bodem bedekken

Heeft je nieuwe aanwinst net je handen geperforeerd en ben je op zoek naar een methode om dat af te leren? Of blinkt zijn vacht niet meer, dan kan je hier terecht met al je vragen over de verzorging, de opvoeding en de huisvestiting van je fret.
defjeuh
Berichten: 0
Lid geworden op: do feb 21, 2013 1:09 pm
Locatie: bilzen limburg

bodem bedekken

Berichtdoor defjeuh » di feb 26, 2013 3:17 pm

heyy iedereen,

heb pas mijn fretje. van gisteren.
Post nog wel foto's hoor! :D :D
Nu vraag ik me af wat leggen jullie op de bodem ?
dat is nu gewoon plastiek , weet nie goed wa ik er in moet leggen.
laken? handdoeken? of een fleece deken?
Nu heeft hij ook de kuren om naast zijn bak te plassen.
Ik had gelezen da driehoek bakjes niet mogen in de kooi.
De kooi die ik kocht had een driehoekige bak. mischien is dit de reden ?
Ik moet nog een gewone bak gaan halen ( een rechthoekige.)
weten jullie waar of welke maat het beste is ? mijn kooi is een ferplast xl dus een grote . En er zit maar 1 fretje in tot nu toe.
Volgend fretje komt pas binnen 2 maandjes.

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Re: bodem bedekken

Berichtdoor jeanine » di feb 26, 2013 5:23 pm

Een fleece dekentje, een oude sloop, als het maar iets is waar hij lekker kan in weg kruipen. Badhanddoeken gebruik ik alvast niet, nageltjes haken er soms in vast. Om je fretje vlugger aan je geur te laten wennen geef hem een oud gedragen en niet gewassen t shirt of zoiets. ;)
Als kattenbak heb ik hier verschillende in gebruik. De gewone kattenbak met verlaagde instap en geen hoge rug in de kooi. Een vierkant tijltje van 10cm. hoog staat op de frettenkamer, kan ook in de XL kooi. Een rechthoekige bak onder de kast op krantenpapier in de living, kuist sneller op zo. Een grote kattenbak met deksel waarvan het klapdeurtje is verwijderd staat in de gang waar ze in mogen komen. Evenals eten en drinken als ze vrij rondlopen. Die driehoekjes zijn misschien bruikbaar voor een klein moertje maar een ram heeft het er moeilijk in. Ongelukjes best zo snel mogelijk opkuisen met water en een scheutje azijn. Het drolletje in de kattenbak leggen. Gebruik geen stofferige noch klonterende bakvulling. Je fretje kan daar slecht tegen en de klonterende bakvulling kan voor steentjes in de neus zorgen door toedoen van stof in een vochtige omgeving.
Met rammen in de XL leg ik over het deurtje een doekje als ze los mogen, zo kan de penis niet blijven haperen aan die tralies. ;)
Afbeelding

Gebruikersavatar
Margiet
Moderator / Donateur
Moderator / Donateur
Berichten: 4093
Lid geworden op: wo jan 18, 2006 11:08 pm
Taak: Opvang- & eventverantwoordelijke

Re: bodem bedekken

Berichtdoor Margiet » di feb 26, 2013 5:35 pm

Dit zijn de allerbeste frettentoiletten, volgens mij ...

Afbeelding

Moeilijk te vinden echter, onze shop heeft er nog enkele in voorraad.

Tweede keuze : Afbeelding

Van al de rest krijg je, zeker met een ram in huis, meestal snel spijt of grijze haren! :rol:

Ergens postte ik eens een foto van hoe de XL hier vroeger ingericht werd (heb andere kooien nu) maar idd, fleece op de bodem, hangmatjes en allerlei andere zachte spullen zoals oude t-shirten enzo vinden fretjes heerlijk om in te slapen. Als ik de foto straks vinden kan, zal ik ze even posten ... ;)
Afbeelding

defjeuh
Berichten: 0
Lid geworden op: do feb 21, 2013 1:09 pm
Locatie: bilzen limburg

Re: bodem bedekken

Berichtdoor defjeuh » di feb 26, 2013 7:55 pm

Dank u voor de reacties ! ^^
Ook vroeg ik ma af waarom hij steeds krets aan zijn tralies ?
Is dit voor aandacht ?

Peewee
Berichten: 680
Lid geworden op: di jun 22, 2004 5:34 pm

Re: bodem bedekken

Berichtdoor Peewee » di feb 26, 2013 7:59 pm

Ik heb een gewone kattenbak in de kooi waarin ik 4 gaatjes heb gemaakt ( 2 aan elke kant ) en die is zo aan de tralies vastgemaakt met van die stripjes om vuilzakken mee dicht te maken.

Onlangs kwam ik deze oplossing tegen wat wel steviger lijkt, kan met een grote kattenbak of een halve ( kleine maat kattenbak) gebruikt worden, ik denk dat jij beter zal af zijn met de halve want die kan door het deurtje van de xl. ;)

http://www.craftster.org/forum/index.php?topic=308303.0

Aan de tralies krabben of bijten kan verschillende redenen hebben, of hij wil eruit, of hij verveelt hem of hij wil aandacht maar best dat je dit negeert want anders als je hem aandacht geeft of hem er dan uitlaat gaat hij dit blijven doen :hammer:
Never take life seriously. Nobody gets out alive anyway.

defjeuh
Berichten: 0
Lid geworden op: do feb 21, 2013 1:09 pm
Locatie: bilzen limburg

Re: bodem bedekken

Berichtdoor defjeuh » di feb 26, 2013 8:10 pm

Ja dan ga ik zeker een ander bakje halen :D

Maar hij gooit al zijn korrels uit zijn poepbakje.
Ik wil dan fleece deken beneden leggen , maar dan hangt alles toch vol me korrels ? :D
Of is er een reden waarom hij alles er uit gooit?

sah
Berichten: 0
Lid geworden op: wo mar 26, 2008 4:55 pm
Locatie: Gent

Re: bodem bedekken

Berichtdoor sah » di feb 26, 2013 8:38 pm

Ik had vroeger ook een XL, ik was er zeer tevreden van, maar heb hem weggedaan omdat ik een kooi nodig had waarin ik fretjes afzonderlijk kon zetten.(1 heel oude fret en 4 maal jong grut ging niet samen)
Ik had foto's van de ingerichte kooi, maar ik vind ze niet terug.
Wat Jeanine zegt over een doekje te leggen over het hekje als de kooi openstaat is zeker nodig, ik heb het ook voorgehad dat een rammetje er in bleef haken en die was helemaal in paniek, dat zag er heel pijnlijk uit en t was een gedoe om hem te bevrijden.
Je hebt inderdaad een rechthoekige poepbak (best met 3 hoge wanden en 1 lagere) nodig.
Dat trekken aan de tralies kan inderdaad om aandacht vragen zijn, zeker bij een jonge fret, als je hem genoeg speeltijd hebt gegeven en genoeg aandacht, kan je dat best negeren, want als je hem dan telkens pakt gaat het anders op een beloning lijken en begint hij dat telkens hij je ziet te doen.
Mijn fretten gooien soms ook de korrels uit de poepbak, daardoor is het beneden altijd wat rommeliger, als ze echt met propere korrels hebben gegooid en de hele bak hebben leeggeschept ofzo, ruim ik die op en vul de bak er weer mee, anders ruim ik het op en gaat het in de vuilbak.
In mijn Xl hing halverwege ook altijd een grote hang/valmat met een dekentje in, meestal was dat vb een kussensloop of een keukenhanddoek met 4 touwtjes aan genaaid die ik dan aan de 4 hoeken vastmaakte. Dat is handig zodat ze niet van de bovenste plateau op de plastic beneden vallen en met een dekentje (fleece ofzo) is het bijna een extra verdiep waar ze kunnen spelen en slapen (was altijd erg populair)
Van waar ben je?
Post je dan eens een foto van je fretje?
groetjes,

defjeuh
Berichten: 0
Lid geworden op: do feb 21, 2013 1:09 pm
Locatie: bilzen limburg

Re: bodem bedekken

Berichtdoor defjeuh » di feb 26, 2013 8:52 pm

Dank u voor al de info ,
Dus het uitgooien van zijn bakje is dus normaal :D
Nu moet in alles nog fleece dekentje leggen en nieuw poepbakje.

Ik zal fotos posten van hem en van de kooi :D
Heb er 3 hangmatten in hangen , een buis en een tunneltje van stof die ophangt.

defjeuh
Berichten: 0
Lid geworden op: do feb 21, 2013 1:09 pm
Locatie: bilzen limburg

Re: bodem bedekken

Berichtdoor defjeuh » di feb 26, 2013 9:39 pm

Ohja nu vroeg ik me nog iets af .
Mijn fretje (freddy) is gecastreerd. Ik heb hem bij een meisje thuis gekocht .
Zij ging in het buitenland studeren dus deed ze een deel fretjes weg .
Nu hebben ik en mijn partner besloten een 2e fretje te halen.
Dus ook bij haar dan. Want ze heeft er nog te koop.
Maar de fretjes die ze nog heeft zijn dan niet gecastreerd.
Is het echt nodig om gacastreerde fretjes te hebben ?
Aangezien freddy dan wel gecastreerd is en de tweede niet . Geeft dit ruzie ?
En de geur heeft dit verschil met eentje die niet gecastreerd is ?

Aangezien freddy het 2e fretje wel zal kennen . Aangezien ze samen woonde toen , zal het samenleven al heen probleem vormen

Groetjes

Peewee
Berichten: 680
Lid geworden op: di jun 22, 2004 5:34 pm

Re: bodem bedekken

Berichtdoor Peewee » wo feb 27, 2013 10:43 am

Als je 2 fretjes in een kooi wil houden, zonder problemen ben je idd beter dat je hem laat castreren zelfs al is de ene al gecastreerd.
De niet gecastreerde fret gaat anders de andere sukkel terroriseren zelfs al kennen ze elkaar... Nu kan het mss nog meevallen omdat nog niet alle fretten last hebben van hun hormonen maar dat komt wel.
Ook voor de geur in huis, een gecastreerde fret ruik je amper, een niet gecastreerde bronstige ram ruikt op zijn minst gezegd heel onaangenaam...
Never take life seriously. Nobody gets out alive anyway.

Gebruikersavatar
Margiet
Moderator / Donateur
Moderator / Donateur
Berichten: 4093
Lid geworden op: wo jan 18, 2006 11:08 pm
Taak: Opvang- & eventverantwoordelijke

Re: bodem bedekken

Berichtdoor Margiet » wo feb 27, 2013 11:22 am

En een niet gecastreerde (al dan niet loopse) moer loopt het risico op beenmergdepressie waar ze uiteindelijk aan sterven kan ...

Om van die geur nog maar te zwijgen!! :bow:
Afbeelding

defjeuh
Berichten: 0
Lid geworden op: do feb 21, 2013 1:09 pm
Locatie: bilzen limburg

Re: bodem bedekken

Berichtdoor defjeuh » do feb 28, 2013 12:15 pm

het is uiteindelijk de 2e poepbak geworde , de 2e keuze die u gaf :D
de andere was er niet , maar die was ook goed .
Is het normaal dat freddy steeds rolt in zen frettenbak ?
zelf zijn balletje ligt in de frettenbak :staar:
Doet hij dit voor zijn geur te versprijden in de bak?

en ik heb besloten toch een vriendje voor freddy te halen.
Hij zit daar maar zielig alleen in zen kooike anders :(
hij is niet gecastreerd , MAAR morgen mag ik al naar mijn dierenarts gaan.
straks om 7 uur ga ik denzel halen.

Gebruikersavatar
Margiet
Moderator / Donateur
Moderator / Donateur
Berichten: 4093
Lid geworden op: wo jan 18, 2006 11:08 pm
Taak: Opvang- & eventverantwoordelijke

Re: bodem bedekken

Berichtdoor Margiet » do feb 28, 2013 3:12 pm

Ach, wat heet normaal?? :rol:

Heel wat fretten rollen in de poepbak, vooral als die mooi proper is. In de zomer slapen ze er zelfs regelmatig in, die stopjes zouden fris aanvoelen ;)

Hier hebben de mama's zelfs de gewoonte in de bak te gaan slapen tegen dat hun pups een week of 3 zijn. Meestal is het dan warmer en vermits ik altijd 2 bakken voorzie in een kooi met pupjes, nemen heel wat mama's één bak als slaapplaats en één bak als toilet. Waarom? Normaal?? Geen idee en ik maak me er ook niet druk over zolang ze maar alleen in een propere bak gaan slapen en/of spelen! :p

Succes met nr.2 straks!! ;)
Afbeelding

defjeuh
Berichten: 0
Lid geworden op: do feb 21, 2013 1:09 pm
Locatie: bilzen limburg

Re: bodem bedekken

Berichtdoor defjeuh » do feb 28, 2013 3:23 pm

dank u ! :D
Daarstraks heeft freddy weeral naat zijn bakje gepoept :s .
is de bak nog niet groot genoeg :p.

nu morgenvroeg ga ik denzel castreren om 9 uur :rol:

Peewee
Berichten: 680
Lid geworden op: di jun 22, 2004 5:34 pm

Re: bodem bedekken

Berichtdoor Peewee » do feb 28, 2013 4:47 pm

Zijn kakje in de bak leggen kan soms helpen, mss krijgt hij dan door waarvoor de bak echt dient :rol:

Waar legt hij zijn drolletje? Vlak naast de bak of in een totaal andere hoek? Als hij een andere hoek gebruikt kan het helpen om de bak naar die hoek te verhuizen.

Welke vulling gebruik je en weet je welke vulling er werd gebruikt bij zijn vorig eigenaar?
Als je weet welke vulling de vorige eigenaar gebruikte kan je een zak halen van die vulling en die gebruiken om dan nadien over te schakelen naar de vulling die jij wil door de vullingen te mengen en nadien de oude weg te laten.

Gewoon enkele tips succes ;)
Never take life seriously. Nobody gets out alive anyway.

defjeuh
Berichten: 0
Lid geworden op: do feb 21, 2013 1:09 pm
Locatie: bilzen limburg

Re: bodem bedekken

Berichtdoor defjeuh » do feb 28, 2013 4:49 pm

euh hij legt zijn hoopje vlak voor of vlak naast de bak.

en ik heb van die houten korreltjes , die hadden ze mij aangeraden.
Niet stoffig dus.
straks ga ik naar de vorige eigenaar voor denzel te halen dan vraag ik het even wat zij gebruikte.

wat moet ik morgen doen als hij gecastreerd is ?
want freddy zit pas van maandag in zijn nieuwe kooi .
ze kennen mekaar al dus dat geeft geen plobleem.

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Re: bodem bedekken

Berichtdoor jeanine » do feb 28, 2013 5:28 pm

Vraag je da om enkele (2) zakjes Convalesense support van Royal Canin. Na een verdoving is dat dikwijls het eerste wat ze eten. Komt altijd van pas als ze ziek of herstellend zijn.
Je laat je fretje eten tot 4u voor de ingreep, drinken niet afnemen. Eten bij de da laten zo dat hij kan eten als de behoefte zich voordoet als hij wakker is. Een dekentje meenemen voor het transport is aan te raden. Thuis laat je hem best bekomen onder toezicht en niet samen met je andere fret steken. Als hij voldoende hersteld en weerbaar is mogen ze samen in de kooi. Heeft je da ervaring met fretten? De verdoving bij een fret houdt steeds risico in.
Afbeelding

defjeuh
Berichten: 0
Lid geworden op: do feb 21, 2013 1:09 pm
Locatie: bilzen limburg

Re: bodem bedekken

Berichtdoor defjeuh » do feb 28, 2013 5:50 pm

Moet ik die korrels aan de dierenarts vragen ?
Ik heb niet echt ervaring met fretten . Van maandag heb ik pas mijn eerste fret gehad.
En een kooi apart heb ik eigelijk niet .
Wel een transportbakje .

Gebruikersavatar
a3ke
Donateur
Donateur
Berichten: 1075
Lid geworden op: zo jan 20, 2008 8:55 pm

Re: bodem bedekken

Berichtdoor a3ke » do feb 28, 2013 5:56 pm

alles staat op de site zou ik zo zeggen ;-)

bijkomende tip ivm bakvulling , voor "stoftest" een grote schep (2 handsvollen minstens) vanop 50 cm in de bak werpen

de laatste 6 ! zogezegd goede bakvullingen (anders dan yesterdays news en bietenpulppellets van aveve) waren los afgekeurd ....
Slaapwel Ginnemie (2011),Fierro en Safari (2012),Martini en Rob (2013)
Gordon,Booth,Grappa en Mol (Prisca) doen het goed hier beneden
We missen jullie

sah
Berichten: 0
Lid geworden op: wo mar 26, 2008 4:55 pm
Locatie: Gent

Re: bodem bedekken

Berichtdoor sah » do feb 28, 2013 6:15 pm

En een kooi apart heb ik eigelijk niet .
Mijn eerste 2 fretten waren dames, en toen wou ik (en zij ook) er een mannetje bij, voor hen allemaal was het liefde op t eerste zicht, maar hij moest (van mij, omwille van de geur) eerst gecastreerd worden. Ik had ook geen kooi om hem even afzonderlijk in te zetten, maar die wonden moeten toch wel eerst genezen voor er weer ruw gespeeld kan worden. Ik heb toen de carrier opengezet in de keuken, zodat hij daar in kon slapen en dan de keuken afgebakend (was helemaal fret veilig) zodat hij voor enkele dagen een carrier had om in te slapen en de keuken als "kooi" (dit was op een appartement en een kleine keuken dus) en daarna konden ze alweer samen!

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Re: bodem bedekken

Berichtdoor jeanine » do feb 28, 2013 6:44 pm

http://www.medpets.be/royal+canin+convalescence/Dat is de voeding waar ik het over heb, zakjes poeder die je oplost in heet water. 1deel poeder op 3 delen water nemen. Voor medicatie gebruik ik 1 koffielepeltje poeder, gaat er in als zoete koek zo. ;) Ze moeten het wel eerst wat leren eten van je vinger als ze het nog niet kennen.
Na het vele uittesten van bakvullingen ben ik terug naar krantenpapier korrels overgestapt. Zelfs stofvrije bakvulling volgens de verpakking geeft nog stof. De houtkorrels verschillen wel volgens merk maar na enkele keren uitscheppen vallen de korrels uit elkaar en krijg je zaagsel op de bodem.
Afbeelding

defjeuh
Berichten: 0
Lid geworden op: do feb 21, 2013 1:09 pm
Locatie: bilzen limburg

Re: bodem bedekken

Berichtdoor defjeuh » zo mar 03, 2013 7:26 pm

De castratie van Denzel is prima verlopen :D .
Freddy heeft hem zijn rust gegeven vrijdag en gisteren.
Het begint hem nu wel wat te jeuken maar hij doet het goed ! :D
Denzel eet nu wel heel veel en drinkt veel .
Dit zal wel normaal zijn :D.

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Re: bodem bedekken

Berichtdoor jeanine » zo mar 03, 2013 8:49 pm

De castratie van Denzel is prima verlopen
:domhoog: :domhoog:
Hij heeft wat in te halen nu ;)
Afbeelding

defjeuh
Berichten: 0
Lid geworden op: do feb 21, 2013 1:09 pm
Locatie: bilzen limburg

Re: bodem bedekken

Berichtdoor defjeuh » ma mar 04, 2013 2:20 pm

jaa inderdaad ! :D
Hij is een goede eter amai ! :p ik denk dat hij een bakje alleen op eet ! :D
mischien in de groei ? :p hij is 6 maanden.
Hij ging nog wat struiser worden

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Re: bodem bedekken

Berichtdoor jeanine » ma mar 04, 2013 5:12 pm

Een pup eet echt wel flink in vergelijking met een volwassen fretje. ;) Laat het hem maar smaken. :domhoog:
Afbeelding


Terug naar “Opvoeding, Huisvesting, Verzorging....”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten