Ik snap mijn ene fret niet

Heeft je nieuwe aanwinst net je handen geperforeerd en ben je op zoek naar een methode om dat af te leren? Of blinkt zijn vacht niet meer, dan kan je hier terecht met al je vragen over de verzorging, de opvoeding en de huisvestiting van je fret.
Hanpatat
Berichten: 0
Lid geworden op: ma dec 16, 2013 3:42 pm

Ik snap mijn ene fret niet

Berichtdoor Hanpatat » ma dec 16, 2013 4:01 pm

Hoi,

Ik ben in het bezit van 5 mannelijke gecastreerde fretjes, 2 wildkleuren in 1 kooi en 3 angora's/dew in een andere kooi.

Ik vertel wat over mijn dagelijkse routine zodat je beter op mijn vraag kan antwoorden.
S'morgens neem ik rustig de tijd om te eten, wassen, etc.. Daarna steek ik mijn 5 fretten in mijn slaapkamer waar er dozen met gaten staan, kapotte broeken, speelballetjes etc.. Dan ga ik een wandeling van 30min-45min met mijn husky maken, an na het werk herhaal ik dit, fretten los en dan hond gaan wandelen.

En in het weekend laat ik ze er wat langer uit en spendeer wat tijd bij hun, aaien en laten ze wat ruiken aan mij, evt nageltjes knippen blabla..

Alle fretjes spelen er flink op los, buiten de (denk ik) de oudste, weet de angora's hun leeftijd niet precies en aangezien ik vorig jaar las dat de fokker van angora's haar fretjes uitbuit blabla ga geen namen noemen en op vragen over de fokker wordt ook genegeerd..

In mijn ogen verzweeg ze de leeftijd aangezien ze er ouder dan 2 jaar uitzagen, maar ik zag ook dat haar fretjes goed verzorgd werd en ze een aardige dame is, vandaar geen namen..

Nu lang verhaal kort gemaakt, de oudste fret, speelt totaal niet, loopt 1 keer door een doos of broekspijp en gaat direct slapen, geen probleem op zich, maaaaarrrrr vanaf hij in zijn kooi zit begint hij over het deurtje te "wrijven" en wilt eruit, vanaf hij mij ziet stormt hij naar het deurtje en "wrijft" hij over het deurtje, alle andere fretjes doen dit niet, en spelen erop los en gaan dan slapen..

Ik heb ook al geprobeerd hem "special" time te geven, door wat tijd te spenderen maar tevergeefs..

Excuses als dit allemaal wat onoverzichtelijk is..

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Re: Ik snap mijn ene fret niet

Berichtdoor jeanine » ma dec 16, 2013 4:44 pm

Een eerste vereiste met fretten is dat je er zelf ook mee speelt. Dat hoeft geen uur te duren, ze hebben tenslotte ook elkaar. Ga bij je fretten even op de grond zitten en geef hen elk wat aandacht door met hen te spelen en een snoepje te geven. Observeer ondertussen of ze wel speels genoeg zijn en er geen zichtbare mankementen aan zijn. Dat hoort hier bij de dagelijkse routine, zo merk je snel op als er eentje wankelt of zich anders beweegt. Je merkt dat de oudste niet doet als de anderen. Al een onderzoekje bij de da laten doen? Kan best zijn dat het hartje minder goed functioneert of er iets anders loos is. Bij mij gaan er belletjes rinkelen bij een fret die elke dag opnieuw niet of onvoldoende speelt. Hoe gedragen ze zich ten opzichte van elkaar? Voelt dat mannetje zich wel goed in de groep? Een gezonde fret speelt heus wel nog mee op oudere leeftijd. Neem eens wat extra tijd voor dat fretje alleen, zo dat je hem goed kan observeren. Misschien vallen je dan ook andere zaken op dan wat je nu maar ziet.
Ons Freebee zoekt ook niet het gezelschap van de spelende fretjes op, maar ze is dan ook al ruim anderhalf jaar ziek. Voordien speelde ze heel goed met hen mee, nu zondert ze zich af tijdens de gemeenschappelijke speeltijd. Ze heeft daar de energie niet meer voor. Als ze alleen uit de kooi komt loopt ze wel nog graag met mij mee naar de keuken of badkamer. Idem met Milo toen zijn hartje niet meer meekon.
Afbeelding

Hanpatat
Berichten: 0
Lid geworden op: ma dec 16, 2013 3:42 pm

Re: Ik snap mijn ene fret niet

Berichtdoor Hanpatat » ma dec 16, 2013 5:02 pm

De 3 angora's zaten altijd bij elkaar volgens fokker, het waren haar persoonlijke fretten maar doet ze allemaal weg want ze had er naar haar zeggen een stuk of 50..

De wildkleuren zijn broertjes en ze lagen al vanaf dag 1 in de groep, en speelden met elkaar.

Het klopt dat ik tijdens de week ze wat minder persoonlijke aandacht geef, ik ga daar wat opletten om s'avonds eventjes vrij te maken tijdens de week.

Ik ga eens naar de DA met hem, maar ik heb niet het gevoel dat hij ziek is, misschien eerder ouderdom?

Ontlasting lijkt hetzelfde als anderen, haar huid is ook in orde maarja ga morgen toch even voor de zekerheid.

Het is niet alsof ze niet speelt hoor, maar gewoon minder, misschien 10 minuutjes en dan in slaap in de speelruimte..

Als ik haar dan terug in de kooi steek, stormt hij eruit, en als ik die sluit wil hij eruit door over de tralies te wrijven.

Als ik dat dan doe, gaat ze direct naar de kussen om te slapen.. Het is niet alsof hun ruimte vuil is ofzo, doeken en hangmatten gaan elke zaterdag in de was en leg dan nieuwe, en poepbak wordt elke morgen vernieuwd..

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Re: Ik snap mijn ene fret niet

Berichtdoor jeanine » ma dec 16, 2013 5:26 pm

Ik denk dat een bezoekje da een eerste vereiste zal worden. Een fret laat zelden zien dat hij ziek is, eenmaal je dat ziet zijn ze al goed ziek. Daarom dat ik ze elke dag opnieuw observeer, merk ik iets verdacht op gaan ze eventjes in afzondering om hen nog beter in het oog te houden. Ik ben al meer dan eens geschrokken toen ik met hen naar de da ging voor verdere onderzoeken. Zo kwam ik aan de weet dat Tootsie en Milo beiden hartpatientjes geworden waren. Er zat minder fut in hen dan voordien. Aan Louisa toen 4 was helemaal niets te zien, maar zij had een tumor op haar milt. Ons Freebee deed mij twijfelen of haar suiker wel nog goed was, bloedonderzoek wees uit dat haar suiker vééél te laag kwam. Ze speelde toen nog met de anderen, enkel zag ik ze eventjes stil houden om dan direct te hervatten.
Tootsie was al de 7 voorbij en speelde nog als een jong veulen. Hij is ongeveer een goed jaar ziek geweest. Milo was goed tot zijn 5e net als ons Freebee.
De ervaring leert mij ook dat tandjes die slecht worden ook een flinke domper kunnen zijn. Zo zijn er hier tanden getrokken geweest bij Milo, Thirza en Freebee. Meestal vermageren ze dan een beetje per week, tot je zorgen om hun gewicht krijgt of hun bekje gaat stinken. Er kan zoveel mankeren zonder je het echt weet of ziet. ;)
Zoals jij de situatie omschrijft lijkt het wel of dat fretje afzondering zoekt, nooit een goed teken wel dat er iets is.
Afbeelding

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Re: Ik snap mijn ene fret niet

Berichtdoor jeanine » do dec 19, 2013 5:22 pm

Is er al nieuws?
Afbeelding


Terug naar “Opvoeding, Huisvesting, Verzorging....”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten