nieuwe fret

Heeft je nieuwe aanwinst net je handen geperforeerd en ben je op zoek naar een methode om dat af te leren? Of blinkt zijn vacht niet meer, dan kan je hier terecht met al je vragen over de verzorging, de opvoeding en de huisvestiting van je fret.
didier
Berichten: 1
Lid geworden op: wo okt 12, 2005 11:42 pm

Berichtdoor didier » wo okt 12, 2005 11:49 pm

hoi,
ik heb vandaag een fret gekocht van van 5 maanden.een mannetje.
hij is nog niet tam en heb al veel beten gekregen.en heb er nu wat schrik van.kan iemand me helpen om de fret tam te maken?hoe doe ik dit het best?
greets didier

Enya
Berichten: 317
Lid geworden op: di sep 11, 2007 12:31 pm

Berichtdoor Enya » do okt 13, 2005 10:15 am

op de website (www.defrettenark.be) kan je een heel thema over opvoeding vinden. Misschien kan je daar eens gaan snuffelen. Mocht het echt niet lukken kan je altijd contact opnemen met de verantwoordelijken van De Fretten-Ark, zij kunnen je wel verderhelpen en als het telefonisch dan nog niet lukt kan je eventueel je fretje een heropvoedingscursus laten volgen (maar alleen als laatste redmiddel he, als je het zelf kan doen dan zal je een sterkere band met je fretje krijgen).

Jessiecroft
Berichten: 11
Lid geworden op: ma aug 22, 2005 8:05 pm

Berichtdoor Jessiecroft » vr okt 14, 2005 11:22 am

Ik ken dat gevoel van bang zijn ook. Een jaartje geleden heb ik mijn Grumpy'tje (mijn eerste fretje) aangekocht.

Hij was nogal een ravotter en had absoluut geen manieren! :P

De boodschap is, heel veel geduld en liefde opbrengen maar toch berispen, hoe meer je met je fretje omgaat hoe meer je hem zal gewoon worden en omgekeerd ook.

Zoals Enya al zei is op deze site heel veel info te vinden en je moet het zeker eens doen, het is echt de moeite waard!

Nog veel plezier met je troetel

karendeclercq2001
Berichten: 178
Lid geworden op: di okt 11, 2005 8:39 pm
Contacteer:

Berichtdoor karendeclercq2001 » za okt 15, 2005 3:04 pm

Ik had overtijd hetzelfde probleem. Mijn fretje (rammetje) beet ook verschrikkelijk hard en zelfs tot bloedens toe. Volgens mij kwam het omdat hij een beetje mensenschuw was en schrikhad van alles wat groot is en op hem afkwam.
Ik heb dit opgelost (allé, kben er nog steeds aan aan het werken:) Door hem niet meer met blote handen op te pakken maar enkel met een dikke handschoen. In het begin beet hij vreselijk in de handschoen, maar dat had hij rap door dat dit geen effect had. Ook ga ik vaak eens bij hem zitten en laat hem eens ruiken aan mijn hand (zo wordt hij mijn geur een beetje gewoon) In het begin, was hij absoluut niet geinteresseerd, maar langzaam aan kwam hij toch ruiken, tot zover nu zelf dat hij bij mij op de schoot kruipt.
Ook probeerde ik toch een beetje rechtstreeks in contact te blijven met hem, door hem op zijn poep te aaien. In het begin, haalde hij nog steeds uit, maar nu zit ik al ter hoogte van zijn voorpootjes:) Ook lukt het nu om hem op te pakken met blote handen in momenten van moeite (als hij eens goed uitgeravot is:))
Ik weet zeker dat alles nog goed komt met hem, net zoals met jouw fretje.
Wat je zeker niet moet doen (volgens mij) is hem echt forceren om bij jou te komen. Fretjes zijn nieuwsgierig genoeg, laat hen het initiatief nemen, dat bevorderd ook hun zelfvertrouwen. (Zeker bij angstige fretjes, zoals het mijne)
Momenteel, bijt mijn fretje neit meer, behalve wanneer hij echt zot staat. Dan vergeet hij nog wel eens dat hij zachtjes moet bijten. Voor de rest is het een echte schat geworden.
Hopelijk heb je hier wat aan!
Laat eens weten hoe het er aan toe gaat binnen een week.
Groetjes Karen


Terug naar “Opvoeding, Huisvesting, Verzorging....”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 29 gasten