Dag aangebroken > de blaze fret

Heeft je nieuwe aanwinst net je handen geperforeerd en ben je op zoek naar een methode om dat af te leren? Of blinkt zijn vacht niet meer, dan kan je hier terecht met al je vragen over de verzorging, de opvoeding en de huisvestiting van je fret.
defjeuh
Berichten: 0
Lid geworden op: do feb 21, 2013 1:09 pm
Locatie: bilzen limburg

Dag aangebroken > de blaze fret

Berichtdoor defjeuh » vr jul 19, 2013 2:50 am

Zoals de meeste al wisten over mijn
Blaze fretje :D hij is vandaag dus bij mij.
Nu het geen niet van een leien dakje ! De blaze fret ( ginga.) is op zich heel lief , tegen mij tegen mjn vriend.
MAAR bij Freddy & denzel dus een ramp :s .
Ik weet nu niet als dit normaal is dat hij eerst bijt in de nek van ze .
Niet tot bloedend toe ofzo e . Maar ik vind dit zo zielig.
Telkens als hij beet strafte ik hem. Maar hij bleef en bleef maar bijten.
Ik denk dat de oorzaak is omdat freddy & denzel beide gecastreerd zijn en ginga nog niet.
Mischien is dit een grote oorzaak?
Hij word nog wel gecastreerd. Morgen bel ik naar de DA.
Kan iemand helpen? Ik heb nu mijn ferret nation in 2 moeten delen.
Eigenlijk zonde van zo een grotr kooi

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Re: Dag aangebroken > de blaze fret

Berichtdoor jeanine » vr jul 19, 2013 9:11 am

Geen best idee om een nieuwe fret direct bij je eigen fretten te zetten. Laat Gina even wennen aan de omgeving en zijn eigen stekje in de kooi. Het straffen nog voor hij" thuis" is zou ik ook niet doen nu. Vermijd de eerste dagen moeilijke situatie's zodat je nu nog niet moet ingrijpen. Een niet gecastreerde fret staat heviger had ik je al gezegd. ;)
Als het niet meteen klikt moet je veel geduld opbrengen voor ze definitief bij elkaar kunnen blijven in de kooi.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Margiet
Moderator / Donateur
Moderator / Donateur
Berichten: 4093
Lid geworden op: wo jan 18, 2006 11:08 pm
Taak: Opvang- & eventverantwoordelijke

Re: Dag aangebroken > de blaze fret

Berichtdoor Margiet » vr jul 19, 2013 11:54 am

Dat komt wel goed maar laat idd eerst je kooi in 2 delen zitten tot Ginga een week of 2 à 3 gecastreerd is. Dan zal hij sowieso al een stukje kalmer zijn hormonaal en dat maakt een groot verschil in het gedrag naar andere fretten toe.

Nu moet hij zich "manifesteren" hé, geef hem wat krediet! :rol:
Afbeelding

defjeuh
Berichten: 0
Lid geworden op: do feb 21, 2013 1:09 pm
Locatie: bilzen limburg

Re: Dag aangebroken > de blaze fret

Berichtdoor defjeuh » vr jul 19, 2013 6:23 pm

Gebeld naar de DA . Hij word volgende week gecastreerd
Ik weet niet war hij heeft maar hij hapt soms wel . Kan misschien wel zijn van stress enzo van zijn verhuis.
Dat is nog af te wachten met hem, vorige eigenaar nooit gebeten dus .
Ik laat hem altijd eerst ruiken aan mijn hand voor ik hem op neem.
Zodat hij kan wennen aan mijn geur

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Re: Dag aangebroken > de blaze fret

Berichtdoor jeanine » vr jul 19, 2013 7:07 pm

Normaal dat hij hapt, alles is nieuw ook jij. Zo weinig mogelijk opnemen tot hij het wat gewend is daar. ;)
Afbeelding

SuzyNL
Berichten: 0
Lid geworden op: do mei 09, 2013 4:29 am
Locatie: Vlaardingen [NL]
Contacteer:

Re: Dag aangebroken > de blaze fret

Berichtdoor SuzyNL » za jul 20, 2013 2:10 am

Gefeliciteerd met je nieuwe fretje!! :D

Maar....

Het is lullig van je om de fret te straffen voor iets wat heel natuurlijk is om te doen aangezien hij nog niet geholpen is, meen me te herinneren dat dit ook in je andere topic al verteld is dat je hem éérst moet laten helpen en dáárna pas bij die andere twee moest zetten...:(

Dus éérst Ginga laten helpen, daarna nog minstens 3 weken apart houden van de andere twee en dáárna kun je ze, om te beginnen, samen los laten.

Wanneer Ginga dan nog steeds de andere twee in de nek bijt zul je hem toch weer weg moeten halen want dan zijn nog niet alle hormoontjes uit zijn lijfje verdwenen.

Je kunt het dag voor dag aan kijken...je moet het alleen niét gaan forceren want dan heb je kans dat het helemaal nooit meer samen gaat...
“Geduld“ is het toverwoord...suc6! ;)
Afbeelding

Gebruikersavatar
Margiet
Moderator / Donateur
Moderator / Donateur
Berichten: 4093
Lid geworden op: wo jan 18, 2006 11:08 pm
Taak: Opvang- & eventverantwoordelijke

Re: Dag aangebroken > de blaze fret

Berichtdoor Margiet » za jul 20, 2013 1:42 pm

Dat "bijten" is ook zoiets wat ik bij elke Frettenbabbel probeer duidelijk te maken, een fret hééft niks anders om jou en zijn omgeving mee te ontdekken ...

Duidelijkste voorbeeld zijn de pups hier ... Die bijten MIJ niet, ze kennen mij, vertrouwen mij en weten aan mijn geur dat ik diegene ben die hen verzorg en knuffel. De hand die je vertrouwt ga je normaal koesteren, niet bijten. Dan komen de baasjes kijken of neemt Jef hier thuis gewoon een pupje op en wat doen die snotjes?? Die "bijten" ... :shock:

Voor de zoveelste keer moet ik dan uitleggen dat dàt "bijten" geen bijten is uit boosheid of agressie maar gewoon een "ik ken die geur niet"-reactie. Hoe wil je dat ze weten wie je bent, hoe wil je dat ze jouw hand gaan leren kennen als ze je geur totaal niet kennen of kunnen opnemen? Ze "proeven" als het ware wie jij bent en als die ervaring positief blijft, zal die ook zo hun kleine hersentjes ingaan. Hetzelfde dus als die ervaring negatief is, dat vergeten ze ook niet zo snel waardoor het de volgende keer wel degelijk "hap" is uit afweer en geef hen dan eens ongelijk?? Als ik van iemand een tik tegen mijn gezicht krijg, komt ie de volgende keer ook zo kort niet meer hoor, dan bijt ik ook!! :p

Bij een opvanger of zoals bij jou bij een volwassen fret die al op meerdere plaatsen gewoond heeft, is alles dan ineens onbekend en nieuw. Je haalt Ginga weg uit zijn omgeving, je neemt datgene weg wat hij kende en geeft hem allemaal onbekende "geurtjes" in de plaats én dan nog eens 2 andere fretten die hij helemaal niet kent. Hij is dus duidelijk in de zwakste positie en de beste verdediging is nog steeds de aanval, dus ... HAP !

Dat zijn hormonen dan ook nog meespelen, hebben we al enkele keren herhaald maar neem het dus idd Ginga niet kwalijk als hij nu compleet uit zijn lood geslagen is. Zijn wereldje is verdwenen, geef hem de tijd een nieuwe wereld te leren kennen en als dat in 't begin met bijten gepaard gaat moet je maar denken dat alles uiteindelijk wel in orde komt na vallen en weer opstaan. Stel je gewoon maar eens 2 minuten voor dat ze jou weghalen zonder enige uitleg, zonder meer uit heel datgene wat nu je leven is en je ergens droppen bij 2 andere personen die je van haar noch pluim kent ... Jij zou idd niet moeten bijten dan, maar jij kan dan ook praten, vragen, rustig ontdekken enz ... iets wat Ginga niet kan.

Geduld, we moesten het in pakjes van een kilo mee kunnen geven aan nieuwe fretteneigenaars! :rol:
Afbeelding


Terug naar “Opvoeding, Huisvesting, Verzorging....”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 25 gasten