kooiproblemen!!!

Heeft je nieuwe aanwinst net je handen geperforeerd en ben je op zoek naar een methode om dat af te leren? Of blinkt zijn vacht niet meer, dan kan je hier terecht met al je vragen over de verzorging, de opvoeding en de huisvestiting van je fret.
Stéphanie
Berichten: 0
Lid geworden op: zo jan 06, 2013 7:58 pm

kooiproblemen!!!

Berichtdoor Stéphanie » ma mar 18, 2013 6:58 pm

Een tijdje geleden had ik op het forum de vraag gesteld voor eventueel een tweede fretje bij te halen, aangezien onze ferre al zolang alleen hier bij ons rondloopt.
Nu hebben wij toch de knoop doorgehakt om een vriendinnetje voor hem bij te halen. Volgende maand mogen we haar gaan halen, spannende tijden dus!!!

Nu zitten wij met een dilemma over de kooi. Wij hebben een ferplast jenny kooi, afmetingen: Breed 78cm, Diep 48cm, Hoog 80cm. Onze ferre heeft hier genoeg ruimte in.
Nu was onze vraag aan de al iets meer ervaren mensen met meerdere fretten of dit ook kan voor 2 fretten, en zo niet op welke afmetingen wij ongeveer moeten naar kijken. Had al enkele sites bekeken, maar je vindt overal een andere uitleg en andere afmetingen.

Wie kan ons in dit dilemma verder helpen????

groetjes

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Re: kooiproblemen!!!

Berichtdoor jeanine » ma mar 18, 2013 10:07 pm

Veel hangt af van de gegeven loslooptijd. Op vakantie gaan mijn 3 fretjes in een konijnenkooi, iets langer en lager dan je Jennykooi. Ik gebruik dit enkel indien nodig, de normale kooi is bijna 3x zo groot.
Het gaat maar is niet ideaal voor ze. De kooi dient hoofdzakelijk om te slapen eten en veiligheid. Spelen moeten fretten buiten de kooi kunnen doen. ;)
Hou er rekening mee, als ze niet overeenkomen je ook een tweede kooi nodig hebt. ;)
Afbeelding

Stéphanie
Berichten: 0
Lid geworden op: zo jan 06, 2013 7:58 pm

Re: kooiproblemen!!!

Berichtdoor Stéphanie » ma mar 18, 2013 10:15 pm

Van het moment dat wij thuis zijn, mag hij direct buiten tot wij gaan slapen.Sommige dagen is dit al langer dan andere, aangezien wij shiften werken.
ferre is ook graag buiten, staat ook te wachten als hij ons hoort thuiskomen.

Dan zullen we best maar gaan kijken voor een grotere kooi.

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Re: kooiproblemen!!!

Berichtdoor jeanine » ma mar 18, 2013 10:24 pm

Veel keuze is er voorlopig niet in de gekende webwinkels op het eerste zicht :( De xl, tower of de duurdere maar heel goede Nation.
Afbeelding

Fretlife
Berichten: 0
Lid geworden op: vr nov 30, 2012 6:00 pm
Locatie: Someren
Contacteer:

Re: kooiproblemen!!!

Berichtdoor Fretlife » di mar 19, 2013 12:56 am

Ik weet niet of je slanke kleine fretjes hebt of gewoon grote dikke fretten. Wij hebben voor de 2 broertjes een Tabby 2 (hondenbench) omgebouwd tot frettenkooi met 2 verdiepingen. 1 nadeel: Kleine fretjes (moertjes) gaan zo tussen de tralies door. Ik weet niet of je hier wat aan hebt. Er is ook een tabby 1 die is wat kleiner.

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Re: kooiproblemen!!!

Berichtdoor jeanine » di mar 19, 2013 7:53 am

Ik heb hier ook een hondenbensch als noodkooi geprobeerd, Louisa een moertje van ongeveer 1kg. wandelde zo naar buiten. Rondom voorzien van nertsengaas was ook geen goed idee, de 2 heel kleine moertjes kropen tussen de tralies en het nertsengaas onderaan aan de deuropening. Dan met muggengaas een overtrek gemaakt, ook een heel gedoe geworden en niet echt een succes. Dus later de konijnenkooi bij gekocht als noodoplossing.
Misschien even meegeven hoe je ze verbouwd hebt Fretlife? Zo kan ik het misschien nog eens gebruiken om ze buiten te luchten. :idea:
Afbeelding

Stéphanie
Berichten: 0
Lid geworden op: zo jan 06, 2013 7:58 pm

Re: kooiproblemen!!!

Berichtdoor Stéphanie » di mar 19, 2013 4:47 pm

Ja hondenbenchen enzo zijn geen goed idee. Onze ferre weet zich overal tussen in te kruipen en uit te breken. Nu zijn we stilaan naar een voliere aan het kijken, of hier een mogelijkheid in zit, want idd op webwinkels is niet veel keuze.

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Re: kooiproblemen!!!

Berichtdoor jeanine » di mar 19, 2013 5:06 pm

Deze mensen staan volgens mij op de beurs B&B. Maken de kooi naar je wensen. :idea:
http://nl.kapaza.be/antwerpen/fretten-kooi-8399345.htm
Afbeelding

Fretlife
Berichten: 0
Lid geworden op: vr nov 30, 2012 6:00 pm
Locatie: Someren
Contacteer:

Re: kooiproblemen!!!

Berichtdoor Fretlife » di mar 19, 2013 5:23 pm

@Jeanine. We hebben 2 " normale " benches helemaal voorzien van nertsengaas. De zwakke plekken hebben we opgevuld met vastgeknoopte doeken en boven de kooi hebben we planken geboord zodat ze niet erboven uitkunnen.

De tabby hebben we de onderbak eruitgehaald en planken op het rooster gelegd en van de onderbak een 2e verdieping gemaakt dmv planken. De broertjes kunnen hier niet uit. De meiden kunnen er wel in :P. Conclusie: meiden zijn slimmer als jongens.

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Re: kooiproblemen!!!

Berichtdoor jeanine » di mar 19, 2013 5:29 pm

Ik heb er hier eentje op logie gehad, Jantje zaliger, die de deur gewoon open deed. :shock: Hij had zich in elk geval goed vermaakt op de frettenkamer :mrgreen:
Zeg niet dat de meiden slimmer zijn, wel slanker. Jantje was een heel slimme fret. ;)
Je oplossing zou hier niet geschikt zijn, de bensch moet opnieuw geplooid kunnen worden om op te ruimen. Maar toch bedankt.
Afbeelding


Terug naar “Opvoeding, Huisvesting, Verzorging....”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 58 gasten