Stof tot nadenken

Heeft je nieuwe aanwinst net je handen geperforeerd en ben je op zoek naar een methode om dat af te leren? Of blinkt zijn vacht niet meer, dan kan je hier terecht met al je vragen over de verzorging, de opvoeding en de huisvestiting van je fret.
Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Stof tot nadenken

Berichtdoor jeanine » wo dec 19, 2012 9:59 pm

Dit gaat niet over fretten, wel over "huisdieren" in het algemeen. Zijn we goed of minder goed bezig :s
http://vimeo.com/55106195
Afbeelding

Gebruikersavatar
Margiet
Moderator / Donateur
Moderator / Donateur
Berichten: 4093
Lid geworden op: wo jan 18, 2006 11:08 pm
Taak: Opvang- & eventverantwoordelijke

Re: Stof tot nadenken

Berichtdoor Margiet » do dec 20, 2012 3:52 am

Nu kijk ik niet vaak naar filmpjes maar hier ben ik blijven kijken ...

De wereld van onze dieren volkomen begrijpen zullen we nooit, denk ik, we kunnen wel leren uit bepaalde reacties en zeker uit de eigenlijke afkomst van het dier, maar als je bekijkt hoe mensen 20 jaar geleden redeneerden, wat toen "Wetenschappers" vertelden en wat ze nu zeggen, ligt er al een wereld van verschil tussen.

Als je dag in dag uit met dieren bezig bent én je best doet mee te denken zoals die dieren denken (in de mate dat we dat al kùnnen, merk je vaak dat je heel anders om gaat met dieren na een tijd dan wanneer iemand idd bv één huisdier heeft voor de gezelligheid en zich verder niet verdiept in het "zijn" van kat, hond, paard, fret, konijn ... Ik sta vaak met stomme verbazing te luisteren als mensen vertellen wat ze al allemaal geprobeerd hebben om een "probleem" opgelost te krijgen. Hier gaat het dan meestal over de fretten maar de oplossingen zijn vaak zo simpel dat ze er zelf stomverbaasd van staan als je achteraf gelijk blijkt te hebben ...

Die shows e.d daar snap ik niks van. Denk dat ik daar ook de juiste persoon niet voor ben, ik zie echt het nut niet in van die dingen. Ja, het "beste" dier heeft dan een bewijsje voor de fok?? Nee sorry, ik was al aangenaam verrast dat die man zelf zei dat de grootste "probleemdieren" met de meeste prijzen lopen gingen. Ik heb ook een "zelfgekozen" Pers (de andere Pers kwam nadat ze op straat was achtergelaten) in huis maar toen ik voor ons Cacha begon te kijken naar "kwekers" viel het me al op dat het idd van platte snuit tot zeer platte snuit moest voor die mensen. Op een gegeven moment belde ik een hobby-kweker, niks Show-prijzen, niks tralala, katten zaten happy mee in huis zoals ik het graag zag en het eerste wat ze me al aan de telefoon zei was dat ze me wel moest verwittigen dat het Perzen waren met een niet zo platte snoet. Eindelijk, dacht ik dus en als ik ons muis zie hier, ze heeft dan mss een minder platte snoet maar ze heeft er ocharme toch ook regelmatig last van, hoor. Dan gaat het er bij mij echt niet in waarom je verder gaat kweken op iets wat het dier last bezorgen zal?? Ik zeg er wel eerlijkheidshalve bij dat ik nu niet bepaald een Pers zocht, ik zocht eigenlijk een Heilige Birmaan maar had naar verschillende kwekers gebeld en ja, Cacha en ik, dat klikte dus werd het een Pers ... ;) Maar dus absoluut die dingen willen aanhouden voor de "verkoop" (daar komt het dan uiteindelijk op neer), dat gaat er bij mij niet in.

Wat die paarden betreft, wij hebben hier achter de tuin enkele weides met 2 tot 4 paarden staan. Zolang ik hier woon hebben wij al tegen mekaar gezegd dat die baasjes echt goed zijn voor hun paarden, dat zie je gewoon aan die dieren. Ze komen nog maar aan met de auto of die paarden reageren dolenthousiast, in om het even welk seizoen zie je hen blij galopperen, rollen in het gras, ze zien er prima uit en alles wat je wil maar ik had de laatste weken ook al zoiets van "goh, nu nóg buiten staan, is dat niet wat koud?" Andere jaren werden ze in de herfst opgehaald en kwamen ze in de lente terug, dit jaar zijn ze gewoon gebleven. De baasjes zie (en hoor ;) ) je regelmatig, de paarden hebben alles wat ze willen denk ik en voor zover ik kan zien, doen ze het idd prima in de wei. Een dekentje omdat de mensen een dikke vacht niet mooi vinden? Jongens toch ... waar gaan we naartoe?

Het jammere bij vooral honden en katten is dat je bij verschillende honden/katten nog amper terug kan gaan kijken naar "de natuur". Ze zijn door de mens anders gemaakt dan hoe het zou moeten, zijn gekweekt tot wat de mens graag ziet en heeft en dat er dan problemen van komen, tja, dat is geen wonder, hé ? :bow:

Wij proberen ons best hier te doen en ik denk dat dat ook bij veel mensen zo is maar eigenlijk, de fret leeft ook niet "in de natuur", hé, loopt ook graag 24u los al slapen ze nog zoveel dus op dat gebied zijn we niet minder fout bezig dan sommige anderen ...

Uren kan je erover praten en debatteren volgens mij, interessant filmpje, Jeanine! ;)
Afbeelding

Gebruikersavatar
Carolinexx
Donateur
Donateur
Berichten: 0
Lid geworden op: vr sep 10, 2010 6:18 pm

Re: Stof tot nadenken

Berichtdoor Carolinexx » do dec 27, 2012 6:27 pm

Nu Een dekentje omdat de mensen een dikke vacht niet mooi vinden? Jongens toch ... waar gaan we naartoe?
Bwa, een deken is niet per se slecht. Als je paard een ontzettend dikke wintervacht krijgt en je rijdt er mee, kan die erna zo erg in het zweet komen te staan dat het véél te lang duurt vooraleer hij droog is, met als gevolg een ziek paard.

Maar het niet mooi vinden... Niets schattiger dan een Haflinger of Shetlander ofzo met een goeie dikke vacht in de winter. :wub:

Lijkt me wel een interessant filmpje, ga het zeker eens kijken straks (als ik klaar ben met dat "blokken", pffft xp ).


Terug naar “Opvoeding, Huisvesting, Verzorging....”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ahrefs [Bot], Google [Bot] en 29 gasten