord dat je dit best doet na de eerste paartijd.
Klopt dit?

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Re: 1 of 2?

Berichtdoor jeanine » za aug 25, 2012 9:51 am

Veel hangt af van het karakter van beide fretjes. Als het goed klikt heb je geen enkel probleem om ze samen te zetten. Heb je te maken met een fret die er liever geen maatje bij heeft kan dit voor ongezonde stress zorgen met alle gevolgen van dien.Ik heb ooit een gedwongen huwelijk geforceerd tussen een 5 jarige ram en een 3 jarig moertje. Op het eerste gezicht leek het een goed koppel te worden. Na enkele dagen van aftasten samen in een kooi gestoken en er was een gewapende vrede. Na 2 maanden heb ik het moertje er moeten weghalen omdat de ram bijniertumor had, niet van samen te zitten welliswaar, en beet. Het moertje zat onder de bijtwondjes in de nek. Voor het moertje heb ik een nieuwe partner gevonden en de ram is alleen gebleven tot het einde met mij als speelkameraad.
Het gedrag naar jou toe zal weinig veranderen, enkel wat minder aandacht en wat meer voor zijn eigen familielid. ;)
Een ram te vroeg castreren zou bijdragen in het ontwikkelen van bijniertumor. Een implantaat zou zo hoopt men minder nefaste gevolgen hebben. Als het rammetje volgroeit is na enkele maanden kan je er iets laten aan doen. Een implantaat of castratie is nodig als je er een ander fretje bijsteekt. Een bronstige ram gaat slepen en het andere fretje ervaart daardoor stress. De bronst begint bij het lengen van de dagen, dus na nieuwjaar en afhankelijk van kunstlicht of niet. Het is niet nodig om te wachten tot de ram bronstig is. De optimale werking van het implantaat treedt pas op na 6 tot 14 weken.
Ik denk mijn rammetje van april het implantaat te geven tegen November ongeveer en zo de bronst te vermijden.
Afbeelding

Gebruikersavatar
skiwi
Moderator / Donateur
Moderator / Donateur
Berichten: 652
Lid geworden op: ma feb 16, 2004 7:33 pm
Locatie: Boom
Contacteer:

Re: 1 of 2?

Berichtdoor skiwi » za aug 25, 2012 10:38 am

zeker als je fret nog maar 3maanden oud is, zal het bijna nooit een probleem geven om er eentje bij te zetten.

ik zou dit zeker en vast doen: sowieso heb je op sommige momenten nog wel andere dingen te doen dan met je fret bezig te zijn en dan is het voor het beestje ook wel leuk om een broertje of zusje te hebben. Ook om samen te slapen.
En sowieso is het voor jou ook veel plezanter om ze dan samen te zien spelen en dergelijke.

en of je nu 1 of 2 fretten hebt, kwa onderhoud maakt dat geen verschil.

wa betreft de castratie (weet niet meer of het een manneke of vrouwke is), maar bij vrouwke: als haar vulva een koffieboon is en bij't manneke hebben ze serieuze ballekes dacht ik (amai dat is allang geleden), en je zal het ook wel rieken (meestal rond 9maanden); dan is het tijd voor castratie.

en ik zou zeggen: DOEN!!! :p zeker als je er toch niet mee gaat kweken, want de geur van een niet-gecastreerde fret .. pffff amai
Mieke & Tom, sinds kort fretloos.

Gebruikersavatar
stevenn
Donateur
Donateur
Berichten: 759
Lid geworden op: ma aug 04, 2008 9:22 am

Re: 1 of 2?

Berichtdoor stevenn » zo aug 26, 2012 12:43 pm

neem gerust maar een 2de fretje, ze zullen blij zijn met elkaar ;)

sd reptiles
Berichten: 0
Lid geworden op: wo aug 01, 2012 8:05 pm

Re: 1 of 2?

Berichtdoor sd reptiles » zo aug 26, 2012 2:02 pm

Wat doe ik best dan? Nu nog een mannelijke pup erbij of wachten tot na de castratie volgend voorjaar en er een andere castraat bij zetten?

Gebruikersavatar
Margiet
Moderator / Donateur
Moderator / Donateur
Berichten: 4093
Lid geworden op: wo jan 18, 2006 11:08 pm
Taak: Opvang- & eventverantwoordelijke

Re: 1 of 2?

Berichtdoor Margiet » zo aug 26, 2012 2:31 pm

Hij word nog gecastreerd , maar heb gehoord dat je dit best doet na de eerste paartijd.
Klopt dit?
Lijkt mij echt niet verstandig, nee, heb het zelf ook nog nooit gehoord.

Best is idd wat te wachten met castreren, vooral om de meerkans op vaak volgende bijniertumoren op jonge leeftijd te vermijden. Een implantaat mag echter al veel vroeger en zal je fret ook behoeden van ten eerste te gaan stinken als een onwijs en ten tweede "bronstig" of vervelend gedrag te gaan vertonen over enkele maandjes. Dat ze pas vervelend gaan doen of gaan "stinken" na de eerste winter is flauwe zever, menige pup ruikt op 4 maanden al behoorlijk onaangenaam. het tegelijk ontwikkelen van dominanter en hinderlijk gedrag is vaak ook al vanaf een 12-tal weken te merken, zeker bij uit de kluiten gewassen rammen.

Hier is de jongste spuit nu van 12 mei, 3,5 maand jong dus en het "bespringen" van andere fretten wordt ronduit vervelend met momenten. Hij heeft nog geen echte bijbedoelingen, maar je ziet wel welke kant het uitgaat. Over enkele weken krijgt ie dus zijn implantaatje, ik ben niet van plan met hem te kweken dus ik wil de nadelen zowel voor hem als voor ons ook zo klein mogelijk houden. Over een dik jaar zal ik hem wel definitief laten castreren, hopelijk kan ik de vaak volgende bijniertumoren (na te jong castreren) zo ook vermijden of alleszins "uitstellen" ...

Wat je er als 2de fret bijzet (wat ik absoluut zou doen) maakt niet uit als je hen allebei toch laat castreren. Als er geen hormonen in het spel zijn, kan je koppelen wat je wilt, op die leeftijd gaat dat zoals Mieke zegt, zelden fout. Hij gaat idd alleen maar happy zijn met een speelkameraadje, al zou het kunnen dat ze de eerste dagen wat veel lijken te "rommelen" met mekaar. dat gaat over, hoor, pups schieten meestal prima op, onderling.
Afbeelding

sd reptiles
Berichten: 0
Lid geworden op: wo aug 01, 2012 8:05 pm

Re: 1 of 2?

Berichtdoor sd reptiles » zo aug 26, 2012 3:12 pm

Dan kies ik ook voor een implantaat voor beide en daarna over een tijd castratie.
Nu maar eerst eens een nieuw hok maken ;-)
Ps , staan nieuwe foto's in topic " onze ferre " :D

sd reptiles
Berichten: 0
Lid geworden op: wo aug 01, 2012 8:05 pm

Re: 1 of 2?

Berichtdoor sd reptiles » zo sep 02, 2012 4:28 pm

Heb sinds vandaag een fretje erbij van 9 weken oud.
Komt van een jager die ook met valken jaagt .
Beestje is type jachtfret dus heel klein van gestalte.
Nu heb ik eerst onze ferre naar binnen gehaald en los laten lopen en de kleine er in een carrier bij gezet.
Na wat gesnuffel en een hoop gehuil van de kleine heb ik ze samen gelaten.
Ze spelen wel maar onze ferre pakt de kleine in zijn bek en sleept hem gewoon door de kamer :s
Is dit goed gedrag of niet?
Als ik de kleine dan terug in de carrier zet begint die weer te jammeren om eruit te mogen.
De nieuwe is van 29/6/12 en onze Ferre van 24/5/12 en het verschil in grootte is echt enorm :shock:

ufo
Berichten: 0
Lid geworden op: za mei 15, 2004 10:35 pm
Locatie: Reet

Re: 1 of 2?

Berichtdoor ufo » zo sep 02, 2012 4:54 pm

Als het een jachtfret is dan is het normaal dat hij veel kleiner is , jagers gebruiken meestal kleinere fretten omdat die veel sneller door dé konijnenpijpen kunnen .
Het sleepgedag van de oudste is redelijk normaal als er geen bloed aan te pas komt zou ik ze laten doen , enkel goed in het oog houden
Is de nieuwe een ram of moer ? Heb je al een naam ?
Groetjes, ufo
fretjes : Maya ,Kai , Taico , Yellow , Zippo en Mieke
poezen :Lucky ,Tsumi ,Britney , Sasha , xena en macho
honden :Lizzy en Spike
kipjes :Rosse ,Witte , Babbel , Spikkel , Zwartje en Jumper , Goldy
Duifjes : Suske en Wiske

sd reptiles
Berichten: 0
Lid geworden op: wo aug 01, 2012 8:05 pm

Re: 1 of 2?

Berichtdoor sd reptiles » zo sep 02, 2012 5:10 pm

Jep , Lowie :D
Is een mannetje.

sd reptiles
Berichten: 0
Lid geworden op: wo aug 01, 2012 8:05 pm

Re: 1 of 2?

Berichtdoor sd reptiles » zo sep 02, 2012 8:18 pm

juist gewogen.
Ferre , 13 weken oud en 1035 gram
Lowie bijna 9 weken en 380 gram

ufo
Berichten: 0
Lid geworden op: za mei 15, 2004 10:35 pm
Locatie: Reet

Re: 1 of 2?

Berichtdoor ufo » ma sep 03, 2012 11:13 am

Lowietje weegt inderdaad veel minder , echt het type jachtfret dus :p
Groetjes, ufo
fretjes : Maya ,Kai , Taico , Yellow , Zippo en Mieke
poezen :Lucky ,Tsumi ,Britney , Sasha , xena en macho
honden :Lizzy en Spike
kipjes :Rosse ,Witte , Babbel , Spikkel , Zwartje en Jumper , Goldy
Duifjes : Suske en Wiske

Peewee
Berichten: 680
Lid geworden op: di jun 22, 2004 5:34 pm

Re: 1 of 2?

Berichtdoor Peewee » ma sep 03, 2012 1:54 pm

Of ze hebben u wijsgemaakt dat hij al 9 weken is... Zou ook niet de eerste keer zijn dat zo iets voorvalt :roll:
Never take life seriously. Nobody gets out alive anyway.

Gebruikersavatar
a3ke
Donateur
Donateur
Berichten: 1075
Lid geworden op: zo jan 20, 2008 8:55 pm

Re: 1 of 2?

Berichtdoor a3ke » ma sep 03, 2012 4:22 pm

Klinkt ons allemaal exact en zeer recent in de oren

Hier schatten we de 3 maand oude pups ook amper 8 weken te zijn die zijn binnengebracht in de opvang

Kwamen ook van een "jager" uit het antwerpse
Slaapwel Ginnemie (2011),Fierro en Safari (2012),Martini en Rob (2013)
Gordon,Booth,Grappa en Mol (Prisca) doen het goed hier beneden
We missen jullie

sd reptiles
Berichten: 0
Lid geworden op: wo aug 01, 2012 8:05 pm

Re: 1 of 2?

Berichtdoor sd reptiles » ma sep 03, 2012 4:36 pm

Lowie is zeker niet jonger.
Hij is wel klein maar heeft niet het gedrag van een jongere pup.
Dus ik heb er wel vertrouwen in.

Hier heb ik hem gehaald.
Zocht naar een mooie wildkleur pup en die heb ik hier gevonden.

http://www.2dehands.be/dieren-toebehore ... er=1729216

Gebruikersavatar
Margiet
Moderator / Donateur
Moderator / Donateur
Berichten: 4093
Lid geworden op: wo jan 18, 2006 11:08 pm
Taak: Opvang- & eventverantwoordelijke

Re: 1 of 2?

Berichtdoor Margiet » di sep 04, 2012 6:42 pm

Aan hun gedrag kàn je soms schatten hoe jong of oud ze zijn maar niet altijd, hoor!

Net een pup van 12 weken binnen gehad die knuffelt en geniet van rustige momenten als een volwassen fret!! Toch weten we de leeftijd heel zeker.

Ik mag hopen dat Lowietje idd maar een 10-tal weken is, anders is hij toch wel erg licht, hoor, zelfs de jkleinste moertjes hier zijn zwaarder op die leeftijd als alles goed gaat ...

Heb de advertentie gezien, hoop alleen dat we die fretten niet ook veel te snel zien allemaal ... :( Weinig mensen die weten hoe ze aan zo 'n pups moeten beginnen, dat is het ergste!! :do:
Afbeelding

sd reptiles
Berichten: 0
Lid geworden op: wo aug 01, 2012 8:05 pm

Re: 1 of 2?

Berichtdoor sd reptiles » di sep 04, 2012 7:18 pm

Aan hun gedrag kàn je soms schatten hoe jong of oud ze zijn maar niet altijd, hoor!

Net een pup van 12 weken binnen gehad die knuffelt en geniet van rustige momenten als een volwassen fret!! Toch weten we de leeftijd heel zeker.

Ik mag hopen dat Lowietje idd maar een 10-tal weken is, anders is hij toch wel erg licht, hoor, zelfs de jkleinste moertjes hier zijn zwaarder op die leeftijd als alles goed gaat ...

Heb de advertentie gezien, hoop alleen dat we die fretten niet ook veel te snel zien allemaal ... :( Weinig mensen die weten hoe ze aan zo 'n pups moeten beginnen, dat is het ergste!! :do:

Tja , ik heb ook nog nooit een frettenpup gehad.
Mijn voordeel was denkik dat ik al jaren ervaring heb met andere exotische , niet alledaagse en "gewone" huisdieren.
Hopen dat de anderen goed terecht komen.
De fretten kregen daar kattevoer uit blik , kattenbrokken , muizen , ratten en dode kraaien van de jacht .

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Re: 1 of 2?

Berichtdoor jeanine » di sep 04, 2012 10:08 pm

Een pupje van enkele weken zal wel nog niet zo goed zijn in het eten van grotere prooidieren. Kattenvoer is ook niet alles om te groeien en het gewicht te bevorderen. Maar toch wel een lichtgewichtje je rammetje.Een pupje heeft stevige voeding nodig tot het groot genoeg is om zelf zijn kostje te bewerken. Onze Buster van eind april heeft geen enkele moeite om botjes te kraken en op te eten. Deze week 2cm bot over van een konijnenschouder + zijn dagelijkse brokjes.
Afbeelding


Terug naar “Opvoeding, Huisvesting, Verzorging....”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 26 gasten