hoeveel keer fretjes wassen?

Heeft je nieuwe aanwinst net je handen geperforeerd en ben je op zoek naar een methode om dat af te leren? Of blinkt zijn vacht niet meer, dan kan je hier terecht met al je vragen over de verzorging, de opvoeding en de huisvestiting van je fret.
G-force
Berichten: 6
Lid geworden op: di aug 09, 2005 12:42 pm

Berichtdoor G-force » do jan 19, 2006 10:55 pm

De vraag zegt het zelf al.

Mag ik ze wassen want soms ruiken mijn fretjes (beide 6 maand oud) toch net iets té erg voor als er bezoek komt .
Mag ik ze wassen met de speciale shampoo of zijn er nog betere manieren ?
De kooi , doeken en hangmatje worden om de 2 dagen vervangen of zuiver gemaakt

Groeten Natasja

Peewee
Berichten: 680
Lid geworden op: di jun 22, 2004 5:34 pm

Berichtdoor Peewee » vr jan 20, 2006 12:27 am

zijn uw fretjes al gecastreerd??

niet gecastreerde fretjes ruiken wel sterker dan gecastreerde fretten.
je zegt dat ze beiden 6maand oud zijn dus als ze nog niet gecastreerd zijn is het ver de moment om het te laten doen. (best wel bij een dierenarts die er verstand van heeft) ook moet je er nog mee rekening houden dat de geur na de castratie niet meteen overnacht zal weg zijn dit kan nog enige maanden duren. maar nadien ruik je ze bijna niet meer.

er bestaan wel speciale fretten shampoo's maar je wast ze best toch niet té veel anders tast je hun vacht aan.
juist als ze heel vuil zijn of zo kan je ze eens wassen maar als ze niet gecastreerd zijn zal dit toch niet veel helpen aan de geur.
Never take life seriously. Nobody gets out alive anyway.

Enya
Berichten: 317
Lid geworden op: di sep 11, 2007 12:31 pm

Berichtdoor Enya » vr jan 20, 2006 8:41 am

onze fretjes zijn gecastreerd en ruiken bijna niet (elk dier blijft echter zijn dierengeurtje hebben, dat heb je met een hond, kat of hamster ook).
We hebben ze nu ruim een jaar en hebben ze nog nooit gewassen (maar het zijn ook geen vetzakskes he). We hebben ze wel eens laten spelen met het water dat vonden ze wel leuk, maar zodra het boven hun enkels uitkwam was het niet meer leuk. Die stress willen we ze besparen en aangezien het nog niet nodig is geweest om ze te wassen hebben we dat nog niet gedaan.

Zo min mogelijk wassen dus, want anders maken ze een dikkere beschermingslaag aan (die je weg hebt gewassen), met als resultaat dat ze nog harder gaan ruiken, meer wassen, meer bescherming, meer ruiken, soit je begrijpt wel wat ik bedoel he
Castreren kan ook veel helpen (ook je vrouwtjes laten castreren he, niet steriliseren). Bij vrouwtjes is het zelfs levensnoodzakelijk ze te laten castreren als je geen nestje wil.

jojo
Berichten: 12
Lid geworden op: wo aug 03, 2005 7:48 pm

Berichtdoor jojo » vr jan 20, 2006 7:47 pm

Hallo met de Jo.

Onze mailo is van Mei, en begint nu echt te stinken. Volgende week wordt hij van zijn manlijkheid verlost.
Hier gaat hij om de week onder de doeche, maar zonder shampo. Dit vindt hij geweldig.Eerst waste ik hem ook om de maand met schampo, maar na twee dagen was er al geen verschil te zien (ruiken).
Gewoon de badkamerdeur en de doeche deur open de doeche aan en hij spurt voor er in te zitten.
Zijn hangmat en slaaphandoeken geregeld verversen doet ook.

Groetjes Jo

karendeclercq2001
Berichten: 178
Lid geworden op: di okt 11, 2005 8:39 pm
Contacteer:

Berichtdoor karendeclercq2001 » vr jan 20, 2006 10:38 pm

Waauw, ik wou dat mijn fretten ook zo zot waren van water... %)

G-force
Berichten: 6
Lid geworden op: di aug 09, 2005 12:42 pm

Berichtdoor G-force » vr jan 20, 2006 11:42 pm

We hebben 2 moertjes. Binnenkort worden ze gecastreerd(we weten wel dat het dan veel minder gaat zijn) . Maar dit mag nu nog niet bij mijn weten maar binnen een goede 3 maand .
Voor ons moeten ze niet gewassen worden maar is gewoon voor de 'bezoekers' .

Thx

doedelfietje
Berichten: 40
Lid geworden op: do aug 05, 2004 2:26 pm

Berichtdoor doedelfietje » za jan 21, 2006 7:44 pm

pas ook op als je ze nu in de winter wast... 'k heb ayko een 2tal weken geleden gewassen en hij heeft er een oorontsteking aan overgehouden den duts, 'k voelde mij massas schuldig dus als 't ni nodig is ze ni wassen!

groetjes sofie, Ayko en Zoë

Hugoke

Berichtdoor Hugoke » za jan 21, 2006 7:56 pm

droogchampoo kan ook wel een oplossing zijn als je ze toch wilt wassen in de winter.
de mijn zijn nog maar 1 keer gewassen geweest met water en moesten ze echt stinken dan doe ik het met droogchampoo en ze worden dan lekker zacht en donzig.

maxi

Berichtdoor maxi » za jan 21, 2006 8:38 pm

Voor ons moeten ze niet gewassen worden maar is gewoon voor de 'bezoekers'

Onze 3 spruiten zijn in 3 jaar nog nooit gewassen.In de zomer spelen ze wel
al eens in 't water ( kwestie van af te koelen :P )
Voor de 'bezoekers' is het te nemen of te laten ;) ( al heb ik nog nooit
opmerkingen gehad over de geur )

Hope

Berichtdoor Hope » za jan 21, 2006 8:45 pm

Maximum 1 keer om de drie maand.
Die van mij gaan wel een paar keer per jaar in bad.
Want 't zijn vuile beesten
In de kakbak rollen en zo.
Dus 'k heb ni veel keus.
Vaak ook als ze van een speelnamiddag thuis komen (wel ni elke maand, da's een beetje te veel)

Als er bij ons mensen over de vloer komen, moeten ze ma content zijn da ze al binnen mogen
dus als ze beginnen te klagen over de geur dan weten ze waar de deur is.
:D

Peewee
Berichten: 680
Lid geworden op: di jun 22, 2004 5:34 pm

Berichtdoor Peewee » za jan 21, 2006 10:42 pm

@huggo

diene droog shampoo is da ni in poedervorm?? heb gehoord da dat ni zo goed is voor de fretjes
Never take life seriously. Nobody gets out alive anyway.

Hugoke

Berichtdoor Hugoke » za jan 21, 2006 11:57 pm

@peewee
ik gebruik dat bijna nooit.
denk dat het beter is om dit in de winter te gebruiken dan ze te wassen met water.
ze gaan dan een tijd minder last hebben van jeuk.
natuurlijk moet ge ze niet zo inpoederen dat ge ipv een wildkleur dan een witte albino hebt he!
klein beetje gebruiken, inwrijven en uitborstelen.
vindt het beter dan een parfum.

@hope
van wie leren ze het he! :D

Gebruikersavatar
Margiet
Moderator / Donateur
Moderator / Donateur
Berichten: 4093
Lid geworden op: wo jan 18, 2006 11:08 pm
Taak: Opvang- & eventverantwoordelijke

Berichtdoor Margiet » zo jan 22, 2006 1:39 am

die van ons gaan 2x per jaar in bad, in het krokusverlof en in de grote vakantie. Ten eerste zijn dat niet zo'n koude periodes en ten tweede genieten mijn dochter en ik dan samen van dat wassen, das gewoon kostelijk hier. Tis nu ook niet dat ze dat inzepen leuk vinden, maar als ze water zien gaan ze dus ook uit de bol. Der in zo snel als kan en liefst knoeien tot de hele plaats waar ze op dat moment zitten ondergelopen is bij wijze van spreken. op een warme zomeravond kan dat dus evengoed mijne living zijn, wat kan het hun schelen, baasje veegt wel als zij slapen zijn, hoe zou ge zelf zijn? Ze zijn allebei 3,5 jaar, allang gecastreerd dus, en die geur valt echt wel mee hoor. Ge zult toch altijd wel muggenzifters hebben die dieren int algemeen vies vinden, maar die heb ik zelf ook niet bepaald graag, dus hun mening feitelijk ook niet. Wel had ik graag geweten waar je droogshampoo vinden kan, lijkt me wel gemakkelijk voor na een plotse opwinding bij de dierenarts of zo. Bedankt, ;)
Afbeelding

Hope

Berichtdoor Hope » zo jan 22, 2006 10:17 pm

@Hugo: tiens die had ik nu ni zien aankomen se. Ge moet een beetje origineler beginnnen te worden. :P

Hugoke

Berichtdoor Hugoke » zo jan 22, 2006 10:32 pm

ik ben slecht aan het worden.
zou wat meer moeten gaan trainen.
tzal wel een reden hebben zeker! ~_~

Hope

Berichtdoor Hope » zo jan 22, 2006 10:35 pm

En dan zielig doen, da pakt ni bij mij zene
ma toch goe geprobeerd. :P

Hugoke

Berichtdoor Hugoke » zo jan 22, 2006 10:53 pm

damn :D

El Spons
Berichten: 33
Lid geworden op: do nov 27, 2003 5:12 pm

Berichtdoor El Spons » ma jan 23, 2006 10:29 am

Ik was de mijna om de 2 maanden met shampoo, maar ik twijfel er soms aan of het fretten zijn want het zijn eerder waterratten. Daarom laat ik ze 1 keer per maand in bad spelen zonder dat ik shampoo gebruik. Iaito vindt niets leuker dan met zijn kopje onder water te gaan en de badstop uit te trekken. het is dan juist of hij een grote tutter in zijn mond heeft. echt om bij neer te vallen van het lachen. shinken wordt echt wild als hij in water zit, en dan vooral het afdrogen. mja mijn vorige fretten vonden het een hel om in bed te moeten, maar de deze zijn er verzot op.

Snoopyke

Berichtdoor Snoopyke » ma jan 23, 2006 10:41 am

Is wel raar, dat ze dat leuk vinden. Onze fretjes moeten niet veel van water weten (buiten in hun drinkbusje).
Als ze ons al zien afkomen met de bus shampoo en de handdoek, weten ze al hoe laat t is.
En in bad gaan doen ze zeker niet graag.

Gebruikersavatar
Margiet
Moderator / Donateur
Moderator / Donateur
Berichten: 4093
Lid geworden op: wo jan 18, 2006 11:08 pm
Taak: Opvang- & eventverantwoordelijke

Berichtdoor Margiet » di jan 24, 2006 2:11 am

Echt wel jammer als ze dat bad niet leuk vinden, je lacht je idd krom!! Wij zullen dan ook met waterratten gezegend zijn zeker? die shampoo haal ik nu wel niet te voorschijn als ze het zien, die vinden ze ook maar vies, en die handdoek gooi ik gewoon over hen als ze er kletsnat en verzopen uitkomen, dan zijn ze niet te houden. Ik pak dat ding dan wel af na 2 minuten, dan krijgen ze opnieuw een droog exemplaar, anders blijven ze te lang vochtig rondlopen. Tis bijna krokusvakantie, ik kijk er al naar uit, al vind ik dat van dat gewoon water eigenlijk ook een goede tip, bedankt!!! :D
Afbeelding


Terug naar “Opvoeding, Huisvesting, Verzorging....”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 30 gasten